جستجو در محصولات

گالری پروژه های افتر افکت
گالری پروژه های PSD
جستجو در محصولات


اتصال به يک شبکه بي سيم با استفاده از ويندوز ويستا
-(0 Body) 
اتصال به يک شبکه بي سيم با استفاده از ويندوز ويستا
Visitor 575
Category: دنياي فن آوري

ويندوز ويستا به گونه اي طراحي شده است که انجام کارها با کامپيوتر شما را آ سانتر نمايد و يکي از اين کارها، اتصال به يک شبکه بي سيم است. همانند ويندوز XP، اين سيستم عامل نيز با ابزارهاي مخصوص به خودش براي برقراري يک ارتباط WiFi همراه است، اما با شيوه متفاوتي کار مي کند.
ما در اين مقاله به بررسي کامل نحوه اتصال به يک شبکه بي سيم (عمومي و يا خصوصي) در شرايطي که کامپيوتر شما از ويندوز ويستا استفاده مي کند، خواهيم پرداخت. ما کل فرايند مذکور را بصورت گام به گام دنبال خواهيم کرد، از اتصال به شبکه گرفته تا راه اندازي انواع مختلف شبکه.
ما در عين حال به شما نشان خواهيم داد که چگونه فايلها و چاپگرهاي خود را در بين کامپيوترهاي مبتني بر ويندوز ويستا و کامپيوترهائي که از ويندوز XP استفاده مي کنند، به اشتراک بگذاريد.

قدم 1
 

بديهي است که کامپيوتر شما بايد داراي نوعي ابزار شبکه سازي بي سيم باشد. اکثر لپ تاپها و بعضي از کامپيوترهاي دسک تاپ جديد با يک سخت افزار بي سيم توکار ارائه مي شوند. اين ابزارها پس از خروج از بسته بندي خود بايد براي برقراري ارتباط بي سيم پيکربندي شوند، گرچه بعضي از لپ تاپها داراي يک سوئيچ مجزا براي فعال سازي بخش راديوئي بي سيم خود هستند، بنابراين بهتر است به مستندات سيستم خود مراجعه کنيد. بر روي بعضي از سيستمها و يا لپ تاپهاي قديمي تر، شما بايد امکان شبکه سازي بي سيم را با يک آداپتور جداگانه اضافه نمائيد (مثلاً از طريق يک درگاه USB)، بنابراين مطمئن شويد که درايورهاي مقتضي را نصب کرده ايد. صرفنظر از اينکه مولف هاي بي سيم بصورت توکار در سيستم شما تعبيه شده اند و يا بعداً آنها را اضافه کرده ايد، ممکن است متوجه شويد که نرم افزاري براي برقراري ارتباط با شبکه هاي بي سيم به همراه آداپتور بي سيم شما ارائه شده است. با اين حال، ما در اين مقاله از ابزارهاي توکار خود ويندوز ويستا استفاده خواهيم کرد.

قدم 2
 

مطمئن شويد که Access Point بي سيم شما بطور صحيح راه اندازي شده است. اگر شبکه مورد نظر شما شبکه خانگي خصوصي خودتان است، مطمئن شويد زودتر يا AP شما به گونه اي تنظيم شده است که نام شبکه يا SSID آن را مخفي نکرده و يا ارتباطات را به کامپيوترهاي معيني محدود نمي کند. دستورالعملهاي پيکربندي روتر تا حدود زيادي در بين مدلها و مارک هاي گوناگون متفاوت خواهند بود، بنابراين براي بدست آوردن اطلاعات بيشتر بايد به دفترچه راهنماي روتر خودتان مراجعه کنيد، اما تنظيمات پيش فرض در بسياري از موارد براي اکثر کاربران کاملاً مناسب هستند. مطمئن شويد که کلمه عبور صحيح روتر خود را در اختيار داريد. در ناحيه تذکرات Taskbar بر روي آيکن شبکه بي سيم کليک نموده و سپس گزينه Connect to a Network را انتخاب کنيد. در فهرستي که ظاهر مي شود، دوبار بر روي نام يک شبکه کليک نمائيد تا انتخاب گردد.

