جستجو در محصولات

گالری پروژه های افتر افکت
گالری پروژه های PSD
جستجو در محصولات


تبلیغ بانک ها در صفحات
ربات ساز تلگرام در صفحات
ایمن نیوز در صفحات
.. سیستم ارسال پیامک ..
ايرباس(Airbus (3
-(0 Body) 
ايرباس(Airbus (3
Visitor 970
Category: دنياي فن آوري

سرويس و نگهداري کنکورد

تا پيش از بازنشسته شدن هواپيماي کنکورد در سال 2003، شرکت ايرباس قطعات يدکي و سرويس مورد نياز کنکوردها را تامين مي‌کرده است.

ليست هواپيماهاي ايرباس و ويژگي‌هاي آنها

خانواده هواپيماهاي ايرباس

 هواپيما 

 ويژگي‌ها 

 تعداد مسافر 

 حداکثر تعداد مسافر 

 تاريخ معرفي 

 نخستين پرواز 

 نخستين تحويل به مشتري 

 تاريخ توقف توليد 

ايرباسآ-300

2موتور، 2 راهرو

228-254

361

ماه مه 1969

اکتبر 1972

ماه مه 1974
ايرفرانس

توليد در 27 مارس 2007 متوقف شد.

ايرباسآ-310

2موتور، 2 راهرو
مدل تغيير يافته?A300

187

279

ژوئيه 1978

3آوريل 1982

دسامبر 1985
هواپيماييالجزاير

توليد در 27 مارس 2007 متوقف شد.

ايرباسآ-318

2موتور، يک راهرو، حدود 6 متر کوتاه‌تر ازA320

107

117

آوريل 1999

15ژانويه 2002

اکتبر 2003
ايرفرانس

ايرباسآ-319

2موتور، يک راهرو، حدود 4 متر کوتاه‌تر ازA320

124

156

ژوئن 1993

25آوت 1995

آوريل 1996
سوييساير

ايرباسآ-320

2موتور، يک راهرو

150

180

مارس 1984

22فوريه 1987

مارس 1988
ايراينتر

ايرباسآ-321

2موتور، يک راهرو، حدود 7 متر کشيده‌تر ازA320

185

220

نوامبر 1989

11مارس 1993

ژانويه 1994
لوفتهانزا

ايرباسآ-330

2موتور، 2 راهرو

253-295

406-440

ژوئن 1987

2نوامبر 1992

دسامبر 1993
ايراينتر

ايرباسآ-340

4موتور، 2 راهرو

239-380

420-440

ژوئن 1987

25اکتبر 1991

ژانويه 1993
ايرفرانس

ايرباسآ-350

2موتور، 2 راهرو

270-350

مشخص نيست

دسامبر 2006

پيش‌بيني شده براي 2011

اواسط 2013
هواپيماييTAM برزيل

ايرباسآ-380

4موتور، 2 راهرو، 2 طبقه? کامل

555

853

2002

27آوريل 2005

15اکتبر 2007
هواپيماييسنگاپور


تاريخچه


هواپيماي ايرباس A320-200 شرکت سوئيسي Swiss International Air Lines

صنايع ايرباس نخست به صورت کنسرسيومي از شرکتهاي هوافضايي اروپايي بنيان گذاشته شد تا در بازار هواپيماهاي مسافربري با شرکتهاي آمريکايي مانند بوئينگ، مک‌دانل داگلاس و لاکهيد رقابت کند. جنگ جهاني دوم بسياري از زيرساختارهاي صنعتي اروپا ازجمله صنعت هوايي را از بين برده بود، اما همزمان باعث رشد و شکوفايي صنعت هوايي بسيار موفقي در ايالات متحده آمريکا شده بود. در سال 1965 در نمايشگاه هوايي پاريس، خطوط هوايي عمده اروپا مساله نياز به هواپيماي مسافربري کوتاه‌بُرد و ميان‌بُرد را به بحث و تبادل نظر گذاشتند. در همين سال، به درخواست دولت بريتانيا، شرکت هاوکر سيدلي (Hawker Siddeley) با دو شرکت هوايي فرانسوي به نامهاي برُگِه (Breguet) و نور (Nord) براي آغاز طراحي نخستين هواپيماي ايرباس وارد مذاکره شد. اين سه شرکت طراحي هواپيمايي با کُد HBN 100 را آغاز کردند.
در سال 1966 ميلادي، شرکت سود آوياسيون فرانسوي (Sud Aviation)، شرکت آربايتشگماينشافت (دويچه ايرباس) آلماني (Arbeitsgemeinschaft; Deutche Airbus) و هاوکر سيدلي بريتانيايي (Hawker Siddeley) شرکاي اصلي پروژه ارباس بودند، و درخواست تامين بودجه پروژه به هرسه دولت تقديم شده بود.

