جستجو در محصولات

گالری پروژه های افتر افکت
گالری پروژه های PSD
جستجو در محصولات


تبلیغ بانک ها در صفحات
ربات ساز تلگرام در صفحات
ایمن نیوز در صفحات
.. سیستم ارسال پیامک ..
گوگل چگونه همه ما را زير نظر دارد؟
-(0 Body) 
گوگل چگونه همه ما را زير نظر دارد؟
Visitor 162
Category: دنياي فن آوري
مطالب بسياري درباره جاسوسي گوگل به سود غربي‌ها منتشر شده که اين گزارش، با ذکر موارد متعدد، اين موضوع را براي کساني که به جاسوس‌بودن گوگل شک دارند، اثبات مي‌کند.

گوگل چگونه همه ما را زير نظر دارد؟

خواندن اين مطلب براي افرادي که جاسوس‌بودن گوگل و شدت خطر آن را براي کشورهايي مانند جموري اسلامي ايران نوعي “توهم توطئه” مي‌دانند و به آن بي‌اعتنا هستند توصيه مي شود.
شهرکي را در نظر بگيريد که فقط يک فروشگاه براي تأمين نيازهاي مردم داشته باشد. صاحب اين فروشگاه از آنجا که آدم زرنگي است، همه جور جنس در آن مي‌فروشد. از مايحتاج منزل تا روزنامه و وسائل برقي و لوازم‌التحرير و حتي در اين فروشگاه مکاني هم براي نگهداري کودکان و جايي براي استراحت والدين و گپ زدن آنها با هم تدارک ديده است.
صاحب فروشگاه از طريق مرور ليست کالاهايي که مردم خريد مي‌کنند، به نيازهاي آنها و خانواده‌شان پي مي‌برد و براي‌شان برنامه‌ريزي مي‌کند. او يک نقشه از شهرک با مقياس 1:500 روي يکي از ديوارهاي فروشگاه نصب کرده و مراجعان علاقه‌مند معمولاً مکان منزل خود را روي آن بررسي مي‌کنند. صاحب فروشگاه بدون اينکه کلامي با آنان صحبت کند، به مرور زمان آدرس منزل آنها را ‌مي‌يابد.
مثال بارز اين مسأله را در محله‌هاي خودمان مي‌توانيم ببينيم. مغازه‌دارها اطلاعات جامعي در مورد اهل محل دارند. هرکس اطلاعاتي در مورد کسي مي‌خواهد، از بقال محل مي‌پرسد!

ما از گوگل چه مي‌دانيم؟
 

بسياري از ما وقتي اسم گوگل به ميان مي‌آيد، تصويري از يک موتور جست‌وجوي مشهور در ذهن‌مان نقش مي‌بندد. اين شرکت اينترنتي، هم‌اکنون خدمات مختلفي را به کاربران سراسر جهان ارائه مي‌دهد. جست‌وجوي اطلاعات، پست الکترونيک (رايانامه)، گفت‌وگوي آنلاين (چت)، خواننده خوراک (فيدريدر) از مهم‌ترين اين خدمات هستند اما خدمات گوگل به اينها منتهي نمي‌شود. گوگل ده‌ها سرويس مختلف را براي کاربران عرضه مي‌کند.
مثلاً Google Docs ابزار بسيار سودمند آنلايني است که جايگزين خوبي براي ورد و اکسل مايکروسافت محسوب مي‌شود. همه‌جا هم در دسترس است و مي‌توانيد اسنادتان را بسادگي به اشتراک بگذاريد و بطور گروهي آنها را ويرايش کنيد.
گوگل‌ارث (GoogleEarth) که براي مشاهده کره زمين و مکان‌هاي مختلف آن بصورت مجازي است.
سرويس آمار بازديد سايت گوگل (Google Analytics)، ابزاري بسيار کامل است. هر نوع اطلاعاتي در مورد بازديدکنندگان سايت‌تان که بخواهيد به شما مي‌دهد. اکثر شهرهاي ايران را مي‌شناسد و بازديدکنندگان‌تان از هر شهري را به شما اطلاع مي‌دهد.
گوگل دسک‌تاپ، ابزار جست‌وجوي داخل رايانه شخصي شما که تمام فايل‌هاي داخل رايانه‌تان را بسرعت و مانند جست‌وجوي اينترنت براي‌تان مي‌يابد. کافي است آن را نصب کنيد و به آن فرصت بدهيد تا فايل‌هاي داخل رايانه شما را شناسايي کند. گوگل دسک‌تاپ در کنار موتور جست‌وجوي خود، امکانات بسيار جالب ديگري به نام Gadget هم دارد که شامل انواع ابزار کاربردي و سرگرمي جالب مي‌شود.
مترجم گوگل (Google Translator) متون شما را به 36 زبان مختلف مي‌تواند ترجمه کند.
خدمات گوگل محدود به اينها نيست و شامل موارد بيشتري در حوزه خريد و فروش، پاسخ به سؤالات و … مي‌شود.
گوگل علاوه بر اينها سايت‌هاي زيادي را هم خريداري کرده است. سايت‌هايي که کاربران زيادي در آنها فعاليت مي‌کنند. مثلاً يوتيوب (Youtube) سايتي است که کاربران مي‌توانند فيلم‌ها را در آن به اشتراک بگذارند. اين سايت توسط گوگل خريداري شده است.
وجه اشتراک اين سايت‌ها و خدمات مختلف در تعداد بسيار کاربران‌شان است. کاربراني که اکنون با کلمه کاربري (Account) که در گوگل دارند از خدمات اين سايت‌ها بهره‌مند مي‌شوند.

