جستجو در محصولات

گالری پروژه های افتر افکت
گالری پروژه های PSD
جستجو در محصولات


تبلیغ بانک ها در صفحات
ربات ساز تلگرام در صفحات
ایمن نیوز در صفحات
.. سیستم ارسال پیامک ..
هر آنچه كه از Dvd بايد بدانيد (3)
-(0 Body) 
هر آنچه كه از Dvd بايد بدانيد (3)
Visitor 422
Category: دنياي فن آوري

DVD Audio

رسانه DVD Audio با DVD Video تفاوت دارد، همان گونه كه VCD با Audio CD تفاوت داشت. البته اين روزها ديگر به ندرت مي توان اثري از DVD Audio ها يافت ولي بارزترين تفاوت آنها با Audio CD ها در كيفيت ضبط صدا و نمونه برداري مي باشد. در يك DVD Audio مي توان 80 دقيقه موسيقي با كيفيت بسيار بالا ضبط كرد.
براي اين كه به جزييات تفاوت هاي كيفيت هاي صدا پي ببريد و با انواع فناوري هاي صوتي بيشتر آشنا شويد، مي توانيد به آدرس هاي زير مراجعه كنيد:

http://electronics.howstuffworks.com/analog-digital.htm
http://electronics.howstuffworks.com/movie-sound4.htm
http://electronics.howstuffworks.com/movie-sound3.htm

جدول 6

مناطق توزيع DVD

به علت وجود قوانين حقوق مولفان، مصنفان و ناشران يا همان Copyright كه در اكثر كشورها رعايت مي گردد .
كپي كردن يك DVD Video به عنوان يك عمل غير مجاز يا جرم شناخته شده و پيگرد قانوني دارد. (قانون كپي رايت ضمانت اجراي بسيار بالايي دارد). از اين رو براي اينكه به راحتي نتوان DVD Video ها را كپي كرد، بر روي آنها طوري قفل گذاري مي كنند، كه هر DVD Video را در منطقه خاصي بتوان مشاهده كرد. اين مناطق عبارتند از:
منطقه صفر : (Region Free) ـ همه كشورهاي جهان
منطقه 1 : (Region 1) ـ ايالات متحده آمريكا و كانادا
منطقه 2 : (Region 2) ـ اروپا، ژاپن، خاور ميانه، آفريقاي جنوبي
منطقه 3 : (Region 3) ـ شرق و جنوب شرق آسيا، هنگ كنگ و تايوان
منطقه 4 : (Region 4) ـ استراليا، زلاند نو، مكزيك، آمريكاي مركزي و جنوبي
منطقه 5 : (Region 5) ـ اروپاي شرقي، هند، پاكستان، آفريقا و كره شمالي
منطقه 6 : (Region 6) ـ چين
منطقه 7 : (Region 7) ـ هنوز استفاده نشده
منطقه 8 : (Region 8) ـ مناطق بين المللي، آبهاي آزاد، كشتي ها، هواپيما ها

