جستجو در محصولات

گالری پروژه های افتر افکت
گالری پروژه های PSD
جستجو در محصولات


تبلیغ بانک ها در صفحات
ربات ساز تلگرام در صفحات
ایمن نیوز در صفحات
.. سیستم ارسال پیامک ..
روش هاي افزايش و بهبود عملکرد ويندوز 7 (1)
-(1 Body) 
روش هاي افزايش و بهبود عملکرد ويندوز 7 (1)
Visitor 234
Category: دنياي فن آوري

روش هاي افزايش و بهبود عملکرد ويندوز 7 (1)

اصولا موضوع عملکرد (Performance) پي سي، مسئله اي است که از کاربري به کاربر ديگر متفاوت است. براي برخي از کاربران، چند ثانيه صبر کردن براي راه اندازي سيستم، امري عادي و قابل تحمل است. اما برخي کابران، ساعت ها روي تکنيک ها و ترفندهاي سيستم عامل، وقت صرف مي کنند تا چند ميلي ثانيه سرعت راه اندازي يک نرم افزار را افزايش دهند.
مهندسان نرم افزار که ويندوز 7 را طراحي کردند، توجه زيادي به استفاده بهينه اين سيستم عامل از سخت افزاري که روي آن نصب مي شود، نموده اند و البته در اين کار موفق هم شده اند. اما واقعيت اين است که بروز مشکلات در قدرت عملکرد پي سي بطور غيرقابل اجتناب و حتي غيرقابل انتظاري بروز مي کند. عليرغم بهبودهاي عملکردي اعمال شده در ويندوز7، هنوز مواقعي پيش مي آيد که اين سيستم عامل همانقدر که احتمالا شما انتظار داريد، سريع کار نمي کند.
بسياري از حقه هاي قديمي که براي بهينه سازي پي سي خود مي شناختيد، نيز ديگر کار نخواهند کرد، زيرا روش کار ويندوز 7 در مقايسه با نسخه هاي قبلي سيستم عامل ويندوز، تا حدودي متفاوت است. اگر ويندوز 7 را بر روي يک سيستم قديمي تر نصب کرده ايد، احتمالاً بايد سخت افزار داخل پي سي خود را بصورت فيزيکي ارتقاء دهيد تا يک بهبود عملکرد چشمگير را بدست آوريد. پيش از آنکه کامپيوتر خود را باز کرده و به خرج کردن پول براي خريد قطعات جديد بپردازيد، اقداماتي وجود دارند که مي توانيد از آنها براي بهينه سازي عملکرد سيستم خود بهره گيري نماييد. هنگامي که يک پي سي مبتني بر ويندوز7، از يک ماشين سريع و چابک، به يک موجود تنبل و کند تبديل مي شود، مي تواند بطور غير قابل تصوري نااميد کننده باشد. اجراي برنامه هاي ساده يک عمر طول مي کشد و برخي کارهاي متداول، در حد خزيدن کند مي گردد.
با اين حال، معمولاً کارهايي وجود دارند که مي توانيد براي خروج از اين وضعيت انجام دهيد. يکي از دلايل کاهش ناگهاني عملکرد سيستم، غالباً بخاطر يک يا چند نرم افزار کاربردي ايجاد مي شود که بيش از حد از منابع پردزاشي کامپيوتر شما استفاده مي کنند.
در اين مقاله با برخي تکنيک ها و روش هاي دقيق سنجش عملکرد و بهبود قدرت عملکرد پي سي آشنا مي شويد.

افزايش سرعت منوها
 

هنگامي که بر روي کليد Start کليک مي نماييد، يک وقفه کوتاه اما قابل احساس پيش از باز شدن منو وجود دارد. انتخاب هر برنامه اي در اين فهرست نيز با تأخير مشابهي همراه است. براي افزايش سرعت باز شدن منوها مي توانيد منوي Start را باز کرده و سپس فرمان regedeit را در فيلد Search وارد نماييد. کاربران ويندوز XP بايد ابتدا گزينه Run را از منوي Start انتخاب کنند. حالا به ورودي HKEY_CURRENT_USER\Control panel\Desktop برويد.
بر روي دسک تاپ کليک نماييد. حالا در بخش سمت راست پنجره بر روي گزينه MeunShowDelay کليک راست نموده و سپس گزينه Modify را انتخاب کنيد. عدد مربوطه (زمان تأخير منو) را به مقداري نزديک 100 کاهش داده و سپس بر روي OK کليک نماييد.

