جستجو در محصولات

گالری پروژه های افتر افکت
گالری پروژه های PSD
جستجو در محصولات


تبلیغ بانک ها در صفحات
ربات ساز تلگرام در صفحات
ایمن نیوز در صفحات
.. سیستم ارسال پیامک ..
USB 3.0 در مقابل eSATA
-(0 Body) 
USB 3.0 در مقابل eSATA
Visitor 399
Category: دنياي فن آوري
روش هاي متعددي براي اتصال ابزار ذخيره سازي بيروني به کامپيوتر شما وجود دارد. سه روش اصلي اين کار استفاده از،USB FireWire و eSATAاست. اگر چه USB 2.0، با سرعت انتقال MB/s 33 خود براي تبادل داده ها، به دست و پا مي افتد، محبوب ترين اينترفيس در بين کاربران به شمار مي رود.
به دليل همين محبوبيت، توسعه اين روش تبادل ديتا ادامه کرده و در حال حاضر با معرفي USB 3.0 پهناي باند بيش تري در اختيار کاربران قرار گرفته است. FireWire عملاً مرده و از بين رفته است (حتي کامپيوترهاي Apple نيز ديگر با درگاه هاي FireWire عرضه نمي شوند.)
اغلب مادربردها داراي eSATA هستند اما آخرين باري که يک ديسک سخت eSATA ديديد کي بود؟
با در نظر گرفتن توان خروجي 5Gb/s اينترفيس USB 3.0، آيا زمان آن فرا رسيده که دست از eSATA بر داريم يا هنوز هم فضايي براي نفس کشيدن آن وجود دارد؟ براي پاسخ به اين سوال، ما USB 3.0 را با eSATA ي 3Gb/sقديمي مقايسه کرده ايم.

ويژگي ها
 

بديهي است که هم USB 3.0 و هم eSATA مي تواند براي اتصال ابزار ذخيره سازي بيروني به PC شما مورد استفاده قرار گيرد. اما زيبايي USB در universal بودن آن است: يک درگاه USB 3.0 مي تواند يک چاپ گر، ابزار ورودي، فن، پخش کننده MP3، گوشي هوشمند، کمکوردر، گرم کننده ماگ، را متصل کند و با USB 2.0 و USB 1.1 نيز سازگاري دارد.
با استفاده ازeSATA، شما صرفاً به ديسک هاي سخت و برخي از درايوهاي فلش محدود مي شويد. هرچند، eSATA از طريق فرمان هاي SATA محلي عبور مي کند؛ از نقطه نظر يک ابزار نبايد هيچ تفاوتي بين يک درايو eSATA و يک داريو محلي SATA وجود داشته باشد.
ديسک هاي سخت USB 3.0 مجبور هستند از يک کنترولر SATA-to-USB استفاده کنند. اما اين موضوع هم نمي تواند نافي چند منظوره بودن USB ها باشد.
برنده :USB3.0

در دسترس بودن
 

اغلب مادربردهاي نسبتاً گران قيمتي که در چند سال گذشته به بازار عرضه شدند، حداقل داراي يک درگاه eSATA بودند و بيش تر کيس هاي کامپيوتر در قسمت جلويي خود کانکتورهاي eSATA دارند که مستقيماً به يکي از درگاه هاي eSATA مادربرد متصل مي شود.
تنها در 4 يا 5 ماه قبل بود که USB 3.0 بر روي لپ تاپ و کيس کامپيوترها ظاهر شد و براي دسک تاپ ها هنوز هيچ نوع هدر داخلي مادربرد وجود ندارد.
اين بدان معنا است که کابل هاي USB بايد مستقيماً از پشت کيس خارج شوند و به هدرهاي USB 3.0 پشت مادربرد شما متصل شوند.
از سوي ديگر،درايوهاي USB 3.0 مدتي است رايج شده اند در حالي که درايوهاي eSATA چنين وضعيتي ندارند.