شكل 6 : مناطق توزيع DVD

( RPC ( Regional Playback Control

سيستم RPC، يك سيستم محدود كننده جغرافيايي است كه توسط سازندگان دستگاه هاي DVD از هر نوع بر روي آنها قرار داده مي شود تا با توجه به نوع منطقه مورد استفاده، توانايي تماشاي DVD Video را داشته باشند. فرض كنيد شما يك DVD Video را از استراليا تهيه كرديد و با خودتان به ايران آورده ايد، آن را در DVD Player يا DVD Drive خودتان قرار مي دهيد، اما با كمال تعجب مشاهده مي كنيد، كه دستگاه شما قادر به پخش چنين فيلمي نيست، زيرا DVD-Video شما مربوط به منطقه 1 توزيع DVD است، ولي شما در منطقه 2 زندگي مي كنيد و در اين منطقه مي خواهيد اين فيلم را تماشا كنيد.براي حل اين مشكل معمولاً 2 راه پيش روي شما وجود دارد:
1ـ اگر از DVD Player براي تماشاي فيلم استفاده مي كنيد، سازنده آن به شما امكان داده كه RPC لخت افزار دستگاه خود را (Firmware) تا 5 مرتبه عوض كنيد، شما مي توانيد با خواندن دستور العمل نحوه تعويض RPC از روي دفترچه راهنما اقدام به تعويض RPC دستگاه DVD Player خود كنيد. بهتر است حالا كه داريد RPC را تعويض مي كنيد، مقدار آن را بر روي منطقه صفر قرار دهيد. (Region Free) تا از اين پس توانايي پخش تمامي DVD Video ها را داشته باشد.
نكته:امروزه تمامي دستگاه هاي DVD Player عموماً RPC را بر روي منطقه صفر(DVD Region Free) به طور پيش فرض تعيين مي كنند تا مشكلي براي كاربران پيش نيايد، اما اگر RPC دستگاه DVD Player شما بر روي منطقه صفر تنظيم نشده بود و قصد تغيير آن را داشتيد، اين را بدانيد كه فقط 5 بار مي توانيد آن را تغيير دهيد و تغيير پنجم به طور هميشگي بر روي دستگاه شما ذخيره خواهد شد و ديگر توانايي تغيير آن را نداريد.
2ـ اگر از DVD Drive و كامپيوتر براي تماشاي DVD Video استفاده مي كنيد، ديگر اين مشكلات را نخواهيد داشت،اكثر DVD Drive و DVD Writer ها به طور پيش فرض بر روي منطقه صفر تنظيم شده اند، البته اگر بر روي منطقه ديگري تنظيم شده باشند و به شما اجازه ديدن فيلم را ندهند، شما مي توانيد با تغيير RPC در محيط ويندوز مشكل خود را مرتفع كنيد كه در ادامه به چگونگي تغيير RPC در محيط ويندوز هم اشاره كرده ايم، ولي راه بسيار ساده تر استفاده از 2 نرم افزار SlySoft AnyDVD و DVD Region+CSS Free مي باشد، كه خودشان با ترفندهايي خاص اين مشكل را به راحتي حل مي كنند. لازم به توضيح است كه در شماره هاي گذشته Best Download ، اين 2 نرم افزار به طور كامل معرفي شده بودند و به صورت كامل و رجيستر شده هم در سايت ماهنامه و هم در CD هاي شماره هاي گذشته قرار داده شده بودند.
طريقه تغيير دادن RPC براي DVD Drive در ويندوز XP:
1ـ ابتدا وارد Control Panel شويد.
2ـ بر روي Administrative Tools دو بار كليك كنيد.
3ـ در قسمت Storage گزينه Disk Management را انتخاب كنيد.
4ـ اكنون درايوهاي شما در پنجره سمت راست به ترتيب نمايش داده مي شوند، در قسمت پايين پنجره سمت راست، DVD Drive خود را انتخاب و بر روي آن كليك راست كنيد و گزينه Properties را برگزينيد.
5ـ در پنجره ظاهرشده برگه DVD Region را انتخاب كنيد.
6ـ اگر در مستطيل جلوي گزينه Current Region، عبارت Not Selected به چشم مي خورد، به اين معني است كه DVD Drive شما به صورت پيش فرض بر روي منطق صفر تنظيم شده و يا در اصطلاح DVD Region Free مي باشد و قابليت پخش تمامي DVD-Video ها را دارد.
7ـ اگر منطقه RPC درايو شما بر روي منطقه صفر بود كه هيچ نيازي به تغيير ندارد، پنجره ها را ببنديد، اما اگر بر روي منطقه ديگري تنظيم شده بود، مي توانيد آن را بر روي منطقه مسكوني خودتان تنظيم كنيد و براي ذخيره تغييرات بر روي OK كليك كنيد.
مجدداً يادآوري مي كنيم فقط 5 بار مي توانيد RPC درايوتان را تغيير دهيد و تغيير پنجم به طور هميشگي بر روي دستگاه شما ذخيره خواهد شد و ديگر توانايي تغيير آن را نخواهيد داشت.

