جستجو در محصولات

گالری پروژه های افتر افکت
گالری پروژه های PSD
جستجو در محصولات


تبلیغ بانک ها در صفحات
ربات ساز تلگرام در صفحات
ایمن نیوز در صفحات
.. سیستم ارسال پیامک ..
چگونه نوت بوک خود را ارتقاء دهيم.(2)
-(1 Body) 
چگونه نوت بوک خود را ارتقاء دهيم.(2)
Visitor 316
Category: دنياي فن آوري

صفحه نمايش لپ تاپ
 

گاهي اوقات شرايطي پيش مي آيد که ممکن است در اثر فشار وارد شدن به لپ تاپ يا ضربه خوردن، اسکرين LCD يا LED لپ تاپ دچار ترک يا شکستگي شود و در اين حالت تنها راه تعويض اسکرين صفحه نمايش است. براي باز کردن و تعويض پانل LCD ابتدا به چند ابزار ساده نياز داريد:
اول از همه کابل برق لپ تاپ را از پريز جدا کنيد.
* يک چاقوي تيز
* پيچ گوشتي چهار سوي فيليپس
اسکرين LCD يک قطعه بسيار نازک (با ضخامت چند ميلي متر) است. و در قاب صفحه نمايش قرار دارد. مجموعه صفحه نمايش متشکل از اسکرين LCD، اينورتر (Inverter) و کابل ويدئويي، يک زوار پلاستيکي و پوسته پلاستيکي مي باشد. يک قاب فلزي نيز در نهايت به عنوان فريم از اين مجموعه محافظت مي کند.

معمولاً در اطراف قاب صفحه نمايش، چند پيچ وجود دارد که يک روکش لاستيکي تزئيني روي آن ها را پوشانده است. آن ها را باز کنيد.شکل (29) شکل (30)
همينکه پيچ هاي مذکور را باز کرديد. از يک گوشه پايين صفحه نمايش سعي کنيد به آهستگي و با يک جسم تيز مثل چاقو، زوار پلاستيکي دور صفحه نمايش را آزاد کنيد. وقتي يک طرف آزاد شد، با انگشت و با احتياط کامل سعي کنيد طرف هاي ديگر زوار پلاستيکي را از پايه آن جدا نماييد.شکل (31) شکل (32)

حال که زوار پلاستيکي جدا شد شما مشاهده مي کنيد که يک قاب فلزي در دو طرف اسکرين از آن محافظت مي کند. پيچ هاي جانبي اين قاب فلزي را باز نماييد تا اسکرين آزاد شود.شکل (33)
حال يک حوله يا پارچه نرم را روي صفحه کليد قرار دهيد و سپس اسکرين صفحه نمايش را آرام روي صفحه کلي بخوابانيد.

توجه: بعضي مدل ها نياز به اين دارند که قبل از خواباندن اسکرين روي صفحه کليد، شما کابل ويدئويي را از آن جدا نمائيد.
 

همچنين در بعضي مدل ها، آنتن هاي Wi-Fi به قاب فلزي متصل هستند که بايد در مورد آن ها احتياط لازم را به خرج دهيد.
در تصوير ذيل، شما پشت اسکرين را مي بينيد که در آنجا کابل ويدئويي به صفحه نمايش متصل است. و مدار اينورتر نيز بين اسکرين و قاب پشتي صفحه نمايش تعبيه گرديده است. شکل (34)
نوار محافظ روي کابل ويدئويي را کنار بزنيد و با دو انگشت به آرامي کابل را از سوکت جدا کنيد.

توجه: برخي از نوت بوک هاي DELL از نوار (tape) استفاده نمي کنند و در عوض روي هر طرف کانکتور، از گيره يا clips استفاده مي نمايند.
 

به آرامي طرف ديگر نوار محافظ کابل را نيز جدا کنيد. شکل (35) شکل (36)
حال با استفاده از دو انگشت شست و نشانه، سيم اينورتر را از مدار آن جدا کنيد. شکل (37)
حال اسکرين جديد را با مورد معيوب در فرايندي معکوس، به سيستم اضافه کنيد.

جداسازي مادربرد
 

به منظور جدا کردن مادربرد، کار را با باز کردن پيچ هاي نگهدارنده آن، همان گونه که در شکل (38) نشان داده شده است، باز کنيد. شکل (38)
1) پيچ هاي نگهدارنده مادربرد را باز کنيد.
2) اهرم نگهدارنده را آزاد کنيد.
حالا، با کشيدن اهرم، و در حالي که برد را رو به بالا مي کشيد، آن را از سيستم جدا کنيد. شکل (39)
1) اهرم نگه دارنده را آزاد کنيد.
2) مادر برد را به بالا بکشيد و آن را از سيستم بيرون بکشيد.