سادگي استفاده
 

استفاده از USB بسيار بسيار ساده است: کافي است آن را وارد کنيد و کار تمام است.
تمام سيستم عامل ها درايورهاي USB قدرتمندي دارند و به طوراتوماتيک واليوم هاي USB را تشخيص مي دهند و mount مي کنند. ابزار USB 3.0 به خوبي مي توانند بر روي درگاه هاي USB 2.0 عمل کنند اگرچه به اندازه آن سريع نيستند . eSATA در اين زمينه از USB عقب تر است.
اگرچه شما مي توانيد ابزار eSATA را به شکل hotplug به کامپيوتر متصل کنيد، قبل از اين که سيستم را از نو بوت کنيد تضميني براي شناسايي توسط کامپيوتر و مشاهده آن ها وجود ندارد.
برنده :USB 3.0

کارآيي
 

Throughput (توان خروجي) USB 3.0 معادل 5Gb/s است که تقريباً دو برابر مشخصات 3Gb/s درايوهاي eSATA است. بنابراين ما انتظار داشتيم که USB 3.0 بتواند eSATA را درسنجه هاي انجام گرفته به سختي شکست دهد. اما اشتباه مي کرديم. واقعاً اشتباه مي کرديم. ما هر دو اينترفيس را با يک SSD و اسباب و ابزار تست مشابه، station docking هاي eSATA و USB 3.0 از يک خط توليد مشابه تست کرديم و 3Gb/s eSATA توانست USB 3.0 را شکست دهد.

نه با تفاوتي اندک: سرعت خواندن eSATA کماکان نصف USB 3.0 بود و سرعت هاي نوشتن در eSATA دو برابر USB 3.0 بود. با تکامل مشخصات فني USB 3.0، بايد انتظار داشته باشيم که اين فاصله روز به روز کم تر شود که در اين صورت 6Gb/s eSATAاز ميدان رقابت خارج خواهد شد.
 

و جايز ه تعلق مي گيرد به ...
 

ما جايزه را به USB 3.0 مي دهيم. اگر چه eSATA در زمينه کارآيي مرز روشني دارد تقريباً تمام ابزار ذخيره سازي حجيم و بزرگ هنوز هم از ديسک هاي سخت مکانيکي استفاده مي کنند و هم USB 3.0 و هم eSATA از قابليت افزايش توان خروجي (Throughput) که سرعت سريع ترين درايوهاي مکانيکي موجود در بازار را افزايش مي دهد برخوردار هستند.
USB 3.0 در زمينه همه کاره بودن، تطبيق پذيري و سادگي استفاده توان بسيار زيادي دارد؛ شما مي توانيد هزاران وسيله گوناگون را به يک درگاه USB 3.0 متصل کنيد. در حالي که eSATA کارآيي فوق العاده اي ارائه مي کند هنوز هم نمي تواند تا اين حد عملياتي باشد و مجموعه درايور آن نيز به اندازه کافي قوي نيست.
علاوه بر اين،درگاه هاي eSATA بيش از اين فراگير نمي شوند: در آماري که از توليد کيس کامپيوتر در ماه جاري به دست آمده 60 درصد از کيس ها در قسمت جلو داراي درگاه هاي eSATA بوده اند و 80 درصد از آن ها USB 3.0 داشتند؛ حتي بدون يک هدر داخلي مادربرد براي USB 3.0. با به وجود آمدن يک هدر نهايي شده و يکپارچگي USB 3.0 در نسل بعدي چيپ ست مادربردها، ما فکر مي کنيم برنده اين رقابت واضح باشد.

 

BENCHMARKS

 Patriot Inferno           Patrio Inferno
With eSATA                with USB 3.0
                                   

 

184.1

 

126.8

HDTach 3.0.1.0
Avg  Sequential  Read (MB/s)

207.8

111.0

Avg  Sequential Write (MB/s)

231.3

131.5

Burst  Speed (MB/s) 

.2

.2

Random Access (ms)

4%

4%

CPU Utilization (%)


 

منبع: بزرگراه رايانه، شماره ي 140
Add Comments
Name:
Email:  
User Comments:
SecurityCode: Captcha ImageChange Image