جستجو در محصولات

گالری پروژه های افتر افکت
گالری پروژه های PSD
جستجو در محصولات


تبلیغ بانک ها در صفحات
ربات ساز تلگرام در صفحات
ایمن نیوز در صفحات
.. سیستم ارسال پیامک ..
Golden-i: يک سيستم کامپيوتري واقعاً سيار
-(0 Body) 
Golden-i: يک سيستم کامپيوتري واقعاً سيار
Visitor 257
Category: دنياي فن آوري
اگرشما طرفدار فيلم ترميناتور يا نمايش تلويزيوني باشيد، احتمالاً کنجکاو هستيد بدانيد داشتن يک کامپيوتر توکار با قابليت دسترسي به هر نوع داده و قابل مشاهده کردن اين داده ها در ميدان ديد عادي تان در حالي که بر کارتان متمرکز هستيد، چگونه خواهد بود.
امکان در اختيار گرفتن کامپيوترهاي بسيار کوچک و نمايش گرهايي که در درون چشم شما جاي مي گيرند در آينده نزديک بسيار خوشبينانه است. اما به واسطه وجود وسيله اي که توسط Kopin توسعه داده شده است شما مي توانيد داده ها را از هر جايي فرا بخوانيد و بدون اين که توانايي ارتباط بصري شما با جهان واقعي دچار اختلال شود، اين داده ها را مشاهده کنيد. Golden-i، يک نمايش گر و سيستم ارتباطي سبک است که بر روي سر جاي مي گيرد و يک نمايش گر LCD پانزده اينچي را شبيه سازي مي کند و دقيقاً در خارج از ميدان ديد عادي شما قرار مي گيرد. اين سيستم مي تواند به طور همزمان با 7 وسيله يا شبکه براي دسترسي به داده ها کار کند و قادر است از توان پردازشي و نرم افزارهايي که بر روي آن ابزار يا شبکه ها يافت مي شود، استفاده کند. Jeff Jacobsen، مدير محصول Golden-i در Kopin مي گويد: Golden-i به مرحله جاي دادن يک بُرد در داخل بدن شما نزديک شده که از اين طريق شما بدون انجام هر گونه عملياتي قادر به استفاده از آن هستيد.

ويژگي ها و امکانات Golden-i
 

مثل هر سيستم کامپيوتري ديگري، Golden-i نيز از چندين بخش کليدي و اصلي تشکيل شده است:

اتصال (Connection): هدست Golden-i به طور بي سيم و با استفاده از بلوتوث، Wi-Fi يا يک شبکه سلولي به ساير ابزار متصل مي شود. اگر يک شبکه ميزبان به يک راديو يا خط تلفن زميني دسترسي داشته باشد Golden-i مي تواند از اين ها براي ايجاد يک اتصال استفاده کند.
 

- نمايش گر: Pod نوري Golden-i يک نمايش گر تمام رنگي 24 بيتي را که به شکلي ظاهر مي شود که گويا بين 18 تا 22 اينچ از چهره کاربر فاصله دارد Project مي کند. کيفيت اين نمايش گر مثل کيفيت DVD بر روي يک نمايش گر 15اينچي است. در عالم واقع، اين نمايش گر SVGA کوچک است که اندکي از چشم کاربر فاصله دارد.
- اينترفيس: Golden-i از سيستم عامل هاي مايکروسافت مثل Windows CE 6.0 استفاده مي کند، اگرچه نسخه هاي بعدي از Windows Phone 7 بهره برداري خواهند نمود.
- حافظه: اين وسيله از يک کارت microSD قابل تعويض با ظرفيت تا 32 گيگابايت پشتيباني مي کند. Golden-i همچنين مي تواند از گستره وسيعي از پيکره بندي هاي حافظه شامل NAND 4 گيگابايتي و ‎2GB mobile DDR RAM استفاده نمايد.
- پردازنده: Golden-i از يک 65nm Tl OMAP mobile dual processor، يک پردازنده Arm Cortex -A8 که سرعت ساعتي تا ‎1GHzرا ارائه مي کند، بهره برداري نموده است. توسعه دهندگان Golden-i در حال حاضر مراحل سوئيچينگ به يک پردازنده nm Tl Omap‏45، يک ARM Cortex-A9 را طي مي کنند. پردازنده OMAP يک پردازنده کم مصرف است که در عمر باتري صرفه جويي مي کند.

