جستجو در محصولات

گالری پروژه های افتر افکت
گالری پروژه های PSD
جستجو در محصولات


تبلیغ بانک ها در صفحات
ربات ساز تلگرام در صفحات
ایمن نیوز در صفحات
.. سیستم ارسال پیامک ..
باريک، نازک و سريع: آيا اولترابوک ها موفق مي شوند؟
-(0 Body) 
باريک، نازک و سريع: آيا اولترابوک ها موفق مي شوند؟
Visitor 243
Category: دنياي فن آوري
زماني که براي اولين بار نام لپ تاپ بر سر زبان ها افتاد، شايد به نظر نميرسيد که روزي بتواند به چنين محبوبيتي دست پيدا کند. بازار گسترده و انتخاب هاي فراواني مانند لپ تاپ ها، نتبوک ها و اولتراپرتابل ها کار را براي خريداران سخت کرده و حالا بايد اولترابوک ها را نيز به ليست خريد اضافه کرد. اسم جديدي که احتمالا به زودي زياد به گوش مان خواهد خورد. بنابراين بد نيست کمي بيشتر با داستان اولترابوک ها آشنا شويم.
زماني که يک کمپاني ايده ي خاص خود را به محصول تبديل کرده و به بازار عرضه ميکند بايد منتظر تقليد ديگر شرکت ها نيز باشيم. در مورد اولترابوک ها هم همين طور است، حامي اين پروژه يعني پدرخوانده ي بزرگ، اينتل، با دسته اي از خصوصيات منحصر به فرد، اين محصولات را به بازار معرفي کرده است.
زمان زيادي از معرفي اولترابوک ها نگذشته و شايد لازم باشد با خصوصيات اين لپ تاپ هاي نازک آشنا شويد. اولترابوک ها برخلاف نت بوک ها داراي ويژگي هاي خاص تعريف شده اي نبودند داراي يک مجموعه از خصوصيات هستند که توسط اينتل تعريف شده است. و در صورتي که نتوانند اين خصوصيات را برآورده کنند جز اين دسته محسوب نمي شوند. برخي از ويژگي هاي زير براي اولترابوک ها، در نظر گرفته شده است:
- لپ تاپ هايي با صفحه نمايش 13 اينچي که ضخامت آنها از 18 ميليمتر بيشتر نيست.
- حداقل عمر باتري 5 ساعته که قرار است تا سال 2013 به 10 ساعت زمان آماده براي کار افزايش پيدا کند.
- سرعت بالاي بوت شدن آنها که با استفاده از يک فلش مموري جاسازي شده در چيپ اينتل، ميسر شده است و پشتيباني از فناوري Intel Rapid Start.