نظارت بر منابع ويندوز
 

Windows Resource Monitor يکي از ويژگي هايي است که آن را تنها در ويندوز 7 خواهيد يافت. اين ابزار يک نماي کلي از عملکرد سيستم را به همراه اطلاعات مشروح بلادرنگي درباره ميزان استفاده از پردازنده، حافظه، ديسک و شبکه در اختيار شما قرار مي دهد. براي اجراي برنامه، به منوي Start رفته و سپس فرمان resmon را در فيلد Search وارد کنيد. شما مي توانيد از اين ابزار براي اجرا، توقف، تعليق و يا ادامه کار پردازش ها و سرويس ها و همچنين عيب يابي برنامه هايي که رفتارهاي عجيبي از خود نشان مي دهند، استفاده نماييد.
اين ابزار، اطلاعاتي درباره نحوه عملکرد منابع مختلف سيستم شما را در اختيارتان قرار مي دهد. صفحه Overview يک نماي خلاصه از وضعيت CPU، درايوهاي ديسک سخت، شبکه و حافظه را با نمودارهايي در سمت راست نشان مي دهد. بر روي فلش رو به پايين هر يک از نوارهاي عنوان کليک نماييد تا اطلاعات بيشتري درباره برنامه هايي که بيشترين عطش را براي مصرف منابع کامپيوتر شما دارند، مشاهده کنيد. براي مشاهده اطلاعات اختصاصي تر، بر روي ساير برگه ها کليک نماييد.

روش هاي افزايش و بهبود عملکرد ويندوز 7 (1)

اولويت بندي نرم افزارهاي کاربردي مهم
 

شما مي توانيد به ويندوز بگوييد که قدرت پردازش بيشتري را به نرم افزارهاي کاربردي مورد علاقه تان اختصاص دهد تا نسبت به ساير وظايف اولويت پيدا کنند. يک برنامه را اجرا کرده و سپس Windows Task Manager با فشار ترکيب کليدهاي Ctrl+Alt+Del احضار نماييد (کاربران ويندوزهاي Vista\7 همچنين مي توانند بر روي Taskbar کليک راست نموده و سپس گزينه Start Task Manager را انتخاب کنند). به برگه Applications رفته، بر روي نام برنامه مورد نظر خود کليک راست نموده و سپس گزينه Go to Preocess را انتخاب کنيد. حال بر روي Process تعيين شده، کليک راست نموده و گزينه مورد نظر خود را از منوي Set Priority انتخاب کنيد.

حذف Gadget Sidebar
 

اگر از ويژگي Gadgets در ويندوز ويستا استفاده نمي کنيد، مي توانيد با غيرفعال نمودن آن، منابع سيستم خود را آزاد کنيد. براي اين منظور در پانل کنترل ويندوز گزينه Appearance and Personalization و سپس Windows Sidebar Properties را انتخاب کنيد. حالا گزينه Start Sidebar when Windows Starts را غيرفعال نماييد.

روش هاي افزايش و بهبود عملکرد ويندوز 7 (1)

جستجوهاي غيرضروري بروزرساني
 

واقعا هيچ نياز نيست که Google Software Updater و يا Apple Software Updater بطور مرتب به بررسي وجود نسخه هاي جديد بپردازند. براي متوقف نمودن برنامه هاي غيرضروري که به جستجوي بروزرساني هاي احتمالي مي پردازند، اپلت Administrative Tools را از پانل کنترل ويندوز اجرا کرده و سپس گزينه Task Scheduler را انتخاب نماييد (کاربران XP بايد اپلت Task Scheduled Tasks را از پانل کنترل ويندوز اجرا کنند). براي حذف يا تغيير توالي بروزرساني يک آيتم، بر روي آن کليک راست نموده و سپس گزينه مورد نظر خود را انتخاب کنيد.

