جستجو در محصولات

گالری پروژه های افتر افکت
گالری پروژه های PSD
جستجو در محصولات


تبلیغ بانک ها در صفحات
ربات ساز تلگرام در صفحات
ایمن نیوز در صفحات
.. سیستم ارسال پیامک ..
آشنايي با سايت‌هاي خريد گروهي در ايران
-(3 Body) 
آشنايي با سايت‌هاي خريد گروهي در ايران
Visitor 765
Category: دنياي فن آوري
با نفوذ اينترنت در زندگي جوامع امروزي تجارت و داد و ستد هم دستخوش تغيير شده است.راه‌اندازي فروشگاه‌هاي آنلاين نمود اين قضيه است به طوري که سايت‌هايي مانند آمازون و اي‌بي (eBay) اکنون يکي از مهم‌ترين فروشگاه‌هاي آنلاين در سطح جهان هستند.در ايران هم روز به روز برکاربران اينترنتي افزوده مي‌شود. به گزارش پايگاه خبري فناوري اطلاعات برسام و به نقل از مجله کليک، ذهم‌اکنون سايت‌هاي فروشگاهي زيادي به ارائه کالا و خدمات به کاربران ايراني خود اقدام مي‌کنند، اما از تابستان امسال در وب سايت‌هاي فروشگاهي ايراني به يکباره شاهد نگاه جديدي به فرآيند تجارت الکترونيک بوديم که خريد و فروش را در کنار لغت جذاب تخفيف قرار مي‌دهند.
اين سايت که تحت عنوان سايت‌هاي تخفيف گروهي در ايران فعاليت مي‌کنند را نبايد با فروشگاه‌هاي اينترنتي اشتباه گرفت زيرا مدل تجاري و کاري آنها با فروشگاه‌هاي آنلاين بسيار متفاوتند. هيچ خريداري را نمي‌توانيد در کل سياره زمين پيدا کنيد که از تخفيف بدش بيايد. پرداخت هزينه کمتر يعني صرفه‌جويي در پول و اين به مفهوم امکان خريد بيشتر است. تخفيف عملي است که فرآيند فروش کالا را تسريع مي‌کند و نتيجه اين است که هم فروشنده و هم خريدار نفع مي‌برند. در فرآيند تخفيف معمولا فروشنده ميزان مشخصي از قيمت کالاهاي خود را براي مدت زمان نسبتا کوتاهي کاهش مي‌دهد و تلاش مي‌کند با استفاده از تبليغات محيطي، آن را به اطلاع خريداران برساند. ارائه تخفيف معمولا به مناسبت‌هاي مختلف و ويژه‌اي صورت مي‌گيرد، مانند خريد شب عيد يا بازگشايي مدارس که بسياري از خريداران در اين مناسبت‌ها در جستجوي کالاي خاصي هستند و درواقع يک مشتري بالقوه محسوب مي‌شوند. فروشنده در فرآيند تخفيف، در مدتي کوتاه تعداد بيشتري کالا مي‌فروشد و به اين ترتيب مبلغ سود او افزايش مي‌يابد. خريدار هم براي کالاي مورد نيازش پول کمتري مي‌پردازد و به اين ترتيب او هم سود خواهد برد.