بايوس سيستم
 

اکثر سيستم ها داراي برنامه تنظيم Setupي هستند که دقيقاً بر روي ROM BIOS مادربرد آن ها قرار گرفته است. اين برنامه هاي تنظيم توکار، با استفاده از يک کليد که معمولاً در طي فرآيند POST يا Power On Self Test فشرده مي شود فعال مي شوند. بيش تر سيستم ها، در طي فرآيند POST، با نشان دادن يک prompt، کليدي را که بايد براي وارد شدن به برنامه setup از آن استفاده کنيد به شما نشان مي دهند.
فروشندگان عمده، براي وارد شدن به برنامه setup، فشردن کليد هاي زير را به صورت استاندارد درآورده اند:
* براي AMI BIOS، طي فرآيند POST، کليد Del را فشار دهيد.
* براي Phoenix BIOS، کليد F2را طي فرآيند POST فشار دهيد.
* براي Award BIOS، کليد Del يا Ctrl+Alt+Esc را در طي فرآيند POST فشار دهيد.
* براي Microid research BIOS، کليد Esc را فشار دهيد.
اگر سيستم شما به هيچيک از اين کليدهاي استاندارد شده پاسخ نداد و وارد برنامه setup نشد، براي آگاهي از کليدهاي صحيح، احتمالاً بايد با سازنده آن تماس بگيريد و يا به مستندات سيستم خود مراجعه نمائيد.
در اين جا به برخي موارد نادر و منحصر به فردي که من با آن روبرو شده ام اشاره مي کنم:
* براي IBM Aptiva/Valuepoint، کليدF1را فشار دهيد.
* براي Phoenix BIOS قديمي تر، سيستم را به خط فرمان DOSSafe Mode بوت کنيد و کليدهاي Ctrl+Alt+ESC يا Ctrl+Alt+S را فشار دهيد.
* براي Compaq، طي فرآيند POST، کليد F10را فشار دهيد.
پس از اين که وارد صفحه اصلي برنامه BIOS شديد، معمولاً يک منوي اصلي را مشاهده مي کنيد که به شما اجازه مي دهد به ساير منوها و منوهاي فرعي که بخش هاي گوناگوني را ارائه مي دهند، دسترسي پيدا کنيد. وقتي برنامه setup را اجرا کرديد، تمام تنظيمات را يادداشت کنيد. ساده ترين راه براي انجام اين کار، چاپ کردن آن است. اگر يک چاپگر به سيستم شما متصل است.
Shift+Print Screen را فشار دهيد تا يک نسخه از چيزي که بر روي صفحه نمايش مشاهده مي کنيد به چاپ گر ارسال شود. برخي از برنامه هاي setup، داراي چندين صفحه اطلاعات هستند، بنابراين شما بايد اطلاعات تمام صفحات را يادداشت کنيد.
بعضي از برنامه هاي setup، امکان کنترل حرفه اي چيپ ست به کار رفته بر روي مادربرد را در اختيار شما قرار مي دهند. اين تنظيمات پيچيده مي توانند چندين صفحه اطلاعات را شامل شوند که همان گونه که گفته شد بايد آن ها را ثبت و يادداشت کنيد. بيش تر سيستم ها وقتي باطري CMOS آن ها برداشته شود به تنظيمات پيش فرض BIOS بر مي گردند و تمام تنظيماتي که شما انجام داده ايد از بين مي روند.

دسترسي به BIOS Setup براي مدل هاي خاص و ويژه:
 

اين بخش از مقاله، برخي از روال ها و فرآيندهاي مورد نياز براي وارد شدن به BIOS Setup بعضي از سيستم هاي لپ تاپ خاص را به شما نشان مي دهد.
- Toshiba: روش هايي که در ابتداي اين بخش به آن ها اشاره کرديم، براي اجراي برنامه BIOS Setup در مدل هاي مختلف لپ تاپ هاي توشيبا (به شرح زير) مورد استفاده قرار مي گيرد:
- مدل هاي مختلف توشيبا: سه راه براي اجراي BIOS Setup بر روي اين مدل ها وجود دارد:
- از ويندوز، برنامه HWSetup را اجرا کنيد: برنامه HWSetup به صورت از پيش نصب شده، به همراه اين مدل هاي توشيبا عرضه مي شود و اين برنامه همچنين در بسته Toshiba Utilities اين مدل ها نيز وجود دارد که شما مي توانيد آن را از سايت وب پشتيباني Toshiba دانلود کنيد. براي اجراي HWSetup ،Control Panel، را باز کنيد و بر روي برنامه HWSetup دبل کليک کنيد.در صورتي که هر يک از تنظيمات را تغيير دهيد بايد سيستم را از نو راه اندازي کنيد.
- راه اندازي سيستم در حالي که سيستم power off است (نه در Sleep/Suspended يا Hibernate).
کار را با حالت power off آغاز کنيد. دکمه power را فشار دهيد و بلافاصله و به سرعت، کليد Esc را در حالي که سيستم POST را اجرا مي کند، فشار دهيد. وقتي POST به پايان رسيد، يک prompt ظاهر مي شود که به شما مي گويد کليدF1 را براي وارد شدن به BIOS Setup فشار دهيد. دراين جا، کليدF1 را براي دستيابي به برنامه BIOS Setup فشار دهيد.

