جستجو در محصولات

گالری پروژه های افتر افکت
گالری پروژه های PSD
جستجو در محصولات


تبلیغ بانک ها در صفحات
ربات ساز تلگرام در صفحات
ایمن نیوز در صفحات
.. سیستم ارسال پیامک ..
راهکارهاي ايجاد شبکه در ويندوز 7 (1)
-(1 Body) 
راهکارهاي ايجاد شبکه در ويندوز 7 (1)
Visitor 342
Category: دنياي فن آوري

راهکارهاي ايجاد شبکه در ويندوز 7 (1)

اگر شما داراي دو يا چند کامپيوتر هستيد، ممکن است مثل خيلي از مردم، از آنچه اصطلاحا به شبکه sneaker معروف است، استفاده مي کنيد. براي مثال، به منظور انتقال فايل ها از يک کامپيوتر به ديگري، فايل ها را به يک درايو فلش يا سي دي کپي نموده، سپس به سمت کامپيوتر ديگر رفته و فايل ها را از ديسک، به آن کامپيوتر منتقل مي کنيد. آيا زيباتر نيست که شما بتوانيد آيکن ها را از يک کامپيوتر به ديگري (بدون استفاده از يک CD ) درگ نماييد؟
اگر شما چندين کامپيوتر داشته اما فقط يک چاپ گر، يک اتصال اينترنت يا يک DVD burner باشيد، چه مي کنيد؟ جالب نيست اگر همه کامپيوتر ها بتوانند از آن پرينتر واحد، اتصال اينترنت و آن يک DVD burner، بصورت اشتراکي استفاده کنند؟ همه اين کارها، در صورت استفاده از يک شبکه LAN امکان پذير است.
پس از خريد و نصب سخت افزار شبکه، شما آماده راه اندازي شبکه هستيد، ويندور 7 داراي ويژگي هايي است که پيچيدگي هاي معمول در پيکر بندي شبکه را حذف مي نمايد.
در ابتداي مقاله ما ساده ترين حالت، يعني اتصال دو کامپيوتر، فقط با استفاده از يک کابل را در نظر مي گيريم، سپس بحث پيکر بندي شبکه را به شکل وسيع تر، درقالب يک شبکه خانگي يا يک LAN اداري توسعه مي دهيم.

برقراري ارتباط دو کامپيوتر با استفاده از يک کابل
 

با وجود آنکه ايجاد يک شبکه کامل خانگي نسبتا ارزان و آسان است، اما همه کاربران نيازي به انجام اينکار ندارند. خوشبختانه اين امکان وجود دارد که يک شبکه ابتدايي را با اتصال دو کامپيوتر به يکديگر، بدون نياز به سخت افزارهاي اضافي ايجاد نماييد. اين وضعيت به شما امکان مي دهد تا يک اتصال اينترنت و همچنين فايل هاي خود را در بين دو سيستم مورد نظر به اشتراک بگذاريد (در واقع، هر کاري که مي توانيد با يک شبکه استاندارد انجام دهيد).
دو گزينه اصلي براي ايجاد چنين شبکه اي وجود دارند: استفاده از يک کابل Crossover و يا برقراري يک ارتباط بي سيم. در اکثر موارد، استفاده از کابل Crossover مناسب تر خواهد بود. زيرا بالاترين سرعت انتقال داده ها را فراهم مي کند و در حال حاضر اکثر قريب به اتفاق کامپيوترها به اتصالات اترنت توکار مجهز مي باشند. در نتيجه، شما براي اينکار به هيچ سخت افزار اضافي (البته به غير از کابل مربوطه) نياز نخواهيد داشت، ما در اين مقاله، شما را با هر دو روش اتصال کابلي و بي سيم دو کامپيوتر به يکديگر آشنا خواهيم کرد.