تشخيص صدا
 

کاربر Golden-i مي تواند فرامين صوتي را صادر کند که اين امر به واسطه وجود نرم افزار تشخيص صداي VoCon3200، ساخت Nuance Communication که براي انجام کارهاي متداول نظير صدور فرمان هاي ساده طراحي شده امکان پذير شده است. Jacobsen مي گويد: "يکي از مشکلاتي که من در تشخيص صدا مشاهده کردم طراحي آن-که مثل بارکد خوان ها به نظر مي رسد - بود. آن ها به دنبال تلفظ دقيق بودند. مردم اين جوري حرف نمي زنند. ما چيزي را به شکل داخلي توسعه داديم که به آن الگوريتم Xenolinguistic mutating گفته مي شود. اين به تلفظ شما گوش مي دهد و بر اساس روش حرف زدن شما خودش را تصحيح مي کند". صحت تشخيص صداي Golden-i‎‏ 95 درصد است و پس از 10 دقيقه آموزش به 98 تا 99 درصد مي رسد.
Jacobsen مي گويد " ما از يک دکمه push-to-talk استفاده نمي کنيم. اين نرم افزار تفاوت بين يک فرمان و يک جمله را تشخيص مي دهد. و مجموعه محدودي از چيزهايي که به دنبال آن مي گردد، دارد". با استفاده از نرم افزار تشخيص صدا، شما هنگام صدور يک فرمان به Golden-i مي توانيد به شکل عادي صحبت کنيد. به عنوان مثال، اگر مجموعه اي از شماتيک ها را بر روي کامپيوتر خود داشته باشيد مي توانيد فرمان هايي مثل Open my PC يا Open Schematics folder را صادر کنيد تا سيستم داده هاي مورد نظر را نمايش دهد.

تاريحچه Golden-i
 

ياکوبسن کار بر روي پروژه Golden-i را در ژوئن 2007 آغاز کرد. او مي گويد: "کاري که من در طي 6 ماه اول انجام دادم بررسي امکانات موجود و ساخت يک نمونه اوليه بود. زمان هايي بود که هر وقت سراغ کسي مي رفتم مي گفت: چنين چيزي امکان پذير نيست، رديابي و اشارات و حرکات آن فقط به درد بازي ها يا شايد ارتش مي خورد". اما امروز ياکوبسن مي گويد Golden-i در شوها و نمايش گاه هاي تجاري محبوبيت بسياري کسب کرده است. او اشاره مي کند: ممکن است ما در اولين روز 200 و در دومين روز 500 نمايش داشته باشيم اما آن ها در نهايت راه فروش خود را پيدا خواهند کرد.

آينده Golden-i
 

در اين مرحله، هدف Golden-i بازار مصرفي نيست، اگر چه ياکوبسن مي گويد اين اتفاق در آينده رخ خواهد داد. نسخه بعدي از 30 درصد انرژي کم تر، Window Phone7 و ‎4G cellular و ارتباطات WiMAX استفاده خواهد کرد. ياکوبسن مي گويد "نسل بعدي Golden-i شبيه يک هدست بلوتوث خواهد بود. وقتي نمايش گري با يک سايز قابل قبول در اختيار داشته باشيد کارهاي بسيار جالب توجهي وجود دارد که مي توانيد انجام دهيد".

نگاهي کلي به چگونگي کارکرد Golden-i
 

Golden-i به شکلي طراحي شده تا کاربران بتواند از عينک هاي معمولي، عينک هاي آفتابي، کلاه، يا هرچيزي ديگر که براي انجام کارهاي خود به آن نياز دارند استفاده کنند. مدارات الکترونيکي و بسته باتري در زير سطح يک کلاه جاي مي گيرند. ياکوبسن مي گويد اين وسيله به طور خاص براي افرادي که کارهاي صنعتي انجام مي دهند طراحي شده است. بخش مربوط به گوش، داخل گوش قرار نمي گيرد. در عوض، در قسمت بالاي وسيله جاي مي گيرد و به کاربران اجازه مي دهد به همکاران خود گوش فرا دهند. تکنولوژي از بين برنده سر و صدا که در ميکروفون به کار رفته به کاربر اجازه مي دهد به طور عادي حرف بزند، حتي در محيط هايي با 100 يا بيش از 100 دسي بل صدا. ياکوبسن مي گويد اين وسيله يک مخروط سکوت در اطراف دهان کاربر ايجاد مي کند. مدارات الکترونيکي و بسته باتري شامل يک درگاه mini-USB، يک شکاف کارت microSD براي تا 32 گيگابايت حافظه، يک باتري ‎1200mA/hrLi-ion که امکان حداقل 8 ساعت کار را فراهم مي کند و پردازنده OMAP است. اين بسته در بردارنده يک بُرد 35 در 35 ميليمتري و همچنين تعدادي بُرد کوچکتر که آنتن و مدارات مربوط به رديابي حرکت سر را در خود جاي مي دهد، است.