از MS-DOS، برنامه TSTUP را اجرا کنيد: TSTUP بايد در حالت MS-DOS اجرا شود و نبايد آن را در حالت DOS تحت ويندوز اجرا کنيد. يوتيليتي TSETUP در صورتي که برنامه هاي مديريت حافظه مثل HIMEN.SYS ،QEMM683 يا برنامه هاي مشابه نصب شده اند جواب نخواهد داد.TSETUP به همراه نرم افزاري که به همراه سيستم ارائه مي شود عرضه مي گردد يا مي توانيد آن را از سايت وب پشتيباني توشيبا دانلود کنيد.
 

روش بعدي که در اين بخش از مقاله به آن پرداختيم براي مدل هاي زير است:

اجراي برنامه BIOS Setup)CMOS Setup)
 

پس از اين که همه چيز را دوباره سرهم کرديد و سيستم را از نو مونتاژ کرديد، مي توانيد سيستم را روشن کنيد و برنامه BIOS Setup را اجرا کنيد. اين کار شما را قادر مي سازد مادربرد را به منظور دسترسي به ابزار نصب شده بر روي سيستم پيکربندي کنيد و تاريخ و ساعت سيستم را تنظيم نمائيد. سيستم همچنين به منظور مشخص کردن اين که آيا مشکلي وجود دارد يا نه، خودش را تست مي کند. در اين جا به گام هايي که بايد دنبال کنيد اشاره مي کنيم:
1) سيستم را روشن کنيد. از طريق صفحه نمايش به عمليات در حال انجام نگاه کنيد و به beepهايي که از اسپيکر سيستم شنيده مي شود گوش دهيد.
2) سيستم بايد به طور اتوماتيک به POST که از تست video BIOS، يک تست RAM و معمولاً گزارشي از ابزار نصب شده تشکيل مي شود برود. اگر اشکالي در طي فرآيند POST ايجاد شود، ممکن است چيزي بر روي صفحه نمايش مشاهده نکنيد و سيستم ممکن است چندين beep متوالي و پشت سر هم بزند که نشان دهنده وجود يک اشکال خاص است.
براي مشخص کردن معناي اين beepها، مستندات مادربرد يا BIOS را چک کنيد.
3) اگر هيچ اشکال خاصي وجود نداشت، بايد به صفحه POST نگاه کنيد. بر اساس نوع BIOS مادربرد، مثل Phoenix ،AMI ،Award يا ساير مدل ها، بايد يک کليد يا مجموعه اي از کليدها را براي متوقف کردن فرآيند عادي بوت و وارد شدن به برنامه Setup که شما را قادر مي کند اطلاعات مهم سيستم را وارد کنيد فشار دهيد. به طور طبيعي و نرمال، سيستم از طريق اطلاعات onscreen، به شما نشان مي دهد که براي فعال کردن برنامه setup، کدام يک از کليدها را بايد فشار دهيد. کليدهاي رايج براي وارد شدن به BIOS Setup عبارتند از F1،F10 ،Ins و Del.
4) پس از اجراي برنامه Setup، از منوهاي برنامه ست آپ براي وارد کردن تاريخ و ساعت جاري، تنظيمات مربوط به ديسک سخت، انواع درايوهاي فلاپي، کارت هاي ويدئويي، تنطيمات مربوط به صفحه کليد، و غيره استفاده کنيد. بيش تر BIOSهاي جديدتر مي تواند به طور اتوماتيک ديسک هاي سخت را تشخيص دهند و شما نبايد به طور دستي اين اطلاعات را وارد کنيد.
5) وارد کردن اطلاعات مربوط به ديسک سخت در زمان مونتاژ يک سيستم جدي از اهميتي حياتي برخوردار است. بيش تر BIOSهاي مدرن و جديد، از يک تنظيم autodetect يا autotype براي تشخيص درايوها بهره مند هستند، من توصيه مي کنم که در صورت وجود اين ويژگي ها، آن ها را انتخاب کنيد. اين موضوع باعث مي شود تا BIOS، پارامترهاي لازم را مستقيماً از درايو بخواند که باعث از بين رفتن احتمال خطا مي شود-خصوصاً اگر کسي که کامپيوتر را مونتاژ مي کند تخصص زيادي نداشته باشد. اين پارامترها شامل مشخصات CHS) cylinder head sector)، و سرعت انتقال داده ها و تنظيمات translation است. اغلب سيستم ها همچنين به شما اجازه مي دهند يک user-definable type را که به معناي اين است که سيلندر، هد و سکتور اين نوع درايو به صورت دستي وارد مي شود و ثابت نيستند را وارد کنيد. اگر شما يک user-definable type را تنظيم کنيد بايد تنظيمات دقيق آن را مطالعه و سپس وارد کنيد زيرا ممکن است امکان بازيابي اين اطلاعات در صورتي که از بين بروند بسيار دشوار باشد.
6) پس از اين که تنظيمات مربوط به BIOS را چک کرديد، دستورالعمل هايي که بر روي صفحه نمايش ظاهر مي شود و يا دستورالعمل هايي که در دفترچه راهنماي مادربرد نوشته شده است را براي ذخيره کردن اطلاعات وارد شده دنبال کنيد و از منوي Setup خارج شويد.