استفاده از يک کابل Crossover
 

آسانترين روش براي ايجاد يک شبکه ابتدائي که از دو کامپيوتر تشکيل شده، استفاده از يک کابل Crossover است. درحاليکه اين کابل در نگاه اول شباهت بسيار زيادي به يک کابل شبکه اترنت استاندارد دارد، اما در واقع تاحدودي با آن متفاوت است. يک نگاه دقيق تر به اتصالات انتهاي کابل، آشکار خواهد کرد که چيدمان سيم هاي کابل جابجا شده اند و رنگ ها با ترتيب متفاوتي نسبت به يک کابل استاندارد قرار گرفته اند. با اين حال، تفاوت ظريف آرايش سيم ها در اين دو نوع کابل به سختي قابل مشاهده مي باشد؛ بنابراين در هنگام خريد يک کابل بايد مطمئن شويد که نوع مناسبي را درخواست کرده ايد. کابل هاي Crossover با همان قيمت کابل هاي شبکه استاندارد ارائه مي شوند و احتمالاً نيازي نيست که چنين کابلي را با طول بسيار بلند، خريداري کنيد.

برقراري ارتباط فيزيکي
 

مرحله بعدي، برقراري ارتباط فيزيکي ما بين دو کامپيوتري است که بايد شبکه سازي شوند. اين کار به معناي اتصال يک انتهاي کابل Crossover به سوکت شبکه يکي از کامپيوترها و سپس اتصال انتهاي ديگر آن به درگاه شبکه کامپيوتر ديگر است. اين چيدمان عموما زماني مورد استفاده قرار مي گيرد که بخواهيد تنها فايل ها و يک اتصال اينترنت را در بين سيستم ها به اشتراک بگذاريد. شما مي توانيد از يک مودم عادي براي اتصال يک کامپيوتر (که تحت عنوان ميزبان شناخته مي شود)، به اينترنت استفاده نماييد، درحالي که کامپيوتر ديگر مي تواند از طريق کابل Crossover، به اينترنت دسترسي پيدا کند. براي اين منظور، تنظيمات شبکه هر يک از سيستم ها بايستي بطور صحيح پيکر بندي شده باشند.
در ويندوز 7، در پانل کنترل، روي Chang adaptor setting کليک کنيد. آيکن اتصال شبکه شما نشان مي دهد که کابلي به آن متصل نشده است. (حتي با وجود آن که کابل را به درگاه شبکه سيستم متصل کرده ايد). براي دسترسي به اين آيکن در ويندوز 7، Network and Sharing Center را از پانل کنترل ويندوز باز کرده، برروي Change adaptor setting کليک نموده، و بر روي آيکن connection مربوطه، کليک راست نماييد. در کادر محاوره اي که باز مي شود بر روي Properties کليک کرده و نهايتاً روي يکي از ورودي هاي فهرست با عنوان (Internet Protocol(TCP/IP يا 4 Internet Protocol Version دوبار کليک نماييد.

راهکارهاي ايجاد شبکه در ويندوز 7 (1)

گزينه Use the following IP address"را انتخاب کرده و سپس آدرس IP اولين کامپيوتر را به 192،168،0،1 تغيير دهيد. اجازه بدهيد.Subnet mask به همان صورت 255،255،255،0 باقي بماند. سپس هر دو گزينه Default Gateway و preferred DNS Server را به 192،168،0،1 تغيير دهيد. بر روي کامپيوتر دوم، آدرس IP را به 192،168،0،2 تغيير داده و باز هم Subnet mask را بصورت 255،255،255،0 و همچنين Default Gateway و Preferred DNS server را بصورت 192،168،0،1 تنظيم نماييد. پس از اتمام پيکر بندي تنظيمات شبکه، بر رويOK کليک کنيد تا بتوانيد از اطلاعات بعدي اين مجموعه براي به اشتراک گذاشتن فايل ها، چاپگرها و اتصال اينترنت خود استفاده نماييد.