رايگان؟!
 

همه موارد بالا از خدمات مفيدي است که گوگل به کاربران خود مي‌دهد اما آيا تا به حال اين سؤال براي‌تان پيش آمده که اين همه خدمات، چرا براي شما “رايگان” عرضه مي‌شود؟
همه ما شنيده‌ايم و مي‌دانيم که انجام اين کارها براي گوگل هزينه زيادي دارد. سرمايه‌گذاران بزرگي بايد پول خرج کنند، مهندسان زيادي در حوزه‌هاي مختلف بايد دورهم جمع شوند، قطعات فني زيادي مثل سرورها و چيزهاي ديگر بايد ساخته شده و در کنار هم قرارگيرند تا چيزي به عنوان گوگل و خدمات آن در صفحه مرورگر ما عينيت پيدا کند.
استفاده از اين همه، براي ما تقريباً هيچ هزينه‌اي ندارد. ظاهراً همه چيز مجاني است. اما چرا؟!

تبليغات و …. ؟!
 

در محيط اينترنت سايت‌هايي که بازديدکننده بيشتري را به خود جلب کنند، محل مناسبي براي کسب اطلاعات از کاربران و همچنين تبليغات براي آنها مي‌شوند. گوگل نيز از اين امر مستثني نيست؛ اما گوگل هيچ تبليغي را در صفحه اول خود نمي‌گذارد. گوگل با توجه به نوع جست‌وجويي که شما انجام مي‌دهيد، براي شما تبليغات مرتبط نشان مي‌دهد.
همچنين گوگل با توجه به محتواي نامه‌هايي که در صندوق ايميل‌تان داريد، به شما تبليغ نشان مي‌دهد. يعني با توجه به محتواي نامه‌هايي که شما براي افراد ديگر مي‌فرستيد يا براي شما مي‌آيد، به شما تبليغات مرتبط نشان مي‌دهد.
کار از اين به بعد کمي مخفيانه‌تر مي‌شود. او مي‌تواند با تحليل و بررسي جست‌وجوها و همچنين محتواي نامه‌ها و همچنين صفحاتي که کاربران به آنها مراجعه مي‌کنند (يعني اطلاعاتي که نياز کاربران هست) به اطلاعات ذي‌قيمتي در مورد کاربرانش دست پيدا کند. اين اطلاعات مي‌تواند در مورد تک‌تک کاربران يا اقشار خاصي از کاربران در محدوده‌هاي مکاني يا زماني خاص باشد. مثلاً مي‌تواند بفهمد که نويسنده متني که يک حساب کاربري در گوگل دارد به دنبال چه چيزهايي در گوگل بوده يا براي دسته کساني که در محدوده مکاني “استان تهران” زندگي مي‌کنند چه چيزهايي اهميت دارد. حتي مي‌تواند بفهمد کاربران اينترنت در مثلاً استان “آذربايجان غربي” يا شهرستان “فسا” در “استان فارس” در زمان عيدنوروز بيشتر به دنبال چه چيزهايي هستند. او مي‌تواند از اين طريق بسياري از خواسته‌ها و سلايق ما و جامعه‌اي که در‌ آن هستيم را بفهمد.

