جستجو در محصولات

گالری پروژه های افتر افکت
گالری پروژه های PSD
جستجو در محصولات


تبلیغ بانک ها در صفحات
ربات ساز تلگرام در صفحات
ایمن نیوز در صفحات
.. سیستم ارسال پیامک ..
ميکرو پرسوسور و كاربردهاي آن (1)
-(6 Body) 
ميکرو پرسوسور و كاربردهاي آن (1)
Visitor 466
Category: دنياي فن آوري
در اين مقاله سعي شده در مورد ميكروپرسوسور و كاربردهاي آن بحث شود . در اين راستا بيشتر به كاربرد ميكروپرسوسور كارتهاي هوشمند پرداخته ايم و در انتها به برخي از سوالات رايج در اين راستا پاسخ داده ايم.
تغيير سيستمهاي مکانيکي و برقي به سيستمهاي الکترونيکي در بيشتر تکنولوژيهاي عمده، سيستمهاي الکترونيکي جايگزين بخشهاي مکانيکي شده و از آن پيش افتادهاند. سيستم تلفن در اصل مجموعهاي از اجزاي مکانيکي (يعني سيستم شمارهگير) بود که در آن حرکت فيزيکي به علائم الکتريکي تبديل ميشد. با وجود اين، امروزه تلفن تماماً الکترونيکي است ؛ امروزه چاپ الکترونيکي شده است. تلويزيون، کامپيوتر و بسياري از ابزارهاي ديگر نيز که در زندگي روزمره از آن استفاده ميکنيم همين گونهاند. سيستمهاي الکترونيکي مسلماً يک سره بر تکنولوژي فکري متکي هستند زيرا محاسبات رياضي و نوشتن نرمافزار و برنامهها کارکرد آنها را ممکن ميگرداند.
يکي از برجستهترين تغييرات، کوچک شدن وسايلي است که هادي برق هستند يا تکانههاي برقي را منتقل ميکنند. وسايل اوليه مانند لامپهاي خلاء که در راديوهاي قديمي ديده ميشود حدود 5 تا 10 سانتيمتر ارتفاع داشتند. اختراع ترانزيستور تغييري شگرف را به دنبال داشت: توانايي توليد وسايل ميکروالکترونيک با صدها کارکرد از جمله کنترل، تنظيم، هدايت و حافظه که ميکروپرسسورها به اجرا درميآورند. در آغاز هر تراشه 4 کيلو بايت حافظه داشت که بعدها به 8، 16، 32، 64 کيلو بايت افزايش يافت و امروزه سازندگان ميکروپروسسور تراشههايي توليد ميکنند که ظرفيت ذخيرهسازي آنها چندين مگابايت يا حتي گيگا (ميليارد) بايت است.

امروزه يک تراشهي ريز سيليکني(ميکروپروسسور) حاوي مدارهاي الکترونيکي داراي صدها هزار ترانزيستور و همهي اتصالات لازم و بهاي آن فقط چند دلار است. مداربندي روي اين تراشه ميتواند خود ميکروکامپيوتري باشد با ظرفيت پردازش ورودي / خروجي و حافظهي دستيابي تصادفي و... .

اولين ميکروپروسسور:

پس از پيدايش الکترونيک ديجيتال و جنبه هاي جذاب و ساده طراحيهاي ديجيتال و کاربردهاي فراوان اين نوآوري، با تکنولوژيهاي SSI , MSI ، ادوات الکترونيک ديجيتال، مانند قطعات منطقي به بازار ارائه شد. شرکت تگزاس اولين ميکروپروسسور 4 بيتي را با فن آوري 2SI طراحي و عرضه نمود که بعنوان بخش اصلي ماشين حساب مورد استفاده قرار گرفت و اين گام اول در پيدايش و ظهور ميکروپروسسورها بود.

BIOS و کاربرد ميکروپرسسور در کامپيوتر :

يکي از متداول ترين کاربردهاي Flash memory در سيستم ابتدايي ورودي ‎/ خروجي (basic input/output system) کامپيوتر است که معمولاً به BIOS شناخته مي شود. وظيفه BIOS که تقريباً روي هر کامپيوتري وجود دارد،آن است که مطمئن شود تمام قطعات و اجزاي افزاري يک کامپيوتر در کنار يکديگر به درستي کار مي کنند . هر کامپيوتري در قلب خود براي پردازش درست اطلاعات شامل يک ميکروپروسسور است . ميکروپروسسور قسمت سخت افزاري کار است. براي انجام درست کار ، به نرم افزار نيز احتياج است. هر کاربري با دو نوع نرم افزار آشنا است:سيستم عامل و نرم افزارهاي کاربردي. BIOS نوع سوم نرم افزاري است که کامپيوتر شما براي اجراي درست به آن نيازمند است.
BIOS چه کاري انجام مي دهد؟ نرم افزار BIOS مجموعه اي از وظايف مختلف را بر عهده دارد، ولي مهم ترين آنها اجراي سيستم عامل است. وقتي يک کامپيوتر روشن مي شود، ميکروپروسسور سعي مي کند اولين دستورات را اجرا کند. ولي نکته در اين است که اين دستورات بايد از جايي به ميکروپروسسور اعلام شود. گرچه سيستم عامل روي هارد وجود دارد، ولي ميکروپروسسور نمي داند اطلاعات در آنجاست. BIOS دستورات اوليه را براي اين دسترسي به ميکروپروسسور اعلام مي کند.