روش هاي افزايش و بهبود عملکرد ويندوز 7 (1)

مديريت واکشي اطلاعات در ويندوز
 

Prefetch و SuperFetch ويژگي هايي در ويندوز هستند که کار آنها دقيقا با نامشان انطباق دارد: واکشي (Fetch) اطلاعات و نرم افزارهاي کاربردي که شما احتمالاً به آنها نياز داريد، پيش از درخواست شما و بارگذاري آنها در حافظه که باعث افزايش سرعت مي گردد. شما نيازي نداريد که درباره خود اين فرآيند نگران باشيد، اما اگر مي خواهيد کنترل بيشتري را بر روي آن بدست آوريد مي توانيد از TweakPrefetch استفاده کنيد، يک ابزار مفيد که به شما اجازه مي دهد پارامترهاي مربوطه را متناسب با نيازهاي خودتان مديريت نماييد.

Windows Mobility Center
 

لپ تاپ ها و نت بوک ها، بيش از همکاران دسک تاپ خود نيازمند دسترسي به ويژگي هاي معيني در ويندوز نظير مديريت توان مصرفي، تنظيم روشنائي نمايشگر، شبکه سازي بي سيم و Sync Center هستند. بجاي دسترسي جداگانه به اين تنظيمات از طريق پانل کنترل ويندوز، شما مي توانيد تمام آنها را در يک پنجره واحد داشته باشيد. در منوي Start بر روي گزينه Windows Mobility Center کليک کنيد تا اين نرم افزار کاربردي اجرا گردد. تنظيمات ارائه شده به پيکربندي نت بوک يا لپ تاپ شما بستگي دارند.

استفاده از چندين پروسس
 

هنگامي که شما بيش از يک فولدر را در مرورگر ويندوز باز مي کنيد، Windows7 از System Process موجود استفاده مي نمايد. با وجود آنکه روش مذکور در منابع سيستم صرفه جوئي خواهد کرد، اما به معناي آن است که اگر يک فولدر دچار "Crash" گردد، بقيه نيز احتمالاً به همين سرنوشت دچار خواهند شد. براي باز کردن يک فولدر در يک Process جديد، در حالي که کليد Shift را فشار داده ايد بر روي فولدر مورد نظر کليک راست نموده و سپس گزينه Open in new Process را انتخاب کنيد.

Readyboost
 

يقيناً بسياري از کابران علاقه اي ندارند که PCهاي خود را باز کرده و خود را با ارتقاءهاي سخت افزاري (براي تقويت عملکرد آن) درگير نمايند. يک روش براي بهبود عملکرد سيستم، بدون نياز به چنين دردسرهايي، استفاده از Readyboost است. اين ويژگي ويندوز، از يک کليد حافظه USB، براي ارتقاء عملکرد، بهره گيري مي کند. Readyboost قادر است اين کار را بدون به خطر انداختن اطلاعات شخصي کاربر، در صورت دزديده شدن Flash USB و يا ريسک از دست دادن اطلاعات در صورت جداشدن غيرمنتظره آن از کامپيوتر، انجام دهد.
تنها نکته اي که بايد به آن توجه داشته باشيد، اين است که تمام مدل هاي Flash USB بطور يکساني توليد نشده اند و نمونه ي مورد استفاده شما بايد به اندازه کافي سريع باشد تا بتواند تفاوت محسوسي را ايجاد نمايد. مايکروسافت معتقد است که ابزار مورد نظر بايد قادر به انتقال حداقل 2/5 مگابايت اطلاعات در ثانيه باشد. با اين حال، ويژگي مذکور تنها به کليدهاي حافظه USB محدود نمي شود. بعبارت ديگر، اگر يک اسلات کارت حافظه SD بر روي سيستم خود در اختيار داشته باشيد که چندان مورد استفاده قرار نمي گيرد، مي توانيد از آن براي فعال سازي ويژگي Readyboot بهره گيري نماييد.
براي اين منظور کافي است در پنجره Computer بر روي ابزار USB و يا کارت حافظه خود کليک راست نموده، گزينه Properties را انتخاب کرده و سپس براي مشاهده و پيکربندي تنظيمات مربوطه به برگه ReadyBoost برويد.

