در جست‌وجوي دولت الكترونيك با اينترنت قطعمقدور نمي‌شود!
Date:1390/8/2 Visitor: 1332

فرارو-مي‌خواهيم دولت الكترونيك داشته باشيم و توسعه خود را در زمينه فناوري اطلاعات به رخ جهان بكشيم. مي‌خواهيم نشان دهيم كه اينترنت در حال حاضر ابزار ليبراليسم و اومانيسم شده و اگر اراده كنيم، «اينترنت پاك» را عرضه خواهيم كرد تا همه به خيال آسوده از آن استفاده كنند. ما مي‌خواهيم اما مي‌دانيم كه مقدور نمي‌شود، تا زماني كه اينترنتمان سرعت لاك‌پشتي دارد و هر از گاه بي‌دليل و بادليل قطع مي‌شود. مي‌خواهيم اما نمي‌شود، مادام كه پايين‌ترين رتبه سرعت در جهان را داريم و پهناي باندمان كمترين درصدها را در سطح بين‌الملل داراست.

به گزارش سرويس اجتماعي فرارو؛سرعت كند و قطع و وصلي‌هاي دائم، بيشتر از دو هفته است كه اينترنت را به فضايي ملالت‌بار تبديل كرده است. شركت ارتباطات زيرساخت نيز، كه متولي بخش اينترنت كشور است، تا كنون نه دليلي قانع‌كننده آورده و نه پاسخي راضي‌كننده داده است.

اينترنت در روزهاي اخير
سرعت اينترنت ايران، در چند هفته اخير، به حدي كند شده است كه با اينترنت دايل آپ، عملاً دسترسي به رايج‌ترين سايت‌ها غير ممكن شده است. اينترنت‌هاي پرسرعت نيز در حالت قطع و وصلي به سر مي‌برند و تفاوت چنداني با هم ندارند.

تاكنون نيز وزارت ارتباطات و فناوري، هيچ‌گونه توضيحي در اين خصوص نداده‌اند، و زمان احتمالي رفع مشكل را اعلام نكرده‌اند.

اينترنت در يك ماه گذشته
در يك ماه گذشته وضع اينترنت، بر همين روال بوده است. شهريور ماه اختلال در اينترنت كل كشور آغاز شد و با گذشت چند روز وضعيت در برخي از استان‌ها، بهبودي نسبي يافت؛ اما در استان‌هاي شرقي همچون خراسان رضوي، خراسان شمالي، خراسان جنوبي، يزد، سيستان و بلوچستان و كرمان وضعيت اينترنت شكل ديگري داشت و و اختلالات هر روز شديدتر مي‌شد.

در هيچ يك از اين استان‌ها، مسؤولان مربوطه در صدد پاسخگويي و بيان دلايل اين اختلالات برنيامدند و تنها مشكل را به شركت‌هاي ارائه‌دهنده خدمات منسوب كردند.

سرعت اينترنت در ايران و رتبه بين‌المللي
در سراسر جهان، سرعت اينترنت، شاخصي براي ارزيابي ميزان توسعه‌يافتگي محسوب مي‌شود. بر اساس آمارهاي بين‌المللي ايران از نظر سرعت اينترنت، در ميان ??? كشور جهان، رتبه 181 را به خود اختصاص داده است.

مجمع الجزاير وانوآتو، كامرون، بوليوي و لبنان از جمله كشورهايي هستند كه سرعت اينترنت در آن‌ها كمتر از ايران است. ولي وضعيت كشورهايي چون افغانستان ،اوگاندا و حتي بوركينافاسو بهتر از كشور ما ارزيابي شده است.

مؤسسه «نت ايندكس» بررسي‌هايي مشابهي را بين 170 كشور دنيا انجام داده و از نظر سرعت بارگذاري، ايران را در رتبه صد و هفتادم يعني رتبه آخر قرار داده است.

