جستجو در محصولات

گالری پروژه های افتر افکت
گالری پروژه های PSD
جستجو در محصولات


تبلیغ بانک ها در صفحات
ربات ساز تلگرام در صفحات
ایمن نیوز در صفحات
.. سیستم ارسال پیامک ..
راه اندازي يک شبکه خانگي ساده
-(1 Body) 
راه اندازي يک شبکه خانگي ساده
Visitor 499
Category: دنياي فن آوري

قدم 1
 

يکي از گامهائي که پيش از آغاز فرايند راه اندازي يک شبکه بايستي برداريد، اطمينان از اين موضوع است که تمام کامپيوترهاي دسک تاپي که مي خواهيد آنها را از طريق يک لينک کابلي به شبکه خود متصل نمائيد، داراي يک کارت اينترفيس شبکه يا NIC مي باشد. کامپيوترهائي که در طول چند ساله اخير خريداري شده اند به احتمال بسيار زياد داراي يک اتصال شبکه توکار مي باشند. با اينحال، در صورت نياز شما مي توانيد يک کارت شبکه الحاقي (نظير آنچه که در شکل [1] مشاهده مي کنيد) را بطور جداگانه خريداري نموده و در سيستم خود نصب نمائيد.
در مورد PC هاي نت بوک، تقريباً هميشه يک آداپتور شبکه بطور پيش فرض در دستگاه جداسازي شده است. آداپتورهاي بي سيم USB نيز براي مواقعي که امکان استفاده از اتصال کابلي وجود ندارد و يا شما اساساً مايل به استفاده از يک اتصال کابلي نيستيد، با قيمتهاي نسبتاً پائيني قابل دسترسي هستند.

راه اندازي يک شبکه خانگي ساده

قدم 2
 

اگر اشتراک يک سرويس باند پهن ADSL را دريافت کرده ايد، پس بايد ابزاري با نام "Microfilter" را به همراه مودم و يا روتر خود تحويل گرفته باشيد. اين ابزار بايد به يکي از پريزهاي تلفن داخل منزل شما متصل شود. براي اتصال سوکت مودم ميکروفيلتر به سوکت ADSL يا Line پشت روتر يا مودم خود، از يک کابل تلفن استاندارد (11-RJ) استفاده نمائيد. سپس، از سوکت تلفن موجود بر روي ميکروفيلتر براي اتصال مجدد دستگاه تلفن خود استفاده کنيد.

قدم 3
 

پس از اتصال صحيح مودم/ روتر، تمام کاري که بايد انجام دهيد اين است که هر يک از کامپيوترهاي خود را با استفاده از کابل شبکه استاندارد به درگاه هاي شبکه در پشت اين ابزار متصل نمائيد. کابل شبکه استاندارد گاهي اوقات تحت عنوان کابل اترنت و يا CAT5 نيز شناخته مي شود. اگر در حال استفاده از يک مودم و يک روتر مجزا هستيد، مودم بايد پيش از اتصال کامپيوترها به درگاه هاي شبکه روتر، به درگاه Uplink روتر متصل گردد. سيم تغذيه برق مودم / روتر را متصل کرده و چراغهاي فعاليت تعبيه شده در قسمت جلوئي ابزار را بررسي نمائيد تا ببينيد که آيا شاخصهاي اتصال روشن هستند يا خير.

قدم 4
 

حالا بايد چند مرحله را در داخل ويندوز دنبال کنيد که برقراري ارتباط با شبکه و مديريت آن را آ سانتر مي نمايند. اولين قدم، نمايش يک آيکن در ناحيه تذکرات است که نظارت بر فعاليتهاي شبکه را آسانتر مي نمايد. براي فعال کردن اين آيکن در ويندوز XP، پانل کنترل را اجرا نموده و سپي اپلت Network Connection را باز کنيد. بر روي آيکني که نمايانگر اتصال شبکه مورد نظر شما است کليک راست نموده و سپس گزينه Properties را انتخاب کنيد. در برگه General، گزينه "Show Icon in Notification Area When Connected" را فعال کرده و سپس بر روي OK کليک نمائيد.