Golden-i Microdisplay
 

نمايش گر golden-i يک قطعه تکنولوژيک بسيار جالب توجه است. اين، يک microdisplay با رزولوشن SVGA است که در انتهاي يک بازوي قابل تنظيم جاي مي گيرد. Pod نوري (A در شکل 2) در صورت نياز مي تواند تصاوير UV يا IR ايجاد شده توسط دوربين را نمايش دهد. يک LED نيز مي تواند در داخل pod نوري قرار گيرد تا تحت هر شرايطي نور روشن و سفيد را فراهم کند. اگر نياز داشته باشيد که اين microdisplay کاملاً از ميدان ديد شما خارج شود مي توانيد طول بازوي قابل تنظيم آن (B در شکل 2)را افزايش دهيد و pod نوري را از سر راه برداريد. pod نوري را مي توانيد در نزديکي چشم راست يا چپ خود قرار دهيد.
ياکوبسن مي گويد "Micro eyewear هميشه در دستور کار بوده اما هرگز چيز مناسبي در اين حوزه توسعه داده نشده است. بزرگترين مشکلي که من در زمينه توسعه eyewear مشاهده کرده ام اين است که همه سعي دارند يک اسباب بازي توليد کنند.... همه آن ها چيزي کاملاً نامناسب و غلط توليد کرده اند. آن ها چيزي مثل چشم بند دزدان دريايي ساخته اند. اين چيزي نيست که مثل چشم بند دزدان دريايي مورد استفاده قرار گيرد. خيلي از افراد مي خواهند آن را در جلوي چشمان خود حرکت دهند. ما از 10درصد ميدان ديد شما استفاده مي کنيم اما اين ناحيه اي است که شما به هر حال به طور طبيعي به آن توجهي نمي کنيد. شما در عين حال مي توانيد pod نوري را به سمت بالا و پايين چشم خود حرکت دهيد".
نمايش گر که در pod نوري قرار داده شده از چشم شما چند اينچ فاصله دارد و درست در زير سطح چشم واقع مي شود. طراحي آن به شکلي است که pod نوري را در ناحيه اي در کنار بيني و درست بالاي چانه که ناحيه اي است که به طور طبيعي در ميدان ديد يک فرد قرار نمي گيرد، جاي مي دهد. به دليل محل جاگذاري pod نوري، و به دليل اين که با يک فوکوس بي نهايت طراحي شده، کاربر نمايش گري را مي بيند که بين 18 تا 22 اينچ دورتر از او است. نمايش گر به صورت يک صفحه نمايش 15 اينچي، 24 بيت و تمام رنگي با کيفيت ويدئوي DVD ديده مي شود. همان گونه که در بخش C شکل (2) مشاهده مي کنيد، ظاهر آن شبيه تمام نمايش گرهاي ويندوز است.
اين نمايشگر براي تماشاي دائمي طراحي نشده است. در عوض، بهتر است آن را به شکل يکmicrodisplay شبيه داشبور يک اتوموبيل در نظر بگيريد. شما براي جمع آوري اطلاعات، نيم نگاهي به داشبورد اتوموبيل مي اندازيد و سپس ميدان ديد خود را متوجه مسير و جاده اي که در آن رانندگي مي کنيد مي نمائيد. در يک setting صنعتي، Golden-i به همين شکل کار مي کند. کاربر براي آگاهي از اطلاعات، نيم نگاهي به microdisplay مي اندازد و سپس ميدان ديد خود را به منطقه کاري خود معطوف مي کند. با استفاده از Golden-i شما مي توانيد يک سند يا صفحه بزرگ را بر روي microdisplay باز کنيد، اگر چه نمي توانيد کل سند را به يکباره ببينيد. در عوض، از حرکت عادي سر خود براي تغيير منطقه سندي که بر روي microdisplay در حال نمايش است استفاده مي کنيد. به عنوان مثال اگربخواهيد بخش پايين سند را ببينيد به طور طبيعي سر خود را به پايين حرکت مي دهيد و نمايش گر تصوير سند را تغيير مي دهد. Hillcrest Labs يک ردياب مکاني زمان واقعي 6 محوره توسعه داده که اين کار را انجام مي دهد. ياکوبسن مي گويد شما در تمام مواقع به کل تصوير با رزولوشن کامل نياز نداريد.
pod نوري نيز در بردارنده يک ميکروفون و اسپيکر و همچنين dial هايي براي تنظيم microdisplay است (D در شکل 2 ).
منبع: بزرگراه رايانه، شماره ي 140
Add Comments
Name:
Email:  
User Comments:
SecurityCode: Captcha ImageChange Image