جستجو در محصولات

گالری پروژه های افتر افکت
گالری پروژه های PSD
جستجو در محصولات


تبلیغ بانک ها در صفحات
ربات ساز تلگرام در صفحات
ایمن نیوز در صفحات
.. سیستم ارسال پیامک ..
حيوانات شيشه اي
-(1 Body) 
حيوانات شيشه اي
Visitor 523
Category: دنياي فن آوري

بدن بعضي از حيوانات که در طبيعت زندگي مي کنند مثل شيشه صاف و براق است
 

حتماً حيوانات بسيار زيادي را در طبيعت ديده ايد که هريک به واسطه رنگ هاي زيبايي که دارند، مورد توجه شما قرار گرفته اند. به نظر مي رسد يکي از عواملي که باعث مي شود تا حيوانات زيباتر به نظر آيند، پوست رنگارنگ آنهاست که انگار نقاشي شده اند اما باورتان مي شود اگر به شما بگوييم جانوراني هم وجود دارند که مثل شيشه هيچ رنگي ندارند و مي توان اعضاي داخلي بدن آنها را به راحتي ديد؟ البته اين موجودات به راحتي قابل ديدن نيستند و براي همين، اطلاعات بسيار اندکي از آنها در اختيار دانشمندان قرار دارد.

عروس دريايي شفاف
 

عروس هاي دريايي در تمام اقيانوس ها يافت مي شوند و از سطح درياها تا اعماق اقيانوس ها مي توانيد اين موجودات زيباي آبزي را ببينيد. هرچند عروس هاي دريايي به خودي خود رنگي ندارند اما بعضي از آنها آن قدر شفاف هستند که اعضاي داخلي بدنشان را به راحتي مي توان ديد. طول گونه اي از اين عروس هاي دريايي، 2/5 سانتي متر است و در آنتار کتيکا در قطب جنوب زندگي مي کنند. نوع ديگري از عروس هاي دريايي شفاف نيز وجود دارند که طول آنها از يک تا ده سانتي متر است و خمره اي شکل اند. اين عروس هاي دريايي از فيتوپلانکتون ها تغذيه مي کنند.

ماهي سر گنده
 

باريلي، از عجيب ترين ماهي هايي است که در آب هاي عميق زندگي مي کند. مطالعات محققان روي اين ماهي، نشان داد سر شفاف اين جانور نور را به خوبي از خود عبور مي دهد و به عضو لوله اي شکلي که داخل سرش قرار دارد و نقش چشم ها را براي او بازي مي کند، مي فرستد. البته اين عضو از درون سر شفاف ماهي، کاملاً قابل ديدن است. طبق تحقيقات و مطالعات بيشتري که روي اين موجود ديدني انجام گرفته، چشم هاي عجيب اين جانور با چرخيدن سر شفاف او، مي چرخد و اين امکان را به او مي دهد که در هنگام شکار شدن، دفاع مناسب تري از خود نشان دهد. جالب اينجاست هنگامي که غذاي ماهي سر گنده، بالاي سرش است، چشم هايش کاملاً به سمت بالا مي چرخد و او مي تواند به راحتي طعمه خود را، اگر بالاي سرش قرار داشته باشد، ببيند. روي صورت ماهي سر گنده، دو سوراخ وجود دارد که در نگاه اول، به نظر مي رسد چشم هاي ماهي است، اما در حقيقت اين حفره هاي ريز به حس بويايي ماهي ربط پيدا مي کند و حکم بيني او را دارد.

باريلي، از عجيب ترين ماهي هايي است که در آب هاي عميق زندگي مي کند.
 

توليد ماهي هاي گورخري شفاف، اين امکان را به محققان مي دهد تا بدون جراحي، رشد تومور را در بدن ماهي، هنگامي که جانور زنده است، ببينند و تحقيقات بيشتري در اين زمينه انجام دهند.