( CSS ( Content Scrambling System

سيستم CSS يك سيستم رمزگذاري 40 بيتي است كه از الگوريتم سايفر (Cipher Algorithm) استفاده مي كند. سايفر نوعي سيستم رمزگذاري متشكل از مجموعه حروف و اعداد است که مامورين سياسي براي ارتباط سري با کشور خود از آنها استفاده مي کنند و درک مفاهيمشان بدون در دست داشتن کليد ممکن نيست.
هدف از به وجود آوردن اين تكنيك رمزگذاري ، جلوگيري از پخش و تكثير غير مجاز DVD ها بود ، كليد رمزگذار CSS در چهار مرحله زير عمليات رمزگذاري بر روي يك DVD را انجام مي داد و براي پخش اين DVD قفل‌دار، DVD Player هم توسط كليد رمزگشا هر 4 مرحله را رمزگشايي مي كرد. اين چهار مرحله عبارتند از:
1ـ Authentication
2ـ Title Keys
3ـ Disc Keys
4ـ Player Keys
اين سيستم رمزگذاري در سال 1996 معرفي شد و مجوز استفاده از آن براي استوديوهاي موسيقي و فيلم سازي كه محصول نهايي خود را بر روي DVD-Audio و DVD-Video عرضه مي كردند صادرشد. علاوه بر آنها سازندگان و توسعه دهندگان DVD Player ها و DVD Drive ها نيز مجوز استفاده از كليد رمزگشاي CSS كه با نام CSS Decryption Key شناخته شده است، به دست آوردند تا بتوانند سيستم و كليد رمزگشا را در دستگاه هاي پخش DVD و همچنين DVD Drive ها قرار دهند تا بتوانند اين DVD هاي قفل دار را پخش كنند.
و اما در کامپيوترها اين مشکل هم باز توسط 2 نرم افزار SlySoft AnyDVD و DVD Region+CSS Free که در بخش قبلي به آن اشاره کرده بوديم به راحتي قابل حل مي باشد

راهنماي خريد DVD Writer

1ـ مدل اينترنال يا اكسترنال: با توجه به نوع كاربردتان مشخص كنيد كه داخلي (Internal) مي خواهيد يا خارجي (External). مدل داخلي در 3 نوع EIDEوSCSI و SATA عرضه مي شود و مدل خارجي در 2 نوع USB 2.0 و FireWire 800.
البته چيزي كه بديهي است گران تر بودن ( بيش از 2 برابر ) مدل هاي خارجي نسبت به مدل هاي داخلي است.
2ـ به اين نكته توجه داشته باشيد كه DVD Writer يا DVD Burner اي كه قصد خريد آن را داريد از رسانه هاي DVD زيرپشتيباني كند:
DVD-R/RW, DVD-R/RW DL, DVD+R/RW, DVD+R/RW DL, DVD RAM
3ـ اگر DVD Writer شما توانايي پشتيباني رايت DVD-RAM را هم داشته باشد ، به آن DVD Multi Recorder يا Super Multi Drive مي گويند كه در بازار ايران 3 مدل معروف Multi Recorder زير قابل تهيه هستند:
1-Pioneer DVR-A10XL (A,B,C)
2-LG GSA-4167
3-NEC 4550
4ـ براي خريد يك مدل DVD Writer داخلي بودجه اي بين 50 تا 140 هزارتومان لازم است، در حال حاضر ارزان ترين مدل Liteon و گران ترين مدل Plextor است كه قيمتي حدود 130 الي 140 هزار تومان دارد. البته اين نكته هم قابل ذکر است که هر ارزاني بي حکمت و هر گراني بي علت نيست.
نكته1:توصيه ما به شما اين است كه اگر قصد خريد يك DVD Writer را داريد، سعي كنيد مدل Multi Recorder را تهيه كنيد. 15 الي 20 هزارتومان هزينه بيشتر مسلماً ارزش اين فناوري را دارد، مطمئن باشد. DVD writer منتخب ما Pioneer DVR-A10XL مي باشد.

