جستجو در محصولات

گالری پروژه های افتر افکت
گالری پروژه های PSD
جستجو در محصولات


تبلیغ بانک ها در صفحات
ربات ساز تلگرام در صفحات
ایمن نیوز در صفحات
.. سیستم ارسال پیامک ..
چگونه نوت بوک خود را ارتقاء دهيم.(1)
-(3 Body) 
چگونه نوت بوک خود را ارتقاء دهيم.(1)
Visitor 900
Category: دنياي فن آوري
همين ابتدا بايد يک نکته مهم را به شما متذکر شويم و آن اين است که به هيچوجه به قصد ارتقاء، يک لپ تاپ دست دوم را خريداري نکنيد. قبل صرف هزينه براي ارتقاء يک لپ تاپ کارکرده، به خريد يک لپ تاپ نو و جديد در طيف 450 تا 600 هزار تومان بيانديشيد. اما اگر شما لپ تاپي داريد که از همان ابتداي عمر لپ تاپ، متعلق به شما بوده است يا مثلاً يک لپ تاپ دست دوم را کسي به شما هديه نموده است. آنگاه ارتقاء لپ تاپ، امري کاملاً معقول و به صرفه است. ساده ترين و موثرترين ارتقاء اکثر لپ تاپ ها، افزودن به حافظه RAM آن هاست است.
ما در اين مقاله ارتقاء اغلب قطعات لپ تاپ را به صورت تصويري به شما نشان خواهيم داد. البته لپ تاپ ها، در مقايسه با کامپيوترهاي دسک تاپ، در بسياري از موارد قابل ارتقاء يا قابل تعمير نيستند. دليل اصلي اين موضوع، به واسطه فقدان استانداردهاي فاکتور شکل براي کيس، مادربرد، صفحه کليد، صفحه نمايش و حتي باطري سيستم هاي قابل حمل است.
در عين حال قطعات اين سيستم ها با درجه فشردگي بالايي با يکديگر مجتمع شده اند، بدين معنا که قطعاتي که در سيستم هاي روميزي قابل تعويض هستند به عنوان مثال، کارت ويدئويي، در سيستم هاي لپ تاپ به صورت توکار بر روي مادربرد تعبيه شده اند که تعويض آن ها غير ممکن است.
هرچند، عليرغم اين چالش ها، از برخي جهات، ارتقاء سيستم هاي لپ تاپ مي تواند بسيار ساده تر از سيستم هاي دسک تاپ باشد زيرا لپ تاپ ها اغلب از ابزارهاي ذخيره سازي داراي محفظه نگهدارنده مدولار استفاده مي کنند که نياز به کابل هاي ريبون و اتصالات الکتريکي جداگانه را حذف مي کند. حافظه، ديسک سخت، و شکاف هاي Mini-PCI-e اغلب از طريق پانل هايي که باز کردن آن ها بسيار آسان است در دسترس قرار مي گيرند و امکان ارتقاء اين قطعات را بدون باز کردن کامل سيستم فراهم مي کنند.