مؤسسه آكاماي نيز، سرعت اينترنت در ايران را يكي از كمترين سرعت‌ها جهان معرفي كرده و پايين‌ترين رتبه سرعت اتصال را به كشور ما اختصاص داده است.

بر اساس آخرين گزارش‌ها، سرعت اتصال كاربران ايراني به اينترنت با كشورهايي همچون ازبكستان، ليبي، بوليوي، نيجريه، نپال، هند، اندونزي و سوريه برابري مي‌كند.

با اينكه در شرايط فعلي كاربران ايراني، خود را با وضعيت موجود وفق داده‌اند، ولي قطع و وصلي و كند شدن همين سرعت ناچيز، گاه از سطح تحملشان خارج مي‌شود و صداي اعتراضشان را بلند مي‌كند. اعتراض‌هايي كه همواره بي‌پاسخ باقي مي‌ماند.

پهناي باند در كشورها
بر اساس استانداردهاي بين‌المللي مي‌بايست، ميزان پهناي باند جهاني به صورت متوسط هر سه ماه، ? درصد افزايش پيدا كند. كره جنوبي، كشوري است كه بيشترين پهناي باند را دارد و سطح اتصال آن ?? درصد اعلام شده است. پس از كره جنوبي، كشورهاي هلند، هنگ‌كنگ، ژاپن و بلژيك بيشترين اتصال با پهناي باند را دارند و ميزان اتصال به پهناي باند در اين كشورها بالاتر از ?? درصد است.

بر پايه اين شاخص، ايران رده 99 جهان را از آن خود ساخته است؛ در حالي كه عدد شاخص پهناي باند كشور اعلام نشده است.

نمايشگاه ديجيتال و موارد نقض
پنجمين جشنواره و نمايشگاه رسانه‌هاي ديجيتال كه به تازگي به پايان رسيده است، در شرايطي برگزار شد كه سرعت پايين اينترنت در محل برپايي نمايشگاه، پوشش خبري را با دشواري مواجه ساخته بود.

در همايش روز رايانه پاك، كه در اين نمايشگاه برگزار شد، وزير ارشاد تأكيد كرد كه ايران بايد در عرصه ارائه اينترنت و رايانه پاك پيشگام باشد.

وزير ارتباطات نيز در اين همايش، به توسعه فناوري اطلاعات در عرصه‌هاي مختلف اشاره كرد و گفت: «امروزه نظريه‌اي بر دنيا حاكم است كه از آن به «زندگي دوم» تعبير مي شود و به اين معنا است كه افراد امروزه بر روي شبكه‌ها و فضاي سايبر زندگي مي‌كنند.»

وي پيش از اين نيز در مراسمي گفته بود: «ايران عزم خود را براي ايفاي نقش مهم و حياتي ارتباطات و فناوري اطلاعات در منطقه جزم كرده است.»

گفته مي‌شود عدم دسترسي مناسب حتي به سايت‌هاي دستگاه‌هاي اجرايي، مردم را با سردرگمي مواجه مي‌كند و بسياري از امور به كندي انجام مي پذيرد، آن‌هم در شرايطي كه دولت الكترونيك يكي از شعارهايي است كه دولت دهم، وعده تحقق كامل آن را به مردم داده است.

علي‌رغم تمام تبليغات رسانه‌اي و همايش‌هاي پر سر و صدا، بسياري از كاربران عقيده دارند كه اينترنت از جمله فناور‌ي‌هايي است كه در كشور، اهميت چنداني به آن داده نمي‌شود. زماني كه رايج‌ترين سرويس اينترنت در دنيا 2مگابيت است، كاربران ايراني، به طور مدام با اختلال مواجه‌اند و مدتي است كه كندي سرعت و قطعي‌هاي دائم، كاسه صبر كاربران را لبريز كرده است؛ به گونه‌اي كه انتظار رفع اين اختلال‌ها و افزايش سرعت اينترنت، برايشان به آرزويي دست‌نيافتني تبديل شده است.