گوگل چگونه همه ما را زير نظر دارد؟

شايد اينها خيلي براي ما اهميت نداشته باشد ولي براي برخي افراد و شرکت‌ها اطلاعات بسيار مفيد و حتي حياتي قلمداد مي‌شوند. چطور؟ اگر با بحث‌هاي بازاريابي و توليد و فروش محصول آشنا باشيد، به دست آوردن نياز و سليقه مخاطب براي توليدکنندگان اهميت زيادي دارد. گوگل با تحليل محتواي اطلاعاتي که از کاربران به دست مي‌آورد (مثل اطلاعات مکاني، نوع جست‌وجوها، محتواي نامه‌ها و …)، اطلاعات بسيار ذي‌قيمتي براي شرکت‌هاي مختلف تهيه مي‌کند و اينجاست که بايد براي به دست آوردن اين اطلاعات پول خرج کرد. يک‌سري از اطلاعات دم دستي‌تر در اختيار عموم قرار داده مي‌شود تا قدرت گوگل نشان داده شود و ايجاد جذابيت کند مثل اطلاعاتي که در مورد بيشترين کلمات جست‌وجو شده از شهرهاي مختلف جهان مي‌توانيد روي سايت گوگل ببينيد.
تا اينجاي مسأله را شايد بتوان با استناد به توافقنامه‌اي که در ابتداي استفاده از گوگل و يا هنگام عضويت در آن مي‌خوانيد و قبول مي‌کنيد، هضم کرد.
شما با قبول اين توافقنامه، به گوگل اين اجازه را مي‌دهيد که از اطلاعات شما اين گونه استفاده‌ها را انجام دهد.
به هرصورت بايد بدانيم که گوگل چيزي بيش از آنچه که ما هزينه آن را مي‌پردازيم، به ما نمي‌دهد. هزينه‌اي که ما به گوگل مي‌پردازيم، همان استفاده کردن ما از گوگل است. کافي است که ما وارد سايت گوگل شويم و از خدماتش مثل جست‌وجوي عبارات و عکس‌ها، استفاده از جي‌ميل و … استفاده کنيم تا هزينه اين خدمات را پرداخته باشيم!
اما چيز ديگري در اين بين هست که مسأله را براي کاربران حساس‌تر مي‌کند. آيا گوگل مي‌تواند به عنوان يک بازوي اطلاعاتي- امنيتي براي به دست آوردن اطلاعات از مردم و يا مبارزه با دشمنان دولت‌ها استفاده شود؟
پاسخ اين مسأله، مثبت است و با توجه به دلايل و شواهدي که در ادامه مطلب به آنها اشاره مي‌شود، دولت آمريکا خود يکي از حاميان اصلي آن است.

گوگل از شما چه مي‌داند؟
 

اطلاع از وضعيت علمي، نظامي، اقتصادي، فرهنگي و به هرصورت اطلاع از وضع دولت‌هاي ديگر و نيروهاي مرتبط با آنان، نقش اساسي در تأمين امنيت يک دولت خاص (در اينجا يعني آمريکا) خواهد داشت. براي آمريکا اهميت زيادي دارد تا بداند محققان کشور “الف” در زمينه پژوهش‌هاي علمي ـ صنعتي خاص، به چه نتايجي دست يافته‌اند؟ براي آنها اطلاع از وضعيت اقتصادي و فرهنگي يک کشور خيلي مهم است. همچنين در زمينه‌هايي که به آن نام تروريسم مي‌دهند، شناخت تحرکات تروريست‌ها و گروه‌هايي از اين دست براي***شان اهميت حياتي دارد.
دستيابي به اين اطلاعات از جمله مواردي است که هزينه زيادي براي کساني که اين اطلاعات را مي‌خواهند، دارد.
گوگل چگونه مي‌تواند در تأمين اهداف مزبور نقش ايفا کند؟ بايد ديد که گوگل چقدر در کسب اين اطلاعات مفيد است؟ آيا گوگل مي‌تواند وضعيت تحقيقات علمي ـ صنعتي يک جامعه خاص را بفهمد؟ آيا گوگل مي‌تواند ارتباطات بين افراد مختلف و احياناً تروريست‌ها را آشکار کند؟
استفاده شما از معمول‌ترين خدمات گوگل يعني جست‌وجوي اطلاعات (Search)، اطلاعات زير را در اختيار گوگل قرار مي‌دهد:
1- شماره IP رايانه شما: اين شماره بسته به شرايط، مکان رايانه شما و اطلاعات مرتبطي را در دنياي اينترنت نشان مي‌دهد؛ مثلاً اينکه شما از چه ISP (شرکت تامين کننده اينترنت) استفاده مي‌کنيد و شهري که هم اکنون در آن هستيد و چيزهايي از اين قبيل.
2- نوع سيستم‌عامل (مثل ويندوز xp) و مرورگري که شما با آن کار مي‌کنيد (مثل فايرفاکس) و دقت صفحه نمايش شما (مثلا 800 در 600)
3- کلماتي که توسط گوگل، جست‌وجو کرده‌ايد.
4- تمام سايت‌هايي که از طريق صفحه جست‌وجوي گوگل وارد آنها شده‌ايد.
5- اگر شما داراي يک حساب جي- ميل (Gmail) در گوگل باشيد، بايد اطلاعات زير را به موارد بالا اضافه کنيد:
- چه کساني به شما نامه فرستاده‌اند.
- کساني که از شما نامه دريافت داشته‌اند.
- محتواي همه نامه‌هاي شما.
حتي اگر شما در جي‌ميل، حسابي نداشته باشيد، نامه‌هايي که براي دارندگان جي‌ميل ارسال کرده يا از آنها دريافت کرده‌ايد شامل اين موضوع مي‌شوند.
استفاده شما از خدمات مختلف گوگل (مثل خبرخوان) و سايت‌هاي وابسته، اطلاعات بسيار بيشتري در اختيار گوگل مي‌گذارد؛ مثلاً اگر شما در شبکه اجتماعي اُرکات (Orkut) عضو باشيد، تمام ارتباطات و فعاليت‌هاي شما در اين شبکه در اختيار گوگل است.
موارد ديگري هم هستند که براي کاربران کشور ما فعلاً(!) کاربرد و اهميتي ندارند، ولي به آنها اشاره مي‌شود.
بعنوان مثال Latitude ابزاري است که امکان به اشتراک‌گذاري اطلاعات در مورد موقعيت جغرافيايي افراد از طريق تلفن همراه را در سرويس My Location فراهم مي‌کند. اگر چه در اين سرويس کاربر با انتخاب يک گزينه به گوگل اعلام مي‌کند موقعيت جغرافيايي او را شناسايي نکند، اين شرکت در سرور خود آخرين اطلاعات مربوط به موقعيت فيزيکي او را در سرور خود نگه مي دارد. آيا مي‌دانستيد گوگل از طريق اين سرويس از عمر باتري گوشي شما و ديگر اطلاعاتي که به ظاهراً اهميتي ندارند هم مطلع مي‌شود؟