کاربرد ميکروپروسسوردرانواع کارتهاي هوشمند :

کارتهاي هوشمند (DRAC|TRAMS) کارتهايي هستند که از يک قسمت پلاستيکي تشکيل گرديده اند که در داخل آنها يک چيپ ميکروپروسسور ( PIHCROSSECORPORCIM) قرار دارد و اطلاعات لازم روي اين چيپها قرار مي گيرند. ميزان و تنوع اطلاعاتي که در کارت ذخيره مي گردد، به توانايي چيپ داخل آن بستگي دارد.
انواع مختلف کارتهاي هوشمند که امروزه استفاده مي شود، کارتهاي تماسي ، بدون تماسي و کارتهاي ترکيبي هستند.
کارتهاي هوشمند تماسي بايستي در داخل يک کارت خوان قرار داده شوند. اين کارتها يک محل تماس روي صفحه دارند که تماسهاي الکترونيکي را براي خواندن ونوشتن روي چيپ ميکروپروسسور )زماني که در داخل کارت خوان قرار دارد(، فراهم مي آورد. نمونه اين کارتها در زندگي روزمره بسيار به چشم مي خورد.
کارتهاي بدون تماس ، يک آنتن سيم پيچي درون خود دارا هستند که همانند چيپ ميکروپروسسور درداخل کارت ، گنجانده شده است . اين آنتن دروني اجازه انجام ارتباطات و ردوبدل کردن اطلاعات را فراهم مي آورد. براي چنين ارتباطي ، بايستي علاوه بر اينکه زمان ارتباطکاهش يابد، راحتي نيز افزايش پيدا کند..
کارتهاي ترکيبي ، به عنوان هم کارتهاي تماسي و هم کارتهاي بدون تماس عمل مي کنند و در حقيقت داخل اين نوع کارتها هم چيپ الکترونيکي و هم آنتن وجود دارد وچنانچه کارت خوان وجود داشته باشد از کارت خوان مي توان استفاده کرد و چنانچه وجود نداشته باشد، از آنتن کارت مي توان ارتباط را برقرار کرد.
شايد اين سوال پيش آيد که چرا از کارتهاي هوشمند(کارتهاي حافظه دار)به جاي کارتهاي مغناطيسي استفاده مي شود؟
پاسخ اين است که ذخيره سازي اطلاعات در کارتهاي هوشمند و ميکروپروسسور دارهزار مرتبه بيشتر ازکارتهاي مغناطيسي است . مزيت ديگر اينکه اين کارتها از سرعت ذخيره سازي بالا ومکانيسم هاي ايمني قويتري برخوردارند.

با اين کارت شناسايي مي شويد

آيا تا به حال از کارتهاي هوشمند استفاده کرده ايد؟ استفاده از اين کارتها باعث صرفه جويي فراواني در زمان و هزينه هاي کاربران و دستگاه هاي مربوطه شده است. اما اين فن آوري به زودي دچار تحولات جدي خواهد شد.چندي پيش سمينار تخصصي کارتهاي شناسايي و پاسپورت ديجيتال با حضور کارشناسان سوئدي در تهران برگزار شد.
در اين سمينار عنوان شد که در آينده اي نه چندان دور، کارتهاي هوشمند جايگزين نمونه هاي رايج کارتها و گذرنامه ها خواهند شد.
گزارش پيش رو نگاهي دارد به کارتهاي ديجيتال و فناوري و کاربرد آن در ايران. در حال حاضر، کارتهاي شناسايي موجود در ايران به 2 روش تهيه مي شود و مورد استفاده قرار مي گيرد.
در روش اول ، نوارهاي مغناطيسي به صورت نوارهاي مشکي و به عرض يک تا 2 سانتي متر پشت کارتها چسبانده شده و اطلاعات موردنظر از طريق دستگاه هاي نويسنده در آن ذخيره مي شود.
اين کارتها با وجود کاربري فراوان نقايصي دارد. از آن جمله مي توان حساس بودن نوار مغناطيسي نصب شده در پشت کارت به ميدان هاي مغناطيسي شديد و دستگاه هايي را که ميدان مغناطيسي ايجاد مي کنند نام برد.
بنابراين قرارگرفتن اين نوع کارتها در مجاورت وسايلي مانند آهن ربا، ضبط صوت ، تلويزيون و بلندگو باعث از بين رفتن اطلاعات ذخيره شده در نوارها مي شود.
يکي ديگر از نواقص اين نوع کارتها شکننده بودن آنهاست ، به نحوي که مي توان گفت اين کارتها در برابر خميدگي مقاوم نيستند و زود مي شکنند. همين طور ضربه و حرارت مي تواند به اين کارتها آسيب رساند و در اطلاعات موجود روي نوار مغناطيسي خلل ايجاد کند.
محدوديت گنجايش اطلاعاتي اين کارتها از ديگر نواقصي است که استفاده از آنها را با مشکلاتي مواجه مي سازد. نمونه هاي رايج اين کارتها انواع عابر بانکها هستند.
نوع ديگر کارتهاي ديجيتالي موجود در ايران کارتهاي IC دار به شمار مي آيند. اين کارت ها مشکلات کارتهاي داراي نوار مغناطيسي را ندارند و بسته به نوع IC به کاررفته در آن حجمهاي متفاوتي از اطلاعات را در خود جاي مي دهند.
بعضي انواع اين کارتها از نوع ريموت است ؛ يعني به صورت کنترل از راه دور و بدون نياز به درآوردن از جيب يا کيف و تنها با عبور از مقابل دستگاه مادر به صورت خودکار اقدام به شناسايي فرد مي کنند.
نمونه هاي اين کارتها را در کارتهاي ورود و خروج ، مترو، بليت اتوبوس ، کارتهاي اعتباري و غيره مي توان ديد.

