جستجو در محصولات

گالری پروژه های افتر افکت
گالری پروژه های PSD
جستجو در محصولات


تبلیغ بانک ها در صفحات
ربات ساز تلگرام در صفحات
ایمن نیوز در صفحات
.. سیستم ارسال پیامک ..
استفاده از متن در طراحي (فتوشاپ)
-(4 Body) 
استفاده از متن در طراحي (فتوشاپ)
Visitor 2128
Category: دنياي فن آوري
متن و تايپ يکي از اجزاي اصلي طراحي به شمار مي‌رود و در بيشتر موارد يکي از پايه‌هاي اساسي در طراحي، متن و تيترهاي موجود در آن است. ابزار متن يکي ديگر از ابزارهاي برداري فتوشاپ است که در اين مقاله در نظر داريم به صورت کامل آن را بررسي و راجع به امکانات متنوع آن صحبت کنيم.
در فتوشاپ براي استفاده از ابزار متن 2 روش وجود دارد، در روش اول پس از انتخاب ابزار در فضاي کاري کليک کرده و متن مورد نظر خود را تايپ مي‌کنيم. از اين روش بيشتر براي نوشتن مطالب کوتاه و تيترهاي مختلف در طراحي خود استفاده مي‌کنيم.
در روش دوم (متن پاراگرافي) پس از انتخاب ابزار متن متناسب، در فضاي کاري کليک کرده و با درگ ماوس کادر مستطيل شکلي را در محيط کاري ترسيم مي‌کنيم. پس از رها کردن درگ ماوس مي‌توانيم نسبت به تايپ متن دلخواه خود اقدام کنيم. در اين حالت متن تايپ شده در داخل کادر ترسيم شده قرار مي‌گيرد و از آن خارج نخواهد شد. اين روش بيشتر در متن‌هاي طولاني که نيازمند پاراگراف‌بندي بوده و بايد در محدوده مشخصي تعريف شوند کاربرد خواهد داشت. در هر دو حالت ذکر شده براي ايجاد يک سطر جديد مي‌توانيم از کليد Enter صفحه کليد استفاده کنيم؛ فقط دقت کنيد در صفحه کليد‌هايي که 2 دکمه اينتر وجود دارد، از اينتر وسطي براي ايجاد سطر جديد و از اينتر سمت راست (بخش اعداد) براي تاييد متن تايپ شده و خروج از حالت ويرايشي متن استفاده خواهيم کرد و در صفحه کليد‌هايي که فقط يک دکمه اينتر وجود دارد(لپ تاپي) براي خروج از حالت ويرايشي متن و تثبيت متن تايپ شده از کليدهاي Ctrl+Enter استفاده مي‌کنيم.
دقت داشته باشيد که در هر حالت براي استفاده از ساير ابزارهاي فتوشاپ بايد متن مورد نظر را تاييد کنيم و از حالت ويرايشي خارج شويم.

استفاده از متن در طراحي (فتوشاپ)