در نتيجه، کارهاي عادي و کلي نظير اضافه کردن حافظه، ارتقاء ديسک سخت، و ارتقاء يکي از درايوهاي نوري مي تواند اغلب در چند ثانيه انجام گيرد. اضافه کردن ساير اينترفيس ها مثل اترنت، 11g/n‏.Wi-Fi802‏‏‏ USB، و IEEE1394را مي توان به راحتي و از طريق PC cardهاي الحاقي انجام داد. مشکلي که در تعويض ساير قطعات سيستم هاي قابل حمل وجود دارد، اين است که سخت افزار در اين سيستم ها معمولاً در مقايسه با سيستم هاي روميزي، کمتر ژنريک است. استثناءها در اين مورد شامل PC card ها (که اصولاً قابل تعويض هستند)، حافظه (در سيستم هاي جديدتر)، و در برخي موارد، ديسک هاي سخت معطوف مي شود. خريد قطعه اي که به طور اخص براي نصب بر روي يک سيستم خاص طراحي نشده باشد، اغلب اوقات کار خطرناکي است.
سازندگان و توليد کنندگان سيستم هاي قابل حمل، حجم عظيمي از قطعات را در داخل يک کيس بسيار کوچک قرار مي دهند و گاهي اوقات يک قطعه جديد در داخل فضاي باقي مانده جا نمي گيرد و يا از قطعه قبلي کوچک تر يا بزرگ تر است، به همين سادگي!
اين موضوع خصوصاً در مورد قطعاتي که بايد از بيرون از کيس قابل دسترسي باشند، نظير CD-ROM و ديسک هاي فلاپي مصداق پيدا مي کند. صفحه کليد و مانيتور، که در سيستم هاي روميزي، ساده ترين قطعات قابل تعويض هستند، به طور کامل در داخل کيس يک سيستم لپ تاپ مجتمع شده اند و به طور معمول، آن ها را فقط مي توان با قطعاتي که سازنده اصلي لپ تاپ توليد کرده است، تعويض کرد.
در ساير موارد، مسيري که شما براي ارتقاء طي مي کنيد، ممکن است محدود به گزينه هايي باشد که بايوس سيستم شما در اختيارتان قرار مي دهد. خوشبختانه، بيش تر سيستم ها از يک flash ROM BIOS که به راحتي قابل ارتقاء است، استفاده مي کنند؛ البته در صورتي که سازنده و توليد کننده سيستم، چنين ارتقايي را ارائه کند. وقتي به دنبال تهيه و خريد يک سيستم لپ تاپ هستيد، بايد ببينيد که آيا توليد کننده سيستمي که قصد خريد آن را داريد در سايت وب خود، ارتقاي BIOS، درايورها و هر يک از تجهيزات جانبي يا برنامه هاي يوتيليتي مورد نياز براي پشتيباني و نگهداري از سيستم را ارائه مي کند يا خير. فقدان يا کمبود ارتقاي BIOS يا درايورها مي تواند مانع استفاده شما از يک سيستم عامل جديد در آينده شود و يا حداقل، انجام چنين کاري را بسيار دشوار کند.
در اغلب مواقع، براي خريد و تهيه قطعات سيستم هاي قابل حمل، بايد مدل آن سيستم ها را به فروشنده اعلام کرد، حتي هنگام خريد از فروشندگان ثالث. به عنوان مثال، اگر شما در مورد حافظه يک سيستم دسک تاپ، به کاتالوگ آن نگاه کنيد، متوجه مي شويد که مشخصات حافظه اين نوع سيستم ها با ذکر مشخصاتي از قبيل نوع و سرعت تراشه، فاکتور فرم، و غيره، درج شده است. اما از سوي ديگر، ليست مشخصات حافظه سيستم هاي قابل حمل، از مجموعه اي از اسامي و شماره مدل هاي مربوط به سازنده سيستم، به علاوه ي مقدار ظرفيت حافظه در هر ماژول تشکيل مي شود. در لپ تاپ هاي مدرن و امروزي، اين نکته تا حدود زيادي بهبود پيدا کرده است.
البته، هميشه استثناءهايي نيز وجود دارد. هر چند، خريد قطعات سازگاري که به شکلي مناسب با يکديگر ترکيب شوند و به شکلي درست در داخل يک سيستم قابل حمل قرار گيرند يک چالش بزرگ براي سيستم هاي لپ تاپ به شمار مي رود. جدول (1)، به شما نشان مي دهد که کدام يک از قطعات سيستم هاي لپ تاپ، قابل تعويض هستند.