کارتهاي ديجيتال هوشمند

اما کارتهاي ديجيتالي هوشمند يا Smart Card يکي از آخرين پديده هاي دنيا فناوري اطلاعات است که از نظر اندازه مشابه کارتهاي پرداخت امروزي است و مي تواند جايگزين همه انواع کارتهاي شناسايي ، شناسنامه ، گواهينامه ، کارتهاي خودرو يا حتي دفترچه هاي بيمه شود.
يک کارت هوشمند، کارتي پلاستيکي شامل يک تراشه (chip) کوچک است که از يک ميکروپروسسور يا يک حافظه تشکيل شده است.
اين کارت به اندازه يک کارت اعتباري است و يک رابط طلايي دارد که به دستگاه هاي مختلف اجازه تبادل اطلاعات را با کارت مي دهد.
اين کارت مي تواند اطلاعات بيشتري را نسبت به انواع مغناطيسي در خود جاي دهد و طوري برنامه ريزي شود که تنها اطلاعات مربوط را آشکار سازد.
براي مثال ، بدون مشخص کردن ميزان موجودي فرد اطلاع دهد که آيا مقدار مناسب نقدينگي براي پرداخت صورت حساب وجود دارد يا خير. کارتهاي هوشمند انواع متفاوت دارند.
برخي از آنها داراي کارت حافظه هستند که به سادگي اطلاعات را ذخيره مي کنند. انواع ريزپردازنده هاي کارتهاي هوشمند مي تواند به اطلاعات بيفزايد، آنها را حذف کند يا روي آنها عملياتي انجام دهد. نوع ديگر کارتهاي هوشمند کارتهاي ريزپردازنده اي هستند که همانند يک رايانه کوچک ، شامل سيستم عمليات پردازش داده ها و هاردديسک با ويژگي هاي امنيتي است.
کارتهاي هوشمند از نظر نوع قابليت خوانده شدن انواع متفاوتي دارند. در انواع تماسي کارت درون يک دستگاه کارت خوان قرار گرفته و با کارت خوان تماس فيزيکي پيدا مي کند.
در مقابل ، کارتهاي غيرتماسي آنتني دارند که درون کارت تعبيه شده و اين امکان را به وجود مي آورد که بدون تماس فيزيکي اطلاعات مبادله شود. يک کارت هوشمند ترکيبي ، هر دوي اين ويژگي ها را با ضريب امنيتي بالاتر دارد.
براساس گزارش ايسنا، آقاي سيمون کرل ، متخصص فناوري اطلاعات از کشور سوئد در سمينار تخصصي کارتهاي شناسايي ديجيتالي گفت: استفاده از کارتهاي هوشمند نياز به دستگاه هاي مختلف و تجهيز رايانه به قطعات کارت خوان دارد.
اين کارتها به 2 کليد رمز عمومي و خصوصي نياز دارد. کارت هوشمند شامل يک تراشه است و کليد خصوصي موجود روي آن از بيرون قابل رويت نيست ؛ اما کليد عمومي مي تواند در اختيار همه قرار داشته باشد.
هنگام کار با اين کارت روي اينترنت ، ابتدا رمز خصوصي به مصرف کننده ارائه و پاسخ آن درخواست مي شود.
پس از آن کد عمومي ارائه شده از مصرف کننده در سازمان مربوطه با هويت و کد خصوصي مقايسه و تاييد يا رد مي شود. به گفته سيمون کرل ، عمليات ذکر شده علاوه بر رايانه از طريق تلفن همراه نيز قابل انجام است.
کليدهاي عمومي و خصوصي به منظور حفظ امنيت رمزگذاري مي شوند که در نهايت دريافت کننده اطلاعات کلي کدگذاري شده را دريافت و با کارت آن رمزگشايي مي کند.
اين کارشناس همچنين اضافه مي کند که کاربرد و نحوه استفاده از اين سيستم بايد با توجه به فرهنگ هر جامعه مورد استفاده قرار گيرد.
استفاده از کارتهاي شناسايي ديجيتال نياز به استفاده از کارتهاي شناسايي مختلف را از بين مي برد. دولتها، بانکها و شرکتهاي بزرگ بهترين مراجع براي ارائه خدمات درباره کارتهاي شناسايي ديجيتال هستند.

