جستجو در محصولات

گالری پروژه های افتر افکت
گالری پروژه های PSD
جستجو در محصولات


تبلیغ بانک ها در صفحات
ربات ساز تلگرام در صفحات
ایمن نیوز در صفحات
.. سیستم ارسال پیامک ..
پي آمدهاي بازي هاي رايانه اي بر کودکان و نوجوانان
-(12 Body) 
پي آمدهاي بازي هاي رايانه اي بر کودکان و نوجوانان
Visitor 554
Category: دنياي فن آوري

بازي هاي رايانه اي

رايانه ها که امروز تقريباً در بيش تر شئون زندگي انسان ها راه يافته اند ، هم چون ديگر ساخته هاي دست بشر ، دو روي سکه دارن که يک سوي آن بهره گيري درست و مفيد براي سرعت بخشي دقت در کارها و کمک به پيش رفت امور است و روي ديگر آن استفاده هاي نادرست و نابه جاست که گاه ، آسيب هاي فراوان را در پي دارد .در دنياي رايانه ، آن چه بيشتر نوجوانان را شيفته خود مي کند همان چيزي است که به آن « بازي هاي رايانه اي » مي گويند .فن آوري و پيشرفت کيفي اين بازي ها به فاصله کوتاهي ، در ايران رواج گسترده اي يافته اند .بازي هاي آتاري و ميکرو ، از نمونه هاي ابتدايي بازي هاي رايانه اي است که بازار اسباب بازي و لوازم سمعي و بصري را به تسخير خود درآورده اند . تصاوير يک بعدي و بهره گيري از گرافيک رايانه اي ، ويژگي مهم اين بازي هاست .بازي ديگري که در ادامه روند تکميل فن آوري اين بازي ها وارد بازار شده است ، بازي « سگا » است . اين بازي ها که داراي تصاوير دو بعدي است تاحدود بسياري با تصاوير واقعي انطباق دارد . هم چنين اين بازي ها داراي موسيقي متن متناسب با محتواي بازي ها هستند ؛ ولي چيزي که بر شمار طرفداران اين بازي ها افزوده ، بهاي مناسب آن ها براي مصرف کننده است .
جديدترين بازي هايي که به صورت ديسک عرضه مي شود ، play station و CD است . بازي play station که به بازي سوني نيز معروف است ، به تلويزيون وصل مي شود و داراي واقع نمايي تصاوير بسيار بالاست از اين رو اين بازي ها جنبه سحرآميزي دارند و چون نوجوان ، خود ، اجرا کننده و در بطن بازي است و همراه باديگر شخصيت هاي بازي درگير حوادث و ماجراهايي مي شود که طراح بازي براي او تدارک ديده ، جذاب است .اين بازي ها با بهره گيري از تصاوير پرتحرک و صداهاي مهيج ، دنيايي از هيجان را به اين انسان هاي تشنه جنب و جوش ارزاني مي کند وهمين جذبه و کشش زياد است که روح و جسم آنان را برده وار ، مطيع خود مي سازد و به دنيايي از تخيلات مي برد که خود را محور و قهرمان اصلي ماجرا مي پندارد .اين بازي ها با ترفند هاي گوناگون چنان تأثيري بر فکر و اعصاب فرد مي گذارند که در واقع خود او نيز جزئي از مجموعه ماشيني مي شود .

محاسن بازي هاي رايانه اي

ـ فرآيند يادگيري را آسان و توجه نوجوانان را جلب مي کند؛
ـ با رايانه فراگير ، هرچندبار که بخواهد ، مي تواند موضوعي را ببيند ، بخواند و مرور کند ؛
ـ برنامه هاي بسيار متنوعي ساخته شده که به نوجوان امکان مي دهد تصاوير يا داستان هايي را خلق کند و يا اين که امکاناتي را ارائه مي دهند که نوجوانان را با تاريخ ، جغرافيا و ... علاقمند مي کنند ؛
ـ برخي از برنامه هاي آموزشي ، به نوجوانان کمک مي کند تا بسياري از مهارت ها زندگي را با خود تمرين کند ؛
ـ بيش تر برنامه هاي رايانه اي در وقت هزينه ، صرفه جويي هاي بسياري به همراه دارند ؛
ـ به نظر برخي از پزشکان ، بازي هاي رايانه اي به نوجوانان مي آموزد که زودتر سلامت خود را بازيابند و به داروهاي مسکن ، کم تر نياز پيدا مي کنند ؛
ـ بازي هاي رايانه اي هم چنين به کودکان و نوجوانان مبتلا به بيماري هايي چون « فلج مغزي» يا « نارسايي در تشخيص واژه ها » کمک مي کند ؛
ـ به عقيده يک دکتر روانشناس ، بازي هاي رايانه اي ، نوجوانان را وارددنيايي مي کند که کنترلش در دست آن هاست و به هنمين دليل ، آنان از اين بازي ها لذت فراواني مي برند ؛
ـ بازي هاي رايانه اي ؛ به برخي هماهنگي ها ميان چشم و دست و پرورش عضله ها کمک مي کند ؛
ـ ابزاري است کمک آموزشي براي معلولان و پر کردن اوقات فراغت آنان .