نياز به تجربه و تخصص
 

در مقايسه با کامپيوترهاي روميزي، باز کردن اکثر لپ تاپ ها اغلب دشوارتر است. سيستم هاي لپ تاپ نوعاً داراي پيچ هاي بيش تري در مقايسه با سيستم هاي روميزي هستند و اين پيچ ها، داراي اشکال و اندازه هاي مختلف و گوناگوني هستند و اغلب اوقات، در زير پوشش هايي مخفي شده اند. پوشش کيس، معمولاً از جنس پلاستيک نازک است که قطعات آن در همديگر قفل شده است و باز کردن آن بدون صدمه زدن يا خراب شدن بخش هايي از آن معمولاً کار دشواري است که به تخصص نياز دارد. برخلاف سيستم هاي روميزي، که معمولاً شباهت زيادي به هم دارند (از نظر قطعات داخلي )، سيستم هاي لپ تاپ بر اساس سازنده آن ها، تفاوت هاي بسيار زيادي با هم دارند که همين موضوع موجب مي شود که روش باز و بسته کردن اين سيستم ها نيز، بسته به سازنده آن ها، با هم متفاوت باشد. توجه داشته باشيد که اکثر سازندگان مدرن و امروزي، به تمام مدل هاي لپ تاپ خود،"نوت بوک" مي گويند. واژه "لپ تاپ" و "نوت بوک"، از آن جائي که به کامپيوترهاي قابل حمل اشاره مي کنند معني مشابهي دارند و اين واژه ها را مي توان به جاي هم استفاده کرد.شکل (1)
مستندات، براي سيستم هاي قابل حمل، بسيار مهم و حياتي هستند زيرا آن ها اساساً طبيعت و ماهيتي اختصاصي دارند. اين اسناد، شامل دستورالعمل هاي کامل باز و بسته کردن سيستم ها و ليست کاملي از قطعات است که شامل دياگرام هاي جزئي و شماره قطعات مي باشد. دستورالعمل ها و دفترچه هاي راهنمايي که تمام جزئيات لازم در آن ها درج شده است نيز اطلاعات مورد نياز براي تعويض قطعات و ارتقاءها، که در صورت عدم وجود مستندات مي تواند کاري بسيار شاق و طاقت فرسا باشد را در اختيار کاربران قرار مي دهد.

اغلب (اما نه همه) سازندگان سيستم هاي لپ تاپ، راهنماي تعميراتي سيستم هاي خود را عرضه نمي کنند، که من اين را به نقطه ضعف بسيار بزرگ تلقي مي کنم. تقريباً تمام آن ها، اين دستورالعمل ها را (که گاهي اوقات دربردارنده روش هاي ساده عيب يابي و تعمير مي باشد) عرضه مي کنند. اما اين دستورالعمل ها، در حد يک دستورالعمل واقعي و کاربردي که براي عيب يابي انواع اشکالات سيستم هاي لپ تاپ بتوان به آن ها استناد و اعتماد کرد، نيستند. قبل از خريد يک سيستم لپ تاپ، من قوياً توصيه مي کنم که مستندات آن سيستم را بررسي کنيد. من معمولاً از خريد سيستم هايي که فاقد دستورالعمل ها و کتابچه هاي راهنماي مناسب هستند خودداري مي کنم زيرا اين کتابچه هاي راهنما، عيب يابي و ارتقاي آتي سيستم هاي لپ تاپ را تسهيل مي کنند.
در جستجو براي يافتن مستندات و قطعات يدکي يک سيستم، من معمولاً سعي مي کنم مستقيماً به خود سازنده مراجعه کنم. اين کار باعث شده تا من يک "راز" بسيار جالب در حوزه تجارت لپ تاپ (که معمولاً صحبتي از آن نمي شود) پي ببرم: قطعات اغلب مارک هاي معروف و خوش نام لپ تاپ که شما با آن ها آشنا هستيد، در واقع توسط تعدادي شرکت تايواني مثل Quanta ،Compal و Wistronساخته مي شوند. اين کمپاني ها، تحت نام تجاري خود، هيچ سيستمي را به فروش نمي رسانند بلکه اين سيستم ها را با عقد قرارداد، براي ساير کمپاني ها طراحي و توليد مي کنند.
من از شنيدن اين موضوع کمي شوکه شدم زيرا مثلاً توشيبا از زمان اختراع لپ تاپ، يکي از بزرگ ترين توليد کنندگان لپ تاپ بوده است. اغلب برندهاي معروف نوت بوک، مثل اپل، ساخت محصولات نوت بوک خود را به شرکت هايي در آسيا واگذار مي کنند. سامسونگ يک استثناء است؛ اين شرکت همه فرايند ساخت محصولات خود را در داخل شرکت خود انجام مي دهد.
به عنوان مثال براي سال2011وضعيت برخي سفارشات به شرح ذيل مي باشد:

Quanta: سفارش ساخت60 ميليون واحد محصول از 9 شرکت معروف عرضه کننده نوت بوک که شامل40% از نوت بوک هاي HP و80-90% از نوت بوک هاي اپل براي امسال (2011) مي گردد. اين شرکت در پي افزايش سهم خود در نوت بوک هاي Dell و Lenovo نيز مي باشد.
 

- Compal: سفارش ساخت 60 ميليون واحد از 6 برند معروف جهاني که شامل50%سهم Acer و50%سهم نوت بوک هاي توشيبا مي گردد.
- Wistron: با 35 تا 37ميليون نوت بوک براي سال 2011و بزرگ ترين تأمين کننده نوت بوک هاي Dell و Lenovo مي باشد. Wistronهمچنين سازنده شماره دوي محصولات Acer و سوني است.

Inventec، Pegtron Technology و Foxconn: هر کدام با سهم20ميليون نوت بوک براي سال 2011
 

حالا شما متوجه مي شويد که چرا مثلاً مدل هاي مختلف Dell اين همه با هم تفاوت دارند، زيرا آن ها توسط کمپاني هاي مختلفي طراحي و ساخته شده اند. قرارداد توليد و ساخت، توسط کمپاني هايي مثل Quanta و Compal، دليل اصلي وجود اين همه تفاوت در سيستم هاي لپ تاپ و مارک هاي مختلف (که بسيار شبيه هم هستند)، مي باشد. اين موضوع به دليل اين است که آن ها در واقع توسط يک کمپاني مشترک ساخته شده اند، کمپاني که نام آن را نمي توان بر روي هيچ يک از سيستم ها مشاهده کرد. يکي از نقاط ضعف بالقوه اين رويکرد در اين است که برخي از کمپاني ها، امکان پشتيباني سيستم هايي را که به فروش مي رسانند، ندارند؛ زيرا در واقع، آن ها، اين سيستم ها را نساخته اند و ممکن است دسترسي مستقيم به قطعات آن نداشته باشند.
اگر شما مي توانيد سازنده واقعي سيستم خود را مشخص کنيد و سايت وب اين کمپاني را نيز پيدا کنيد، در برخي از موارد مي توانيد اطلاعات بيش تري در مورد سيستم خود کسب کنيد و يا مي توانيد درايورهاي جديد و ارتقاي BIOS سيستم خود را مستقيماً از توليد کننده لپ تاپ خود به دست آوريد. اگر شما از سازنده واقعي سيستم خود آگاه نيستيد و فروشنده نيز از شما پشتيباني نمي کند، ممکن است براي تهيه قطعات يدکي و يا عيب يابي و تعمير سيستم خود با مشکل مواجه شويد.