کارتي براي تمام زندگي

به گفته مدير ارزيابي طرحهاي صنايع قطعات الکترونيک ايران ، کارتهاي هوشمند در تلفن همراه کاربرد مخابراتي دارند، همچنين مي توان آنها را در گواهينامه هاي هوشمند مورد استفاده قرار داد و کليه موارد تخلف را در آن ثبت کرد.
استفاده از اين نوع کارتها به جاي دفترچه بيمه به پزشک امکان مي دهد با قرار دادن آن در دستگاه کارت خوان به تمام سوابق بهداشتي ، پزشکي بيمار دسترسي يابد و در صورت نياز به آزمايش يا دارو آن را وارد کارت کند.
بيمار با در دست داشتن کارت خود مي تواند به آزمايشگاه يا داروخانه مراجعه کند و از خدمات مورد نياز بهره مند شود.
با استفاده از کارتهاي هوشمند به جاي کارتهاي معمولي خودرو مي توانيد تمام اطلاعات مربوط به قطعات خودرو را هميشه به همراه داشته باشيد. به اين ترتيب ، کارتهاي هوشمند قابليت دارند کاربردهاي متفاوت داشته باشند و به صورت فراگير مورد استفاده قرار گيرند.
پورناظري مي گويد: هنوز کارتهاي ديجيتالي توليد نشده و در اختيار مردم قرار داده نشده است. اين کارتها در ايران تنها در تلفنهاي همراه مورد استفاده قرار گرفته اند.

بررسي كارت‌هاي هوشمند الکترونيکي E-cards و انواع ؛ کارکرد و عملکرد
اهميت کارت اعتباري

با افزايش روزافزون گردش‌هاي مالي و انجام تجارت‌هاي بين‌المللي، هزينه توليد ، نگهداري و تبديلات ارزي براي کشورها بار گزافي را در پي داشت.
براي همين در کنار روند رو به رشد فناوري، تشکيل مفهومي در بر گيرنده پول مجازي، با استفاده از ابزار الکترونيکي، باعث پيدايش تحولي در صنعت بانکداري و گرايشي با عنوان تجارت الکترونيکي گرديد. در اين ارتباط استفاده از ابزاري جهت بهره‌برداري از اين خدمات نظير کارت‌هاي خريد، ترمينال‌هاي خريد، دستگاه‌هاي خودپرداز و کيوسک‌هاي اطلاع رساني متداول شد و مفاهيم نويني مرتبط با آنها گسترش يافت.

کارت و انواع آن

نخستين ابزاري که جهت استفاده در پرداخت‌هاي الکترونيکي در اختيار افراد متقاضي قرار مي‌گيرد کارت‌هاي پرداخت است. جنس اين کارت‌ها معمولاً از پي‌وي‌سي است که مقاومت خوبي دارد.
در ديدگاه اول، کارت‌ها از لحاظ پذيرش در دستگاه کارت‌خوان به دو دسته تماسي و غيرتماسي تقسيم مي‌شوند، در کارت‌هاي تماسي براي برقراري ارتباط کارت با دستگاه کارت‌خوان، قسمتي از کارت که حاوي اطلاعات است لزوماً بايد درون دستگاه کارت‌خوان قرار بگيرد و Head دستگاه کارت‌خوان با آن در تماس فيزيکي باشد.
در صورتي‌که در کارت‌هاي غيرتماسي اين ارتباط از طريق امواج راديويي صورت گرفته و با توجه به نوع کارت و کارت‌خوان انتخاب شده، کارت مي‌تواند با فواصل مختلف از کارت‌خوان قرار بگيرد. اخيراً نوع ديگري از کارت‌ها نيز مورد توجه قرار گرفته که به کارت‌هاي هيبريد مشهورند.
اين کارت‌ها در حقيقت ماهيت جديدي نداشته و تنها از ترکيب چند تکنولوژي ساخته شده‌اند. به عنوان نمونه در يک نوع از کارت‌هاي هيبريدي، کارت علاوه بر داشتن قابليت غيرتماسي، چيپ هم دارد و توانايي استفاده در سيستم‌هاي تماسي نيز دارد.