زيان هاي بازي هاي رايانه اي

الف) آسيب هاي جسماني

ـ چشمان فرد به دليل خيره شدن مداوم به صفحه نمايش رايانه ، به شدت تحت فشار نور قرار مي گيرد و دچار عوارض منفي مي شود ؛
ـ مشاهده ها نشان مي دهد که نوجوانان ، چنان غرق بازي مي شوند که توجه نمي کنند به دليل درگير شدن در ماجراي بازي ، تا چه حد از لحاظ بينايي و ذهني ، به خود فشار مي آورند ؛
ـ به دليل اين که نوجوان در يک وضعيت ثابت تا ساعت ها مي نشيند ، ستون فقرات و استخوان بندي اش دچار اشکال شده و فرد مبتلا به آرتروز مي شود . همچنين احساس سوزش و سفت شدن گردن ، کتف ها و مچ دست ، از ديگر عوارض کار ثابت و طولاني مدت با رايانه است ؛
ـ هيجان هميشگي هنگام بازي ، بر روي ارگانيسم فرد تأثير گذاشته و پي آمد هاي منفي بر دستگاه گردش خون و گوارش مي گذارد ، همچنين اين هيجان هاي دروغين ، سلامت رواني کودک را به خطر مي اندازد ؛
ـ پوست فرد در معرض بمباران هميشگي پرتوهايي قرار مي گيرد که از صفحه رايانه پخش مي شود ؛
ـ ايجاد تنوع و سرگيجه ، به ويژه در کودکان و نوجواناني که زمينه صرع دارند ، از ديگر عوارض اين بازي هاست ؛
به نظر برخي از متخصصان اعصاب و روان ، بازي هاي پرهيجان رايانه اي که طي آن صفحه نمايشگر رايانه ، از فلاش ها و شعاع هاي خيره کننده نوري پوشيده مي شود ، سبب بروز هيجاي هاي شديد عصبي در نوجواني مي شود که از نظر عصبي ضعيف هستند و براي ابتلا به صرع ، آمادگي دارند .
به گفته پزشکان ، دليل عمده ناراحتي صرع ، مربوط به کساني مي شود که نسبت به نور حساسيت دارند و تحمل چشمک هاي پي در پي نور در بازي هاي رايانه اي براي آنان دشوار است .
به گفته انجمن بيماران صرع انگليس ، حدود يک درصد از نوجوانان غير مبتلا به بيماري صرع ، به نور حساسيت دارند ؛ در حالي که اين رقم در ميان بيماران مبتلا به اين بيماري ، پنج درصد است که حتي در مواردي هنگاه بازي صرع به مرگ گزارش شده است .مادر يک نوجوان 14 ساله در يک بررسي که روزنامه انگليسي « سان » در اين باره انجام داد گفت : پسرم بر اثر بازي رايانه اي « نينتندو » جان سپرده است . وي افزود که پسرش پس از يک ساعت بازي دچار تشنج شد و به زمين افتاد و چند دقيقه بعد جان سپرد .

