جستجو در محصولات

گالری پروژه های افتر افکت
گالری پروژه های PSD
جستجو در محصولات


تبلیغ بانک ها در صفحات
ربات ساز تلگرام در صفحات
ایمن نیوز در صفحات
.. سیستم ارسال پیامک ..
زندگينامه اين موش دوست داشتني Mouse
-(3 Body) 
زندگينامه اين موش دوست داشتني Mouse
Visitor 384
Category: دنياي فن آوري
همه ما هر روز با ماوس سر و کار داريم مخصوصا اگر اهل کارهاي گرافيکي يا بازي هاي رايانه اي باشيم بدون ماوس کارمان پيش نمي رود. اغلب ما ماوس را از زماني که زير آن غلتک داشت، مي شناختيم، غلتک هايي که دائما کثيف مي شدند و بايد آنها را باز مي کرديم و شست و شو مي داديم اما زندگينامه ماوس به زمان هايي بسيار پيش از اين بازمي گردد. بد نيست با سرگذشت پر فراز و نشيب آن آشنا شويم.

ماوس هاي فوق سري!
 

طراحي ماوس به سال 1952 (معادل 1331 شمسي) بازمي گردد. در آن، سه نفر از اعضاي نيروي دريايي سلطنتي کانادا در پروژه اي به نام DATAR موفق شدند وسيله اي را که کاربردي مشابه ماوس هاي امروزي داشت اختراع کنند. البته اختراع آنها هرگز ثبت نشد زيرا اين کار به شکل پروژه نظامي مرحمانه اي انجام شده بود.

... و ماوس اختراع شد
 

زندگينامه اين موش دوست داشتني Mouse

در سال 1963 (معادل 1342 شمسي) شخصي به نام داگلاس انگلبرت در انستيتو پژوهشي استنفورد بدون اطلاع از اقدام نيروي دريايي کانادا موفق شد پيش نمونه اي اوليه از ماوس را اختراع کند. او از همان ابتدا نام آن وسيله را ماوس (به معناي موش) گذاشت زيرا سيمي از پشت آن بيرون آمده بود که دم موش را تداعي مي کرد. او هرگز موفق نشد از حق امتياز ثابت اين اختراع خود پولي به دست بياورد زيرا پيش از ايناکه اين اختراع بتواند عملا در رايانه هاي شخصي مورد استفاده قرار بگيرد و همگاني شود، مدت قانوني حق امتياز او سپري شده بود.
البته او بيکار ننشست و توانست با کامل کردن اختراع خود و ثبت کردن نسخه هاي تکميل تر آن، پول خوبي به دست بياورد. انگلبرت در سال 1970 نوعي دستگاه مکان نمايي مختصاتي ساخت و حق امتياز آن را حدود 5/3 ميليون دلار فروخت.

زندگينامه اين موش دوست داشتني Mouse

همتايان ناموفق ماوس
 

البته ماوسي که انگلبرت اختراع کرد تنها وسيله اي نبود که براي مکان نمايي اختراع شده بود. چندين وسيله مکان ياب ديگر هم ساخته شدند که اما هيچ يک نتوانستند موفقيت ماوس را به دست بياورند. بسياري از اين اختراع هاي متفرقه امروزه براي ما بسيار خنده دار به نظر مي رسند. مثلا يکي از اين ابزارهاي مکان نما به نوک بيني کاربر نصب مي شد تا کاربر بتواند با حرکت دادن سر خود، مکاني را روي نمايشگر مشخص کند (کاربري را تجسم کنيد که با اين وسيله بخواهد پروژه ترسيم سه بعدي پيشرفته اي را در اتوکد، يا يک بازي رايانه اي پر جست و خيز را اجرا کند). همه اين اختراع ها رقابت را به ماوس باختند زيرا کارکردن با ماوس بسيار آسان تر بود.