تولد آ-300 (A300)

کابين خلبان مدرن هواپيماي غول‌پيکر ايرباس A380

کُد A300 از اوايل سال 1967 ميلادي براي ناميدن هواپيماي در دست طراحي ايرباس انتخاب شد. اين هواپيما قرار بود ظرفيت حمل 320 مسافر را داشته باشد و از دو موتور جت براي توليد نيروي پيشرانه استفاده کند.
در 25 ماه ژوئيه سال 1967 ميلادي، سه دولت اروپايي شريک در پروژه بيانيه‌اي اعلام کردند که «براي افزايش همکاري‌هاي اروپايي در زمينه هوانوردي، توسعه اقتصادي و پيشرفت تکنولوژيکي در اروپا، زمينه‌هاي لازم را براي طراحي و توليد هواپيماي ايرباس را فراهم مي‌آورند.»
پس از توافق نهايي براي همکاري در پروژه ايرباس، رُژه بِتي (Roger Béteille) به سمت مدير فني پروژه A300 منصوب شد. وي فرايند ساخت و توليد هواپيما را بين شرکتهاي گوناگون تقسيم کرد و اين تقسيم‌بندي از آن دوره تا کنون در ساخت تقريبا همه هواپيماهاي ايرباس رعايت مي‌شود. بر اساس اين تقسيم‌بندي قرار شد که اتاق خلبان، ابزار و ادوات کنترل پرواز، و بخش مياني زير بدنه هواپيما در فرانسه توليد شود. رژه بيتي که از طرفداران هواپيماي جت 3-موتوره بريتانيايي ترايدنت (Trident) بود، ساخت بالهاي هواپيما را به هاوکر سيدلي در بريتانيا واگذار کرد. همچنين مقرر شد که ساخت قسمت‌هاي جلو و عقب و بخش مياني فوقاني بدنه اصلي هواپيما در آلمان، شهپرها و اجزاء بالها در هلند، و بالک‌هاي افقي عقب در اسپانيا ساخته شوند.
در 26 سپتامبر سال 1967 طي توافقي مقرر شد که شرکت سود آوياسيون فرانسوي رهبري پروژه را در دست داشته باشد، فرانسه و بريتانيا هريک 37،5 درصد و آلمان 25 درصد کار را در دست داشته باشند. همچنين شرکت رولزرويس براي ساخت موتور جت براي ايرباس انتخاب شد.
در تاريخ 10 آوريل 1969، دولت بريتانيا رسماً از پروژه ايرباس کناره‌گيري کرد، و دولت آلمان با استفاده از اين موقعيت سهام خود را به 50 درصد افزايش داد. پس از خروج دولت بريتانيا از مجموعه سهامداران ايرباس، شرکت هاوکر سيدلي بطور مستقل ساخت بالهاي ايرباس را در بريتانيا ادامه داد.

تاسيس صنايع ايرباس

هواپيماي اَبَرترابري ايرباس موسوم به «نهنگ بلوگا» که مدل تغيير يافته A300-600 است و براي حمل و نقل قطعات بزرگ هواپيما بين کارگاه‌هاي مختلف ايرباس بکار مي‌رود.
صنايع ايرباس به عنوان يک گروه اقتصادي در 18 دسامبر 1980 تاسيس شد. در اين گروه شرکتهاي آئرواسپاسيال فرانسوي (Aerospatiale) و دويچه ايرباس آلماني (Deutche Airbus) هريک 36?5 درصد، هاوکر سيدلي بريتانيايي 20 درصد و فوکر (Fokker-VFW) هلندي 7 درصد سهم کاري داشتند. در سال 1971، آئرواسپاسيال و دويچه ايرباس جمعا سهام خود را به 47?9 درصد کاهش دادند تا شرکت اسپانيايي کاسا (CASA) بتواند 4?2 سهام کار را دريافت کند. در ژانويه 1979 شرکت هوافضايي بريتانيا (British Aerospace) که مالک جديد هاوکر سيدلي بود، 20 درصد سهم کاري را از آن خود کرد.

نخستين پرواز آ-300

نخستين مدل آ-300 در سال 1972 پرواز کرد، و نخستين مدل تجاري آن در سال 1974 وارد خدمت شد. در ابتدا موفقيت ايرباس پيشرفت کندي داشت، بطوريکه شرکت ايرباس قبل از نخستين پرواز آ-300 تا 1972 فقط 15 سفارش قطعي براي اين مدل دريافت کرده بود، و تا سال 1979 تنها 81 فروند هواپيماي آ-300 در شرکتهاي مختلف خدمت مي‌کردند. اما با معرفي مدل آ-320 ناگهان ورق برگشت و ايرباس به عنوان يک بازيگر مهم در بازار هواپيمايي مسافري مطرح شد. ايرباس موفق شد قبل از پرواز آ-320 تعداد 400 سفارش قطعي براي اين مدل دريافت کند.
منابع تحقيق :
www.military-technology.mihanblog.com
www.asoft.ir
fa.wikipedia.org

 


Add Comments
Name:
Email:
User Comments:
SecurityCode: Captcha ImageChange Image