جستجو در محصولات

گالری پروژه های افتر افکت
گالری پروژه های PSD
جستجو در محصولات


تبلیغ بانک ها در صفحات
ربات ساز تلگرام در صفحات
ایمن نیوز در صفحات
.. سیستم ارسال پیامک ..
شيوه هاي درست عکاسي با دوربين تلفن همراه
-(1 Body) 
شيوه هاي درست عکاسي با دوربين تلفن همراه
Visitor 483
Category: دنياي فن آوري
نشريه اي علمي به منظور آشنايي بيشتر با شيوه هاي درست عکاسي با دوربين تلفن همراه با شان روکو عکاس خبري و استاد عکاسي خبري دانشگاه کاروليناي شمالي مصاحبه اي انجام داده است که اين گفتگو را مي‌خوانيد.
هر فردي که داراي يک تلفن همراه باشد ابزاري که امروزه همه به آن مجهز هستند يک عکاس آماتور به حساب مي‌آيد. حتي ارزان قيمت ترين تلفنهاي همراه از دوربين عکاسي برخوردارند اما به ثبت رساندن عکس خوب با استفاده از اين تجهيزات با لنزهاي کوچک و وضوح پايين تصويرشان امري بسيار سخت و زمان گير خواهد بود.
در حال حاضر برخي از تلفنهاي همراه پيشرفته از دوربينهاي بسيار قدرتمندي برخوردارند که ويژگي هاي اين دوربينها را مي‌توان در بسياري از دوربينهاي عکاسي حرفه اي يافت. سرعت بالاتر شاتر، وضوح بالاتر در بزرگنمايي، رديابي خودکار لبخند، و محدوده اي از تنظيمات نوري از جمله ويژگي هاي دوربينهاي جديد هستند. با اين حال بسياري از دوربينهاي تلفن هاي همراه از نظر لنز، وضوح تصوير و سرعت شاتر ياراي برابري با دوربينهاي عکاسي حرفه اي را ندارند.
نشريه TechDailyNews به منظور آشنايي با شيوه هاي عکاسي خوب با دوربين تلفنهاي همراه با شان روکو عکاس خبري روزنامه News&Observer، نويسنده کتاب Cell Phone Photographs و استاد عکاسي خبري در دانشگاه کاروليناي شمالي مصاحبه اي انجام داده است.
با وجود اينکه روکو در زمان کاري خود از دوربين دو هزار و 500 دلاري Canon 5D Mark II و ديگر دوربينهاي حرفه اي استفاده مي کند براي عکاسي شخصي اش ترجيح مي دهد با يک گوشي قديمي موتورولا عکاسي کند. وي معتقد است براي خوب عکاسي کردن نيازي نيست هزاران دلار خرج کنيد تنها از گوشي که در جيبتان حبس کرده ايد استفاده کنيد. در ادامه مصاحبه روکو را در رابطه با عکاسي با تلفن همراه مشاهده مي‌کنيد.
قدم اول براي گرفتن عکسهاي خوب با تلفن همراه چيست؟
- شان روکو: اول از همه بايد ابزار خود را خوب بشناسيد و با محدوديتها و توانايي هاي آن کاملا آشنا شويد در اين صورت است که مي توانيد از آن استفاده کنيد. من خودم از کار کردن با اين موتورولاي قديمي لذت مي برم زيرا محدوديتهايش باعث خلاقيت من مي‌شود و مجبورم مي کند از زاويه هاي خلاقانه به اجسام نگاه کنم. (توجه به زاويه)

دقيقا از چه تلفن همراهي استفاده مي‌کنيد؟
- گوشي من يکي از مدلهاي قديمي موتورولا E815 است. من ديگر از اين گوشي براي تماس گرفتن استفاده نمي‌کنم و آن را از سال 2007 تا به حال نگاه داشته ام و گمان مي‌کنم زماني که آن را خريدم توليد آن به پايان رسيده بود. اکنون گوشي جديدتري دارم اما دوربين گوشي جديدم به هيچ وجه با اين دوربين قابل مقايسه نيست و احساس يکساني را در من ايجاد نمي‌کند.
چه چيز دوربين، اين گوشي قديمي را براي شما اينقدر خوشايند کرده است؟
- - چندين دليل وجود دارد. هر دوربين براي شما نتيجه متفاوتي در بر دارد و به همين دليل با استفاده از چند دوربين هرگز نمي‌توانيد نتيجه مساوي از يک زاويه يا صحنه به دست آوريد. وقتي من با اين دوربين کوچک تلفن همراه عکاسي ميکنم نسبت به زماني که با دوربينهاي حرفه اي عکاسي مي‌کنم احساس تازه تر و متفاوت تري دارم. نقصهاي اين دوربين کوچک باعث مي‌شود احساس واقعي بودن به من القا شود زيرا کمال دوربينهاي حرفه اي خيلي خسته کننده و بي مزه هستند.