کلمه هاي عبور لپ تاپ
 

سيستم هاي لپ تاپ داري سطحي از امنيت مبتني بر کلمه عبور هستند که در اغلب سيستم هاي ديسک تاپ وجود ندارد و ديده نمي شود. اين کلمه هاي عبور، با هر نوع کلمه عبوري که توسط سيستم عامل يا ساير برنامه ها ي کاربردي درخواست مي شود و بر روي ماشين ها نصب مي شود، تفاوت دارد. اين بخش از مقاله، به بررسي اين کلمه هاي عبور اختصاصي که از خود لپ تاپ و ديسک سخت آن محافظت مي کنند، اختصاص دارد.

انواع کلمه عبور
 

برخي از سيستم هاي لپ تاپ، داراي سه نوع کلمه عبور هستند. دو تا از اين کلمه هاي عبور، بسيار ايمن هستند. بدين معنا که اگر آن ها فراموش کنيد، اساساً ديگر نمي توانيد آن ها را بازيابي کنيد، بدين ترتيب، ديسک سخت و/يا مادربرد کاملاً بلااستفاده و غير عملياتي مي شوند.
کلمه هاي عبوري که در اين بخش مورد برسي قرار مي گيرند، جزو آن دسته از کلمه هاي عبور ساده اي که به راحتي مي تواند آن ها را crack کرد، نيستند. اگر شما اين کلمه هاي عبور را از ياد ببريد، بدون استفاده از سرويس هاي بسيار اندک و محدود (که آن ها هم با قوانين سخت خود از شما خواهند خواست مالکيت تان را به اثبات برسانيد) نمي توانيد از مادربرد خود استفاده کنيد به داده هاي مهم ذخيره شده برروي لپ تاپ دسترسي پيدا کنيد، حتي اگر ديسک سخت را بر روي يک لپ تاپ ديگر نصب کنيد. در حقيقت، هم مادربرد و هم ديسک سخت، بايد تعويض شود، زيرا وقتي شما اين نوع کلمه هاي عبور را بر روي سيستم هاي خود تنظيم مي کنيد، تأثير لو رفتن آن ها بسيار مخرب خواهد بود. در اين جا به توضيح اين سه نوع کلمه عبور مي پردازيم:
- (PoP Power-on-password): اين کلمه عبور، از روشن شدن سيستم شما توسط افراد و کاربران غير مجاز جلوگيري به عمل مي آورد.POP بايد قبل از اين که سيستم عامل بوت شود، وارد شود. POP بر روي CMOS ROM مادربرد نوشته مي شود و همان جا نگهداري مي شود. اگر POP فراموش شود،مي توانيد آن را با استفاده از يک فرآيند نسبتاً ساده از CMOS ROM پاک کنيد.
- (HDP Hard disk password): يا کلمه عبور ديسک سخت: از اطلاعاتي که بر روي ديسک سخت شما ذخيره شده است، محافظت مي کند و به کاربران غير مجاز اجازه نمي دهد به اين اطلاعات دسترسي پيدا کنند. اگر شما يک HDP را ست کنيد، سايرين نمي توانند به داده هاي ديسک سخت شما دسترسي يابند، حتي اگر درايو ديسک سخت بر روي سيستم ديگري نصب شود. HDP بر روي ديسک سخت و در ناحيه اي که کاربر و سيستم قادر به دسترسي به آن ناحيه نيستند، ذخيره مي شود و در آن جا مي ماند و در صورتي که فراموش شود، قابل بازيابي نخواهد بود.
- (SVP(Supervisor password: از اطلاعات ذخيره شده بر روي BIOS Setup محافظت مي کند. به منظور دسترسي به BIOS Setup و انجام تغييرات بر روي پيکربندي Setup، بايد SVP را وارد کنيد. SVP بر روي مادربرد در يک شکل خاص از حافظه ذخيره مي شود و در صورتي که فراموش شود، دسترسي به آن امکان پذير نيست.
اگر POP يا HDP ست شوند، هرگاه که سيستم روشن شود از شما خواسته مي شود اين کلمه هاي عبور را وارد کنيد. سيستم تا زماني که کلمه عبور وارد نشود راه اندازي نمي شود و به کار خود ادامه نمي دهد. اگر فقط يک SVP ست شود، HDP را نيز با همان مقدار ست مي کند اما در طي عملکرد نرمال و عادي سيستم، هيچ کلمه عبوري درخواست نمي شود. در عوض، درخواست کلمه عبور فقط زماني که BIOS Setup اجرا شود درخواست مي گردد.

