جستجو در محصولات

گالری پروژه های افتر افکت
گالری پروژه های PSD
جستجو در محصولات


تبلیغ بانک ها در صفحات
ربات ساز تلگرام در صفحات
ایمن نیوز در صفحات
.. سیستم ارسال پیامک ..
اف تي پي
-(1 Body) 
اف تي پي
Visitor 559
Category: دنياي فن آوري

اف تي پي (FTP) چيست؟
 

اف تي پي مخفف File Transfer Protocol يا پروتکل انتقال فايل، يک پروتکل استاندارد شبکه است که براي انتقال فايل بين کامپيوترهاي متصل به يک شبکه به کار مي رود. با استفاده از اف تي پي مي توانيد بين دو کامپيوتر آنلاين ارتباط برقرار کنيد. بين دسکتاپ و کامپيوتر آنلاين ارتباط برقرار کنيد. يا اينکه به آرشيو آنلاين برنامه هاي روي يک کامپيوتر دست پيدا کنيد.

اف تي پي به چه کاري مي آيد؟
 

اگر مي خواهيد در وب سايت تان يک عکس، ويديو يا فايل موسيقي قرار بدهيد بايد ابتدا آن را روي سرور آپلود کنيد. معمولا در اکثر موارد بخشي براي اين کار در قسمت مديريت وجود دارد که مي توانيد با زدن دکمه Browse فايل را از روي کامپيوترتان انتخاب کرده و آپلود کنيد. اما داستان هميشه به اين شکل نيست. گاهي اوقات براي آپلود فايل ها مجبوريد از روش ديگري به نام FTP استفاده کنيد.
در بسياري از اوقات براي قرار دادن يک عکس، فيلم ويديويي يا فايل فلش بر روي وب سايت، شما تنها به اف تي پي آن دسترسي داريد و بايد از آن براي ارسال فايل ها بر روي سايت استفاده کنيد. مثلا قرار است در خبر يا مقاله اي که در سايت مي گذاريد، به فايل برنامه، فيلم يا فلشي لينک بدهيد. در اغلب اوقات از درون برنامه مديريت محتوا امکان آپلود اين فايل ها را نداريد. پس يا بايد به سراغ سايت هاي آپلود فايل رايگان برويد يا فايل مورد نظر را بر روي ديگر سايت ها بيابيد و به آن لينک دهيد. البته مي توانيد با راه اندازي اف تي پي سايت يک بار براي هميشه خود را راحت کنيد. چرا که قرار دادن فايل ها روي سرورهاي ديگر معمولا کار مطمئني به حساب نمي آيد و ضمانتي وجود ندارد که فايل هاي شما هميشه روي سرويس هاي رايگان باقي بماند.
نکته: بدون دسترسي اف تي پي، از طريق بخش مديريت سايت (کنترل پنل) هم مي توانيد اقدام به آپلود فايل کنيد. اما اين کار مقداري وقت گير و پر دردسر است.

چگونه از اف تي پي استفاده کنيم؟
 

براي اتصال به سرورهاي اف تي پي يا ارتباط بين کامپيوترها با اين پروتکل، نياز به برنامه هايي براي اين کار داريم. علاوه بر اين برخي سرورهاي اف تي پي، دسترسي آزاد و ناشناس به ما مي دهند. اما در اغلب آنها براي دسترسي به نام کاربري و رمزعبور نياز داريم.
برخي سايت ها براي ارتباط امن ميان شما و سرور هنگام ارسال و دريافت فايل، از نوعي اف تي پي امن استفاده مي کنند که داده ها به صورت رمزگذاري شده رد و بدل مي شوند. اين نوع اف تي پي معمولا به SFTP يا Secure FTP مشهور است.
شيوه هاي استفاده از اف تي پي به سه دسته تقسيم مي شوند:
1- برنامه هاي اف تي پي گرافيکي: اين برنامه ها يک محيط گرافيکي ساده و کاربردي را در اختيارتان مي گذارند تا تنها با کشيدن و رها کردن فايل ها بين پنجره ها، به انتقال داده ها بپردازيد. هنگام ورود به اين برنامه ها لازم است که نام هاست اف تي پي را که چيزي شبيه مثلا ftp.sitename.com است را به همراه نام کاربري و رمزعبور وارد کنيد.
از برنامه هاي مشهور اف تي پي که در سيستم عامل هاي مختلف استفاده مي شود، مي توان به FileZilla اشاره کرد.
2- مرورگر وب: شما از مرورگر وب هم مي توانيد براي اتصال به اف تي پي استفاده کنيد. اين کار دقيقا همانند استفاده از يک آدرس سايت معمولي و از طريق آدرس بار مرورگر صورت مي گيرد. با اين کار شما به راحتي مي توانيد در پوشه ها و ليست فايل ها به جستجو بپردازيد و اطلاعات مورد نياز را بيابيد. البته مرورگرها اغلب کندتر از برنامه هاي اف تي پي هستند و امکانات کمتري را هم در اختيارتان مي گذارند.
براي استفاده از مرورگر براي اتصال به اف تي پي، تنها کافي است در آدرس بار نام کاربري و آدرس هاست را بنويسيم. مثلا: ftp://username@ftp.sitename.com
3- اف تي پي با خط فرمان: اغلب سيستم عامل ها از طريق خط فرمان امکان کار با اف تي پي را در اختيارتان مي گذارند. البته براي اين کار بايد برخي دستورات اف تي پي را به ياد داشته و با تايپ آنها در خط فرمان کارتان را انجام دهيد. مثلا براي ورود به اف تي پي در خط فرمان از اين دستور استفاده مي کنيد: ftp ftp.sitename.com

