جستجو در محصولات

گالری پروژه های افتر افکت
گالری پروژه های PSD
جستجو در محصولات


تبلیغ بانک ها در صفحات
ربات ساز تلگرام در صفحات
ایمن نیوز در صفحات
.. سیستم ارسال پیامک ..
کار با اديتورهاي متني- WYSIWYG
-(2 Body) 
کار با اديتورهاي متني- WYSIWYG
Visitor 514
Category: دنياي فن آوري
اديتورهاي به کار رفته در برنامه هاي مديريت محتوا را معمولا با نام WYSIWYG مي شناسند. اين عبارت مخفف جمله What You See Is What You Get است. يعني اينکه هر آنچه را که شما روي صفحه مانيتور و درون اديتور مي بينيد، همان چيزي است که در انتها درون سايت منتشر خواهد شد و کاربران آن را خواهند ديد. در اين درس به بررسي قسمت هاي مختلف اين گروه از اديتورها و نحوه استفاده از آنها مي پردازيم.
در واقع اين اديتورهاي متن طراحي شده اند تا کار شما را راحت کنند و نيازي به نوشتن تگ هاي اچ تي ام ال نداشته باشيد. اما اگر مي خواهيد کنترل کامل صفحه را در دست داشته باشيد نياز است که هم کار با اين اديتورها را ياد بگيريد و هم کمي تگ هاي اچ تي ام ال را بلد باشيد.

نماي ظاهري اديتور
 

کار با اديتورهاي متني- WYSIWYG

همه اين اديتورها تا حد زيادي شبيه يکديگر و تا حد زيادي مانند محيط برنامه مايکروسافت ورد هستند. با اين تفاوت که در هر يک تعداد آيتم ها و آيکون ها بسته به نياز کاربر متفاوت است. شما همانند برنامه ورد مي توانيد پاراگراف ها را مرتب کنيد، اندازه و نوع فونت نوشته را انتخاب کنيد. عکس ها را درون متن جاي دهيد، يا حتي به راحتي بخش هايي از متن را به آدرس يا عکسي لينک کنيد. مهمترين مزيت اين اديتورها، عدم نياز جدي به استفاده از کدهاي اچ تي ام ال است و تقريبا شما همه چيز را در همان محيط اديتور در اختيار داريد.
يکي از مشهورترين اديتورهاي رايگان و باز متن اين گروه، CKeditor است که در ادامه به بررسي بخش هاي مختلف آن مي پردازيم.

آيکون هاي CKeditor و کاربرد آنها
 

آيکون هاي موجود در سي کا اديتور بسيار متنوع و تا حد زيادي شبيه برنامه هاي ويرايش متن روي کامپيوتر هستند. حتي بسياري از آنها به صورت معمول هنگام درج مطلب در وب، کاربردي ندارند و شما مي توانيد از مدير سايت درخواست حذف يا اضافه کردن برخي از آنها را بنماييد.

کار با اديتورهاي متني- WYSIWYG

يک اديتور کامل شامل تمامي آيکون هايي است که در عکس بالا مشاهده مي کنيد. در اينجا به توضيح کاربرد برخي از آيتم هاي ضروري يک اديتور براي درج مطلب در اغلب سايت ها و وبلاگ ها مي پردازيم:

1- انتخاب شکل ظاهري فونت از قبيل بولد، ايتاليک، زير خط و...
 

کار با اديتورهاي متني- WYSIWYG

در اين بخش شما ابتدا عبارت را انتخاب (هاي لايت) مي کنيد و سپس دکمه مورد نظر را مي زنيد. امکانات کامل اين بخش، شامل بولد، ايتاليک، زيرخط، خط زدن، بالانويس يا پايين نويس کلمه و همچنين حذف تمامي اين انتخاب ها است. از اين ميان چيزي که بيش از همه به آن نياز داريد، تنها آيتم هاي بولد و ايتاليک کردن نوشته هستند.

2- انتخاب شيوه پاراگراف بندي، بولت ها و شماره ها
 

کار با اديتورهاي متني- WYSIWYG

ممکن است بخواهيد که ليستي از گزينه ها ايجاد کنيد که شماره گذاري شده باشند. يا اينکه ليست شما تنها با بولت، يا دايره کنار هر کدام، از هم جدا شوند. علاوه بر اين راست به چپ بودن (براي زبان فارسي) يا چپ به راست بودن (براي زبان انگليسي)‌ متن و همچنين انتخاب راست چين، چپ چين و وسط چين کردن متن هم از ديگر امکانات اين بخش هستند.