شكل 7 : تصويري از Pioneer DVR-A10XL
نكته2:هميشه سعي كنيد نسخه DVD Firmware (نرم افزار داخل DVD Drive) را به روز نگه داريد، اين مسئله به اين دليل اهميت دارد كه ممكن DVD Drive شما مثلاً از سرعت 16X پشتيباني مي‌كند، ولي رسانه هاي DVD بعد از زمان عرضه DVD Writer شما به بازار عرضه مي‌شوند، كه DVD Writer شما قابليت سازگاري با آنها را ندارد ، كه در صورت آپديت كردن DVD Drive Firmware اين سازگاري به وجود مي آيد. معمولاً شركت سازنده DVD Drive هر فصل نسخه جديد Firmware سخت‌افزارهاي توليدي خود را به صورت رايگان بر روي سايت اصلي خود قرار مي دهد.

راهنماي خريد DVD Player

DVD Player ها دستگاهي هستند كه فقط توانايي پخش DVD را دارند و امكان رايت بر روي آن ندارند ، اين دستگاه ها مستقيماً به تلويزيون متصل مي‌شوند و كيفيت صدا و تصوير بي نظيري را براي شما به ارمغان مي‌آورند.
مواردي كه بايد در خريد DVD Playerبه آنها دقت كنيد:

1ـ پشتيباني از رسانه CD هاي زير:

Audio CD, Video CD, Super Video CD, JPEG CD, MP3, WMA, WMV, DivX Video

2ـ پشتيباني از رسانه DVD هاي زير:

DVD+R, DVD+R DL, DVD+RW, DVD-R, DVD-R DL, DVD-RW

3ـ پشتيباني از فناوري هاي صوتي زير:

Dolby Digital Surround Sound 5.1 Channel, Dolby Digital Pro Logic, DTS,
DTS 96/24, CPRM, Multi Channel MP3

4ـ داشتن خروجي صداي ديجيتال (S/PDIF)

نكته:اگر به اندازه كافي بودجه داريد تا براي خريد يك DVD Player خوب هزينه كنيد، مدلي از آن را تهيه كنيد كه توانايي ضبط بر روي DVD را هنگام مشاهده تلويزيون و يا از طريق ماهواره را داشته باشد كه در اين صورت اصطلاحاً به آن DVD Recorder مي گويند. يك مدل از DVD Recorder كه از تمامي فرمت ها پشتيباني مي كند و به انواع فناوري ها مجهز است، مدل Pioneer DVR-530H-S مي باشد و جالب است بدانيد که در داخل آن يک هارد ديسک 80 گيگابايتي به منظور ذخيره سازي فيلم قرار داده اند. البته قيمت اين مدل ها بسيار گران است.

شكل 8 : تصويري از Pioneer DVR-530H-S

نرم افزارهاي معتبر و رايج در رابطه با DVD

نوع اول : DVD Copiers

اگرچه كپي كردن يك DVD Video جرم محسوب مي شود و در كشورهاي ديگر پيگرد قانوني دارد و بدانيد اين قانون در كشورهايي كه قانون كپي رايت را پذيرفته اند، ضمانت اجرايي بالايي دارد. به هر حال به ما ارتباطي پيدا نمي كند، چون ما در ايران فعلاً از اين قانون پيروي نمي كنيم، شما با خيال راحت مي توانيد از نرم افزارهاي كه در ادامه اسامي آنها آورده شده است، براي كپي كردن DVD Video خود استفاده كنيد. لازم به ذكر است كه تمامي اين نرم افزارهاي معرفي شده از نرم افزارهاي پركاربرد در جهان مي باشند و به صورت كامل و رجيستر شده در CD هاي همراه ماهنامه در شماره هاي گذشته ارائه شده بودند. نکته مهم و قابل بيان اين است که تمام نرم افزارهاي زير به جز SlySoft CloneCDکه توانايي کپي کردن هر نوع CD و DVD را دارد، ساير نرم افزارها فقط توانايي کپي کردن DVD Video ها را دارند.
01- 1Click DVD Copy
02- Apollo DVD Copy
03- SlySoft CloneCD
04- CloneDVD (Slysoft)
05- Clone DVD (X Studios)
06- DVD-Cloner III
07- PowerDVD Copy
08- DVDFab Platinum
09- DVD Wizard Pro
10- InterVideo DVD Copy Platinum