آشنايي با سايت‌هاي خريد گروهي در ايران

مدل تجاري خريد گروهي و ايده اوليه
 

خريد گروهي، کالاها و خدمات مختلف را با قيمتي کاهش يافته پيشنهاد مي‌دهد به شرط اين‌که حداقل تعداد خاصي از خريداران آن کالا يا جنس پيشنهاد شده را بخرند. اين ايده نمونه بزرگ‌تري از روش فروش چندتايي است که حتما تا به حال تجربه کرده‌ايد. براي مثال هنگامي که قصد خريد يک واحد کالاي خاصي را داريد به شما پيشنهاد مي‌شود در صورت خريد 2 عدد يا بيشتر، قيمت کمتري پرداخت خواهيد کرد. سايت‌هايي که در اين زمينه فعاليت مي‌کنند معمولاً روزانه يک کالا يا خدمت خاصي را پيشنهاد مي‌دهند و وقتي تعداد خاصي از خريداران براي خريد آن ابراز تمايل کردند، آن پيشنهاد قطعي مي‌شود و آن جنس يا کالا به فروش مي‌رسد. بازاريابان اين مدل سايت‌ها معمولا صاحبان کالا و خدمات محلي را که از کيفيت و محبوبيت نسبي برخوردارند شناسايي کرده، مدل تجاري خود را براي آنها تشريح و پس از حصول توافق و بستن قرارداد محصول يا خدمات مورد نظر را به عنوان پيشنهاد روز به مشتريان و افرادي که به سايت سر مي‌زنند يا در خبرنامه آن عضو هستند، ارسال مي‌نمايند و با توجه به تخفيف قابل توجهي که از صاحب کالا يا خدمات گرفته‌اند تضمين مي‌کنند در مدت زمان محدود و معلومي تعداد معيني کوپن تخفيف بفروشند تا تخفيف براي سايرين فعال شود. رشد شبکه‌هاي اجتماعي و سرويس‌هاي ميکروبلاگينگ تاثير بسزايي در رشد اين قبيل سايت‌ها داشته است. اصولا عملکرد سايت‌هاي تخفيف گروهي نوعي روان‌شناسي اجتماعي است. براي مثال خريداري را مجسم کنيد که فرصت خريد يا تخفيف خيلي عالي به دست آورده ولي اين فرصت استثنايي بايد منوط به استفاده حدودا 1000 نفر براي خريد اين کالا يا خدمت باشد. لذا در اين مدل کاري معمولا کاربران براي اين‌که بتوانند از پيشنهاد تخفيف روزانه بهره‌مند شوند سعي مي‌کنند دوستان و آشنايان خود را با آن محصول يا خدمت ارائه شده آشنا کنند يا از طريق همان شبکه‌هاي اجتماعي در تبليغ و اشاعه آن اقدام نمايند.
اين سوال مطرح مي‌شود که هيچ توجيهي براي سود صاحب کالا يا خدمات با تخفيفي بين 40 تا 90 درصدي نمي‌تواند وجود داشته باشد اما بايد به اين نکته هم توجه داشت که صاحب کالا يا محصول مورد نظر با تخفيفي که ارائه مي‌دهد اولاً در زمان کوتاهي تعداد زيادي کالا خواهد فروخت و با دريافت سود اندک از هر کدام، در کل سود مناسبي نصيبش خواهد شد. همچنين برخي فروشندگان غيرمعروف با اين ترفند اقدام به تبليغ نام تجاري خود مي‌کنند يا برخي چشم به ليست داده‌هاي خريداراني دارند به اين اميد که در آينده باز هم از آنها خريد کنند. موضوع ديگر حذف هزينه تبليغات محيطي صاحب کالا يا خدمات براي اطلاع‌رساني و جذب مشتري است چرا که اين تبليغات را سايت خريد گروهي بر عهده دارد. حتي