3- لينک کردن بخش خاصي از متن به آدرس وب
 

کار با اديتورهاي متني- WYSIWYG

کار با اديتورهاي متني- WYSIWYG

بخشي از متن تان اشاره به يک تحقيق خاص، مطلبي در وبلاگ ديگر، معرفي يک فرد و يا حتي معرفي يک سايت دارد. بهتر نيست که آن بخش را به منبعي که از آن استفاده کرده ايم و يا آدرس آن سايت لينک کنيم؟ با اين کار به خواننده در فهم بهتر مطلب هم کمک فراواني مي کنيم.
حتي در صورت لزوم با انتخاب عکس درون متن و استفاده از اين دکمه، مي توانيد عکس هاي تان را هم به اندازه بزرگتر و با کيفيت تر همان عکس يا به هر آدرس دلخواهي لينک کنيد.

4- درج عکس درون متن
 

کار با اديتورهاي متني- WYSIWYG

گاهي براي خبررساني بهتر، افزايش فهم مطلب و يا نياز مبحث آموزشي که در حال نوشتن آن هستيم، لازم است عکس يا عکس هايي درون متن قرار دهيم. با استفاده از بخش آپلود عکس اديتور مي توانيد عکس را از روي کامپيوترتان به سرور سايت منتقل کرده و آن را درون متن قرار دهيد.
نکته: هميشه حواس تان به حجم و ابعاد عکس هاي آپلود شده باشد. عکس هاي با حجم بالا سايت شما را کند مي کنند و عکس هاي با طول و مخصوصا عرض نامناسب قيافه ظاهري سايت را به هم مي ريزند. بهتر است قبل از آپلود تصاوير، سايز و حجم آنها را در يک نرم افزار ويرايشگر عکس اصلاح کنيد و روي اين کار وسواس زيادي به خرج دهيد.

5- ورود محتوا از برنامه هاي اديتور متن مانند Microsoft Word
 

کار با اديتورهاي متني- WYSIWYG

معمولا مي توانيد به راحتي کپي و پيست کردن، محتوا را از هر جايي (ايميل، سايت يا برنامه اديتور متن) به محيط اديتور سايت تان وارد کرده و آن را منتشر کنيد. اما گاهي اوقات برخي از اين منابع، تگ ها و کدهاي ناخواسته اي را هم وارد اديتورتان مي کنند که مشکل ساز مي شوند. بهتر است براي ورود محتوا از ديگر منابع از اين دکمه هاي اديتور استفاده کنيد تا کدهاي اضافي به صورت خودکار فيلتر شوند.

6- تغييرات اندازه، نوع و رنگ فونت
 

کار با اديتورهاي متني- WYSIWYG

بسيار پيش مي آيد که بخواهيد بخشي از نوشته هايتان درشت تر يا ريزتر ديده شود يا اينکه مي خواهيد کل متن تان با فونتي کاملا متفاوت با فونت پيش فرض سايت نمايش داده شود. شايد هم به ندرت پيش بيايد که تغيير رنگ نوشته يا پس زمينه آن ضرورت پيدا کند. البته اکيدا پيشنهاد مي کنيم که هيچ گاه از تغيير رنگ فونت يا زمينه استفاده نکنيد. زيرا هم خوانايي متن را کم خواهد کرد و هم باعث آزار چشم بيننده و نازيبا شدن ظاهر سايت خواهد شد.

7- تغيير يا درج کدهاي اچ تي ام ال
 

کار با اديتورهاي متني- WYSIWYG

کار با اديتورهاي متني- WYSIWYG

شما به صورت مستقيم درون اديتور، مي توانيد از حالت کدنويسي آن استفاده کنيد و در صورت لزوم برخي تگ ها و کدهاي اضافي را به صورت دستي حذف کرده و يا کد خاصي را درون متن تان اضافه کنيد. براي اين کار تنها کافي است بر روي دکمه Source کليک کنيد تا محيط بدون اديتور و تنها شامل محتواي وارد شده و کدهاي مربوط به آن به نمايش درآيند.
اين يکي از دکمه هاي مهم اديتورها به حساب مي آيد. در صورتي که مباني HTML را بلد باشيد مي توانيد بسياري از مشکلات را در اين حالت ببينيد و آنها را رفع کنيد. در موارد زيادي اگر متني را از جاي ديگري کپي/پيست کرده باشيد احتمالا يک سري کد اضافه در صفحه شما وارد شده که مي تواند سبب به هم ريخته شدن چيدمان متن بشود. در اين وضعيت از اين قسمت به راحتي مي توانيد کدهاي اضافي و مزاحم را کشف کرده و اصلاح کنيد.
در موارد زيادي هم شما به يک تگ نياز داريد که در اديتور شما وجود ندارد. با سوئيچ کردن به حالت کدنويسي مي توانيد خودتان به صورت دستي اين تگ را وارد کنيد و نتيجه مطلوب تان را به دست بياوريد.