يادداشت هاي مفيد در زمان مونتاژ
 

در همان حالي که مشغول باز کردن سيستم لپ تاپ خود هستيد، بايد تنظيمات و پيکربندي هر قطعه (جامپرها و سوئيچ ها، جهت و چگونگي جاي گذاري ريبون يا flex-cable ها، محل ground-wire، محل آنتن Wi-Fi/Bluetooth، و حتي جاي گذاري آداپتور برد را ثبت و يادداشت کنيد. براي ثبت اين آيتم ها، از يک دفترچه يادداشت استفاده کنيد. وقتي زمان مونتاژ و سرهم کردن مجدد سيستم برسد، اين يادداشت ها به شما ثابت مي کنند که چه مدارک ارزشمند و حياتي براي برگرداندن همه چيز به سر جاي اول خود هستند. همچنين، استفاده از يک دوربين ديجيتال براي برداشتن عکس هاي نماي نزديک از قسمت هاي گوناگون سيستم، قبل از اين که آن ها را از جاي خود برداريد، ايده خوبي است. اين عکس ها در طي مرحله مونتاژ مجدد سيستم، مرجع بسيار مناسبي براي شما هستند.
شما بايد بر روي هر کابلي که به هر جايي متصل بوده است، علامت بزيند يا محل و جهت دقيقي را که کابل به آن متصل بوده يادداشت کنيد. ريبون ها و flex-cableها معمولاً داراي يک سيم رنگي (سبز، آبي، قرمز يا سياه) در يک انتها هستند که نشان دهندهpin1 مي باشد. همچنين ممکن است علامتي، نظير يک مثلث يا حتي عدد (1) بر روي کانکتور وجود داشته باشد. ابزاري که کابل ها به آن ها متصل مي شوند نيز به همين ترتيب علامت گذاري مي شوند تا جهت صحيحpin1 در آن ها نيز مشخص باشد. اگرچه ممکن است جهت و جاي گذاري کابل خيلي ساده به نظر برسد، اما بسياري از اشکالات کامپيوتري، در نتيجه مشکلات مربوط به کابل و کانکشن ايجاد مي شود.
خوشبختانه، در اغلب موارد (به جز کابل هاي برق )، جا زدن اشتباهي و معکوس هر نوع کابل يا ريبون، به ندرت باعث ايجاد خرابي در سيستم ها مي شود. هر چند، جا زدن پشت و روي باطري CMOS مي تواند باعث خرابي چيپ CMOS شود که معمولاً بر روي مادربرد لحيم شده است، در چنين مواردي، بايد مادربرد را تعويض کرد.

شروع ارتقاء لپ تاپ
 

اگرچه سيستم هاي لپ تاپ در مقايسه با اکثر سيستم هاي دسک تاپ از نظر فاکتور فرم مادربرد و ساير مسائل، از استاندارد خاصي پيروي نمي کنند، اما نقاط مشترکي در بين سيستم هاي لپ تاپ مدرن وجود دارد. باز کردن، ارتقاء يا تعمير اين سيستم ها کمي پيچيده تر است و به تخصص بيش تري نياز دارد اما اگر در اين راه، کمي تجربه داشته باشيد و از دستورالعمل هاي خاصي پيروي کنيد، اين کار غيرممکن نيست. البته، استفاده از يک راهنماي گام به گام يا به کارگيري دفترچه هاي راهنما مي تواند کمک بزرگي به شما باشد.
به عنوان نمونه اي از باز کردن يک سيستم لپ تاپ نمونه اي، ما در ابتدا، کار را با قطعات قابل تعويض آغاز مي کنيم و سپس به قطعاتي که دستيابي به آن ها کمي مشکل تر است، ادامه مي دهيم.

باطري نوت بوک
 

اجازه دهيد کار را با باطري اصلي آغاز کنيم. براي برداشتن باطري، سيستم را برگردانيد، ابتدا دکمه اي که باطري را قفل مي کند باز نموده و سپس با نگه داشتن دکمه ضامن باطري، با دست ديگر، باطري را بيرون بياوريد.
1) گه دارنده باطري را به يک سمت بکشيد.
2) باطري اصلي را درآوريد.

محفظه نگه دارنده قطعات جانبي
 

بسياري از سيستم هاي لپ تاپ، از Modular bayها استفاده مي کنند. اين سيستم در سمت راست خود داراي يکي از اين bayها با نام ultrabay plus bay است. اين bay به شما اجازه مي دهد به راحتي آن را جابجا کنيد و هر نوع وسيله داخلي آن را بيرون بکشيد يا تعويض کنيد:
* DVD-RW/DVD-ROM
* Blu-ray drive
* آداپتور ثانويه HDD
* باطري ثانويه
* صفحه کليد عددي
تمام اين ابزار و وسائل، به روشي مشابه، نصب و جدا مي شوند. براي برداشتن يک وسيله modular bay، چفت آن را بکشيد تا اين کار باعث بالا رفتن اهرم نگه دارنده آن شود. اهرم را بگيريد و قطعه مورد نظر را از bay بيرون بکشيد.شکل (3)
1) قفل نگهدارنده modular bay را آزاد کنيد.
2) اهرم modular bay را محکم با دست بگيريد.
3) وسيله modular bay را بيرون بکشيد.