اگر کسي از کوپن تخفيف ارائه شده استفاده نکند با اين شرکت يا رستوران يا واحد خدماتي آشنا خواهد شد که در نهايت باعث افزايش تعداد مشتريان آن واحد تجاري خواهد شد. مشتري يا خريدار کوپن تخفيف، که بهاي اندکي را براي استفاده از يک کالا يا خدمات پرداخت کرده، سود مناسبي خواهد برد و از سويي ديگر سايت ارائه‌دهنده کوپن‌هاي خريد گروهي، پورسانت خود را از بابت تبليغات روي محصول و گردآوري مشتريان از صاحب کسب و کار دريافت خواهد کرد و بدين ترتيب يک معامله برد برد برد انجام مي‌پذيرد. اگر بخواهيم سرمنشأ رشد سايت‌هاي خريد گروهي را پيدا کنيم بايد سري به کتاب خاطرات سايت گروپان (Gropon)‌ بزنيم. اين سايت آبان 1387 توسط اندرو ميسون در شيکاگو پايه‌گذاري شد.
گروپان عنوان خود را از ترکيب دو کلمه «گروپ» و «کوپن» وام گرفته است. گروپان اولين سايت تخفيف گروهي نبود اما مي‌توان آن را موفق‌ترين سايت تخفيف گروهي ناميد. اين سايت با کمک گرفتن از شبکه اجتماعي فيس‌بوک توانست به سرعت رشد نمايد و بازار کاري آن از شهر شيکاگو به ساير شهرهاي آمريکا مانند بوستون و نيويورک برسد. بنابر گزارش مجله فوربز، گروپان سريع‌ترين رشد سايت‌هاي اينترنتي را داشته و از اين بابت از فيس‌بوک هم پيشي گرفته است. ميسون، رمز موفقيت اين سرويس را در ارتباط با تجارت‌هاي محلي و بسيار کوچکي يافت که کمتر براي مردم شناخته شده بودند. با موفقيت روزافزون گروپان تجارت‌هاي محلي تمايل بيشتري براي همکاري با آن نشان دادند و درخواست‌هاي زيادي براي آنها ارسال ‌شد. سال 1388 گروپان تنها 120 کارمند داشت و روزانه سي پيشنهاد را به سي شهر ارائه مي‌کرد، اما رفته‌رفته تعداد کاربران و بازارهايي که خواستار همکاري با گروپان بودند بيشتر شد و اکنون با داشتن بيش از 10 هزار کارمند، بازار وسيعي در جهان دارد ولي همچنان درصدد ورود به بازارهاي جديد است. سال 1389 کمتر روزي بود که خبري از گروپان در اينترنت منتشر نشود و همين خبرهاي روزانه سرانجام گوگل را که از هر آب گل‌‌آلودي ماهي مي‌گيرد واداشت تا با يک پيشنهاد اغواکننده 6 ميليارد دلاري به سراغ خريد گروپان برود، اما ميسون و هيات مديره با رد کردن اين پيشنهاد بسيار عالي ترجيح دادند همچنان روي پاي خود بايستند و اين مدل تجاري به حدي ساده و در عين حال درآمدزا بود که سايت‌هاي تخفيف گروهي در سراسر جهان مثل قارچ از زمين سر درآورده و شروع به رشد کردند. در کشورهايي همچون چين و روسيه، رقيباني به وجود آمدند تا نفوذ گروپان به بازار اين کشورهاي بزرگ را تقريباً غيرممکن کنند. درآمدزايي اين مدل تجاري آنقدر فريبنده بود که گوگل پس از رد پيشنهاد گروپان، خود اقدام به راه‌اندازي سرويس گوگل آفر (Google Offer) کرد و فيس‌بوک هم به بررسي مدلي مشابه براي تجارت‌هاي محلي روي شبکه خود پرداخت.