Power-on-Password) POP)
 

POP، ويژگي است که در اکثر سيستم هاي لپ تاپ وجود دارد و بر روي CMOS-ROM ذخيره مي شود. اگر POP فراموش شود، POP را مي توان با تنظيم يک password-clear jumper (که به طور طبيعي بر روي مادربرد قرار دارد) يا از طريق خارج کردن باطري CMOS پاک کرد. شما معمولاً مي توانيد اطلاعات مربوط به چگونگي پاک کردن POP را در دفترچه راهنماي لپ تاپ خود پيدا کنيد.
اگرPOP ست شود، در زمان هاي زير از شما خواسته مي شود آن را وارد کنيد:
طي فرآيند POST، هر بار که سيستم روشن مي شود.
وقتي که سيستم از حالت Suspend به حالت کارکرد نرمال خود بر گردد. براي ست کردن POP، به شرح زير عمل کنيد:
1) برنامه BIOS Setup را با فشردن و نگه داشتن يکي از کليدهايي که قبلاً در اين مقاله توضيح داده شد اجرا کنيد.
2) آيکون Password را انتخاب کنيد و سپس آيکون Power-On را انتخاب نمائيد.
3) کلمه عبور مورد نظر خود را تايپ کنيد و سپس Enter را فشار دهيد. شما مي توانيد ازهر نوع ترکيبي از کلمات و اعداد براي انتخاب کلمه عبوراستفاده نمائيد. کلمات، به بزرگي و کوچکي حساس نيستند بدين معنا که با حروف بزرگ و کوچک، به يک شکل مشابه رفتار مي شود.
4) براي تائيد کلمه عبور، آن را دوباره وارد کنيد.
5) Exit را انتخاب کنيد و سيستم را از نو راه اندازي کنيد.

براي عوض کردن POP، گام هاي زير را دنبال کنيد:
1) سيستم را خاموش کنيد و حداقل 5 ثانيه صبر کنيد و سپس آن را مجدداً روشن کنيد.
2) وقتي درخواست POP ظاهر شد، کلمه عبور فعلي را وارد کنيد و سپس spacebar را فشار دهيد.
3) کلمه عبور جديد را وارد کنيد و سپس spacebar را فشار دهيد. به خاطر داشته باشيد که از بيش از 7 کاراکتر استفاده نکنيد.
4) براي تائيد کلمه عبور وارد شده، آن را مجدداً تايپ کنيد.
* براي حذف و برداشتن POP از روي سيستم، گام هاي زير را دنبال کنيد:
1) سيستم را خاموش کنيد، حداقل 5 ثانيه منتظر بمانيد و سيستم را دوباره روشن کنيد.
2) وقتي درخواست وارد کردن POP ظاهر شد، کلمه عبور فعلي را وارد کنيد، spacebar را فشار دهيد و سپس Enter را بزنيد.
* براي از بين بردن و حذف POPي که فراموش يا گم کرده ايد، از يکي از روال هاي زير استفاده کنيد:
ابتدا، اگر SVP ست نشده است اين گام ها را دنبال کنيد:
1) سيستم را خاموش کنيد.
2) باطري اصلي را درآوريد.
3) باطري پشتيبان (CMOS) را درآوريد. باطري CMOS در اکثر سيستم ها، معمولاً زير صفحه کليد يا در کنار ماژول هاي حافظه قرار دارد. براي مشخص کردن مکان دقيق باطري CMOS، به دفترچه راهنماي سيستم خود مراجعه کنيد.
4) سيستم را روشن کنيد و تا زماني که POST به پايان برسد صبر کنيد. پس از اين که POST به پايان رسيد، هيچ نوع درخواستي براي ورود کلمه عبور نبايد ظاهر شود که اين به معناي برداشته شدن و حذف POP است.
5) سيستم را خاموش کنيد و سپس، CMOS و باطري اصلي را سر جاي خود قرار دهيد.