روش هاي افزايش و بهبود عملکرد ويندوز 7 (1)

نظارت بر قابليت اعتماد سيستم
 

مهم ترين گام براي حل مشکلات، اين است که علت بوجود آمدن آنها را پيدا کنيد. براي اين منظور بر روي گوي Start کليک نموده، عبارت reliability را در فيلد جستجو وارد کنيد. بر روي View Reliability History کليک نماييد تا پنجره Reliability Monitor باز شود. در اين پنجره، تاريخچه اخير فعاليت کامپيوتر شما بصورت يک نمودار با آيکن هايي که نشان مي دهند انواع خاصي از وقايع در چه زمان هايي اتفاق افتاده اند، نمايش داده خواهد شد. يک دايره قرمز يا مثلث زرد مي تواند نشان دهنده يک مشکل باشد.
بر روي يکي از اين آيکن ها کليک نماييد تا جزئيات بيشتري درباره آن نمايش داده شود. براي مشاهده اين موضوع که آيا راه حلي براي مشکل مورد نظر وجود دارد يا خير، بر روي لينک Check for a solution کليک نماييد. ممکن است راه حل ها و اصلاحيه هاي مورد نياز شما بعدا منتشر شوند و شما مي توانيد اين موضوع را با Action Center (آيکن پرچم در ناحيه Notification Area) بررسي کنيد.

روش هاي افزايش و بهبود عملکرد ويندوز 7 (1)

ويژگي شاخص گذاري را غير فعال نماييد
 

توانايي جستجوي اسناد و ساير فايل ها بر اساس عباراتي که در آنها وجود دارد، راحتي زيادي را براي کاربران فراهم مي سازد؛ اما اين فرايند به معناي آن است که کامپيوتر شما بايد به جستجوي اين اطلاعات بپردازد که اين باعث کندي عملکرد سيستم مي گردد. اگر حاضر هستيد از اين کمک اضافي صرف نظر کنيد، غيرفعال کردن ويژگي شاخص گذاري (Indexing) مي تواند به بهبود عملکرد کامپيوترتان کمک نمايد. براي انجام اين کار ، گزينه Computer را از منوي Start انتخاب کنيد. بر روي درايو C: کليک راست نموده و سپس گزينه Properties را انتخاب کنيد.
در برگه General، گزينه Allow files on this drive to have content indexed in addition to file properties "را غير فعال کرده و سپس بر روي OK کليک نماييد.

روش هاي افزايش و بهبود عملکرد ويندوز 7 (1)

تنظيمات مصرف برق سيستم
 

هنگامي که شما تنظيمات مصرف برق را پيکربندي مي کنيد، Windows7 آنها را بر اساس وضعيت تغذيه برق کنوني ذخيره مي نمايد. اگر در حال استفاده از يک لپ تاپ هستيد، هنگاميکه ابزار شما هنوز به يک پريز ديواري متصل است تنظيمات مصرف برق آن را در وضعيتي که براي استفاده از باتري مناسب خواهد بودپيکر بندي نکنيد، زيرا در اين صورت به محض آنکه لپ تاپ از پريز ديواري جدا شود، تنظيمات انجام شده توسط شما با تنظيمات وضعيت کار با باتري جايگزين خواهند شد. اين مسئله از اهيمت بالايي برخوردار است، زيرا حالت Power Saver سرعت پردازنده شما را کاهش مي دهد.
اين کار مي تواند باعث شود که کامپيوتر شما بسيار کند به نظر برسد، حتي با وجود آنکه هيچ مشکلي ندارد. بنابراين، حالت Power saver را پيش از جدا نمودن لپ تاپ خود از پريز ديواري فعال نکنيد. براي مشاهده اينکه آيا لپ تاپ شما به تغذيه برق شهري متصل است يا خير، بر روي آيکن تغذيه برق در ناحيه Notifacation Area دوبار کليک نماييد. شما مي توانيد هنگامي که لپ تاپ با تغذيه باتري خود کار مي کند، اينترفيس Area Glass را نيز غير فعال نماييد تا صرفه جويي بيشتر در مصرف توان باتري صورت گيرد.