کارت‌هاي تماسي

همان‌طور که گفته شد، کارت‌هاي تماسي به‌طور مستقيم با کارت‌خوان در تماس بوده و اطلاعات از طريق Head کارت‌خوان به آنها منتقل مي‌شود ، لذا به‌طور نسبي امنيت بيشتري نسبت به کارت‌هاي غيرتماسي دارند و اکثر کارت‌هاي بانکي و مالي را شامل مي‌شوند.
از انواع اين کارت‌ها مي‌توان به کارت‌هاي مغناطيسي و کارت‌هاي چيپ‌دار اشاره کرد که طيف وسيعي از کارت‌هاي امروزي را پوشش مي‌دهند. در کارت‌هاي مغناطيسي اطلاعات بر روي نوار سياه رنگي که بر روي کارت است، به‌صورت مغناطيسي نوشته و خوانده مي‌شود، اين نوار خود شامل سه تراك است که بر روي هر کدام از آنها اطلاعات خاصي نوشته مي‌شود.
در طرف مقابل، کارت‌هاي چيپ‌دار از يک چيپ مدار مجتمع (IC) تشکيل شده که اين چيپ مي‌تواند شامل يک حافظه تنها و يا يک حافظه به همراه يک ميکروپروسسور باشد.
کارت‌هايي که تنها از يک حافظه تشکيل شده باشند، کارت‌هاي حافظه نام دارند که معمولاً براي نگهداري اطلاعات از آنها استفاده مي‌شود و امنيت بيشتري نسبت به کارت‌هاي مغناطيسي دارند، در سويي ديگر کارت‌هاي پردازنده‌دار (هوشمند) قرار دارند که به‌جز حافظه ياد شده از مزاياي يک ميکروپروسسور نيز سود مي‌جويند و بدين ترتيب از لحاظ امنيتي ضريب بسيار بالاتري را دارند و طبيعتاً از قيمت بالاتري نيز برخوردارند.

کارت‌هاي مغناطيسي

اولين کارت‌هايي که به‌طور گسترده در زمينه تجارت الکترونيک و به عنوان کارت‌هاي بانکي مورد استفاده قرار گرفت کارت‌هاي مغناطيسي بودند. اين کارت‌ها که با قرارگرفتن يک نوار مغناطيسي بر روي کارت‌هاي پي‌وي‌سي ايجاد مي‌شوند، به علت محدوديت‌هاي فيزيکي موجود حجم اطلاعاتي زيادي را شامل نمي‌شوند.
نوار مغناطيسي روي اين کارت‌ها بنا به «استاندارد ايزو 7811» از سه تراك تشکيل شده است که اطلاعات ويژه‌اي بر روي هر تراك ثبت مي‌شود. تراك 1 کارت معمولاً شامل اطلاعاتي از قبيل نام دارنده و شماره حساب شخص است و ساير اطلاعات کنترلي نيز بر روي تراك‌هاي ديگر قرار دارد.
در برخي از خودپردازهاي بانك‌ها نوشتن بر روي تراك‌ها نيز ممکن است. اين کارت‌ها به دو دسته اصلي تقسيم مي‌شوند: HiCo و LoCo. کارت‌هاي HiCo از کيفيت بهتري نسبت به کارت‌هاي LoCo برخوردار بوده و تأثيرات کمتري در استفاده مداوم، همجواري با کارت‌هاي ديگر و ميدان‌هاي مغناطيسي مي‌پذيرند. همچنين بر اساس آزمايشات انجام شده، درصد صحيح خوانده شدن اطلاعات در نوع HiCo بسيار بيشتر از نوع ديگر بوده و با وجود هزينه بيشتر آن ، به صرفه‌تر هستند.
به علت امنيت پايين‌تر اين کارت‌ها نسبت به کارت‌هاي هوشمند و سهولت خواندن تراك‌‌هاي موجود بر روي آنها و توانايي کپي کردن اطلاعات آنها روي کارت ديگر (کپي کردن کارت) ، غالباً از اين کارت‌ها در ارتباطات آنلاين و يا به عنوان کارت‌هاي شناسايي روزمره استفاده مي‌گردد.

کارت‌هاي حافظه

کارت‌هاي حافظه (Memory Cards) در حقيقت کارت‌هاي چيپ داري هستند که تنها از يک حافظه تشکيل شده‌اند، که اين حافظه مي‌تواند غير قابل شارژ يا با قابليت شارژ نيز باشد.
به علت عدم وجود پردازنده کنترلي امنيت اين کارت‌ها کمتر از کارت‌هاي هوشمند بوده ولي همچنان با تمهيدات در نظر گرفته شده امنيت بيشتري نسبت به کارت‌هاي مغناطيسي دارند. اين کارت‌ها براي استفاده در تلفن هاي عمومي و پارکومترها مصرف مي‌شوند.