باريک، نازک و سريع: آيا اولترابوک ها موفق مي شوند؟

- داشتن واي-فاي
-قيمت اوليه اي معادل 999 دلار يا کمتر. بنابراين اولترابوک ها قرار است که لپ تاپ هايي باريک، قدرتمند و ارزان باشند.
با وجود همه ي اين مزايا، به نظر نميرسد که اولترابوک ها بتوانند انقلاب بزرگي در اين زمينه ايجاد کنند. آنها در واقع لپ تاپ هاي نازکي با همان نمايشگرها و کيبورد هستند. هنوز نميتوان قابليت چند لمسي بودن نمايشگر را در اولترابوک ها ديد و حتي وايرلس 3G هم براي آنها اختياري است.
شايد جالب باشد اگر بدانيد که AMD نيز قابليت ساخت آنها را ندارد زيرا طبق تعريف گفته شده اولترابوک ها بايد داراي فناوري Intel Rapid Start باشند که متعلق به شرکت اينتل است.
آيا خصوصيات گفته شده برايتان آشنا نيست؟ بله، تبلت ها! اگرچه نميتوان از نام تبلت براي اولترابوک ها استفاده کرد، اما ميتوانيم به تعريف دقيق تري دست پيدا کنيم. ميتوان گفت که اولترابوک ها تبلت هايي هستند که کوشيده اند برخي مزاياي لپ تاپ ها را نيز حفظ کنند، ويژگي هايي مانند نمايشگر بزرگ تر، سرعت سخت افزاري بالاتر و رابط کاربري بهتر براي وارد کردن متن.
اولترابوک هايي که تا آخر سال جاري به بازار عرضه ميشوند با پردازشگرهاي sandy bridge اينتل ساخته شده و قرار است در سال آينده با استفاده از چيپ هاي lvy bridge بتوانند از يو اس بي 3.0 و کارت PCIe 3.0 نيز پشتيباني کنند که باعث ميشود انرژي کارآمدتر و عمر باتري طولاني تري داشته باشند و همچنين اطلاعات با سرعت بيشتري جا به جا شوند.
هدف بزرگ و اصلي اينتل، ارائه اين محصولات با قيمتي زير 1000 دلار بود. اما حالا که اولين اولترابوک به بازار آمده شاهد شکست در اين هدف هستيم زيرا کمپاني ها، محصولات خود را با قيمتي بالاي 1000 دلار به بازار عرضه کرده اند.
البته صحبت ها حاکي از اين است که تا سه ماهه ي اول سال 2012 اينتل به خواسته ي خود خواهد رسيد. زيرا خبرهاي شنيده شده از ايسر، توشيبا و ايسوس نشان دهنده ي قيمتي زير 1000 دلار براي اوايل سال آينده است.
براساس گفته ي منابع، درحال حاضر براي اجزاي يک اولترابوک 13 اينچي حدود 690 دلار هزينه ميشود و اگر هزينه هاي نصب و طراحي، توليد و بازاريابي و همچنين رشد سريع قيمت ها را هم در نظر بگيريم، متوجه ميشويم که شرکت ها براي کاهش قيمت کار سختي در پيش رو دارند. اما بايد به اين نکته هم توجه کرد که اولترابوک ها هم مانند ديگر وسايل الکترونيکي، با گذشت زمان، قرباني افت قيمت ميشوند.
اما با وجود اين هزينه هاي بالا، ايسر اعلام کرده که قصد دارد تا نيمه ي دوم سال 2012 قيمت اولترابوک هايش را تا 899-799 دلار کاهش دهد، و جالب تر اين است که اين شرکت قيمت 499 دلار را براي فروش محصولاتش در سال 2013 پيش بيني کرده است. ايسر در حال حاضر ماهانه 100 هزار اولترابوک به فروش مي رساند و قصد دارد که به زودي اين فروش را به 300-250 هزار عدد افزايش دهد و اين فروش انبوه، به طور طبيعي باعث کاهش قيمت محصولاتش ميگردد.
اما به هرحال بدون در نظر گرفتن قيمت پايين اين محصولات بايد براي مشخص شدن بازارشان حداقل تا نيمه سال 2012 منتظر بمانيم، تا شاهد موفقيت و يا شکست آنها باشيم. به هر حال ممکن است هرگونه تزلزل در اين زمينه باعث عقب کشيدن چند کمپاني از اين پروژه شود و مطمئنا اين موضوع باعث شکست حتمي اين حرکت مي گردد.
پس وجود يک حامي بزرگ مانند اينتل نيز نمي تواند دليلي براي موفقيت پروژه اولترابوک ها باشد و ممکن است مانند برخي ديگر از پروژه هاي بزرگ با شکست مواجه شود.
با توجه به همه ي اين مسائل، شايد اولترابوک ها نتوانند براي کساني که دنبال بهترين و جديدترين ها هستند، انتخاب مناسبي باشند. آيا شما ترجيح ميدهيد از لپ تاپ و يا تبلت تان استفاده کنيد يا اينکه قيمت پايين اولترابوک ها شما را هم براي خريد آن وسوسه کرده است؟
منبع:نارنجي
ارسال توسط کاربر محترم سايت :king007
Add Comments
Name:
Email:
User Comments:
SecurityCode: Captcha ImageChange Image