روش هاي افزايش و بهبود عملکرد ويندوز 7 (1)

حذف جنبه هاي تجملي سيستم
 

به طور پيش فرض، Windows7 از يک محافظ صفحه نمايش استفاده نمي کند. شما نيز مي توانيد اين تنظيمات را حفظ نموده و براي خاموش کردن صفحه نمايش در مواقعي که از سيستم خود استفاده نمي کنيد، بر گزينه هاي مصرف برق تکيه داشته باشيد. بسياري از Screensaver هاي تزئيني (خصوصا انواعي که داراي افکت هاي سه بعدي هستند)، فشار اضافه اي را بر کامپيوتر شما تحميل مي کنند. اين وضعيت نه تنها باعث مصرف شدن برق بيشتري مي گردد، بلکه مي تواند از انجام بسياري از کارهاي نگه داري پشت صحنه که ويندوز 7 آنها را در هنگام بيکاري کامپيوتر شما انجام مي دهد نيز جلوگيري نمايد. يک مورد استثنا براي قاعده فوق الذکر اين است که بخواهيد کاميپوتر شما در مواقعي که مورد استفاده قرار نمي گيرد، قفل شود. در چنين شرايطي بر روي گوي Start کليک نموده، عبارت Screensaver را در فيلد جستجو وارد کرده و سپس کليد Enter را فشار دهيد.
از منوي dropdown گزينه Blank را انتخاب نموده و سپس گزينه On resume, display logon screen option را انتخاب کنيد. براي اعمال تنظيمات جديد خود بر روي ok کليک نماييد.

مديريت وظيفه
 

Task Manager يک ابزار قدرتمند و در عين حال سهل الاستفاده که در ويندوزهاي XP/Vista/Win7 پياده سازي گرديده است. اين ابزار با تأمين اطلاعات مشروح درباره کاري که کامپيوتر شما در هر لحظه معين انجام مي دهد، به شما اجازه خواهد داد تا مشکلات را شناسايي کرده و نرم افزارهاي کاربردي يا رويه هايي که از کنترل خارج شده اند را ببنديد.
شما مي توانيد از اين ابزار در مواقعي که کامپيوترتان شديدا کند شده است، استفاده کنيد؛ اما در عين حال مي توانيد از آن براي نظارت بر مواردي نظير استفاده از حافظه در يک دوره زماني نيز بهره گيري نمائيد. اگر Task Manager آشکار نمايد که تقريبا همه حافظه کامپيوتر شما استفاده شده، شايد بيانگر اين واقعيت باشد که ديگر زمان ارتقاء سيستم شما رسيده است.

روش هاي افزايش و بهبود عملکرد ويندوز 7 (1)

شما مي توانيد Task Manager را به شيوه هاي مختلفي باز کنيد. يکي از اين روش ها، فشار دادن ترکيب کليدهاي Ctrl Shift و Ecs است (کليدهاي Ctrl و Shift را نگهداشته و سپس بر روي Escape ضربه بزنيد). شما همچنين مي توانيد بر روي يک بخش خالي از Taskbar کليک راست نموده و سپس گزينه Task Manager را انتخاب کنيد. در ويندوز XP، فشار دادن ترکيب کليدهاي Ctrl,Alt و Delete نيز باعث اجراي Task Manager مي شود. فشار اين ترکيب کليد در ويندوزهاي ويستا و Windows7، ابتدا شما را به يک صفحه جديد خواهد برد که در آن، Task manager يکي از گزينه هاي فهرست ارائه شده است.
پنجره Task manager داراي برگه هاي متعددي است. البته ما قصد داريم که به موارد اصلي پرداخته و بر روي برگه هاي Applications, Processes و Preformance تمرکز نمائيم.

روش هاي افزايش و بهبود عملکرد ويندوز 7 (1)

روش هاي افزايش و بهبود عملکرد ويندوز 7 (1)