کارت‌هاي هوشمند

يکي ديگر از انواع کارت‌هاي چيپ‌دار، کارت‌هاي هوشمند است که معمولا متشکل از پردازنده‌اي جهت انجام امور کنترلي، حافظه‌اي فقط خواندني شامل سيستم عامل کارت (ماسک) و حافظه‌اي تا 64 كيلوبايت جهت استفاده هستند. به علت وجود برنامه‌هاي کنترلي موجود و ساختار موجود در آنها ضريب امنيتي اين کارت‌ها بسيار فراتر از کارت‌هاي مغناطيسي است.
کارت‌هاي هوشمند از لحاظ ساختار داده‌اي موجود در آنها به دو دسته Data Card و Application Card تقسيم مي‌شوند. در دسته اول تنها فايل‌هاي داده‌اي ايجاد و قابليت ذخيره‌سازي دارند، در صورتي‌ که در نوع دوم کارت قابليت ذخيره سازي يک برنامه کاربردي ، اجرا و ذخيره سازي نتايج آن را دارد.
در دسته‌بندي ديگري، کارت‌هاي هوشمند را مي‌توان به دو دسته کارت‌هاي کاربردي و کارت‌هاي SAM تقسيم كرد که کارت‌هاي کاربردي براي استفاده پس از آماده سازي در اختيار مشتري قرار مي‌گيرد، در صورتي‌که کارت‌هاي SAM به علت وجود الگوريتم‌هاي پيچيده امنيتي براي نگهداري کليدهاي لازم درون دستگاه کارت‌خوان قرار مي‌گيرد و مسلماً قيمت بيشتري دارند.

کارت‌هاي غيرتماسي

در کارت‌هاي غيرتماسي انتقال اطلاعات و تمامي ولتاژهاي مورد نياز به‌صورت بي‌سيم از طريق سيگنال‌هاي RF (فرکانس‌هاي راديويي) و روش‌هاي تزويج القايي صورت مي‌گيرد. سيستم‌هاي RFID ( Radio Frequency Identification ) در ابتدا براي مسيريابي، تشخيص موقعيت اجسام و مکان سنجي استفاده گرديد و بر حسب مسافت و برد لازم دو نوع Passive و Active به‌وجود آمد که تفاوت اصلي در اين موارد وجود باتري (منبع تغذيه) در نوع Active براي افزايش طول برد بود.
در حال حاضر در دنياي کارت‌هاي غيرتماسي، با توجه به استفاده‌هاي مکرر، ابعاد کارت‌ها و عدم نياز به برد و مسافت بالا از نوع Passive اين سيستم‌ها استفاده مي‌شود و لذا محدوديت‌هايي بر اساس فرکانس کاري و طول موج در اين سيستم‌ها ايجاد مي‌شود.

شخصي‌سازي کارت‌ها

با افزايش استفاده روزمره از کارت‌ها ، شخصي‌سازي آنها نيز دچار تحولات شگرفي شده ‌است. امروزه ثبت لوگوهاي زيبا و جذاب در کنار موضوعات تبليغاتي نقش بزرگي در جذب مشتري و چرخه کارت ايفا مي‌كند.
عمليات و مراحل تبديل يک کارت خام سفيد که از شرکت توليد کننده کارت تحويل گرفته مي‌شود به کارتي که در دسترس افراد استفاده کننده قرار مي‌گيرد و مشخصات فردي دارنده کارت و شرکت صادر کننده را در بر دارد، شخصي‌سازي کارت مي‌گويند. طبيعي است که شخصي سازي از فازهاي گوناگون تشکيل يافته و از مراحل بسيار مهم در صدور کارت است.
يکي از جديدترين تکنولوژي‌هايي که امروزه براي شخصي‌سازي مورد استفاده قرار مي‌گيرد، ثبت متن و يا لوگوي خاصي که معمولاً نشان دهنده شرکت صادر کننده کارت است بر روي قسمت مرکزي کارت با ليزر است. به علت شرايط ويژه و هزينه بالاي اين تکنولوژي تعداد دستگاه‌هاي شخصي‌سازي محدودي از آن سود مي‌جويند که مي‌توان از DataCard به عنوان مهم‌ترين آنها ياد کرد.

چاپ بر روي کارت

يکي از متداول‌ترين مراحل شخصي‌سازي کارت، چاپ لوگوي شرکت صادر کننده، نام فرد استفاده کننده، عکس فرد استفاده کننده، تبليغات و ساير اطلاعات درخواست شده بر روي کارت است که به علت مواد تشکيل دهنده کارت‌ها (پي‌وي‌سي) از چاپگرهاي مخصوص کارت با ريبون‌هاي متفاوت استفاده مي‌شود.
امروزه چاپگرهاي جديد امکان بارگذاري دسته‌اي کارت‌ها، دريافت دسته‌اي اطلاعات لازم و حتي چاپ همزمان دو روي کارت را دارند. بديهي است که هم‌زمان با خواندن اطلاعات چاپي از فايل يا پايگاه داده موجود و چاپ کارت‌ها، گزارشي نيز از مراحل انجام گرفته در نرم افزار لازمه توليد و نگهداري مي‌شود.
همچنين اين چاپگرها به علت وجود چيپ و نوار مغناطيسي روي کارت‌ها ، قابليت تعريف و چاپ بر روي قسمت‌هاي خاصي از کارت بدون لطمه زدن به ساير قسمت‌ها را دارد و معمولاً چاپ آنها به‌صورت حرارتي و با ترکيب رنگ‌هاي اصلي صورت مي‌گيرد.
پس از اتمام چاپ رنگي کارت نيز در صورت نياز برخي از چاپگرها قابليت چاپ هولوگرام و يا يک لايه محافظ (لامينيت) طرح‌دار بر روي کارت براي جلوگيري از فرسايش رنگ چاپ شده بر اثر استفاده روزمره را دارند.