نکات ضروري در آماده سازي مطلب براي سايت
 

هنگامي که قرار است شما مطلبي را درون سايت خودتان يا گروه ديگري که مقاله را برايشان آماده کرده ايد، منتشر کنيد، دست تان در استفاده از انواع فونت، رنگ متن و اندازه هاي مختلف عکس تقريبا باز است. اما ما تا چه حد اجازه داريم که از اين اختيارمان استفاده کنيم؟
به عنوان يک اصل کلي، براي ارائه يک کار زيبا و استاندارد، ما بايد از روال ثابت تعيين شده توسط طراح و صاحب سايت پيروي کنيم. زيرا آنها پس از آزمون هاي فراوان براي استفاده از نوع و اندازه فونت خاصي و يا شيوه چينش عکس درون محتوا، به نتيجه رسيده اند.
لذا هميشه توصيه مي شود که به جاي عملکرد سليقه اي و براساس حس زيبايي شناسي شخصي، به شيوه کاري معمول سايت پايبند بوده و قبل از شروع کار آنها را فرا بگيريد. حال مطلبي زيباتر و جذاب تر و کاربر پسندتر است که خلاقيت ما را در چهارچوب مشخص شده سايت به همراه داشته باشد.
در اينجا به چند مورد ضروري در درج مطالب درون سايت اشاره مي کنيم:
1- هيچ گاه از رنگ فونت و يا پس زمينه براي نوشته هايتان استفاده نکنيد. زيرا به جاي جلب توجه، علاوه بر اينکه ظاهر معمول سايت را به هم مي ريزند، براي بسياري از خوانندگان با شرايط ويژه هم مشکل ساز مي شوند. مثلا خواننده اي که کور رنگي دارد ممکن است متن را نتواند بخواند. فارغ از اينکه گاهي اوقات چنين تغييرات شديدي براي هر کاربري ناخوشايند بوده و باعث ترک سايت شما خواهد شد.
2- هميشه از اندازه و نوع فونت استاندارد سايت استفاده کنيد. وجود چندين نوع مختلف فونت با اندازه هاي متفاوت مي تواند باعث به هم ريختگي و شلختگي ظاهر سايت شود. علاوه بر اين استفاده از فونت هاي خاصي که روي کامپيوترتان داريد باعث دردسرهاي بسيار بزرگتري هم مي گردد. توجه کرده ايد که اگر بيننده در شهر يا کشور ديگر، فونت مورد استفاده شما را نداشته باشد، متن را چگونه مي بيند؟ و براي نصب فونت مورد استفاده و ديدن صحيح متن چه اندازه دچار مشکل خواهد شد.
همچنين استفاده از فونت ريز باعث دشواري در خواندن آن مي گردد و درشتي بيش از حد هم چشم آزار است و خواننده را فراري مي دهد.
3- در استفاده از عکس کاملا محتاط باشيد. اولين نکته اينکه استفاده بدون ضرورت از تعداد زياد عکس براي زيبايي صفحه، باعث بالا رفتن حجم آن و ايجاد مشکل در باز شدن صفحه مي گردد. هميشه بهتر است که با فتوشاپ و برنامه هاي مشابه، حجم عکس ها را تا حد ممکن پايين بياوريد. اين کار باعث باز شدن سريعتر صفحه و کاهش مصرف پهناي باند شما و کاربرتان مي شود. البته بايد به يک نقطه اعتدال ميان کيفيت و حجم برسيد و هيچ گاه يکي را قرباني ديگري نکنيد.
نکته مهم ديگر درباره عکس ها، طول و عرض آنهاست. قبل از استفاده از عکس ها، ابتدا از حداقل و حداکثر طول و عرض مجاز عکس در سايت مورد نظر مطلع شويد. استفاده از عکس هاي عريض تر از صفحه سايت، باعث به هم ريختگي سايت مي شود. استفاده از عکس هاي با طول زياد هم در برخي سايت ها باعث بيرون زدن متن از کادر شده و در برخي باعث کش آمدن صفحه و ايجاد نماي ناخوشايند مي شود.
منبع:برترينها
ارسال توسط کاربر محترم سايت :king007
Add Comments
Name:
Email:
User Comments:
SecurityCode: Captcha ImageChange Image