استفاده از آداپتورهاي شبکه بي سيم
 

گزينه بعدي براي ايجاد يک شبکه بدون نياز به يک روتر، استفاده از آداپتور هاي شبکه بي سيم است. راه اندازي يک شبکه بي سيم نيز تا حدود زيادي به همان مراحلي شباهت دارد که براي راه اندازي يک شبکه کابلي دنبال کرديم و به شما اجازه مي دهد تا يک اتصال شبکه واحد را به اشتراک بگذاريد. Crossover )، اين واقعيت است که کامپيوترهاي متعددي مي توانند به آن ملحق شوند و صرفا به دو سيستم محدود نخواهد بود. تمام چيزي که شما براي ايجاد چنين شبکه اي به آن نياز داريد، يک کارت شبکه بي سيم و يا آداپتور شبکه بي سيم USB است.
پس از نصب آداپتورهاي مناسب، راه اندازي شبکه بي سيم در دو سيستم عامل ويندوزXP و ويندوز 7 تا حدودي متفاوت خواهد بود. در ويندوز XP پانل کنترل Network Connections را باز کرده، بر روي آيکن آداپتور شبکه بي سيم، کليک راست نموده و سپس گزينه Properties را انتخاب کنيد.

راهکارهاي ايجاد شبکه در ويندوز 7 (1)

به برگه Wireless رفته و بر روي کليد Add در قسمت پائين جعبه محاوره اي کليک نماييد. گزينه "This is a computer-to-computer(ad hoc)network را در پائين جعبه محاوره اي فعال کرده وگزينه "The key is provided for me automatically" را غير فعال نماييد. نام شبکه را در فيلد SSID وارد کرده، نوع رمزگذاري (Encryption ) مورد استفاده را انتخاب نموده و سپس يک کلمه رمز را براي محافظت از آن وارد کنيد.
دوبار بر روي OK کليک نماييد. حالا ساير کامپيوترهايي که يک آداپتور بي سيم داشته باشند، خواهند توانست با اين سيستم ارتباط برقرار کنند. اگر بر روي کامپيوتر اصلي، از ويندوز7 استفاده مي کنيد، مراحل کار اندکي متفاوت خواهند بود. پانل کنترل Network and Sharing Center را باز کرده و سپس بر روي لينک "Setup a new connection or network" کليک نماييد.
گزينه "Set up a wireless ad hoc (computer-to "computer)network را از فهرست انتخاب کرده و سپس دوبار بر روي Next کليک نماييد. همان طور که در مرحله قبل توضيح داديم، نام شبکه را وارد کرده، نوع رمز گذاري را انتخاب نموده و سپس يک کلمه عبور را پيش از کليک بر روي Next وارد کنيد. بر روي Close کليک نموده و سپس از آداپتور بي سيم يک کامپيوتر ديگر براي شناسائي و برقراري ارتباط با شبکه (با تأمين کليد شبکه، هنگاميکه از شما خواسته مي شود) استفاده کنيد.

راهکارهاي ايجاد شبکه در ويندوز 7 (1)

نحوه انجام پيکر بندي شبکه در ويندوز 7
 

Windows7 کار راه اندازي يک شبکه و به اشتراک گذاشتن فايل ها، چاپگر ها و ساير منابع در بين کامپيوترهاي شما را بيش از هر زمان ديگري آسان نموده است. با اين حال، تفاوت هاي مهمي مابين شبکه سازي در Windows7 و شبکه سازي در هر دو سيستم ويندوز ويستا يا XP وجود دارد.
ما در اين مقاله شما را در مسير فرآيند راه اندازي يک شبکه کابلي ابتدائي با استفاده از Windows7 همراهي خواهيم کرد و سپس نگاه نزديکتري به ويژگي هاي جديد شبکه سازي Windows7 خواهيم انداخت و همچنين نحوه اضافه کردن يک ابزار بي سيم نظير يک لپ تاپ به شبکه و يا نحوه استفاده از کامپيوتر Windows7 شما در يک شبکه در کنار کامپيوترهاي ديگري که از ويندوز ويستا ياXP بهره مي گيرند را بررسي خواهيم کرد.