قدم 5
 

در ويندوز ويستا، آيکن فعاليت شبکه بطور پيش فرض فعال است، اما اگر اين آيکن را مشاهده نمي کنيد مي توانيد بر روي Taskbar کليک راست نموده و سپس گزينه Properties را انتخاب کنيد به برگه Notification Area رفته و مطمئن شويد که گزينه Network فعال است، حالا بر روي OK کليک نمائيد. ويندوز ويستا آيکنهاي مختلف يا برچسب نوع اتصالي که برقرار کرده ايد در Notification Area نمايش مي دهد. براي مثال دو مانيتور چشمک زن، نشان مي دهند که يک اتصال شبکه برقرار شده است. از سوي ديگر، اضافه شدن يک آيکن کره زمين نشان مي دهد که يک اتصال اينترنت نيز وجود دارد.

قدم 6
 

براي اطمينان از اينکه کامپيوترهاي حاضر بر روي شبکه مي توانند با يکديگر ارتباط برقرار کنند، بايد مطمئن شويد که آنها بخشي از يک گروه کاري واحد هستند. در ويندوز XP، بر روي آيکن My Computer (در منوي Start و يا بر روي دسک تاپ) کليک راست نموده و سپس گزينه Properties را انتخاب کنيد. به برگه Computer Name رفته و بر روي کليد Change کليک نمائيد. يک نام (منحصر به فرد در ميان کامپيوترهاي موجود در شبکه) را براي کامپيوتر خود و نام ديگري (که بايد بر روي تمام کامپيوترهاي حاضر بر روي گروه کاري مورد نظر يکسان باشد) را براي گروه کاري وارد کنيد. براي اعمال تغييراتي که ايجاد کرده ايد، ويندوز خود را مجدداً راه اندازي نمائيد.

قدم 7
 

براي پيکربندي نام کامپيوتر و گروه کاري در ويندوز ويستا، بر روي آيکن Computer (در منوي Start و يا بر روي دسک تاپ) کليک راست نموده و سپس گزينه Properties را انتخاب کنيد. در پنجره اي که ظاهر مي شود، گزينه Advanced System Settings را از نوار سمت چپ انتخاب نمائيد. در برگه Computer Name بر روي کليد Change کليک کنيد. در صورتيکه جعبه محاوره اي User Account Control ظاهر شد، بر روي Continue کليک نمائيد. حالا يک نام (منحصر به فرد در ميان کامپيوترهاي موجود در شبکه) را براي کامپيوتر خود وارد کنيد. سپس، گزينه Workgoup را انتخاب نموده و نام ديگري (که بايد بر روي تمام کامپيوترهاي حاضر بر روي گروه کاري مورد نظر يکسان باشد) را براي گروه کاري وارد کنيد.

قدم 8
 

تا اينجا ما بر روي پيکربندي کامپيوترها براي اتصال به يک شبکه خانگي با استفاده از کابل شبکه متمرکز بوده ايم، اما کامپيوترها مي توانند بصورت بي سيم نيز به يک شبکه متصل شوند. براي اينکار، ابتدا بايد تنظيمات بي سيم روتر و يا مودم مورد استفاده خود را فعال و پيکربندي نمائيد. بر روي يکي از کامپيوترهائي که با استفاده از کابل به شبکه متصل است، يک پنچره مرورگر وب را باز کرده و آدرس IP روتر خود را در نوار آدرس آن وارد نمائيد. آدرس IP مورد نظر احتمالاً چيزي شبيه به 1، 1، 168، 192 خواهد بود، اما بهتر است جزئيات دقيق آن را در مستندات توليد کننده روتر/ مودم خود بررسي کنيد. نام کاربري و کلمه عبور مورد نياز بايد در دفترچه راهنماي ابزار شما ذکر شده باشد.

قدم 9
 

نامهاي قسمتهاي مختلف اينترفيس پيکربندي روتر/ مودم مي تواند براي هر يک از اين تجهيزات کاملاً متفاوت باشد، اما شما مي توانيد بخش بي سيم يوتيليتي راه اندازي آن را (البته در صورتيکه از چنين قابليتي برخوردار باشد) پيدا کنيد. کار را با تعيين يک اسم (يا SSID) براي شبکه بي سيم خود آغاز کرده و سپس يک کانال راديوئي را براي Broadcast انتخاب نمائيد. در صورتيکه بعداً با مشکلاتي در زمينه تداخل با يک شبکه نزديک مواجه شديد، مي توانيد اين تنظيمات را مجدداً تغيير دهيد. براي حفاظت از داده هاي خود بايستي امنيت بي سيم را فعال کنيد. براي اين منظور بايستي مکانيزم رمزگذاري مورد استفاده را انتخاب نموده و سپس يک کلمه عبور را پيش از ذخيره کردن تنظيمات جديد وارد نمائيد. امنيت 2WPA/WPA مي تواند امن ترين گزينه باشد و بر روي تمام روترهاي مدرن ارائه مي گردد.