برگه Applications تمام برنامه هاي فعال بر روي PC شما را فهرست مي کند. در کنار هر ورودي، وضعيت نرم افزار ديده مي شود که معمولاً بصورت Running (خوب) يا Not Responding (نه چندان خوب) ذکر مي گردد.
برگه Processes با نمايش اين اطلاعات که کدام وظايف ايجاد شده توسط برنامه ها و ويندوز در حال استفاده از منابع سخت افزاري کامپيوتر شما هستند، همه چيز را يک قدم جلوتر مي برد. در اينجا، شما وظايف مرتبط با برنامه هاي فهرست شده در برگه Applications و همچنين هر چيزي که در پشت صحنه در حال اجرا است را خواهيد ديد. پنج ستون، در برگه Processes ديده مي شوند. اولين ستون (Image Name) نام پروسس هاي جاري را نشان مي دهد. اين نام ها هميشه چندان معرفي کننده به نظر نمي رسند، اما يک نگاه به ستون Description در ويندوز ويستا يا Windows7 مي تواند اين مشکل را تا حدودي برطرف سازد. کاربران XP چنين ستوني را در اختيار ندارند.
ستون هاي CPU و Memory بطور اخص بسيار مفيد هستند، زيرا مي توانند پروسس هاي تشنه ي منابع سخت افزاري را شناسايي نمايند.
ستون CPU نشان مي دهد که چند درصد از وقت پردازنده شما توسط هر يک از Taskها مورد استفاده قرار مي گيرد. تمام برگه هاي داخل Task Manager مي توانند براساس هر يک از ستون هاي قابل دسترسي در آنها مرتب سازي شوند. براي مشاهده تمام پروسس ها در حالي که براساس ميزان استفاده از CPU مرتب شده اند، يک بار بر روي عنوان ستون CPU کليک نمائيد. کليک دوم بر روي همين عنوان باعث مي شود که ترتيب معکوس گردد. اين فهرست خودش را بروزرساني خواهد کرد، يعني ورودي ها برحسب تغييرات ميزان استفاده از پردازنده به بالا يا پائين جابجا مي شوند.

روش هاي افزايش و بهبود عملکرد ويندوز 7 (1)

در حاليکه پنجره Task Manager هنوز باز است، يک نرم افزار کاربردي نظير Windows Media Player را اجرا کنيد. در هنگام بارگذاري برنامه، به يک ورودي جديد که تقريبا در بالاي فهرست پردازش ها ظاهر مي شود و ميزان استفاده آن از CPU از اکثر وظايف ديگر بيشتر است، توجه داشته باشيد. پس از اتمام بارگذاري، برنامه به پائين فهرست منتقل خواهد شد.
در اکثر مواقع، يک ورودي که با نام "System Idle Process" مشخص گرديده در بالاي فهرست شما ديده مي شود. اين ورودي صرفاً مشخص مي کند که چه ميزان از قدرت پردازش سيستم شما براي استفاده ساير وظايف قابل دسترسي است. براي مثال، کامپيوتري که به تازگي با ويندوز بوت شده و هيچ برنامه ديگري را اجرا نمي کند، مي تواند يک System Idle Process با ميزان مصرف CPU معادل 99 درصد را نمايش دهد، زيرا در حال انجام هيچ کاري نيست.

استفاده از حافظه
 

ستون Memory نيز به شيوه مشابهي کار مي کند، اما به جاي استفاده از پردازنده، ميزان حافظه مورد استفاده هر يک از پروسس ها را نمايش مي دهد. ميزان استفاده اکثر پروسس ها از حافظه، کمتر از 10000 کيلوبايت (10 مگابايت) است و بطور کلي نيازي نيست که درباره آنها نگران باشيد. با اين حال، اگر PC شما عملکرد کندي دارد و پروسسي را در اين فهرست مشاهده مي کنيد که ميزان استفاده آن از حافظه بيشتر از سايرين است، مي توانيد موضوع را بررسي نمائيد.
براي مشاهده عملي استفاده از حافظه، يک پنجره Internet Explorer را باز کنيد. حالا در داخل Task Manager برگه Processes را براساس ستون Image Name مرتب نموده و پروسس با نام iexplorer.exe را پيدا کنيد. اگر ميزان استفاده اين برنامه از حافظه را در ستون Memory بررسي نمائيد. حالا يک برگه جديد را در پنجره Internet Explorer باز کرده و آن را به يک سايت وب هدايت نمائيد. هر بار که برگه جديدي را به Internet Explorer اضافه نموده و صفحه وبي را در آن باز مي کنيد، مقدار استفاده آن از حافظه نيز افزايش خواهد يافت. ما 8 برگه را در يک پنجره مرروگر باز کرديم که در نتيجه ميزان استفاده آن از حافظه به 220 مگابايت رسيد.
اگر PC شما عملکرد رواني دارد، استفاده اين مقدار حافظه توسط يک نرم افزار کاربردي واحد، جاي هيچ نگراني نخواهد داشت. با اين حال، هميشه مراقب ارقام CPU Usage و Physical memory در نوار پايئني پنجره Task manager باشيد؛ زيرا نشان مي دهند که مجموعا چند درصد از منابع پردازنده و حافظه شما مورد استفاده قرار گرفته اند. اگر يگي از آنها براي مدت طولاني در نزديکي 100 درصد قرار گرفته، شايد وقت آن رسيده باشد که اقدامي انجام دهيد.