چطور با تمامي محدوديتهاي نوري و رنگي دوربين تلفن همراه عکاسي مي‌کنيد؟
- بايد از حضور نور و بازي هاي آن بر روي ساختار موضوع آگاه باشيد. دوربينهاي تلفن همراه از گزينه هاي انتخاب رنگ براي فضاهاي داخلي يا خارجي برخوردارند اما من کار را ساده تر کرده ام و اين گزينه ها را بر روي اتوماتيک تنظيم کرده ام. من بيشتر به صورت سياه و سفيد عکاسي مي‌کنم به ويژه در شرايط کم نور زيرا عکاسي سياه و سفيد در شرايط کم نور بسيار دست و دلبازتر از عکاسي رنگي عمل مي کند. اما گاهي متناسب با نوع موضوع عکسهاي رنگي نيز مي‌گيرم. گاهي اوقات رنگهايي که از دوربينهاي عکاسي تلفنهاي همراه به دست مي‌آيد احساس قديمي بودن فيلمهاي عکاسي دهه 70 را القا مي کند که استفاده از اين ويژگي کاملا به موضوع عکس بستگي دارد با اين حال گاهي اوقات نياز است که رنگ واقعي را داشته باشيد. البته حتي با حرفه اي ترين دوربينهاي عکاسي نيز نمي‌توان هميشه به رنگ واقعي دست پيدا کرد.
دوربينهاي عادي اغلب براي جبران کم نوري داراي نور فلش هستند آيا فلشهاي دوربين تلفنهاي همراه نيز به همين خوبي قادر به جبران کم نوري هستند؟
- برخي از دوربينها داراي نور فلش ال اي دي هستند که معمولا مانند يک فلش لحظه اي نيستند و تقريبا عملکردي مانند پرتو ممتد نور را دارند اما تاثيرگذار هستند. دوربين من فلش ندارد و به همين دليل هميشه نور فلش ال اي دي بر روي دسته کليدم به همراه دارم و از آن براي چندين بار براي نوراني ساختن موضوعاتم استفاده مي‌کنم.
ديگر تفاوتهاي مهم ميان دوربينهاي عادي و دوربين تلفنهاي همراه چيست؟
- با اين دوربين موتورولا شما نسبت تصوير 8x10 خواهيد داشت که اين ترکيبي کاملا متفاوت از فيلمهاي 35 ميليمتري که بيشتر افقي هستند دارد. اين يکي از تفاوتهاي مهم است. همچنين هرگز از بزرگنمايي دوربين گوشي ام استفاده نمي‌کنم زيرا باعث پيکسل دار شدن تصاويرم مي شود و در واقع از دوربينم به عنوان يک دوربين عکاسي با لنز ثابت استفاده مي‌کنم. هر يک از دوربينها در تلفنهاي همراه مختلف در هنگام عکاسي واکنش متفاوتي از خود نشان مي دهند و به همين دليل بايد واقعا دوربين خود را بشناسيد. من هميشه به هرکس که عکاسي مي کند مي‌گويم که تنها بايد مداوم عکس بگيريد تا دوربين خودتان را درک کنيد.
وضوح و کيفيت تصوير چه مي‌شود؟
- بسياري از اين دوربينها داراي تنظيمات ابعاد فايل بزرگ يا کوچک و کيفيت تصاوير عالي، متوسط و پايين هستند. فکر مي‌کنم اگر مي خواهيد با تلفن همراه عکاسي کنيد بايد تنظيمات آن را بر روي بزرگترين حالت و پر وضوح ترين کيفيت قرار دهيد.