ديسک سخت
 

ديسک سخت، در اغلب سيستم هاي لپ تاپ مدرن، داراي يک فاکتور فرم دو و نيم اينچي است که ضخامت آن معمولاً نه و نيم ميلي متر است. براي برداشتن و جدا کردن ديسک سخت، پيچ نگه دارنده درپوش آن را باز کنيد. حال، پوشش را بگيريد و درايو و پوشش آن را به همراه هم از سيستم بيرون بکشيد.شکل(4)
1) پيچ نگه دارنده پوشش درايو را باز کنيد.شکل (5)
2) درايو را بيرون بکشيد.

ماژول هاي حافظه (SODIMM)ها
 

بيش تر لپ تاپ هاي مدرن، از حافظه DDR SODIMM 204 پين استفاده مي کنند. براي برداشتن و جدا کردن SODIMMها، پيچ هاي نگه دارنده در memory-access)که در زير سيستم قرار گرفته اند (را به آهستگي باز کنيد و سپس در را باز کنيد. سپس، نگه دارنده هاي SODIMMها را به يک طرف خم کنيد و اين ماژول ها را، همان گونه که در شکل (6) نشان داده شده است، از سيستم بيرون بکشيد.
1) قفل هاي نگه دارنده SODIMM را به يک سمت خم کنيد.
2)SODIMMها را از سيستم جدا کنيد.شکل (7)

کارت Mini PCI-e
 

سازندگان سيستم هاي لپ تاپ معمولاً شبکه سازي بي سيم را بر روي کارت هاي Mini PCI-e قرار مي دهند؛ بنابراين آن ها مي توانند سيستم ها را با و يا بدون گزينه به فروش برسانند. اگر شما سيستمي خريده ايد که فاقد شبکه سازي بي سيم توکار است (که در سيستم هاي جديد بسيار بعيد به نظر مي رسد)، ممکن است بتوانيد يک کارت Mini PCI 802.11g/n را به منظور افزودن بر قابليت هاي سيستم خود به آن اضافه کنيد. براي برداشتن يک کارت Mini PCI، ابتدا پيچ هاي نگه دارنده access door را باز کنيد و سپس در را باز کنيد.
وقتي کارت را مشاهده کرديد، پيچ هاي نگهدارنده که معمولاً دو عدد هستند را باز کنيد و با دقت تمام، هر نوع آنتن يا سيم ديگري را که ممکن است به کارت وصل باشد از آن جدا کنيد. کارت هاي Mini PCI دقيقاً مثل SODIMMها نصب مي شوند. براي برداشتن کارت، قفل هاي نگه دارنده را به يک سمت خم کنيد و سپس کارت را رو به بالا بکشيد تا از شکاف خارج شود.شکل(8)
* کابل ها را با دقت جدا کنيد.شکل (9) شکل(10)
* کارت جديد را به جاي آن نصب کنيد.