مشکلات عملکردي
 

در کنار سطح جاري استفاده از پردازنده و حافظه، برگه Performance نيز اطلاعاتي را از تاريخچه اخير سيستم شما تأمين کرده و نشان مي دهد که در طول چند دقيقه گذشته چه ميزان از هر يک از منابع سيستم شما مورد استفاده قرار گرفته اند. اگر PC شما داراي يک پردازنده دوهسته اي باشد، پنجره CPU Usage History به دو ناحيه تقسيم مي شود. اين نواحي نشان مي دهد که هر يک از بخش هاي تراشه شما چقدر کار مي کنند. هنگامي که Task Manager در حال اجرا است، يک مربع کوچک سبزرنگ در بخش Notification Area در گوشه پائين و سمت راست Taskbar ويندوز قرار مي گيرد.
اين يک نسخه کوچک از نمودار CPU Usage است که در برگه Preformance قرار دارد و مي توانيد از آن به عنوان يک راهنماي سريع براي تعيين ميزان فشار کاري پردازنده خود استفاده کنيد.

روش هاي افزايش و بهبود عملکرد ويندوز 7 (1)

استفاده عملي از اطلاعات
 

اما چگونه مي توان عملا از اين اطلاعات استفاده کرد؟ دفعه بعدي که PC شما با کندي عملکرد مواجه شد، Task Manager را اجرا کنيد. ابتدا به مواردي که در برگه Applications فهرست شده اند، توجه کنيد. اگر PC شما به کندي کار مي کند و يک ورودي با وضعيت Not Responding در اين فهرست ديده مي شود، احتمالاً مشکل به همان نرم افزار کاربردي مربوط است. پيش از ادامه کار، بهتر است کمي صبر کنيد زيرا بعضي از برنامه ها بطور موقتي منجمد (Freeze) مي شوند، اما پس از مدت کوتاهي دوباره به زندگي برمي گردند.
اگر وضعيت پس از يکي دو دقيقه به حال عادي برنگشت، بر روي ورودي برنامه در برگه Applications کليک راست نموده و از فهرستي که ظاهر مي شود، گزينه End Process را انتخاب کنيد. به اين ترتيب، برنامه از فهرست ناپديد شده (که نشان دهنده خاتمه اجراي آن است) و يا يک جعبه محاوره اي جديد ظاهر مي گردد که از شما مي خواهد خاتمه دهي برنامه مورد نظر را تاييد کنيد (اين جعبه محاوره اي معمولا زماني ظاهر مي شود که برنامه مربوطه منجمد شده باشد).
براي تاييد اين موضوع که مي خواهيد برنامه مورد نظر بسته شود، بر روي کليد Close Now کليک نماييد. در اين حالت ممکن است شما اسناد باز خود در برنامه مورد نظر را از دست بدهيد.
اگر تمام برنامه هاي ليست شده در برگه Applications بطور طبيعي در حال اجرا هستند؛ بر روي برگه Performance کليک نماييد تا ببينيد که پردازنده و حافظه سيستم شما در چه وضعيتي قرار دارند. يک نشانه قطعي وجود مشکل، زماني است که شاخص CPU Usage در سمت چپ مقاديري نزديک به 100درصد را نشان دهد. نگاهي به پنجره CPU Usage History بيندازيد، اگر يک اوج ناگهاني تا 100 درصد در ميزان استفاده از CPU ديده مي شود، احتمالاً يک برنامه واحد باعث ايجاد مشکل گرديده است.
اگر ميزان استفاده از پردازنده نزديک به ظرفيت کامل آن نيست، به شاخص Memory توجه کنيد. اگر اين شاخص نشان مي دهد که حافظه آزاد چنداني براي شما باقي نمانده، مشکل احتمالاً به اين مسئله مربوط مي شود که يک برنامه واحد بيش از حد از حافظه استفاده مي کند و يا اينکه تعداد بيش از حدي از برنامه ها بطور همزمان باز شده اند.