قدم 3
 

اگر شبکه اي که تلاش مي کنيد به آن متصل شويد "محافظت نشده" باشد، پيامي را خواهيد ديد که از شما مي پرسد آيا باز هم مايل به اتصال هستيد يا خير. شبکه هاي محافظت نشده بطور کلي ناامن در نظر گرفته مي شوند، اما يک استثناء بزرگ در اين ميان وجود دارد: اکثر شبکه هاي بي سيم عمومي به اين ترتيب راه اندازي مي شوند. در غير اينصورت، براي عموم مردم کاملاً غيرممکن خواهد بود که به چنين شبکه هايي متصل شوند. اگر از تصميم خود براي اتصال به شبکه مورد نظر اطمينان داريد، بر روي گزينه Connect Anyway کليک کرده و منتظر بمانيد تا ويستا ارتباط را برقرار نمايد. اگر اتصال با شکست مواجه شد، به "قدم 6" برويد، در غير اينصورت از شما پرسيده مي شود که آيا مايل به ذخيره سازي اين شبکه هستيد تا بعداً مجبور نباشيد جزئيات مربوط به آن را مجدداً وارد کنيد.

قدم 4
 

اگر در حال اتصال به يک شبکه محافظت شده (همانند اکثر شبکه هاي WiFi دفتري يا خانگي) هستيد، بيش از آنکه کامپيوترتان بتواند به شبکه متصل گردد از شما خواسته مي شود تا يک کليد يا کلمه عبور را وارد نمائيد. کامپيوتر شما بايد تشخيص دهد که شبکه از کدام مکانيزم امنيتي استفاده مي کند. شما صرفاً بايد کليد مربوط را در جعبه ارائه شده وارد نمائيد. براي آنکه ببينيد در حال تايپ چه کاراکترهائي هستيد، گزينه "Display Characters" را فعال کنيد. مطمئن شويد که کليد صحيح را تايپ کرده ايد و سپس بر روي گزينه Connect کليک نمائيد. کامپيوتر شما براي اتصال به شبکه تلاش خواهد کرد همانند يک اتصال محافظت نشده، در اين مرحله درباره ذخيره سازي جزئيات مربوط به اتصال مورد نظر از شما سئوال خواهد شد.

قدم 5
 

براي ذخيره سازي جزئيات، گزينه Save this Network را فعال کنيد. اين بدان معني است که هر وقت شبکه مذکور در برد کامپيوتر شما قرار داشته باشد، بطور خودکار به آن متصل خواهيد شد. اگر مايل به انجام اينکار نيستيد، گزينه "Start this connection automatically" را غيرفعال نمائيد. از شما خواسته مي شود تا مشخص کنيد که اين اتصال از چه نوعي است. گزينه هاي "Home" و "Work" مشابه يکديگر هستند اما گزينه سوم يعني "Public location" بطور خودکار از اتصال ساير افراد به کامپيوتر شما و مشاهده فايلهايتان جلوگيري خواهد کرد. گزينه مورد نظر خود را انتخاب کرده و سپس برروي Close کليک نمائيد. به ياد داشته باشيد که اگر اين يک شبکه عمومي Paid- for باشد، تا وقتي که هزينه مربوطه را براي اتصال پرداخت نکرده باشيد نمي توانيد به هيچ سايت وبي دسترسي نخواهيد داشت.

قدم 6
 

اگر ويندوز ويستا نتواند به شبکه متصل شود، از شما پرسيده مي شود که آيا مايل به تلاش براي برطرف نمودن مشکل هستيد يا خير. بر روي Diagnose کليک نمائيد. پس از مدتي يک پيام ظاهر خواهد شد که مشکل را تشريح مي کند. ممکن است مشکل شما به آساني قابل رفع باشد. براي نمونه، اگر شبکه اتصال شما را رد کرده باشد، احتمالاً بايد روتر خود را براي پذيرش کامپيوتر خود از طريق گزينه فيلترگذاري MAC آن پيکربندي نمائيد. اگر پيام شما به اتصال محدود شده (Limited Connectivity) اشاره مي کند، احتمالاً به معناي آن است که روتر شما قادر به برقراري ارتباط با اينترنت نمي باشد و يا بطور صحيح پيکربندي نشده است. اگر توانسته ايد مشکل را برطرف کنيد، بر روي "to (name) agin Try connecting" کليک نمائيد. شما همچنين مي توانيد با کليک بر روي گزينه "View available wireless networks" شبکه ديگري را انتخاب کنيد.