صفحه کليد
 

براي تعويض صفحه کليد لپ تاپ، بهتر است ابتدا درکي از خود صفحه کليد لپ تاپ داشته باشيد .بنابراين اجازه دهيد با مشاهده يک صفحه کليد باز شده با اجزاء آن آشنا شويم.شکل(11)
نصب و جدا کردن صفحه کليد، در سيستم هاي مختلف مي تواند به روش هاي مختلفي صورت بگيرد. البته بررسي يک لپ تاپ تيپيکال به درک صحيحي از اين کار کمک خواهد نمود. در تصوير11، دايره هايي که با شماره1و 2مشخص شده اند، حفره هاي مربوط به پيچ هاي نگهدارنده اي هستند که صفحه کليد را به مادربرد متصل مي کنند.
بنابراين براي آزاد کردن صفحه کليد از پايه لپ تاپ ابتدا بايد اين پيچ ها را که در لپ تاپ هاي مختلف ممکن است مکان آن ها (و تعداد شان) کمي متفاوت باشد را باز کنيد.
حال بهتر است به پشت صفحه کليد نگاه کنيم تا ببينيم چه اتصالاتي روي آن قرار دارد.شکل(12)
در تصوير 12، ليبل شماره 3، مکان درج شماره سريال صفحه کليد را نشان مي دهد که هنگام سفارش صفحه کليد جديد و جايگزين، مي توانيد از اين شماره استفاده نماييد. اين شماره همچنين اطلاعاتي در مورد شرکت سازنده صفحه کليد را در اختيار شما قرار مي دهد.
ليبل شماره 4 يک پين متصل به يک کابل سياه را نشان مي دهد که در واقع مبين سيستم انتقال اطلاعات به صفحه کليد مي باشد. اين کابل اطلاعات ورودي شما را به مکان هاي مناسب براي پردازش انتقال مي دهد. پين متصل به انتهاي کابل به يک سوکت روي مادربرد متصل مي شود.

قدم اول: قبل تعويض نمودن صفحه کليد لپ تاپ
 

شما بايد:
1. کابل برق را از لپ تاپ جدا کنيد.
2. باتري را از لپ تاپ خارج کنيد.
3. قالب نگهدارنده صفحه کليد را برداريد (مطابق شکل 13)
قسمتي که دور آن کادربندي شده، منطقه اي است که قاب صفحه کليد نصب مي شود. بعد از برداشتن اين قاب، شما پيچ هاي نگهدارنده صفحه کليد را مي بينيد.
بعد از انجام کارهاي فوق، لپ تاپ شما تقريباً به شکل تصوير شماره 14در خواهد آمد.

قدم 2: جدا کردن صفحه کليد
 

در اينجا شما پيچ هاي متصل کننده صفحه کليد به مادربرد را مي بينيد که مربوط به همان حفره هاي پيچ در شکل مربوط مي شوند. اين پيچ ها را باز کنيد.شکل (15) شکل (16)

قدم 3: جداکردن کابل
 

اکنون که پيچ ها را باز کرديد، با دست چپ صفحه کليد را نگهداشته و مطابق شکل به سمت بالا بکشيد. اکنون شما کابل صفحه کليد که به مادربرد متصل مي باشد را مشاهده خواهيد نمود.شکل (17)
اکنون اين کابل داده را با دقت تمام از سوکت مادربرد جدا کنيد. شکل (18)
اکنون صفحه کليد در دستان شماست و مکان قرار گرفتن صفحه کليد جديد در شکل زير با کادر مشخص شده است.شکل (19)
حال در فرآيندي معکوس، صفحه کليد جديد را در مکان مناسب قرار دهيد.شکل (20) شکل (21) شکل (22)

باطري CMOS
 

باطري CMOS، انرژي مورد نياز ROM‏ CMOS و ساعت سيستم را تأمين مي کند. براي جدا کردن آن، کافي است کابل آن را جدا کنيد و باطري را از سيستم بيرون بکشيد.شکل (23)
1) کابل باطري CMOS را جدا کنيد.
2) باطري CMOS را بيرون بکشيد.