راهکارهاي ايجاد شبکه در ويندوز 7 (1)

براي انجام مراحل مختلف ذکر شده در اين مقاله، شما به يک روتر بي سيم، يک کابل اترنت و حداقل دو کامپيوتر نياز خواهيد داشت که يکي از آنها بايد از قابليت هاي شبکه سازي بي سيم برخوردار باشد.

راه اندازي روتر بي سيم
 

اولين گام، راه اندازي روتر بي سيم شما خواهد بود. ما در مثال خود از يک روتر Linksys WRT160N استفاده مي کنيم، اما اکثر مارک ها و مدل هاي ديگر نيز از فرآيند مشابهي پيروي مي کنند. ما تصميم داريم بر روي ويژگي هاي شبکه سازي خانگي Windows7 تمرکز نمائيم؛ بنابراين به بررسي نحوه راه اندازي اتصال اينترنت شما نخواهيم پرداخت.
ما فرض مي کنيم که شما از قبل، يک اتصال باند پهن فعال را دراختيار داريد. براي شروع، مطمئن شويد که کابل تغذيه برق روتر شما به آن متصل شده است و سپس روتر را روشن کنيد. چراغ هاي جلويي ابزار شروع به چشمک زدن خواهند کرد و فرآيند راه اندازي روتر آغاز مي گردد. اين فرآيند معمولاً نبايد بيشتر از يکي دو دقيقه طول بکشد.

برقراري اتصال فيزيکي
 

پيش از آنکه بتوانيد يک شبکه بي سيم را راه اندازي کنيد، اکثر روترها براي دسترسي به يوتيليتي پيکربندي خود نيازمند اتصال فيزيکي به يک کامپيوتر هستند. با استفاده از يک کابل اترنت (مثلا کابلي که بطور معمول به همراه روتر ارائه مي شود)، سوکت LAN کامپيوتر خود را به يکي از سوکت هاي روتر متصل نماييد. در قسمت جلوئي روتر، چراغ شماره درگاهي که کابل را به آن متصل کرده ايد، شروع به چشمک زدن خواهد نمود و نشان مي دهد که درگاه مورد نظر به يک ابزار فعال متصل شده است.
بر روي کامپيوتر، يک آيکن شبکه کابلي (يک صفحه نمايش کوچک با يک کابل شبکه در سمت چپ آن) در ناحيه Notification Area (گوشه پائين و سمت چپ دسک تاپ ويندوز) ظاهرخواهد شد.

بررسي وضعيت
 

براي اطمينان از اينکه شبکه شما راه اندازي شده و فعال است، بر روي آيکن شبکه در ناحيهNotification Area کليک نموده و سپس گزينه Open Network and Sharing Center را انتخاب کنيد. هنگامي که پنجره مربوطه باز شد، بعضي اطلاعات ابتدايي درباره شبکه خود را به همراه يک نمودار مشاهده خواهيد کرد که نحوه اتصال کامپيوتر شما به روتر و (درصورت دسترسي)، اتصال به اينترنت را نشان مي دهد. در عين حال بد نيست آدرس IP روتر خود را ياداداشت کنيد، زيرا بعدا در ادامه اين مقاله به آن نياز خواهيد داشت. براي انجام اين کار، بر روي گوي Start کليک نموده، عبارت CMD را در فيلد جستجو تايپ کرده و سپس کليد Enter را فشار دهيد. حالا در پنجره اعلان فرماني که باز مي شود، فرمان IPCONFIG را تايپ کرده و سپس کليد Enter را فشار دهيد. آدرسIP روتر شما تحت عنوان Default gateway فهرست شده است و احتمالا چيزي شبيه به 192،168،0،1 خواهد بود.