ب) آسيب هاي رواني ـ تربيتي

1. تقويت حس پرخاش گري
مهم ترين ويژگي بازي هاي رايانه اي ، حالت جنگي بيش تر آن هاست و اين که فرد بايد براي رسيدن به مرحله بعدي بازي ، با نيروهاي به اصطلاح دشمن بجنگد . استمرار بازي هايي ، نوجوان را پرخاشگر و ستيزه جو مي سازد و تلاش مي کند خواست هايش را با زور و تهاجم به دست آورد .
« مجيد قادري » مدير مرکز سرگرمي هاي سازنده کانون پرورش فکري مي گويد :
« خشونت » و « سکس » مهم ترين محرکه هايي است که در طراحي جديدترين و جذاب ترين بازي هاي رايانه اي ، به حد افراط از آن استفاده مي شود . چهره هاي معروف هاليوود که در فرهنگ اسلامي ما ضد ارزش و غير اخلاقي هستند ، در ايت بازي ها به صورت قهرمان هاي شکست ناپذير جلوه نمايي مي کنند .
2. انزوا طلبي
نوجواناني که هميشه با بازي هاي رايانه اي درگيرند ، به انزوا و درون گرايي متمايل شده و در برقراري ارتباط اجتماعي پويا با ديگران ناتوان خواهند بود . اين روحيه انزواطلبي باعث مي شود که نوجوان از گروه هم سالان جدا شود که اين خود زمينه ساز ناهنجاري هاي ديگر است .قادري در اين باره مي گويد : فرزندم به اين بازي معتاد شده است . او هر روز با تردستي و شيرين کاري ، خود را به صفحه تلويزيون مي رساند و از دنياي بيرون به کلي بي خبر است ؛ حتي متوجه رفت وآمد ميهمانان نمي شود ؛ و هميشه پس از دست کشيدن از اين برنامه ، با سردرد و کسالت مواجه مي شود .
3. تنبل شدن ذهن
در اين بازي ها ، به دليل اين که بيش تر ، کودک و نوجوان با ساخته ها و برنامه هاي ديگران رو به روست وکم تر قدرت دخالت و تصرف در آن ها را مي يابد ، حالت انفعال گرفته و اعتماد به نفس او در برابر ساخته ها و پيش رفت ديگران متزلزل مي شود . دکتر شهلا کاظمي پور ( مشاور علمي مرکز سنجش برنامه اي صداوسيما ) مي گويد : بيش تر خانواده ها تصور مي کنند در بازي هاي رايانه اي ، فرد در بازي ،مداخله فکري هميشگي دارد . به نظر من اين مداخله ، فکري نيست ؛ بلکه اين بازي ها سلول هاي مغزي را فريب مي دهند . از نظر حرکتي نيز اين بازي ها تنها چند انگشت کودک را حرکت مي دهند . ما هرچه در اين مسير حرکت کنيم و اين بازي ها را گسترش دهيم ، انسان هايي را تحويل جامعه خواهيم داد که سرخورده ، افسرده ، غير متحرک و غير سازنده مي باشند ، خود اتکايي آ؛نان بسيار کم خواهد بود و ابتکار عمل نخواهند داشت ؛ در حالي که براي جامعه ، نياز به انسان هايي خلاق ، مبتکر و متفکر داريم .
4. پي آمد منفي در روابط خانوادگي
در دوره کنوني که زندگي ها به سوي ماشيني شدن پيش مي رود ، خودبه خود، روابط عاطفي رنگ باخته و در کنار هم بودرن خانواده کم تر شده است . در چنين وضعي ، بسياري ازمردم از وجود تلويزيون به عنوان جعبه جادويي که باعث سردي روابط خانوادگي شده است ، ياد مي کنند ؛ درحالي که جعبه جادويي ديگري با جاذبه سحرآميزتري به نام رايانه ، نيز به زندگي ماشيني ما وارد شده و دشواري ها را دوچندان کرده است .خانمي مي گويد : همسرم براي انجام پژوهش هاي دانشگاهي اش يک رايانه به منزل آورد که چند ديسک بازي هم ضميمه آن بود . دو پسر من در طول روز با آن سرگرم بازي مي شدند و حتي سرشب ها ترجيح مي دادند با اين وسيله سرگم کننده نوين ، وقت بگذرانند . طولي نکشيد که همسرم هم به اين بازي ها جلب شد . کم کم دريافتم که تمرکز و صرف وقت آنان به اين ترتيب ، روابط خانوادگي و عادي را تحت تأثير قرار داده است ؛ به خود آمدم و با قاطعيت از همسرم خواستم که رايانه را به محل کارش منتقل کند .خانواده ديگري اين گونه شکايت مي کند : در تعطيلات تابستاني قصد مسافرت داشتيم . مخارج و مقدمات آن نيز از پيش تأمين شده بود ؛ اما اشتغال بيش از حد و علاقمندي بچه ها به بازي رايانه اي ، آنان را از اين تفريح سالم و شاد ، محروم کرد .
5. افت اخلاقي
اشاعه فرهنگ برهنگي و ترويج سکس ، از آفت هاي ديگر بازي هاي رايانه اي است . نبردهاي تن به تن دختران نيمه عريان ، رقص و موسيقي غربي و ... در اين گونه بازي ها تبليغ شده است و متأسفانه بي هيچ گونه دشواري ، در فروشگاه ها به معرض فروش گذاشته مي شود .برخي از برنامه هاي رايانه اي ، با بازي هاي ساده آغاز شده و به تصاوير مستهجن ختم مي شوند ؛ در برخي از اين بازي ها ، جايزه پيروزي ، ظاهر شدن عکس هاي مستهجن بر روي صفحه رايانه شماست .بي ترديد در ساخت و توليد اين بازي ها ، دست سازمان هاي جاسوسي سيا ، موساد ، و ... در کار است و مي خواهند ذهن و روان کودکام مار ا مسموم کنند .
6. افت تحصيلي
به دليل جاذبه مسحور کننده اين بازي ها ، نوجوانان وقت بسيار ي را صرف آن مي کنند و در واقع با مصرف انرژي عصبي و رواني خويش و با چشمان و ذهني خسته به بستر مي روند و گاه ، صبح زودتر از وقت معمولي بيدار مي شوند تا پيش از مدرسه نيز اندکي بازي کنند . بي ترديد اين علاقه سبب افت تحصيلي خواهد شد .
7. زمينه ساز ازخود بيگانگي
دنياي مجازي ولي نزديک به واقعيتي که در بازي هاي رايانه اي به تصوير کشيده مي شود ، آن قدر مسحور کننده وجذاب است که مخاطب کودک و نوجوان در معرض تأثير تمام باورهايي قرار مي گيرد که از سوي طراحان اين بازي ها به او القا مي شود .
فرد ، دچار از خود بيگانگي شده و مانند آنها مي انديشد . براي نوجواني که در حال بازي است فرقي نمي کند که دشمن کيست ؛ دشمن همان است که بازي مي گويد . در ميان انبوه بازي هاي رايانه اي که اکنون به آساني در دسترس کودکان قرار مي گيرند ، بازي هايي وجود دارند که در آن مسايل اعتقادي ، فرهنگي ، اجتماعي و سياسي کشورهاي مسلمان به ويژه ايران ، مورد گستاخي قرار مي گيرد.در يک بازي به نام F ـ 111 پنج کشور مسلمان که در ميان آن ها نام ايران هم ديده مي شود ، به عنوان کشورهاي حامي تروريسم معرفي مي شوند ؛ سپس بچه ها در قالب خلبان هواپيماي جنگنده مأموريت مي يابند تا نقاط حساس اين کشور ها هم چون مراکز اقتصادي و نظامي را بمباران کنند .در واقع ترويج گران تروريسم ، اين بازي ها را ميدان مناسبي براي تاخت و تاز عقيده ها و آراي خود در ميان کودکان و نوجوانان يافته اند و حقيقت ها و واقعيت هاي موجود را به آساني وارونه جلوه مي دهند .در بازي ديگر ، يک ناوآمريکايي به خليج فارس مي آيد سپس در جريان بازي ، محل مأموريت بچه ها در کشتي تعيين مي شود و آنان وظيفه دارندتا از ناو آمريکايي در برابر قايق هاي تندروي ايراني که در آن تيپ هاي حزب اللهي ديده مي شون محافظت کنند .متأسفانه اين گونه بازي ها ، بي هيچ کنترل و نظارتي از سوي مراجع ذي صلاح ، به آساني در دسترس فرزندانمان قرار مي گيرد .