* در صورتي که يک SVP را ست کرده باشيد (و آن را به خاطر داشته باشيد)، گام هاي زير را دنبال کنيد:
1) با فشردن و نگه داشتن کليدF1، در حالي که کامپيوتر را روشن مي کنيد، برنامه BIOS Setup را به اجرا در آوريد.
2) در password prompot، کلمه عبور SVP را تايپ کنيد و سپس Enter را فشار دهيد. پس از انجام اين کار، صفحه BIOS Setup بايد ظاهر شود.
3) آيکون Password را انتخاب و سپس آيکون Power-on را انتخاب نمائيد.
4) SVP را تايپ کنيد، spacebar را فشار دهيد، Enter را فشار دهيد و سپس دوباره Enter را بزنيد. اين کار نشان مي دهد که شما قصد داريد کلمه عبور را عوض کنيد و به همين دليل، يک کلمه عبور خالي را ست و تائيد مي کند.
5) Exit و سپس Restart را انتخاب کنيد.

Hard disk password) HDP)
 

يک کلمه عبور ديسک سخت، در مقايسه با POP، سطح زيادي از امنيت اضافي را براي داده هاي شما فراهم مي کند. حتي اگر شما يک POP را ست کرده باشيد، هر کسي مي تواند ديسک سخت شما را از روي سيستم بردارد و مجدداً آن را بر روي سيستم ديگري نصب کند و از اين طريق به داده هاي ما دسترسي پيدا کند. هر چند، اگر شما يک HDP را ست کنيد، هيچ کس نمي تواند بدون دانستن کلمه عبور ديسک سخت، به داده هاي ذخيره شده بر روي درايو شما دسترسي يابد. به دليل اين که HDP در واقع بر روي ديسک سخت ذخيره مي شود، تا زماني که آن را عوض کنيد يا برداريد همان جا باقي مي ماند. هر چند، انجام اين کار نياز به دانستن کلمه عبور اوليه دارد.
اگر يک کلمه عبور براي ديسک سخت ست کنيد، در زمان هاي زير از شما خواسته مي شود آن را وارد کنيد:
طي فرآيند POST، هر بار که سيستم روشن شود.
* اگر شما درايو را به سيستم ديگري انتقال دهيد، کماکان بايد براي دسترسي به آن، طي فرآيند POST، کلمه عبور را وارد کنيد.
* اگر شما علاوه بر HDP، يک SVP را ست نکرده باشيد، هر بار که سيستم از حالت suspend را حال اصلي باز مي گردد بايد HDV را وارد کنيد.

براي ست کردن HDV، گام هاي زير را دنبال کنيد:
 

1) برنامه BIOS Setup را اجرا کنيد و سپس کامپيوتر را روشن کنيد.
2) آيکون Password و سپس آيکونHDD-1 يا HDD-2 را، بر اساس اين که قصد ست کردن کلمه عبور بر روي کدام يک از درايوها را داريد انتخاب کنيد.
3) کلمه عبور مورد نظر خود را وارد و سپس Enter را بزنيد. شما مي توانيد از هر نوع ترکيبي از اعداد و حروف (تا حداکثر 7 کاراکتر)استفاده کنيد حروف، case-sensitive نيستند و در نتيجه با حروف بزرگ و کوچک به يک شکل رفتار مي شود.
4) براي تائيد کلمه عبور، آن را مجدداً وارد کنيد.
5) Exit و سپس restart را انتخاب کنيد.

براي عوض کردن کلمه عبور ديسک سخت، گام هاي زير را دنبال کنيد:
 

1) سيستم را خاموش کنيد، حداقل 5 ثانيه صبر کنيد و سپس مجدداً سيستم را روشن کنيد.
2) وقتي HDP prompt ظاهر شد، کلمه عبور فعلي را وارد کنيد و سپس spacebar را فشار دهيد.
3) کلمه عبور جديد را وارد کنيد و spacebar را فشار دهيد. به خاطر داشته باشيد که از بيش از 7 کاراکتر استفاده نکنيد.
4) براي تائيد کلمه عبور جديد، آن را دوباره وارد کنيد و سپس Enter را فشار دهيد.

براي حذف و برداشتن کلمه عبور ديسک سخت، گام هاي زير را دنبال کنيد:
 

1) سيستم را خاموش کنيد، حداقل 5 ثانيه منتظر بمانيد و مجدداً سيستم را روشن کنيد.
2) وقتي HDP prompt ظاهر شد، کلمه عبور فعلي را وارد کنيد،spacebar را فشار دهيد و سپس Enter را بزنيد.
اغلب درايوهاي ديسک سخت دو و نيم اينچي لپ تاپ ها از ويژگي HDP، که مي توانيد با استفاده از برنامه BIOS Setup آن را ست کنيد پشتيباني مي کنند.HDP مي تواند از دسترسي غيرمجاز به ديسک سخت شما جلوگيري کند، حتي اگر درايو و ديسک سخت، بر روي سيستم ديگري نصب شود. اطمينان حاصل کنيد که يک نسخه از کلمه عبور، در جايي امن نگهداري مي شود زيرا اگر آن را فراموش کنيد يا از دست بدهيد، هيچ راهي براي دسترسي مجدد به درايو نداريد! بدون HDP، درايو و تمام داده هاي شما براي هميشه زنداني و غير قابل دسترس مي شوند.