آشنايي با کلاينت اف تي پي فايل زيلا (FileZilla)
 

فايل زيلا يکي از مشهورترين و مطمئن ترين برنامه هاي اف تي پي است که در اغلب سيستم عامل ها قابل استفاده است. در اينجا به توضيح شيوه ثبت مشخصات اف تي پي در اين برنامه و همچنين کار با آن مي پردازيم.

اف تي پي

عکس بالا نمايي کلي از اين نرم افزار است.

اف تي پي

براي ثبت مشخصات اف تي پي بايد از گزينه Site Manager در منوي File استفاده کنيم.

اف تي پي

ابتدا بايد سايت را به ليست اضافه کنيم. اين کار را با کليک بر روي دکمه New Site انجام مي دهيم. حال نوبت به ورود اطلاعات اف تي پي است که از مدير سرور براي اتصال به سايت دريافت کرده ايم.

اف تي پي

بهتر است قبل از ورود اطلاعات دو تنظيم مهم برنامه را انجام دهيد. ابتدا اينکه از منوي Servertype نوع اف تي پي مورد استفاده تان را انتخاب کنيد. اگر اف تي پي معمولي است و يا مدير سرور چيزي درمورد آن نگفته، گزينه FTP را انتخاب کنيد. اما اگر قرار است از يک ارتباط اف تي پي رمزگذاري شده استفاده کنيد، بسته به اعلام مدير سرور، يکي از گزينه هاي SFTP يا FTPS و يا FTPES را انتخاب کنيد.

اف تي پي

حال در کادر باز شونده Logontype عبارت Normal را انتخاب کنيد. خوب، همه چيز براي ورود اطلاعات و ذخيره اکانت اف تي پي شما آماده است.

اف تي پي

در قسمت Host آدرس اف تي پي را وارد کنيد. آدرس مي تواند چيزي شبيه ftp.yahoo.com باشد.
در قسمت User نام کاربري که در اختيار شما قرار گرفته را وارد کنيد. اين نام مي تواند به صورت يک عبارت خالي مانند user three يا اينکه همراه با نام اف تي پي (admin45@ftp.yahoo.com) باشد.

در قسمت Password رمزعبور اکانت اف تي پي تان را وارد کنيد.
 

خوب، همه چيز تمام است؛ دکمه OK را بزنيد تا تنظيمات ذخيره شوند. حال هر بار با مراجعه به ليست Site Manager و انتخاب اکانت مورد نظر و زدن دکمه Connect مي توانيد به اف تي پي مورد نظر وصل شويد و به راحتي با کشيدن و رها کردن، فايل ها را آپلود يا دانلود کنيد.
نکته: اگر با بيش از يک اکانت اف تي پي سروکار داريد و مي خواهيد نام آنها به راحتي در ليست قابل تشخيص باشد، ابتدا نام اکانت در ستون سمت چپ پنجره Site Manager، که معمولا به صورت New Site است را انتخاب کنيد. حال در پايين صفحه کليد Rename را زده و نام دل خواهي را به اکانت تان اختصاص دهيد. بهتر است که اين نام، چيزي همانند نام سايتي باشد که اکانت متعلق به آن است.
حال برنامه اف تي پي شما آماده کار است. تنها مواظب باشيد در صورتي که به تمام فايل هاي سايت دسترسي داريد، براي امتحان و از روي ناآگاهي اقدام به حذف يا تغيير فايل ها ننماييد.
همچنين در نگهداري از مشخصات اف تي پي تان حداکثر دقت را داشته باشيد، چون ممکن است باعث از دست دادن اطلاعات حياتي و حتي کل سايت تان شود.
منبع:درسنامه
ارسال توسط کاربر محترم سايت :king007
Add Comments
Name:
Email:
User Comments:
SecurityCode: Captcha ImageChange Image