جستجو در محصولات

گالری پروژه های افتر افکت
گالری پروژه های PSD
جستجو در محصولات


تبلیغ بانک ها در صفحات
ربات ساز تلگرام در صفحات
ایمن نیوز در صفحات
.. سیستم ارسال پیامک ..
سي اس اس از کجا آمد و به چه دردي مي خورد؟
-(0 Body) 
سي اس اس از کجا آمد و به چه دردي مي خورد؟
Visitor 506
Category: دنياي فن آوري
Cascading Style Sheets که آن را به اختصار با نام CSS مي شناسيم، در حقيقت يک زبان ساده طراحي است که روند ساخت صفحات وب زيبا و قابل ارائه را بسيار ساده مي کند. در واقع اين نام به اين دليل به کار مي رود که کدهاي سي اس اس صفحه اي از اطلاعات هستند که قيافه و شيوه چينش محتوا در صفحه وب را تعيين مي کنند (استايل شيت= صفحه استايل ها).
با سي اس اس مي توانيد رنگ متن ها، قيافه و نوع فونت ها، فضاي خالي ميان پاراگراف ها، اندازه و شکل قرارگيري ستون ها، رنگ و عکس پس زمينه و هر چيز ديگري در صفحه وب را به صورت جداگانه و اختصاصي کنترل کنيد.
زبان سي اس اس به گونه اي طراحي شده که به آساني قابل يادگيري و فهم است، اما مي تواند کنترل قدرتمندي را بر نحوه نمايش محتوا اعمال کند. به طور معمول سي اس اس همراه با HTML به کار مي رود. اچ تي ام ال حاوي اطلاعات و محتواي سايت است (متن، پاراگراف، ليست، جدول، عکس و…) و سي اس اس نحوه نمايش آنها در وب سايت را مشخص مي کند.
در واقع سي اس اس به شما کمک مي کند که محتوا را تا حد زيادي از نحوه نمايش جدا کنيد و کنترل هر کدام را به صورت مجزا در دست بگيريد. با داشتن اين امکان مي توانيد مطلبي بنويسيد که روي کامپيوتر با فونت و چيدماني مناسب براي مانيتور قرار گرفته باشد و همان مطلب در يک تلفن همراه با چيدماني متفاوت ظاهر شود تا براي خواندن در يک نمايشگر کوچک مناسب باشد.
توليد تئوري هاي پشت صحنه CSS و برنامه ريزي براي اينکه سي اس اس چگونه بايد در مرورگرها کار و عمل کند، بر عهده سازمان مستقلي به نام کنسرسيوم وب جهان شمول يا W3C است. W3C سازماني متشکل از گروه ها و شرکت هاي فعال در زمينه اينترنت است که نحوه عملکرد اينترنت و مرورگرها را تعيين مي کند. اين سازمان برنامه ريزي براي چندين زبان اينترنتي از جمله اچ تي ام ال و سي اس اس را بر عهده دارد.

تاريخچه سي اس اس
 

در ميانه دهه 1990 استفاده از اينترنت به شکل محسوسي افزايش يافت. در آن زمان، تنها شيوه ارائه محتوا در صفحات وب، زبان HTML بود. اما با گسترش کاربرد و کاربران اينترنت، ديگر زبان اچ تي ام ال به تنهايي نمي توانست از پس ارائه ساده و کاربرپسند محتوا در وب برآيد. مثلا اچ تي ام ال توانايي طراحي صفحات را همانند کتاب، مجلات يا روزنامه هاي چاپي نداشت و شما امکان ارائه چنين صفحات وب شکيلي را نداشتيد.
از همان ابتداي شروع HTML در سال 1990، استايل شيت (Stylesheet) به عنوان بخشي از پروژه تکميل و توسعه اچ تي ام ال در دستور کار قرار داشت تا اينکه با همکاري «هاکون ويوم لي» و «برت بوس»، پايه اي براي توسعه و استانداردسازي کدهاي سي اس اس و نحوه استفاده از آنها شکل گرفت و توسط W3C پيگيري شد. مايکروسافت هم به عنوان اولين حامي زبان سي اس اس، از آن در مرورگر مايکروسافت پشتيباني کرد. اما مانند اغلب تکنولوژي هاي نوظهور در اينجا هم يک رقابت ايجاد شد. زيرا نت اسکيپ به عنوان دومين مرورگر پرکاربرد زمان خود، به جاي پشتيباني از زبان استايل شيت W3C، به ابداع و استفاده از زبان خاصي به نام جاوا اسکريپت استايل شيت يا JSSS پرداخت. اما مانند هر رقابت ديگري اينجا هم يکي از طرفين بايد شکست را مي پذيرفت و همانطور که مي بينيد شيوه کدنويسي نت اسکيپ براي استايل صفحه ها موفقيتي در بر نداشت و اينترنت اکسپلورر به حاکم بلامنازع دنياي مرورگرها بدل شد.