چاپ برجسته (Embossing )

از اين تکنولوژي معمولاً براي درج برجسته نام مشتري، شماره حساب مشتري و تاريخ انقضاي کارت مشتري بر روي کارت استفاده مي‌شود. در دستگاه‌هاي جديد علاوه بر قابليت تعريف اندازه قلم (Font)، توانايي تعريف قلم‌هاي گوناگون نيز تعبيه شده ‌است، به‌ صورتي‌که دستگاه‌هاي حاضر توانايي پشتيباني از قلم‌هاي فارسي را نيز دارند. در ارتباط با محل درج برجسته بر روي کارت نيز استانداردهايي موجود مي‌باشند ولي در حالت عادي به جز محل خواندن Head محدوديتي براي محل درج وجود ندارد.

رمزنگاري چيپ/مغناطيس

پس از انجام کليه مراحل چاپي در نهايت عمل رمزنگاري چيپ/مغناطيس صورت مي‌گيرد. در اين مرحله اطلاعات لازم مورد نياز از طريق دستگاه به حافظه کارت انتقال ‌يافته و کارت براي استفاده آماده مي‌گردد.
در کارت‌هاي هوشمند از آنجا که رمزهاي توليد شده و ساير کليدها نيز در اين مرحله بر روي کارت منتقل مي‌شوند، از الگوريتم‌ها و تمهيدات ويژه‌اي براي بالا بردن ضريب امنيتي استفاده مي‌گردد.
در اين قسمت رمز اوليه اختصاص داده شده به مشتري بر روي کاغذهاي مخصوص چاپ و با پوششي مناسب پوشانده مي‌شود. چون که رمزها جداگانه و مستقلاً در اين ماجول استفاده مي‌شوند، معمولاً بين محل نگهداري رمزها و اين قسمت از سخت افزارهاي امنيتي ويژه نظير HSM استفاده مي‌شود. بديهي است که پس از چاپ رمزها به هيچ وجه رمزها نگهداري نشده و قابليت دسترسي به آنها وجود ندارد.

پوشش كارت

پس از انجام کليه مراحل و اطمينان از صحت آنها، کارت‌ها توسط اين ماجول به‌طور اتوماتيک درون پاکت‌هاي مخصوص از قبل چاپ شده قرار گرفته که حاوي نام صاحب کارت، مشخصات، آدرس و بروشرهاي لازم جهت استفاده است.

ميکروپروسسور درکنترل فرکانس :

520B يک دستگاه فرکانس متوسط است که بوسيله ميکروپروسسور کنترل مي شود، داراي نمايشگر LCD يا (Liquid Crystal Display و دو خروجي مي باشد.
کنترل هاي تاچ سوييچ و نمايشگر LCD اين امکان را به استفاده کننده مي دهد که با سرعت و دقت پارامترها را انتخاب کرده و بر روي نمايشگر LCD به وضوح مشاهده نمايد. تراپيست به سرعت با کنترل ها آشنا شده و از سهولت استفاده در درمانهاي کلينيکي لذت خواهد برد.
خصوصيات منحصر به فرد :520B مانند هر دستگاه اينترفرنشيال مي تواند به صورت دو الکترودي، چهار الکترودي، چهار الکترودي با سيستم وکتوراسکن مورد استفاده قرار گيردوآن به خاطر کنترل آن به وسيکه ي ميکروپروسسور است. اما آنچه اين دستگاه را متمايز مي سازد جريان هاي کاملاً اختصاصي است.

ميکرو پروسسور در دستگاههاي کارت خوان :

اين سيستم با استفاده از کارت-بليت هوشمند بدون تماس قادر به ثبت اعتبار مالي و ديگر اطلاعات دارنده کارت ميباشد. و موارد استفاده ي آنها در اين مکانهايي است .
? مترو، اتوبوسراني، عوارض اتوبان
? تعاوني فرهنگيان، تسهيلات رفاهي و بُن کارمندي
? مراکز تفريحي و باشگاههاي ورزشي
? شناسنامه پزشکي بيمار
? سلف سرويس دانشگاهها و ادارات
? پارکينگها
? کارت تلفن،
? پارکومتر،
? جايگاههاي سوختگيري

مشخصات سختافزاري دستگاه:

? ميکروپروسسور: 16 بيت
? پردازنده رمزنگار کمکي
? ارتقاء خودکار نرم افزاري با فلاش بايوس (منحصر بفرد در ايران)
? حافظه: 512Kb اصلي و 512Kb براي Bios
? بازسازي هوشمند اطلاعات کارت
? سازگاري ساختار کارت با استاندارد بين المللي
? ذخيره سازي دوگانه اطلاعات براي بازيافت اضطراري
? رابط: RS232, RS422 و مودم ‏(RS485 بنا به سفارش)
? پورت چاپگر
? مجهز به UPS داخلي جهت کار هنگام قطع برق
? باتري پشتيبان براي نگهداري اطلاعات
? 2 رله براي کنترل چراغ سبز و قرمز (و آژير)
? نمايشگر با کيفيت FSTN داراي لامپ پس زمينه