زندگينامه اين موش دوست داشتني Mouse

ماوس ها در بازار
 

نخستين ماوسي که عملا ساخته شد، جسمي مکعبي از جنس چوب بود که دو چرخ دنده عمود بر هم در زير آن تعبيه شده بود. چرخش هر چرخ، حرکت روي يک محور را تداعي مي کرد و به اين ترتيب، حرکت دايره اي چرخ ها به شکل حرکت مستقيم روي دو محور مختصات تفسير مي شد. طرحي که انگلبرت در آن زمان در سر داشت اين بود که کاربر، ماوس را در يک دست بگيرد و در دست ديگرف وسيله اي با پنج دکمه براي ارسال دستورات به رايانه وجود داشته باشد.

زندگينامه اين موش دوست داشتني Mouse

در سال 1968، چند هفته پيش از اينکه انگلبرت طرح اوليه ايده خود را آماده کند، شرکت آلماني تلفنکن نوعي ماوس را که با غلتکي کروي کار مي کرد ساخت و به همراه رايانه هاي تلفنکن به بازار عرضه کرد. برخي از مدل هاي اين ماوس که در سال 1972 توليد شده بودند هنوز موجود هستند و به خوبي نگهداري شده اند.
در سال 1981 مجموعه ديگري از ماوس ها به عنوان وسيله مکان نما همراه با رايانه هاي شخصي زيراکس 8010 عرضه شدند. در آن زمان هنوز کاربرد ماوس چندان براي کاربران آشکار نبود، تا اينکه رايانه هاي مکينتاش شرکت اپل همراه با ماوس هاي مدل ليزا پا به عرصه گذاشتند. در سال 1984 يکي از ستون نويس هاي رايانه هاي شخصي به نام جان دورژاک درباره کاربرد ماوس چنين نوشت: «هنوز هيچ مدرکي از اينکه مردم دلشان بخواهد از اين چيزها استفاده کنند وجود ندارد.»

زندگينامه اين موش دوست داشتني Mouse

ماوس هاي نوري هم آمدند
 

شايد گمان کنيد که سر و کله ماوس هاي نوري در همين چند سال اخير پيدا شده و اثري از آنها در دهه هاي گذشته نبوده است. اگر اين طور باشد، حدس تان نادرست است زيرا ابداع طرح اوليه اين ماوس ها به سال 1980 (معادل 1359 شمسي) بازمي گردد. يعني به همان دوراني که هنوز حتي ماوس هاي غلتکي براي کاربران رايانه ناآشنا و نامأنوس بودند.
در آن سال، دو مخترع به طور جداگانه طرح دو نوع از ماوس هاي نوري را مطرح کردند. در برخي از اين ماوس ها از LE هايي با نور فروسرخ به همراه چهار حسگر که در جهات مناسب قرار مي گرفتند استفاده مي شد. برخي ديگر از اين ماوس ها، ازجمله آنهايي که شرکت زيراکس به فروش رساند، حسگر نور مرثي 16 پيکسلي داشتند. اين دو نوع ماوس ساختار و کارکردي کاملا متفاوت از ماوس هاي مختصاتي عادي داشتند.

ماوس هاي ليزري
 

زندگينامه اين موش دوست داشتني Mouse

در ماوس هاي ليزري به جاي LED از ديود ليزري فروسرخ استفاده مي شود. در سال 1988 شرکت سان مايکروسيستمز نوعي ماوس ليزري را به همراه سرورها و رايانه هاي حرفه اي خود عرضه کرد اما ماوس هاي ليزري تا سال 2004 به بازار عمومي راه نيافت. در اين سال، شرکت لاجيتک موفق شد ماوس ليزري مدل MX1000 خود را معرفي کند. در اين ماوس از باريکه ليزر فروسرخ کوچکي استفاده شده بود و با ظرافتي که داشت، دقت ماوس را بسيار افزايش مي داد. در آگوست سال 2009 شرکت لاجيتک يک بار ديگر پيشقدم شد و ماوس ليزري جديدي با دو باريکه ليزر را عرضه کرد که دقت در آن بازهم بالاتر رفته بود.
منبع:برترينها
ارسال توسط کاربر محترم سايت :king007
Add Comments
Name:
Email:
User Comments:
SecurityCode: Captcha ImageChange Image