نوع دوم : DVD Rippers

فرمت تصويري DivX (MPEG-4) كه مخفف Digital Video Express مي باشد، در اوايل سال 2000 ميلادي توسط شركت DivX Networks Inc به وجود آمد. هدف از به وجود آمدن اين فرمت عبارت بود از:
تبديل كردن DVD Video كه به صورت MPEG-2 فشرده سازي و كدگذاري شده بود به فرمتي قابل انتقال بر روي اينترنت، و داشتن كيفيتي قابل قبول، ( اگرچه هيچ گاه به DVD Video نمي رسد ) ولي باز مقرون به صرفه است. اين فرمت مزاياي بسيار زيادي دارد كه در شماره 13 ماهنامه به طور اجمالي مورد بررسي قرار گرفت. در اينجا فقط سعي كرديم يك ياد آوري داشته باشيم. در ادامه 10 نرم‌افزار برتري كه كار آنها تبديل DVD Video به فرمت بسيار محبوب DivX است را معرفي مي كنيم. مجدداً خاطر نشان مي‌شويم كه تمامي اين نرم‌افزارها از برترين هاي خانواده خود در سراسر دنيا هستند و به صورت كامل و رجيستر شده در CD هاي همراه ماهنامه در شماره هاي گذشته ارائه شده بودند.
01- #1 DVD Ripper
02- Ahead DVD Ripper
03- AoA DVD Ripper
04- Ashampoo Movie Shrink & Burn
05- CloneDVDmobile
06- Dr. DivX
07- DVD Decrypter
08- DVD Shrink
09- ImTOO DVD Ripper
10- InterVideo DVD Copy Platinum
نكته:قسمت اصلي يك DVD Video فايل VIDEO_TS.VOB مي باشد كه اگر به هر دليلي آسيب ببيند، DVD Player ها به هيچ عنوان توانايي پخش آن DVD Video را نخواهند داشت.
اما علاوه بر اين فايل، فايل ديگري به نام VIDEO_TS.IFO هم وجود دارد و در صورتي كه اين فايل ( VIDEO_TS.IFO ) آسيبي ببيند نرم افزارهاي DVD Ripping توانايي Rip كردن DVD Video ها را نخواهند داشت، همچنين اگر به هر دليلي اين دو فايل در كنار يكديگر و با هم در يك پوشه وجود نداشته باشند، بازهم هيچ كدام از نرم افزارهاي خانواده DVD Ripper ها هيچ گونه كمكي نمي توانند به شما بكنند و عملاً فاقد ارزش خواهند بود.
به عبارت بسيار ساده تر اگر مي خواهيد يك DVD Video را به فرمت محبوب DivX تبديل كنيد، فقط 2 راه پيش رو داريد:
1ـ از DVD Video خود يك فايل ايميج به صورت ISO DVD به صورت مجازي ايجاد كنيد و از روي آن عمليات DVD Ripping را انجام دهيد.
2ـ پوشه VIDEO_TS را به صورت كامل بر روي هارد ديسك خود كپي كنيد و سپس از روي هارد عمليات DVD Ripping را انجام دهيد. در هر 2 روش نكته مهم اين است كه براي انجام عمليات DVD Ripping ، بايد وحتماً 2 فايل VIDEO_TS.VOB و VIDEO_TS.IFO در تمام مدت عمليات كنار همديگر قرار داشته باشند.
در ضمن مجدداً يادآوري مي كنيم ، همواره در نگهداري از DVD Video هاي خود كوشا باشيد.
اما در اينجا بد نيست به اين نكته هم اشاره شود كه دلايل محبوبيت DivX دركنار DVD Video عبارتند از:
1ـ داشتن حجم پايين نسبت به DVD5 و DVD9 و در عين حال داشتن كيفيت قابل قبول، براي همين است كه تمام كشورهايي كه از اينترنت پر سرعت بهره مي برند براي انتقال فيلم در اينترنت از اين فرمت استفاده مي كنند.
2ـ شما بر روي يك DVD5 ، مي توانيد حداكثر يك فيلم با فرمت MPEG-2 ضبط كنيد ، اما به صورت DivX بر روي همان DVD5 مي توانيد 6 فيلم با كيفيت قابل قبول ( اگرچه به خوبي DVD Video نيست ) ذخيره كنيد.
3ـ اكثر DVD Player هايي كه در حال حاضر توليد و روانه بازار مي شوند از فرمت DivX پشتيباني مي كنند، نمونه هاي بسياري از آنها را در كشور خودمان مي توانيد پيدا كنيد.
4ـ محبوبيت اين فرمت به قدري زياد است، كه اكثر دوربين‌هاي ديجيتال فيلمبرداري قابليت اين را هم دارند كه مستقيم به صورت فرمت DivX تصويربرداري كنند و به كامپيوتر انتقال دهند.