شکاف هاي کارت هاي PCI
 

شکاف هاي کارت هاي PCI را بايد به شکل يک complete assebly از سيستم جدا کنيد. کار را با برگرداندن لپ تاپ و برداشتن پيچ هاي نگه دارنده از انتهاي سيستم آغاز کنيد. توجه داشته باشيد که برخي از آن ها ممکن است با چسب هاي کوچک پلاستيکي پوشانده شده باشند. در اين صورت، چسب ها را برداريد تا بتوانيد به پيچ ها دسترسي پيدا کنيد. سيستم را مجدداً به حالت اول برگردانيد و سپس PC Card slot assembly را از بالا بيرون بکشيد.
کارت هاي CDC، از نظر اين که روشي براي توسعه لپ تاپ هاي مدرن فراهم مي کنند شبيه کارت هاي Mini PCI هستند. CDCها معمولاً کارت هاي مودم V.92هستند، اما آن ها در حوزه شبکه سازي شخصي بي سيم Bluetooth نيز قابل دسترسي هستند. براي جدا کردن CDC، سيستم را برگردانيد و پيچ هاي نگه دارنده آن را باز کنيد.
1) پيچ هاي نگه دارنده شکاف PC Card/CardBus را باز کنيد.
2) PC Card/CardBus Slot assemby را جدا کنيد.
حالا، سيستم را به وضعيت اوليه برگردانيد، مکان CDC را مشخص کنيد، آن را جدا کنيد وسپس آن را از سيستم بکشيد. توجه داشته باشيد که ممکن است هم اتصالات مودم و هم اتصالات آنتن Bluetooth وجود داشته باشد که هر دوي آن ها بايد جدا شوند.
1) پيچهاي نگه دارنده CDC را باز کنيد.
2) اتصالات آنتن Bluetooth و CDC را جدا کنيد.
3) اتصال مودم را جدا کنيد.

تعويض فن سي پي يو
 

اگر لپ تاپ شما نويز زيادي توليد مي کند و امکان ايجاد تهويه مناسب را از دريچه هاي هوا ندارد، آنوقت لپ تاپ در وضعيت خطرناکي قرار دارد؛ چرا که عدم امکان تهويه مناسب، سبب گرم شدن بيش از حد آن شده و مي تواند آسيب جدي به آن وارد نمايد. در اين شرايط ابتدا بايد فن لپ تاپ را چک نماييد. دليل گرم شدن لپ تاپ مي تواند وجود گرد و غبار در اطراف فن و دريچه هاي تخليه هوا باشد، بطوريکه مانع تهويه مناسب هوا گردد. CPU heatsink/Fan، معمولاً از يک heat pipe، به همراه يک فن در يک انتها و يک پليت فلزي سنگين که به پردازنده متصل مي شود، در انتهاي ديگر تشکيل مي شود. اين وسيله، پردازنده و احتمالاً ساير بخش هاي ديگر سيستم را خنک مي کند. براي جدا کردن آن، پيچ هاي نگه دارنده را باز کنيد و سپس، آن را رو به بالا بکشيد تا از سيستم خارج کنيد.
1) پيچ هاي نگه دارنده CPU Heatsink/fan را باز کنيد.شکل (24)
2) کابل فن را از مادربرد جدا کنيد.
3)heatsink/fan را رو به بالا و بيرون بکشيد.شکل (25) شکل (26) شکل (27)

تعويض پردازنده
 

اکثر لپ تاپ هاي مدرن و امروزي از پردازنده هاي کم مصرف استفاده مي کنند. آن ها به طور طبيعي، بر روي سوکت zero insertion force) ZIF) که از يک مکانيزم قفل کنندگي خاص براي نگه داشتن و آزاد کردن چيپ استفاده مي کند، نصب مي شوند. به جاي استفاده از يک اهرم براي نگه داشتن پردازنده (مثل کامپيوترهاي روميزي)، اکثر لپ تاپ ها از يک پيچ کوچک براي اين کار استفاده مي کنند. براي unlock کردن سوکت ZIP، پيچ را بر خلاف حرکت عقربه هاي ساعت بپيچانيد. سپس مي توانيد با دقت و احتياط، پردازنده را از سوکت بيرون بکشيد.شکل (28)
پيچ سوکت ZIF را بر خلاف حرکت عقربه هاي ساعت بپيچانيد تا CPU آزاد شود. سپس پردازنده را از سوکت بيرون بکشيد.
منبع: بزرگراه رايانه، شماره ي 140
Add Comments
Name:
Email:
User Comments:
SecurityCode: Captcha ImageChange Image