ميگوهاي شفاف نابينا
 

معمولاً غارهاي دريايي تاريک ترين نقاط زمين هستند که گاهي اوقات حتي پيشرفته ترين تجهيزات نوري هم قادر به ثبت يک فوتون در اين عمق نيستند. اين در حالي است که در چنين شرايطي، موجوداتي نظير ماهي ها، عنکبوت ها، حشرات و انواعي از ميگو ها رشد کرده اند و جالب اينجاست که اگر اين گونه جانوران را از محيط زندگي شان بيرون بياوريد، ديگر زنده نمي مانند. ميگو هاي شفاف نابينا، نزديک به چهل گونه هستند که در آب هاي آمريکاي شمالي زندگي مي کنند و از زمان تولد بدون چشم به دنيا مي آيند. جالب است بدانيد که اين گونه ها، براي زندگي کردن در جاهاي تاريک نه به چشم، نياز دارند و نه پوست آنها رنگدانه دارد. به هر حال اين جانوران با وجود نداشتن چشم قادر به زندگي در غارهاي زير دريايي هستند و تعدادي از آنها بيش از 20 سال سن دارند اما به نظر شما آنها چگونه زنده مانده اند؟ يکي از دلايل زنده ماندن طولاني مدت چنين جانوراني، اين است که اين ميگوها اسکلت بسيار سفت و محکمي دارند که بدن ظريف آنها را حفظ مي کند و با رشد جانور، آنها پوست مي اندازند و بزرگ تر مي شوند. چنانچه مثلاً پاي خود را از دست بدهند، دوباره عضو از دست رفته رشد مي کند. با اينکه ميگوها نابينا متولد مي شوند، اما حس بويايي بسيار قوي دارند و همين باعث مي شود تا آنها شکار خود را به راحتي شناسايي کنند. هر چند اگر آنها چشم هم مي داشتند، در محيط تاريک غار به هيچ عنوان به دردشان نمي خورد. از اين رو به نظر مي رسد حس بويايي در نقاط تاريک بيشتر مورد احتياج اين آبزيان کوچک است تا حس هاي ديگر. نکته ديگري که باعث نجات اين جانوران بسيار شفاف مي شود، اين است که ميگوهاي شفاف به لرزش و مواد شميايي بسيار حساس اند و همين باعث مي شود تا آنها از آنچه در اطرافشان مي گذرد، باخبر شوند.

پروانه بال شيشه اي
 

پروانه هاي بال شيشه اي همان طور که از نامشان پيداست، بال شفافي دارد. بخش هايي از بال اين حشره، مثل شيشه بي رنگ است به طوري که مي توان آن طرف بال را به راحتي ديد. علت اين اتفاق هم، کمبود رنگدانه در بافت بال اين گونه از پروانه هاست. البته تمام بال اين جانور شيشه اي نيست، بلکه دور بال او به رنگ تيره است و گاهي اوقات به قرمزي هم مي زند و هر چه به مرکز نزديک تر مي شود، بي رنگ تر و شفاف تر به نظر مي رسد. محل زندگي اين نوع پروانه ها از مکزيک تا پاناماست و معمولاً روي گل هاي خاصي مي نشينند. آنها بيشتر اوقات روي گل هاي سمي تخم ريزي مي کنند تا کمتر حشره اي بتواند تخم هايش را نابود کند. کرم هاي کوچک هنگامي که سر از پيله بيرون مي آورند، از برگ هاي سمي تغذيه مي کنند و از اين رو براي هر شکارچي ديگري بسيار خطرناک هستند. البته پروانه بال شيشه اي بالغ هم، از نوع سمي حساب مي شود که ناشي از نوع تغذيه در زمان نوزادي است.