راهکارهاي ايجاد شبکه در ويندوز 7 (1)

ورود اطلاعات
 

جزئيات دقيق نحوه راه اندازي يک شبکه بي سيم، به مارک و مدل روتر بي سيم شما بستگي خواهد داشت. در مورد روتر Linksys WRT160 N که ما دراينجا از آن استفاده مي کنيم، ابتدا بايد با اجراي يک مرور گر وب و سپس وارد نمودن آدرس IP روتر (192،168،1،1) که آن را در مرحله قبل يادداشت کرده ايد، به منوي تنظيمات روتر Log -in نماييد (اگر اطلاعات Log -in پيش فرض روتر خود را تغيير نداده باشيد، مي توانيد آن را در مستندات ابزار و يا بر روي بسته بندي آن پيدا کنيد). از منوي سمت چپ، بر گزينه Wireless Settings کليک نماييد. حالا يک نام مناسب را در بخش Name (SSID) براي شبکه خود انتخاب کنيد.
ساير تنظيمات را در وضعيت پيش فرض آنها باقي بگذاريد، اما در بخش Security Options يکي از گزينه هاي WEP يا WPA ( که در ميان آنها WPA قويتر است) را انتخاب نماييد. حالا يک کلمه عبور را در فيلد Network Key وارد کنيد. بهتر است اين کلمه عبور را در محل امني يادداشت کنيد زيرا بعدا در هنگام Log -on بر روي شبکه بي سيم خود به آن نياز خواهيد داشت. درانتها براي ذخيره سازي تنظيمات جديد بر روي کليد Apply کليک نماييد.

راهکارهاي ايجاد شبکه در ويندوز 7 (1)

راه اندازي Homegroup
 

پيش از اتصال کامپيوترهاي ديگر به شبکه خود، بهتر است يک Homegroup را راه انداري کنيد. براي انجام اين کار بر روي گوي Start کليک نموده و سپس Control Panal را انتخاب کنيد. در بخش Network and Internet گزينه Choose homegroup and sharing options را انتخاب کنيد. (در نماي کلاسيک، دوبار بر روي اپلت Homegroup کليک نماييد) اگر هنوز يک Homegroup را راه اندازي نکرده ايد، يک کليد Create a Homegroup در اختيار شما قرار خواهدگرفت. براي ادامه کار، بر روي اين کليد کليک نماييد. ويندوز حالا از شما خواهد پرسيد که مي خواهيد کدام کتابخانه ( Libraries) در بين Homegroup به اشتراک گذاشته شود. براي حذف مواردي که مايل نيستيد به اشتراک گذاشته شوند، کافي است تيک کنار آنها را برداريد. حالا براي ايجادHomegroup خود بر روي Next کليک نماييد. پس از يک انتظار کوتاه، کلمه عبور Homegroup شما نمايش داده خواهد شد.

راهکارهاي ايجاد شبکه در ويندوز 7 (1)

اين کلمه عبور را در محل امني يادداشت کنيد زيرا براي اضافه نمودن ساير کامپيوترها به Homegroup خود به آن نياز خواهيد داشت.
حالا پنجره تنظيمات Homegroup ظاهر خواهد شد. در اينجا شما مي توانيد تنظيمات اشتراک گذاري کتابخانه ها که در مرحله قبلي انجام شده اند را تغيير دهيد.
ما در مراحل بعدي به شما نشان خواهيم داد که چگونه ساير فايل ها و فولدرهاي ذخيره شده بر روي PC خود را به اشتراک بگذاريد. در قسمت پائين اين پنجره، گزينه اي براي مشاهده يا چاپ کلمه عبور Homegroup و همچنين تغيير آن در اختيار شما قرار دارد. اگر کلمه عبور را تغيير دهيد، بايستي آن را بر روي تمام کامپيوترهاي موجود در شبکه خود به روز رساني نماييد. در عين حال، گزينه ديگري براي ترک کامل Homegroup در نظر گرفته شده است. اگر شما با مشکلاتي در زمينه به اشتراک گذاشتن فايل ها مواجه شده ايد، Homegroup Troubleshooter تلاش خواهد کرد تا مشکل را بطور خودکار تشخيص داده و برطرف نمايد.

