ابلاغيه بانك مركزي سامانه‌هاي خريد شارژ موبايل را مختل كرد
Date:1394/8/5 Visitor: 2511

دستور بانك مركزي مبني بر ممنوعيت تراكنش خريد از درگاه موبايل وضعيت سامانه‌هاي خريد شارژ و پرداخت قبوض اپراتورهاي موبايل را مختل كرد.

به گزارش تسنيم، با اعلام شركت شبكه پرداخت كارتي (شاپرك) در پي توصيه بانك مركزي براي اعمال محدوديت‌هايي در مورد خدمات پرداخت روي موبايل بر حسب راهكار شركت‌هاي PSP، نه تنها امكان گرفتن موجودي ميسر نيست بلكه برخي درگاه‌هاي شارژي اپراتورهاي موبايل نيز مسدود شده است.

پيش از اين شاپرك اعلام كرده بود كه از نيمه مهرماه دريافت موجودي حساب از طريق موبايل با كدهاي USSD شركت‌هاي ارائه دهنده خدمات پرداخت مسدود مي‌شود كه همين‌طور هم شد اما ظاهراً دايره محدوديت‌ها بيش از اين شد و تراكنش شارژ هم مسدود شده است.

اكنون برخي PSPها در هنگام تقاضاي موجودي اين‌گونه به كاربر پيام مي‌دهند: "به‌دستور بانك مركزي سرويس موجودي ارائه نمي‌گردد".

ابلاغيه شپرك شامل سه بند به‌شرح زير مي‌شد:

1 ــ از تاريخ 15 مهر سال جاري هرگونه تراكنش خريد از درگاه موبايل ممنوع خواهد بود.

2 ــ سقف تراكنش‌هاي پرداخت قبض و خريد شارژ در بستر USSD از تاريخ فوق روزانه 200هزار تومان است.

3 ــ تراكنش مانده‌گيري از طريق كليه درگاه‌هايي كه نياز به استفاده از كارت ندارند، خصوصاً تراكنش‌هاي موبايلي به‌طور كامل ممنوع است.

در حالي كه بند اول هرگونه تراكنش خريد از درگاه موبايل را محدود كرده اما بند دوم سقف خريد شارژ را تا 200هزار تومان اعلام مي‌كند؛ اين دوگانگي وضعيت ارتباطات كشور را به هم ريخته است زيرا تا قبل از اين تاريخ بسياري از مشتركان موبايل‌هاي اعتباري و دائمي براي خريد شارژ و پرداخت‌ قبوض از درگاه‌هاي USSD اپراتورهاي موبايل يا شركت‌هاي PSP استفاده مي‌كردند اما اكنون درگاه‌ها قطع شده است.

اپراتور موبايل كشور سامانه دستوري با كد *1# دارد كه خريد شارژ براي همراه اولي‌ها را ممكن مي‌كند اما اكنون از دسترس خارج شده است.

كليه مشتركان دائمي و اعتباري همراه اول تا پيش از اجراي اين طرح مي‌توانستند از اين سرويس استفاده كنند.

روش پرداخت نيز به اين صورت است كه پس از درخواست خريد شارژ از جانب مشترك، مشترك به درگاه بانك اتصال يافته و مي‌تواند با ارسال شماره كارت شتاب و رمز دوم، پرداخت خود را انجام دهد.

حال اگر مشتركان همراه اول به اين سامانه متصل شوند با پيام "براي خريد شارژ يا پرداخت قبض به سايت همراه اول يا مركز تماس 9990 مراجعه فرماييد" مواجه مي‌شوند.

همراه اول در حالي خود را مقيد به تبعيت از ابلاغيه شاپرك بنا به درخواست بانك مركزي كرده كه اپراتور دوم ارتباطي نيز سامانه مشابهي با كد *7# دارد و مشتركان ايران‌سل مي‌توانند از اين طريق به خريد شارژ اقدام كنند و همچنان نيز اين سامانه سرپاست.

ظاهراً بانك مركزي با چنين مصوبه‌اي به‌دنبال سامان‌دهي بخش پرداخت در كشور بوده و مي‌خواهد كليه پرداخت‌ها را منظم و از طريق درگاه‌هاي بانكي انجام دهد؛ البته گفتني است كه سامانه‌هاي دستوري اپراتورها نيز بعد از تقاضاي مشترك براي خريد شارژ يا پرداخت قبض به درگاه‌هاي بانكي متصل مي‌شود و عمليات پرداخت را انجام مي‌دهد.