براي اقدام، بر روي برگه Processes کليک نماييد. اگر شاخص CPU Usage در برگه Performance نزديک به 100درصد بوده است، فهرست پروسس ها را براساس ستون CPU مرتب کنيد. حالا به چند ورودي اول و ميزان استفاده آنها از پردازنده توجه نمائيد. بسيار مهم است که هيچ پردازشي را پيش از تحقيق درباره کاري که انجام مي دهد، از کار نيندازيد. در عين حال، اگر يک پردازش از منابع بيش از حدي استفاده مي کند، ممکن است مجبور شويد آن را متوقف کنيد. براي خاتمه دادن به کار يک پردازش نافرمان؛ بر روي آن کليک راست نموده و سپس گزينه End Process را انتخاب کنيد.
اگر هيچ پروسسي در حال استفاده از بخش عمده اي از ظرفيت پردازنده شما نيست، فهرست را براساس ستون Memory مرتب کنيد. باز هم اگر يک پروسس بسيار بيشتر از سايرين از حافظه سيستم شما استفاده مي کند، مي تواند دليل ايجاد مشکلات کندي سيستم شما باشد. اگر هيچ پروسس منفردي در حال بلعيدن حافظه شما نيست، احتمالا کندي عملکرد به اين دليل است که حافظه کافي بر روي کامپيوتر شما نصب نشده. ارتقاء حافظه سيستم کار چندان دشواري نيست و شما با کمي دقت مي توانيد خودتان اين کار را انجام دهيد.
ما تلاش کرده ايم تا شناختي از اصول Task Manager را در اين قسمت از مقاله ارائه کنيم، اما بايد بر اين نکته بسيار مهم تأکيد داشته باشيم که شما بايد با احتياط و دقت کامل از آن استفاده نمائيد. سخت افزار PC شما بخاطر استفاده از Task Manager آسيب نخواهد ديد، اما هنگامي که يک نرم افزار کاربردي يا پردازش را متوقف مي کند، تمام داده هاي ذخيره سازي نشده مرتبط با آن از دست خواهند رفت. بنابراين بهتر است از Task Manager تنها بعنوان آخرين پناهگاه استفاده کنيد. اگر مشکوک هستيد که يک برنامه باعث کندي اجراي ويندوز گرديده است، بستن برنامه مورد نظر با استفاده از شيوه هاي روزمره (نظير کليک بر روي x قرمز رنگ کوچک در گوشه بالا و سمت راست پنجره) را پيش از متوسل شدن به Task Manager براي قطع فعاليت آن امتحان کنيد.
در عين حال، ما همچنين توصيه مي کنيم که در هنگام انتخاب آيتم ها براي متوقف نمودن آنها در برگه Processes يا Services (که تنها در ويندوز ويستا يا ويندوز7 قابل دسترسي خواهد بود) کاملا دقت داشته باشيد. پيش از متوقف نمودن يک آيتم، مطمئن شويد که مي دانيد ورودي مورد نظر چيست. يک جستجوي اينترنتي براي نام سرويس و يا پردازش مورد نظر معمولا وظيفه آن را براي شما مشخص خواهد کرد. متوقف نمودن پروسس و يا سرويسي که ساير برنامه ها به آن متکي هستند، مي تواند باعث ناپايدار شدن ويندوز شما گردد. با اين حال اگر از Task Manager با احتياط استفاده کنيد، مي توانيد خيلي زود دوباره PC خود را به پرواز درآوريد.

روش هاي افزايش و بهبود عملکرد ويندوز 7 (1)

منبع:بزرگراه رايانه 135
ادامه دارد...
Add Comments
Name:
Email:
User Comments:
SecurityCode: Captcha ImageChange Image