راهکارهاي ايجاد شبکه در ويندوز 7 (1)

به اشتراک گذاري کتابخانه ها
 

شما مي توانيد فولدرهاي ديگر را با انتخاب آن ها و سپس کليک بر روي کليد Include in Library در قسمت بالاي پنجره مرورگر ويندوز، به اشتراک بگذاريد. حالا کتابخانه اي که مي خواهيد فولدر در آن درج شود را انتخاب کنيد و اگر کتابخانه مورد نظر براي اشترک گذاري در داخل Homegroup شما تنظيم شده باشد، فولدر مربوطه نيز براي ساير کامپيوتر ها قابل دسترسي خواهد بود.
بعنوان يک روش جايگزين، شما مي توانيد يک کتابخانه جديد را ايجاد کنيد. که اين فولدر را در بر بگيرد. اگر اين روش را ترجيح مي دهيد، بايد مطمئن شويد که کتابخانه جديد به اشتراک گذاشته شده است.
براي انجام اين کار بر روي گوي Start کليک نموده، سپس عبارت Libraries را در فيلد جستجو تايپ کرده و کليد Enter را فشار دهيد. حالا کتابخانه جديد خود را انتخاب کرده، سپس در قسمت بالاي پنجره بر روي کليد Share With کليک نموده و يکي از گزينه هاي Homegroup Read يا (Homegroup (Read/Write را انتخاب کنيد گزينه دوم به کاربران امکان مي دهد تا هر دو عمليات خواندن و نوشتن (ويرايش) را بر روي فايل ها انجام دهند.

راهکارهاي ايجاد شبکه در ويندوز 7 (1)

انجام تنظيمات بيشتر
 

براي آغاز اشتراک گذاري رسانه ها، با کليک بر روي گوي Start، تايپ عبارت Homegroup در فيلد جستجو و سپس فشار کليد Enter به پنجره Homegroup برگرديد، مطمئن شويد يک تيک در کنار گزينه Stream my pictures قرار دارد، زيرا اين گزينه به هر ابزار Steaming نظير Logitech Squeezbox و يا Netgear Digital Entertainer امکان مي دهد تا به تمام رسانه هاي ذخيره شده بر روي PC شما دسترسي پيدا کند. براي پيکربندي تنظيمات بيشتر، بر روي لينک Choose media streaming options کليک نماييد.
درپنجره اي که ظاهر مي شود، مي توانيد تمام ابزارهاي Streaming موجود بر روي شبکه خود را مشاهده کنيد. شما مي توانيد دسترسي هر ابزار را با استفاده از منوي dropdown مقابل نام آن بصورت مجاز (Allow) و يا مسدود (Block) تنظيم نماييد.

راهکارهاي ايجاد شبکه در ويندوز 7 (1)

مي توانيد تنظيمات اشتراک گذاري رسانه را با انتخاب يک ابزار از فهرست و سپس کليک بر روي گزينه Customize، بهتر پيکر بندي نماييد. به اين ترتيب يک پنجره جديد ظاهر خواهد شد که به شما امکام مي دهد، انتخاب کنيد دقيقاً چه نوع فايل هاي رسانه اي بايد با اين ابزار بخصوص به اشتراک گذاشته شوند. گزينه Use default settings به طور خودکار انتخاب شده است، اما اگر تيک کنار آن را برداريد مي توانيد تغييرات مختلفي را اعمال کنيد. براي مثال، مي توانيد تنها رسانه هايي را به اشتراک بگذاريد که داراي يک رده بندي ستاره اي معين هستند (اين روش براي مثال به شما امکان مي دهد تا موسيقي ها، ويديوها و عکس هايي با بالاترين رده بندي را به اشتراک بگذاريد).
بعلاوه، شما مي توانيد از تنظيمات کنترل والدين در Windows 7 براي اطمينان از اين موضوع که کودکان نمي توانند به رسانه هاي ذخيره شده بر روي PC ديگري دسترسي پيدا کنند (که براي مخاطبين بزرگسال مناسب است)، بهره گيري نماييد.

راهکارهاي ايجاد شبکه در ويندوز 7 (1)


منبع: بزرگراه رايانه 135
ادامه دارد...
Add Comments
Name:
Email:
User Comments:
SecurityCode: Captcha ImageChange Image