رهنمودها

  • اگر چنانچه قرار است از بازي هاي رايانه اي بهره بگيريد ، بهتر است بازي هاي تصويري خلاق که بايد به وسيله آن ها ، معماهايي را حل کرد ، بيش از بازي هاي ديگر مورد توجه قرار مي گيرد .
  • بازي هاي دسته جمعي ، کم تر مسئله ساز است ؛ اين بازي ها ، زماني بيش تر ويران گر است که ما را به تنهايي براي ساعت هاي طولاني ، مسحور خود کند .
  • ضروري است که هميشه بين دو نوبت بازي استراحت کنيم . دو شرکت بزرگ ژاپني سازنده بازي هاي رايانه اي موسوم به « نينتند » و سگا به خريداران هشدار داده و توصيه مي کنند که بين بازي ها ، به طور منظم به خود استراحت دهيد .
  • صفحه نمايش گر رايانه ، اندکي پايين تر از چشم ها قرار داده شود تا چشم ها مسلط به صفحه رايانه باشد.
  • روشنايي اتاق به نحوي تنظيم شود که بازتابش و زنندگي نور به حداقل برسد .
  • بهتر است با خودمان عهد ببنديم که مثلاً تنها در روزهاي تعطيلي مجاز به بهره گيري از اين بازي ها باشيم .
  • آسيب هاي رايانمه و آفت هاي آن را هيچ وقت فراموش نکنيم .
  • ويران گر ترين بازي ها ي تصويري بازي هايي هستند که تصويرهاي آن ها به طور مکرر بر صفحه ظاهر مي شوند و ما بايد به تمام تصويرهايي که از براب چشم ما مي گذرند ، شليک کنيم ؛ توصيه مي کنيم کم تر به سراغ اين گونه بازي ها برويم .
  • Add Comments
    Name:
    Email:
    User Comments:
    SecurityCode: Captcha ImageChange Image