تخفيف گروهي در ايران
 

در سال‌هاي قبل و در مقطعي کوتاه سايت تخفيف گروهي گروپ شاپ در ايران راه‌اندازي شد تا بازار ايران هم مانند ساير کشورها اين مدل تجاري را تجربه کند، اما پس از مدت کوتاهي به کار خود پايان داد، اما در تابستان سال 90 و به يکباره چند سايت تخفيف گروهي با فاصله‌اي اندک در ايران شروع به کار کردند و هر کدام از اين سايت‌ها تلاش کردند تا با ارائه خدماتي بهتر و ظاهري دوستانه‌تر، طيف بخصوصي از خريداران عاشق تخفيف را به خود جلب کنند.
1 ـ تخفيفان (takhfifan.com) اولين سايت تخفيف گروهي بود که به طور جدي کار خود را در ايران آغاز کرد. تخفيفان تاکنون بيش از 100 پيشنهاد خريد گروهي با 40 الي 80 درصد تخفيف ارائه کرده است که اکثر آنها شامل خدماتي مثل بليت کنسرت، استفاده از منوي رستوران‌ها و کافي‌شاپ‌هاي معتبر، تفريح و سرگرمي بوده و 10 درصد ساير پيشنهادها شامل محصول است. بيشترين کوپن فروخته شده مربوط به استفاده از ماشين‌هاي صحرايي بوده که تعداد 901 کوپن فروخته شده است. تخفيفان به قدرت شبکه‌هاي اجتماعي واقف بوده و از اين طريق آخرين اخبار و اطلاعات خود را به اطلاع کاربرانش مي‌رساند. براي اطلاع از پيشنهادهاي روزانه تخفيفان مي‌توان در خبرنامه آن به رايگان عضو شد تا پيشنهادهاي تخفيفان به صورت روزانه برايتان ايميل شود. در حال حاضر محدوده فعاليت تخفيفان فقط در برخي از مناطق شهر تهران داير شده، ولي تنها سايت تخفيف گروهي در ايران است که موفق به کسب نماد اعتماد الکترونيکي شده است.
2‌ـ نت برگ (Netbarg.Com) با يک فاصله بيست روزه بعد از تخفيفان شروع به کار کرده است. مراحل اوليه کار و آماده‌سازي سيستم‌ها و زيرساخت‌ها در اين وب‌سايت با وسواس خاصي انجام پذيرفته به نحوي که گويا انتخاب اسم نت برگ بعد از 4 ماه کار و از بين حدود 100 اسم پيشنهادي انتخاب شده است. نت برگ با تبليغاتي مناسب و هوشمندانه ورود خود به بازار کسب و کار اينترنتي ايران را اعلام کرد و قبل از راه‌اندازي رسمي سايت از طريق وبلاگ خود آخرين اطلاعات و مراحل کار را به اطلاع مردم مي‌رساند. نت برگ تاکنون بيش از 30 پيشنهاد تخفيف گروهي ارائه کرده که فروش 702 عدد کوپن استفاده از پيست کارتينگ مجموعه آزادي تهران بيشترين فروش اين وب سايت بوده است. نت برگ هم مانند تخفيفان از جادوي شبکه‌هاي اجتماعي سود مي‌برد و متمرکز بر بازار تهران و بويژه بخش بالانشين آن است. نت برگ در اين مدت کوتاه توانسته جاي پاي خود را در بازار ديجيتالي ايران مستحکم کند. امکان جالبي که نت برگ در اختيار کاربران خود گذاشته استفاده از سامانه پيام کوتاه، جهت اطلاع رساني به ساير دوستان است که در نوع خود بسيار کاربردي است.
3 ـ همخريد (Hamkharid.com) پس از تخفيفان و نت برگ سومين سايت تخفيف گروهي است. وجه تمايز همخريد با نت برگ و تخفيفان ورود اين سايت در ابتداي امر به عرضه کالا با تخفيف مناسب بود، کاري که در مورد نت‌برگ و تخفيفان عمدتا روي خدمات و اغلب رستوران‌ها متمرکز شده بود. همخريد تاکنون 14 پيشنهاد براي فروش ارائه داده که نسبت به دو رقيب خود کم‌کارتر محسوب مي‌شود، اما همخريد ويژگي‌هاي خاصي دارد که در نت برگ و تخفيفان کمتر ديده شده است. طراحي همخريد جذاب‌تر و کمي کودکانه به نظر مي‌رسد که با يک نماد بانمک، تداعي‌کننده محيطي دوستانه و فانتزي است. نوع نگارش توضيحات هر پيشنهاد ارائه شده در همخريد، خودماني‌تر و عاميانه است که به راحتي با خواننده آن ارتباط برقرار خواهد کرد. فراموش نکنيم اندرو ميسون براي شرکت خود 70 نويسنده طنزپرداز را استخدام کرده که توسط آرون‌ويث، دوست قديمي‌اش رهبري مي‌شوند. به اين ترتيب، با هر ايميلي که يک معامله را به مشتريان پيشنهاد مي‌کنند از جملات طنزگونه و بعضاً عاميانه نيز استفاده مي‌شود. همخريد هم از شبکه‌هاي اجتماعي و زبان نوشتاري عاميانه خود به عنوان ابزاري براي ارائه پيشنهادهاي تخفيف خود به خوبي استفاده مي‌کند.