يکي از مشکلاتي که از دير باز کاربران فتوشاپ با آن مواجه بودند تايپ متن فارسي در فتوشاپ به صورت مستقيم بود که خوشبختانه با ارائه نگارش‌هاي Me‌ از فتوشاپ که مخصوص کشورهاي خاورميانه بوده و امکان تايپ حروف فارسي و عربي در آن فراهم آمده، ديگر نياز به استفاده از انواع نرم‌افزارهاي فارسي ساز براي تايپ فارسي در محيط فتوشاپ احساس نمي‌شود و به همان سهولت تايپ متون انگليسي مي‌توانيم متون فارسي را نيز در محيط فتوشاپ تايپ و ويرايش کنيم. دقت کنيد در صورتي که فتوشاپ شما نسخه ويژه خاورميانه نباشد، در صورت تايپ فارسي حروف تايپ شده جدا از هم و از چپ به راست تايپ خواهند شد.
براي اطمينان از نسخه فتوشاپ‌تان مي‌توانيد از نوار منوي فتوشاپ روي قسمت help کليک کرده و گزينه سوم يعني About Photoshop را انتخاب کنيد تا توضيحات مربوط به نسخه نرم‌افزار فتوشاپ شما ظاهر شود. در اين حالت بايد در اين قسمت عبارت Middle Eastern Version را ببينيد.
پس از انتخاب ابزار متن در نوار تنظيمات اين ابزار 10 قسمت مشاهده مي‌شود که به کمک آنها مي‌توانيم متن دلخواه را نوشته يا متن نوشته شده را به صورت دلخواه ويرايش کنيم. براي اعمال ويرايش در متن تايپ شده 2 حالت وجود دارد يا بايد لايه متن مورد نظر را در پانل لايه‌ها انتخاب کنيم تا فعال شود يا روي متن مورد نظر کليک کنيم تا حالت ويرايشي آن فعال شده و بعد قسمت مورد نظر متن را با کليک و درگ ماوس انتخاب و اصطلاحا ‌هايلايت کنيم تا نتيجه اعمال تغييرات روي آن مشاهده شود.
به کمک اولين ابزار اين مجموعه مي‌توانيم براي نوشتن، متن را از حالت افقي به حالت عمودي تبديل کنيم. دومين ابزار براي عوض کردن فونت نوشته مورد استفاده قرار مي‌گيرد. فونت‌هاي موجود در اين بخش از پوشه فونت ويندوز فراخواني مي‌شود و در صورت نياز با اضافه کردن فونت دلخواه خود در پوشه فونت ويندوز، فونت مورد نظر به اين قسمت نيز افزوده خواهد شد (البته بايد يک بار فتوشاپ را بسته و دوباره اجرا کنيم تا فهرست فونت‌ها به روز شود). سومين قسمت اين نوار ابزار براي تنظيم حالت فونت مورد نظر استفاده مي‌شود که بسته به نوع فونت انتخاب شده يکي از حالت‌هاي معمولي(Regular)، پررنگ (Bold)، کج (Italic) و ديگر حالت‌ها را انتخاب مي‌کنيم. به کمک قسمت بعدي مي‌توانيم اندازه و سايز متن خود را تنظيم کنيم. به کمک بخش بعدي اين نوار ابزار مي‌شود حالت لبه‌هاي متن تايپ شده را تغيير داد و يکي از گزينه‌هاي بدون حالت(None)، تيز(Sharp)، ترد(Crisp)، قوي(Strong) و نرم (Smooth) را قراردهيم. البته دقت کنيد که اين قسمت در ظاهر معمولي متن تاثير چنداني نداشته و هنگام چاپ متن نتيجه آن ديده خواهد شد. به کمک بخش بعدي چيدمان متن خود را مي‌توانيم تنظيم کرده و آن را در حالت‌هاي چپ‌چين، وسط چين و راست چين قرار دهيم. از قسمت بعدي نيز به منظور تايپ متن به صورت راست به چپ يا چپ به راست استفاده مي‌شود. با کليک روي مربعي که به صورت پيشفرض به رنگ سياه در اين نوار ابزار قرار دارد مي‌توانيم رنگ متن خود را به رنگ دلخواه خود درآوريم. به کمک قسمت بعدي مي‌توانيم انحناي دلخواهي را در حالت‌هاي مختلف به متن خود بدهيم.
در نهايت با آخرين قسمت مي‌توانيم به 2 پانل‌ ويژه تنظيم متن يعني Paragraph و Character دسترسي داشته باشيم و به کمک آنها متن را با دسترسي به تنظيمات بيشتر به صورت دلخواه خود درآوريم.
در پانل Paragraph مي‌توانيم تنظيمات کاملي براي پاراگراف‌بندي نوشته‌هاي خود و تنظيم ترازبندي آن انجام دهيم و از پانل Character نيز براي تنظيم فواصل بين سطرها و کاراکترها، کشيدگي متن در جهت افقي و عمودي و تنظيمات ديگر استفاده مي‌شود.
در صورتي که بخواهيد متن را به صورت تک خطي بنويسيد مي‌توانيد براي قرارگيري آن در يک حالت خاص مثل چرخش در اطراف يک شکل يا حالت‌هايي از اين قبيل، ابتدا مسير دلخواهي را با کمک ابزارهاي برداري رسم کنيم. سپس با انتخاب ابزار متن و کليک روي مسير ترسيم شده (هنگامي‌که ابزار متن تغيير شکل مي‌دهد) متن خود را روي آن مسير و با شکل آن تايپ کنيم. براي تنظيم مکان متن در روي مسير مورد نظر در اين حالت پس از تايپ و تاييد حالت ويرايش با کمک ابزاربرداري Path Selection و کليک روي متن مي‌توانيم مکان آن را به حالت دلخواه جابه‌جا کنيم.
منبع:jamejamonline.ir
ارسال توسط کاربر محترم سايت :hasantaleb
Add Comments
Name:
Email:
User Comments:
SecurityCode: Captcha ImageChange Image