اهميت مگاپيکسل در گرفتن عکسهاي خوب با تلفن همراه چه اندازه است؟ و چه تاثيري مي‌تواند بر روي بزرگنمايي يا چاپ تصاوير داشته باشد؟
- فکر مي‌کنم 12-10 مگاپيکسل در حال حاضر براي تلفنهاي همراه بيشترين حد به شمار مي‌رود. اين ميزان از مگاپيکسل دوربين حرفه اي کارم در چند سال گذشته بسيار بيشتر است. دوربين موتورولاي من تنها 1.3 مگاپيکسل است که عکسهاي آن در فايلهايي به ابعاد 3.75 مگابايت ذخيره مي‌شوند. با چنين ابعادي من مي توانم عکسهايي در ابعاد 60 در 76 سانتيمتر با وضوح 200 بيت در اينچ چاپ کنم. اين کار را با کمک درونيابي (Interpolation) فتوشاپ انجام مي دهم که نتيجه آن براي برخي از عکسها بسيار خوب مي‌شود. با اين حال بايد دوربين تلفنهاي خود را بشناسيد شايد دوربين يک گوشي 10 مگاپيکسلي باشد و با کيفيت متوسط تصوير نيز بتوان به عکسي با وضوح عالي دست پيدا کرد. با توجه به اينکه دوربينهاي تلفن همراه در مقايسه با دوربينهاي سنگين و حجيم حرفه اي بسيار کوچک و سبک وزن هستند اين ويژگي تا چه اندازه بر روي گرفتن عکسهاي خوب تاثير خواهد داشت؟
- براي عکاسي خوب اهميتي ندارد که از چه دوربيني استفاده مي کنيد. تلاش کنيد جهان را از زاويه اي متفاوت نگاه کنيد، کمي بالاتر يا پايين تر. اين يکي از زيبايي هاي دوربينهاي تلفن همراه است زيرا مي توانيد زاويه آن را بدون نياز به خم شدن و نگاه کردن درون منظره ياب تغيير دهيد، تنها با نگاه کردن به نمايشگر مي‌توانيد دوربينتان را در هر موقعيتي نگه داريد. در اين ميان عکسهايي به نظر شما جذاب تر خواهند آمد که از موضع تسلط شما ديده نشوند.
از نظر ساختاري چه پيشنهاد ديگري براي گرفتن تصاوير خوب با دوربين تلفن همراه داريد؟
- قانون يک سومها، تقسيم صحنه به يک سومها يکي از مهمترينها به شمار مي رود. نبايد لزوما موضوعات مهم را در مرکز قرار دهيد. زماني يک عکاس خوب خواهيد شد که بدانيد چه چيز کارايي ندارد و تا زماني که آن را انجام دهيد آن را نخواهيد فهميد. اين يکي از خوبي هاي جهان ديجيتال است زيرا مي ‌وانيد هر زمان که سر ذوق بوديد عکاسي کنيد...
يا تا هر زمان که کارت حافظه دوربين اجازه داد! پيشنهادي براي ذخيره بهتر عکسها در تلفن همراه نداريد؟
- بايد هميشه از آنها کپي پشتيباني تهيه کنيد. من عکسهايم را بر روي دو ديسک سخت ذخيره مي‌کنم و بسياري از آنها نيز بر روي يک ديسک سخت سوم يا بر روي بانکي آنلاين قرار دارند. ديسکهاي سخت هميشه دچار نقص مي شوند و هرگز نمي‌توانم به اندازه کافي بر نياز به داشتن چندين کپي از عکسهاي دوربين تاکيد کنم. کارتهاي حافظه نيز رو به ارزان تر شدن گذاشته اند و به همين دليل داشتن تعداد زيادي از آنها هزينه چنداني نخواهد داشت.
به عنوان يک عکاس مزيت استفاده از دوربين تلفن همراه به استفاده از دوربينهاي واقعي را در چه مي‌دانيد؟
- زماني که با دوربين حرفه اي ام در ميان مردم هستم افراد بيشتر احتياط کرده و از روبه رو شدن با آن پرهيز مي‌کنند اما واکنش آنها نسبت به دوربين تلفن همراه اينگونه نيست زيرا همه گمان مي‌کنند در حال فرستادن پيام کوتاه براي دوستم هستم. دوربين تلفنهاي همراه به ويژه براي کساني که به صورت مخفيانه عکاسي اجتماعي يا مستند مي‌کنند حسن بسيار بزرگي به شمار مي‌رود زيرا نه شباهتي به دوربينهاي عکاسي دارد و نه مثل دوربينهاي حرفه اي در مقابل صورت افراد قرار مي‌گيرد. من عکاسي از آدمها را دوست دارم. عکاسي از آنها در لحظه شغل من است و در صورتي که آنها از حضور من آگاه شوند، حرکت کرده و کل ساختار عکس را از بين خواهد رفت.
کداميک از عکسهايي که به اين شيوه گرفته ايد را بيشتر دوست داريد و چرا؟
- من تقريبا از هر چيزي عکس مي‌گيرم، ساختمانها، خيابانها، چهره‌ها. يکي از عکسهاي مورد علاقه ام که به تازگي گرفته ام و آن را دوست دارم تصوير يک گاو پشت يک درخت است که کمي خنده دار به نظر مي آيد. تصوير تيوب درخشان بر روي شنهاي ساحل را نيز بسيار دوست دارم. خيلي زيبا است که بدون توجه به حالت روحي و موقعيتي که در آن قرار داريد از هر چيزي عکس بگيريد زيرا در انتهاي عکاسي هيچ "درست يا نادرستي" وجود ندارد. اگر عکسي را دوست داريد پس آن عکس، عکس خوبي است.
Add Comments
Name:
Email:
User Comments:
SecurityCode: Captcha ImageChange Image