آينده تخفيف گروهي چه خواهد شد؟
 

ايران با جمعيت 70 ميليوني و تعداد روبه افزايش کاربران اينترنتي مي‌تواند بازار خوبي براي اين مدل تجاري باشد، اما نگراني‌هاي زيادي از رشد قارچ‌گونه سايت‌هاي تخفيف گروهي وجود دارد که امکان دارد به اين تجارت لطمه وارد کند. اگر کمي به عقب برگرديم به خاطر خواهيم آورد که در يک برهه زماني در وب ايران و به يکباره شاهد ايجاد موجي از سايت‌هاي وبلاگ دهي و نيز شبکه‌هاي اجتماعي به گونه‌اي بوديم که هر روز مي‌شد خبر تولد يک سايت اجتماعي با نام و نشان جديد را شنيد، اما پس از گذشت مدت زماني ريزش اين سايت‌ها آغاز شد و اين موضوع بزرگ‌ترين ضربه را به کاربراني زد که به خدمات آنها اعتماد کرده بودند. راه‌اندازي چند سايت تخفيف گروهي به يکباره اين ذهنيت را به وجود مي‌آورد تا شايد تاريخ دوباره در حال تکرار شدن است و آن سرنوشت شوم در انتظار سايت‌هاي تخفيف گروهي خواهد بود. ورود افراد غيرمتخصص و ايجاد سايت‌هاي حباب‌گونه تخفيف گروهي مي‌تواند ضربه مهلکي به تجارت ساير شرکت‌ها که در اين زمينه فعاليت مي‌کنند بزند، زيرا از سويي باعث بدبيني و عدم اعتماد خريداران و صاحبان مشاغل و خدمات به اين مدل تجارت خواهد شد، اما راهکارهايي هم هست که سايت‌هاي تخفيف گروهي با رعايت آنها مي‌توانند آينده خوبي را براي تجارت خود رقم بزنند و از سويي رسالت خود را در فرهنگ‌سازي خريد از سايت‌هاي خريد گروهي انجام دهند. اول با وجود اين‌که مدل تجاري آنها اغلب اقتباسي از سايت گروپان است، اما هيچ گاه خود را با آن مقايسه نکنند و به ياد داشته باشند که تا رسيدن به آن جايگاه آن هم در ايران راهي پرفراز و نشيب در پيش است لذا با ايجاد تيمي قوي از مديران و بازاريابان خبره و توجه به خواست کاربران و ارائه کالاهاي باکيفيت که باعث رضايت خاطر استفاده‌کنندگان مي‌شود، آنها را به يک خريدار هميشگي تبديل ‌کنند. دوم اين که مشاهده مي‌شود سايت‌هاي تخفيف گروهي در حال حاضر خود را روي تهران متمرکز کرده‌اند. شايد بهتر باشد که با توجه به بازارهاي محلي ديگر و شهرهاي بزرگي مانند مشهد، شيراز، اصفهان، تبريز و… بازار خود را توسعه داده و به اين ترتيب آينده روشن‌تري را براي کسب و کار خود ترسيم کنند.
منبع:مجله کليک
ارسال توسط کاربر محترم سايت :hasantaleb
Add Comments
Name:
Email:
User Comments:
SecurityCode: Captcha ImageChange Image