Supervisor Password) SV)
 

SVP، در مقايسه با POP، سطح متفاوتي از ايمني را براي لپ تاپ شما فراهم مي کند. SVP از دسترسي افراد غير مجاز به پيکربندي سخت افزاري شما (BIOS Setup) جلوگيري مي کند.
اگر يک SVP بر روي سيستم ست شود، شما طبيعتاً زماني که قصد داريد به BIOS Setup دسترسي پيدا کنيد بايد اين کلمه عبور را وارد کنيد.
SVP به صاحب، گرداننده و مدير سيستم اجازه مي دهد چندين سيستم را به طور همزمان کنترل کند.SVP توسط مدير سيستم ست مي شود و معمولاً کاربران سيستم نيازي به آن ندارند. به عبارت ديگر، کاربران مي توانند سيستم هاي خود را بدون دانستن يا وارد کردن SVP روشن و از آن استفاده کنند.SVP فقط براي دسترسي به BIOS Setup مورد نياز است و ويژگي هاي امنيتي زير را براي سيستم ها فراهم مي کند:
فقط يک مدير سيستم که از SVP آگاه است مي تواند به BIOS Setup دسترسي پيدا کند. اگر يک SVP ست شود، اگر شما بخواهيد به BIOS Setup دسترسي پيدا کنيد بايد آن را وارد کنيد.
يک کاربر کماکان مي تواند براي محافظت از داده هاي خود در مقابل دسترسي افراد غير مجاز، يک POP متفاوت براي سيستم خود ست کند. مدير سيستم مي تواند از SVP براي دسترسي به کامپيوتر استفاده کند حتي اگر کاربر، يک POP ست کرده باشد.
SVP همچنين مي تواند علاوه بر HDV عمل کند. ديسک سخت، هم توسط SVP و هم توسط HDP (اگر هر دوي آن ها ست شده باشند) محافظت مي شود. اگر HDP ست نشده باشد، SVP همان کلمه عبور را براي HDV نيز ست مي کند. اگر HDP فراموش شود، مي توان از SVP براي دسترسي به درايو استفاده کرد.

يک مدير سيستم مي تواند يک SVP براي چند سيستم ست کند. براي ست کردن SVP، گام هاي زير را دنبال کنيد:
 

1) با فشردن و نگه داشتن کليد F1 و در حالي که سيستم را روشن مي کنيد برنامه BIOS Setup را اجرا کنيد.
2) آيکون Password و سپس آيکون Supervisor را انتخاب کنيد.
3) کلمه عبور مورد نظر خود را وارد کنيد و Enter را فشار دهيد. شما مي توانيد از ترکيبي از حروف و اعداد استفاده کنيد به شرط اين که تعداد آن ها از 7 کاراکتر بيش تر نشود. حروف، case sensitive نيستند بدين معنا که حروف کوچک و بزرگ با هم تفاوتي ندارند.
4) براي تائيد کلمه عبور، آن را مجدداً وارد کنيد و سپس Enter را فشار دهيد.
5) Exit و سپس restart را انتخاب کنيد.
براي تغيير SVP، گام هاي زير را دنبال کنيد:
1) برنامه BIOS Setup را با فشردن دکمهF1 و در حالي که سيستم را روشن مي کنيد، اجرا نمائيد.
2) در Password prompt، کلمه عبورSVP را وارد کنيد و سپس Enter را فشار دهيد. در اين جا، صفحه BIOS Setup بايد ظاهر شود.
3) آيکون password و سپس آيکون Supervisor را انتخاب کنيد.
4) کلمه عبور فعلي را وارد کنيد و spacebar را فشار دهيد.
5) کلمه عبور جديد را وارد کنيد و سپس Enter را فشار دهيد.
6) براي تاييد کلمه عبور وارد شده، آن را دوباره وارد کنيد.
7) Exit و سپس Restart را انتخاب کنيد.