قورباغه شيشه اي
 

نام گونه اي از قورباغه هايي که معمولاً شب ها بيدار هستند و در کنار رودها زندگي مي کنند، قورباغه شيشه اي است. اين نوع از قورباغه ها معمولاً در جنگل هاي مرطوب و استوايي به سر مي برند. قورباغه هاي شيشه اي بيش از صد گونه هستند. آنها از مکزيک تا آمريکاي مرکزي و جنوبي پراکنده اند. همچنين آنها را مي توان در آرژانتين، بوليوي و ونزوئلا نيز يافت. معمولاً رنگ پوست اين نوع از قورباغه ها سبز بسيار شفاف است و گاهي اوقات مي توان آنها را به رنگ سفيد هم ديد. پوست اين جانور آن قدر شفاف است که تمامي اعضاي داخلي بدن آنها را مي توان به راحتي مشاهده کرد و براي همين، نام قورباغه شيشه اي را روي اين گونه خاص گذاشته اند. قورباغه شيشه اي بسيار ديدني است، زيرا براي نگاه کردن به اعضاي داخلي بدن اين جانور کافي است که از نزديک به آن نگاهي بيندازيد تا به راحتي قلب، ناحيه شکم و شش هايش را ببينيد. قاره آمريکا، تنها نقطه جهان است که اين نوع از قورباغه ها در آنجا زندگي مي کنند. در نواحي استوايي، ممکن است که گاهي اوقات با قورباغه هاي درختي اشتباه گرفته شوند و از نزديک نگاه کردن به اين جانوران تنها راه تشخيص آنها از يکديگر است. يک راه تشخيص ديگر اين دو گونه از يکديگر، اين است که چشم هاي قورباغه شيشه اي، جلوي سرش قرار دارد، ولي چشم هاي قورباغه درختي در دو طرف سرش است.

ماهي يخي
 

در آب هاي آنتاراکتيک که کمتر جانور آبزي اي مي تواند در آنجا زندگي کند و به محض قرار گرفتن در اين آبها بدنش يخ مي زند، ماهي عجيب و غريبي به نام ماهي يخي زندگي مي کند. ماهي يخي هم يکي از آبزيان شفافي است که نه تنها بدنش بي رنگ است، بلکه چون در خون اين جانور هموگلوبين وجود ندارد، اين مايع حياتي بدن او هم هيچ رنگي ندارد. متابوليسم بدن اين جانور بسيار شگفت انگيز است؛ پوست ماهي شيشه اي اکسيژن را مستقيم از آب جذب کرده و وارد خون اين حيوان مي کند و تحقيقات نشان داده که آب سرد بيشترين اکسيژن را در خود حل مي کند و از اين رو، بدن ماهي يخي به راحتي سوخت و ساز انجام مي دهد.

ـ اسکوئيد شيشه اي
 

اسکوئيد شيشه اي از جمله آبزياني است که در آب هاي نيمکره جنوبي يافت مي شود. به جز چشم اين موجود زنده، باقي اعضاي بدن او همگي شفاف هستند و اين توانايي را دارد تا مانند جوجه تيغي دريايي گرد شود. اسکوييد شيشه اي با وجود اينکه بي رنگ است اما باز هم مورد شکار ماهي هاي بزرگتر از خود مانند کوسه ها و نهنگ ها مي شود. حتي گاهي اوقات پرندگان دريايي هم اسکوئيد را به عنوان وعده غذايي خود انتخاب مي کنند.

ـ آمفي پاد
 

آمفي پاد نام يکي از جانوران آبزي عجيب وغريب است که در کاوش هاي دانشمندان در منطقه آتلانتيک شمالي کشف شد. تمام بدن اين موجود دريايي که شبيه ميگو است، پوشيده از پوست بسيار شفافي است که به او اين امکان را مي دهد تا به راحتي مخفي شود. از آنجايي که اين جانور به تازگي کشف شده، هنوز اطلاعات زيادي درباره آن در دسترس نيست.

ـ ميگو لاروال
 

اين نوع ميگو هم که در آب هاي هاوايي يافت مي شود، از نوع حيوانات شفاف است و کيسه شفافي که پشتش است، باعث مي شود تا او بتواند پشت خود را به راحتي ببيند.
منبع: هفته نامه حوادث و شگفتي ها همشهري سرنخ ش- 85
Add Comments
Name:
Email:
User Comments:
SecurityCode: Captcha ImageChange Image