امکانات جانبي:

? اتصال به راه بند،
? نمايشگر بزرگ بيروني،
? صفحه کليد بيروني

مشخصات کارت:

? چيپ MIFARE
? ابعاد: ISO 7816
? حافظه: 1024 بايت ‎(*8 BIT) EEPROM
? عمر خدماتي چيپ: 100000 بار نوشتن،
? 10 سال حفظ اطلاعات

گزارش پاسخهاو سؤالات منتخب

پاسخ سؤال1 : لطفا توضيحاتي در خصوص سيستمهاي حمل‌و‌نقل هوشمند ارائه فرماييد، با توجه به صدور كارت هوشمند براي رانندگان و ناوگان جاده‌اي مراتب را اعلام فرماييد.

يك از موارد ايده‌ال بكارگيري سيستم‌هاي حمل‌ونقل ( ITS ) است كه مي‌تواند افق تازه‌اي براي دستيابي به تحرك مستمر درجامعه ارتباطي و اطلاعاتي را ايجاد كند.
سيستم حمل‌ونقل هوشمند ( ITS ) شامل طيف وسيعي از ابزارهاي جديد براي اداره شبكه حمل‌ونقل و سرويس دهي به مسافران است. ابزارهاي ( ITS ) كه حمل‌ونقل تله ماتيك نيز خوانده مي‌شود بر سه مشخصه اصلي اطلاعات ارتباطات و تجمع استوار مي‌باشد. جمع‌آوري،‌ پردازش، تجمع و عرضه اطلاعات اساس( ITS ) است. كساني كه مستقيماً از مزاياي ( ITS ) بهره‌ مي‌جويند،‌ از مالكان و اداره كنندگان شبكه‌هاي حمل‌ونقل جاده‌اي و راه آهن،‌ استفاده كنندگان و كاربران وسايط نقليه و ديگر مسافران گرفته تا آنهايي كه مخارج زندگيشان از طريق شبكه جاده‌اي تأمين مي‌گردد. همه و همه با شرايط و نيازهاي گوناگون از ( ITS ) سود خواهند برد. با استفاده از ( ITS ) مسافران از ايمني و آسايش بيشتري، اطلاعات بهتر و زمان سفر كوتاهتر بهره
خواهند جست. ( ITS ) به شبكه و اپراتورهاي ناوگان براي ارائه بهتر و موثرتر خدمات كمك نموده و مسؤولين مربوطه در تعيين سياستگذاري و اجراي اقدامات لازم براي حصول اطمينان از سيستم حمل‌ونقل پايدار در قرن آينده كمك خواهد كرد.
( ITS ) موجب مزاياي ذيل براي ناوگان خودرويي و اپراتورهاي زير ساخت‌هاي بزرگراهها مي‌شود:
1- موقعيت‌يابي خودكار وسيلة نقليه و محموله‌ها ( AVL )
2- ارسال محموله‌ها به كمك كامپيوتر ( CAD )
3- مديريت ناوگان حمل‌ونقل
4- نظارت دقيق بر راننده‌ها ( كاهش خسارات)
5- اخذ الكترونيكي عوارض ( ETS )
6- كرايه‌هاي حمل‌ونقل عمومي و صدور بليط
در مورد صدور كارت هوشمند توسط سازمان حمل‌ونقل موارد مشروحه ذيل مورد توجه قرار گرفته است:
1- شناسايي دقيقي رانندگان فعال و غير فعال
2- جلوگيري از صدور كارتهاي تقلبي
3- پيش‌بيني مراحل صدور، تمديد، المثني و تجديد كارت
4- استفاده از كارت و سهولت در صدور بارنامه
5- ثبت تخلفات
6- تسريع در راه‌اندازي بارنامه الكترونيكي
7- شماره پلاك، موتور و شاسي كه رد ان ثبت شده است.
8- مشخصات راننده شامل: بيمه،‌ آدرس،‌ سوابق و ...
( ITS ) در واقع اختلاط فن‌آوريهاي اطلاعاتي و ارتباطي با وسايل نقليه با شبكه‌هاي راهي است كه مسافران و كالاها بوسيلة آنها جابجا مي‌شوند. استفاده كنندگان از وسايل حمل‌ونقل عمومي همه و همه از خدمات ( ITS ) استفاده مي‌نمايند. سيستم حمل‌ونقل ( ITS ) باعث افزايش كارايي، امنيت، راحتي و بهبود شرايط زيست محيطي مي‌گردد.
چهار مورد اصلي توسعه و ايجاد ( ITS ) به شرح ذيل مي‌باشد:
1- خودروهاي شخصي
2- حمل‌ونقل عمومي
3- خودروهاي تجاري
4- بستر و مسائل زيربنايي جاده‌اي
ادامه دارد.....
Add Comments
Name:
Email:
User Comments:
SecurityCode: Captcha ImageChange Image