براي برداشتن و حذف SVP، گام هاي زير را دنبال کنيد:
 

1) برنامه BIOS Setup را با فشردن دکمه F1 و در حالي که سيستم را روشن مي کنيد اجرا نمائيد.
2) در password prompt، کلمه عبور SVP را وارد کنيد و سپس Enter را فشار دهيد. در اين جا، صفحه BIOS Setup بايد ظاهر شود.
3) آيکون passwprd و سپس آيکون Supervisor را انتخاب کنيد.
4) کلمه عبور فعلي را وارد کنيد و spacebar را فشار دهيد.
5) Enter را دوبار فشار دهيد.
6) Exit و سپس Restart را انتخاب کنيد.
توجه داشته باشيد وقتي يک SVP بر روي سيستم ست مي شود، بطور اتوماتيک همان کلمه عبور را براي HDP نيز ست مي کند.
کاربر از اين موضوع آگاه نمي شود زيرا در اين موقعيت، وقتي سيستم بوت مي شود، BIOS به طور اتوماتيک هر دو کلمه عبور را فراهم مي کند و سيستم به طور نرمال بوت مي شود. هر چند، به محض اين که براي وارد شدن به BIOS اقدام شود، يا وقتي که سخت افزار سيستم ارتقاء پيدا کند يا ديسک سخت به يک سيستم ديگر انتقال يابد، سيستم از بوت شدن خودداري مي کند مگر اين که SVP (و HDP که داراي همان مقدار است) وارد شود.
اگر شما قصد داريد يک لپ تاپ دست دوم بخريد، اطمينان حاصل کنيد که تمام کلمه هاي عبور، خصوصاً SVP و HDP را از سيستم پاک کنيد. در غير اين صورت، اطمينان حاصل کنيد که هر دوي اين کلمه هاي عبور را به دقت از فرد فروشنده لپ تاپ دريافت کرده ايد.
سيستمي که چنين کلمه هاي عبوري بر روي آن ست باشد و شما از آن ها آگاهي نداشته باشيد سيستم بي مصرفي خواهد بود زيرا بدون اين کلمه هاي عبور، شما نمي توانيد از اين سيستم استفاده کنيد يا به ديسک سخت آن دسترسي يابيد.

شکستن POP,HDP و SVP
 

اگر شما HDV يا SVP را فراموش کنيد يا از دست بدهيد، IBM و اغلب سازندگان ديگر به صراحت به شما خواهند گفت که همه چيز از دست رفته است. اگر چه اين موضوع، ناراحت کننده و نااميد کننده به نظر مي رسد يک کمپاني توانسته است امنيت سخت افزاري لپ تاپ ها را بشکند و امکان بازيابي هم مادربرد و هم ديسک سخت را که کلمات عبور آن ها فراموش شده است فراهم کند. اين کمپاني که (Nortek) نام دارد و اولين کمپاني است که مي تواند چنين تسهيلاتي را فراهم کند. متاسفانه، سرويس هاي بازيابي اين کمپاني ارزان نيستند زيرا چيپ امنيتي بايد از سيستم (مادربرد) و همچنين ديسک سخت برداشته شود و يک چيپ جديد بر روي آن لحيم شود. به دليل اين که امکان سرقت لپ تاپ وجود دارد، من توصيه مي کنم که هم SVP و همHDP را بر روي سيستم لپ تاپ خود ست کنيد. به اين ترتيب، اگر سيستم شما ربوده شود، سارق نه تنها نمي تواند به داده هاي ديسک سخت شما دسترسي پيدا کند بلکه قادر نخواهد بود از خود لپ تاپ نيز استفاده کند.
Nortek همچنين در سايت خود داراي لينکي به Stolen Computer Registry در آدرس (http://www.stolencomputers.org) است که مکاني بين المللي براي ثبت اطلاعات مربوط به کامپيوترهاي به سرقت رفته مي باشد. اگر سيستم من به سرقت مي رفت، هرگز هيچ شکي به خود راه نمي دادم و هم با Stolen Computer Registry و هم با Nortek تماس مي گرفتم و شماره سريال کامپيوتر به سرقت رفته خود را به اطلاع آن ها مي رساندم.

کلمه عبور ويندوز
 

POP ،HDP و SVP همگي مبتني بر سخت افزار سيستم هستند و هيچ ارتباطي با ويندوز يا هر نوع سيستم عامل ديگر ندارند.
بدين ترتيب، کلمه هاي عبور مبتني بر سخت افزار هيچ تداخلي با استفاده از کلمه هاي عبور اضافي که مي توانند از طريق ويندوز يا هر سيستم عامل ديگري ست و نگهداري شوند ايجاد نمي کند. براي اطلاعات بيش تر در مورد کلمه هاي عبوري که توسط سيستم عامل مي توانيد آن ها را ست کنيد به مستندات سيستم عامل خود مراجعه کنيد.
منبع: بزرگراه رايانه، شماره ي 140
Add Comments
Name:
Email:
User Comments:
SecurityCode: Captcha ImageChange Image