نوع سوم : DVD Burners

اين سري نرم‌افزارها به منظور درست كردنData CD, Data DVD, VCD, SVCD, DVD Video, DivX Video و به طور كلي ايجاد CD,DVD سفارشي به كار مي روند. معرفي نرم‌افزار Nero به طور مختصر و مفيد در شماره 11 ماهنامه انجام گرفته است ، مي توانيد براي به دست آوردن اطلاعات تكميلي تر به آن مراجعه كنيد.
01- Roxio Easy Media Creator
02- CyberLink Power2Go
03- Pinnacle Instant CD/DVD
04- Burn & Go
05- NTI CD & DVD Maker
06- CD-Mate
07- Nero Burning ROM
08- Alcohol 120%
09- Virtuosa Gold
10- Ulead DVD Movie Factory

نوع چهارم : DVD Players

اين گونه نرم‌افزارها هم براي پخش DVD Video در كامپيوتر مورد استفاده قرار مي‌گيرند، اگر مايل به دانستن قابليت ها و ويژگي‌هاي هر كدام هستيد، مي توانيد به سايت معتبر Top Ten Reviews مراجعه كنيد، نرم افزارهاي زير هم مشابه خانواده‌هاي قبلي به صورت كامل و رجيستر شده در CD هاي همراه ماهنامه در شماره‌هاي گذشته ارائه شده بودند.
01- Cyberlink PowerDVD Deluxe
02- InterVideo WinDVD Platinum
03- DirectDVD Pro
04- CinePlayer Surround
05- DVD X Player
06- BlazeDVD
07- RioDVD
08- JetAudio Plus VX
09- Magic DVD Player
10- Ulead DVD Player

سخن پاياني :

اگرچه نتوانستيم به تمامي نكات ريز و درشت و جزييات DVD اشاره كنيم ، اما باور كنيد شايد بتوان در مورد آنها بيش از 1000 صفحه مطلب و چه بسا يك كتاب بسيار قطور نوشت ، اما سعي كرديم به نكاتي اشاره كنيم كه به درد شما بخورد. اين كه حالا مثبت يا منفي با دي وي دي رم از لحاظ ساختار و فن آوري چه فرقي دارند ، زياد مهم نيست و به درد من و شما نمي خورد ، ولي اين مهم است كه DVD Drive شما از هر سه فرمت پشتيباني كند. اين كه تعصب داشته باشيد كه حتماً از يك فرمت مثل DVD+R استفاده كنيد ، و روي اين موضوع تأكيد داشته باشيد كه مثبت از منفي بهتر است! چه كمكي به شما مي كند و يا چه دردي از شما دوا مي كند؟ سعي كنيد از اين نعمت هاي خدادادي ( كه واقعاً شايد بعضي افراد روزي در آرزوي داشتن شان شب‌ها را به صبح مي رسانند ) نهايت استفاده را ببريد. هيچ وقت فراموش نكنيم ، سال‌هاي نه چندان دوري را، زماني كه براي خريد يك DVD ROM مدل ارزان قيمت ، بايد بيش از 70 هزار تومان هزينه مي كرديد.
ارسال مقاله توسط عضو محترم سايت با نام کاربري : jewell
Add Comments
Name:
Email:
User Comments:
SecurityCode: Captcha ImageChange Image