قدم 10
 

وقتي نوبت به اتصال بي سيم يک کامپيوتر به شبکه مي رسد، بسياري از PC هاي نت بوک داراي يک آداپتور بي سيم توکار هستند که کارها را بسيار آسانتر مي نمايد. اگر اتصال بي سيم بصورت توکار بر روي لپ تاپ شما پياده سازي نشده است، مي توانيد آن را با استفاده از يک آداپتور بي سيم USP و يا يک ابزار PC Card بي سيم اضافه کنيد. اگر مي خواهيد يک PC دسک تاپ را بطور بي سيم به شبکه خود متصل نمائيد، بين نصب يک آداپتور بي سيم USB و يا يک کارت شبکه PCI استاندارد با يک آنتن توکار، حق انتخاب خواهيد داشت. در هر مورد، آداپتورهاي USB نظير آنچه که در شکل [10] مشاهده مي کنيد، آسانترين روش براي راه اندازي اتصال به حساب مي آيند.

قدم 11
 

فرآيند دقيق نصب يک آداپتور بي سيم، بر حسب مارک، مدل و نوع اينترفيس آن متفاوت خواهد بود، اما به هر حال تمام اين ابزارها از مراحل مشابهي پيروي مي کنند. کار را با قرار دادن CD همراه آداپتور خود در درايو اپتيکال کامپيوترتان و نصب درايورهاي مورد نياز آغاز نمائيد. پس از اتمام اين مرحله، آداپتور را به سيستم متصل کرده و منتظر بمانيد تا ويندوز آن را تشخيص دهد. هنگاميکه فرآيند نصب به اتمام رسيد، خيلي زود با پيامي مواجه خواهيد شد که نشان مي دهد آداپتور شما شبکه هاي بي سيمي را تشخيص داده است.

قدم 12
 

برر وي پيامي که نمايش داده شده است کليک کرده و يا بر روي آيکن شبکه بي سيم در Notification Area کليک راست نموده و سپس گزينه View Available Wireless Networks را از منوئي که ظاهر مي شود انتخاب کنيد. ويندوز سپس يک فهرست از تمام شبکه هاي بي سيمي که در برد آداپتور شما شناسائي شده اند را نمايش مي دهد. ورودي که به نام شبکه (SSID) خودتان مربوط مي شود را انتخاب کرده و بر روي کليد Connect کليک نمائيد. از آنجائيکه قبلاً مکانيزم رمزگذاري را فعال کرده ايد، بايستي کلمه عبوري که پيش از برقراري ارتباط (در يوتيليتي پيکربندي روتر خود) انتخاب کرده بوديد را وارد نمائيد.

قدم 13
 

براي نمايش صفحه معادل تشخيص يک بي سيم در ويندوز ويستا، Network and Sharing Center را از طريق پانل کنترل ويندوز و يا با کليک راست بر روي آيکن شبکه در Notification Area باز کنيد. در فهرست سمت چپ پنجره اي که باز مي شود، بر روي لينک Connect to a Network کليک نمائيد. همانند ويندوز XP ، در اين مرحله فهرستي از شبکه هاي قابل دسترسي نمايش داده خواهند شد و شما با وارد کردن کلمه رمز مناسب مي توانيد به هر يک از آنها متصل شويد. در عين حال، ابزارهائي براي تشخيص و برطرف نمودن مشکلات ارتباطي نيز در اختيار شما قرار دارند.

قدم 14
 

در بعضي از موارد، يک يوتيليتي که به همراه آداپتور بي سيم ارائه مي شود که بايد بجاي بهره گيري از گزينه هاي توکار ويندوز، براي تشخيص و اتصال به شبکه ها از آن استفاده نمائيد. با اين حال، گاهي اوقات مي توانيد روش مورد علاقه خود را در بين اين دو گزينه انتخاب کنيد. اکثر يوتيليتي هاي مذکور به شيوه مشابهي کار مي کنند و پس از انتخاب يک شبکه، تمام کاري که بايد انجام دهيد وارد کردن يک کلمه عبور مناسب است. ما در اين مقاله هر دو نوع اتصالات کابلي و بي سيم را برقرار کرديم که مي توانند براي برقراري ارتباط کامپيوترهاي مختلف با اينترنت مورد استفاده قرار گيرند.
منبع:بزرگراه رايانه، شماره 123
Add Comments
Name:
Email:
User Comments:
SecurityCode: Captcha ImageChange Image