قدم 7
 

براي مشاهده اطلاعات بيشتري درباره يک اتصال، بر روي آيکن شبکه بي سيم در Notification Area کليک کرده و سپس گزينه Network and Sharing Center را انتخاب نمائيد. در پنجره اي که ظاهر مي شود، مي توانيد شبکه اي که کامپيوتر شما به آن متصل شده است را مشاهده کرده و تنظيمات آن را تغيير دهيد. براي تغيير نوع شبکه، بر روي گزينه Customize کليک نموده و پس از انتخاب گزينه Public يا Private بر روي Next کليک کنيد. گزينه هاي بيشتري در قسمت پائين صفحه اصلي وجود دارند که به اشتراک گذاري فايل مربوط مي شوند. اگر اين يک شبکه خصوصي است و شما به ساير کامپيوترهاي موجود بر روي آن اعتماد داريد، مي توانيد اشتراک گذاري فايل را با اطمينان از اين موضوع که گزينه هاي Network Dicovery و File Sharing فعال هستند، راه اندازي نمائيد.

قدم 8
 

شما مي توانيد ردپاي شبکه هائي که ويندوز با آنها آشنايي دارد را با کليک بر روي Manage Wireless Networks در پانل سمت چپ پنجره Network and Sharing Center حفظ نمائيد. اگر در هنگام اتصال به يک شبکه جديد گزينه ذخيره سازي آن را انتخاب نکرده باشيد، در اينجا فهرست نخواهيد شد اما شما مي توانيد شبکه اي که در حال حاضر به آن متصل شده ايد را با کليک بر روي کليد Add، وارد کردن کلمه عبور و جزئيات مربوطه و نهايتاً انتخاب گزينه Save به اين فهرست اضافه نمائيد. براي تغيير وضعيت گزينه اتصال خودکار به يک شبکه نيز بر روي نام آن کليک راست کرده، گزينه Properties را انتخاب نموده، سپس گزينه "...Connect automatically" را فعال يا غيرفعال کرد و نهايتاً بر روي OK کليک نمائيد. همچنين اگر ديگر نمي خواهيد از يک شبکه استفاده کنيد، مي توانيد آن را از فهرست حذف نمائيد.

قدم 9
 

شما تنها در صورتي مي توانيد فايلهائي را با ساير کامپيوترها بر روي يک شبکه به اشتراک بگذاريد که شبکه بصورت Private تنظيم شده باشد. براي به اشتراک گذاري آسان فاdلها و چاپگرها، تمام کامپيوترهاي شما بايد در يک گروه کاري مشترک باشند اما ويندوز ويستا و ويندوز XP بطور پيش فرض از نامهاي متفاوتي براي گروه کاري استفاده مي کنند. براي تغيير اين نام در ويندوز ويستا، بر روي آيکن Computer کليک راست کرده و سپس گزينه Advanced System Settings کليک کنيد. حالا جعبه محاوره اي System Properties را خواهيد ديد که نام گروه کاري را نمايش خواهد داد و شما بايد آن را از "WORKGROUP" ويندوز ويستا به "MSHOME" ويندوز XP تغيير دهيد. در برگه Computer Name بر روي گزينه Change... کليک کنيد. حال نام گروه کاري را تغيير داده و سپس بر روي OK کليک نمائيد. براي اعمال تغييرات انجام شده، کامپيوتر خود را مجدداً راه اندازي کنيد.

قدم 10
 

براي يافتن ساير کامپيوترها، گزينه Network را از منوي Start انتخاب کنيد. شما احتمالاً پيامي را در بالاي پنجره مشاهده خواهيد کرد که نشان مي دهد Network Discovery غيرفعال است. در اين حالت بر روي پيام مذکور کليک کرده و گزينه مربوطه را فعال نمائيد. ويندوز XP دو نوع اشتراک گذاري را امکانپذير مي سازد: ساده و محافظت شده با کلمه عبور. اما آسانترين راه براي به اشتراک گذاشتن فايلها در ويندوز ويستا اين است که آنها را به Public Folder انتقال دهيد. براي يافتن اين بخش، در منوي Start بر روي Computer کليک کرده و سپس گزينه Public را از پانل سمت چپ پنجره انتخاب کنيد. هر فايلي که به اين فولدر انتقال پيدا کرده باشد بطور خودکار در سراسر شبکه به اشتراک گذاشته مي شود و کاربران سيستمهاي XP نيز قادر به مشاهده آنها خواهند بود.
منبع:بزرگراه رايانه،شماره 123
Add Comments
Name:
Email:
User Comments:
SecurityCode: Captcha ImageChange Image