سي اس اس به چه دردي مي خورد؟
 

با استفاده از سي اس اس براي نمايش صفحات وب، نه تنها زمان آماده سازي يک صفحه را کاهش داده ايد، بلکه کدهايي آماده کرده ايد که به صورت متمرکز مي توانند بر روي تمام صفحات وب سايت تان اعمال شده و شما را از کدنويسي تکراري براي هر صفحه بي نياز کنند. به همين نسبت، هم حجم کدهاي نوشته شده و عکس ها و محتواي به کار رفته کاهش مي يابد، هم با لود شدن يکباره فايل ها و ملحقات براي تمام صفحات، به جاي دانلود جداگانه عکس هاي مشترک براي هر صفحه، ميزان مصرف پهناي باند سايت شما به ميزان قابل ملاحضه اي کاهش مي يابد.
تعيين شيوه نمايش تمامي صفحات يک سايت، به صورت مرکزي تنها بر دوش يک (يا تعداد انگشت شماري) فايل قرار مي گيرد. همچنين هرگونه تغيير در چينش و شيوه نمايش محتواي مشترک تمامي صفحات سايت، تنها با انجام تغيير در يک فايل امکان پذير است و به همه تعميم داده مي شود. يعني اينکه شما مثلا به جاي تغيير خواص و اندازه هاي مربوط به فونت در تمامي صفحات سايت تان، تنها کافي است اين کار را در فايل سي اس اس انجام دهيد تا به صورت خودکار تمام صفحات تحت تاثير قرار گيرند.
در برخي سايت ها، کاربر مي تواند استايل شيت دلخواه خودش را بسازد و سايت را با آن مشاهده کند. مثلا يک کاربر با چشمان ضعيف مي تواند يک استايل شيت ويژه براي نمايش نوشته ها با تباين و کنتراست بالا ايجاد کند که بتواند به راحتي آنها را بخواند. اين کار معمولا با استفاده از افزونه هاي ويژه در برخي مرورگرها امکان پذير است.
مرورگرها مي توانند از چندين استايل شيت به صورت همزمان پشتيباني کنند. با اين قابليت مي توانيد در يک زمان براي سايت تان چندين طرح و ظاهر متفاوت داشته باشيد. کاربر هم به سادگي مي تواند هر طرحي را که خوشش آمد و براي وي کارآيي بيشتري داشت، انتخاب کرده و از سايت با ظاهر مورد علاقه اش استفاده کند.
استايل شيت ها به شما اجازه مي دهند که محتوا را براي بيش از يک دستگاه بهينه سازي کنيد. با استفاده از همان کدهاي اچ تي ام ال ثابت، مي توانيد ظاهر و شيوه هاي نمايش مختلفي براي ابزارهاي گوناگون، از قبيل تبلت، موبايل، کامپيوتر، پرينت و… داشته باشيد.
سي اس اس به شما اين امکان را مي دهد که صفحات وب را بسيار ساده تر برنامه ريزي، توليد و نگهداري کنيد. به گونه اي که در زمان و مقدار کار نسبت به استفاده تنها از اچ تي ام ال، صرفه جويي چشمگيري صورت مي گيرد.

سي اس اس چگونه کار مي کند؟
 

همه چيز بسيار ساده است، حتي ساده تر از آنچه فکرش را کنيد. به سادگي 1، 2 و 3! البته قرار نيست شما در اين دوره آموزشي سي اس اس ياد بگيريد و هدف اين است که با آن و کارايي هايش آشنا بشويد. اگر دلتان خواست مي توانيد کمي جلوتر برويد:
کار را با يک فايل که توسط اچ تي ام ال ساخته شده، شروع کنيد.
شروع به نوشتن قوانين استايل براي تگ ها و محتواي مورد نظر کنيد تا مشخص شود هر کدام چگونه نمايش داده شوند.
قوانين استايل نوشته شده را به فايل اچ تي ام ال مورد نظر ضميمه کنيد. هنگامي که مرورگر متن و محتوا را نمايش مي دهد، قوانين شما را براي شکل دهي به محتوا و شيوه نمايش دنبال مي کند.
البته هر کدام از اين مراحل نياز به دانش و آموزش خاص خود دارد، که از حوصله اين درس خارج است. با کمي پرس و جو مي توانيد منابع لازم براي دريافت اين دانش را بيابيد.
و آخرين نکته اينکه پيشنهاد مي کنيم حتما سري به سايت Zen Garden بزنيد تا به قدرت و زيبايي سي اس اس پي ببريد. در ستون سمت راست مي توانيد طرح هاي مختلف سايت را انتخاب کنيد. زيبايي کار آنجا است که تمامي اين طرح ها يک فايل اچ تي ام ال ثابت و واحد دارند و تنها با تغيير فايل سي اس اس مورد استفاده، طرح سايت به کلي تغيير مي کند.
در اين درس با سي اس اس و کاربردهايش آشنا شديد. اگر يک روزنامه نگار باشيد کمتر پيش مي آيد که نياز به سر و کله زدن با سي اس اس را پيدا کنيد و معمولا اين کار به عهده وبمستر سايت است. اما دانستن اين مباني به شما کمک مي کند که در مواقع لزوم بدانيد بايد چه بکنيد و از چه کسي تغييرات را درخواست بکنيد.
در ادامه دوره، آزموني از دو درس سي اس اس و جاوا اسکريپت براي شما ارسال خواهد شد؛ توصيه مي کنيم حتما پيش از شرکت در آزمون يک بار اين دو درس را مرور کنيد.
منبع:درسنامه
ارسال توسط کاربر محترم سايت :king007
Add Comments
Name:
Email:
User Comments:
SecurityCode: Captcha ImageChange Image