بررسي جست‌وجوها
 

بهتر است ادامه گزارش را براي شمايي بنويسيم که مي‌خواهيد کارتان از ديد شخص سومي مانند گوگل مخفي بماند. بسياري از مردم به هر دليل مي‌خواهند مقصودشان از جست‌وجوهايي که در شبکه انجام مي‌دهند، پنهان بماند اما گوگل مجموع جست‌وجوهايي را که از طريق دستگاه رايانه هر شخص انجام شده مي‌داند. آمار استفاده از سرويس‌هاي مختلفي که از طريق اين رايانه انجام شده (مثل ايميل و…) را هم دارد. برايش خيلي سخت نيست تا بفهمد کدام جست‌وجو واقعي و کدام براي ردگم‌کردن است. حتي گوگل مي‌داند که از صفحات جست‌وجويي که براي‌مان فراهم کرده، در چه سايت‌هايي کليک کرده‌ايم. فرض کنيد لابلاي جست‌وجوهايي که انجام مي‌دهيم چند جست‌وجوي بي‌ربط به موضوع هم بکنيم تا طرف‌مان (يعني گوگل) منظور ما را نفهمد و مثلاً رد گم‌ مي‌کنيم اما بدليل اينکه کل عمليات ما تحت‌نظر گوگل انجام پذيرفته، خيلي نمي‌توانيم به پوشيده‌ماندن کارمان اطمينان داشته باشيم.

بررسي نامه‌هاي الکترونيک
 

يکي ديگر از چيزهايي که به ذهن مي‌رسد اين است که محتواي نامه‌هاي ما را بررسي کند. اگر مواردي از ارتباطات مشکوک در آنها يافت، مسأله را دنبال مي‌کند تا به سرنخ‌هاي بيشتر و مدارک محکم‌تر برسد و نهايتاً اين امور به مراجع خاص آن ارجاع مي‌شود.
شايد بگوييم که ما براي ارتباط با افراد بيگانه ايميل‌ها را با نام مستعار مي‌سازيم و از اطلاعات با عنوان مستعار استفاده مي‌کنيم. البته کار خوبي است، اما اصلاً نبايد به آن اطمينان کرد. اجازه بدهيد مثال:
بسيار پيش‌آمده که در صندوق ايميل شما که به نام مستعار ايجاد کرده‌ايد- نامه‌اي براي دوستتان فرستاده باشيد. کافي است دوست شما در پاسخ ايميل شما، نام واقعي شما را ببرد. يعني تمام زحمات شما براي مخفي ماندن هويت‌تان بر باد رفت؛ ادامه اين ماجرا مساوي است با لو رفتن اطلاعات بيشتر در مورد هويت شما و دوستان‌تان.

گوگل چگونه همه ما را زير نظر دارد؟

شايد بگوييد «من يک ايميل براي ارتباطات ناشناس دارم و يک ايميل ديگر براي ارتباط با دوستانم.» خب اين هم راه حل بهتري است اما هنوز اطمينان بخش نيست. هر بار که از گوگل استفاده مي‌کنيد، گوگل رايانه شما را با يک کوکي (با شماره شناسايي يکتا) شناسايي مي‌کند. اين کوکي دو سال روي رايانه شما اعتبار دارد و با هربار استفاده از گوگل، مجدداً احيا مي‌شود. خب وقتي ببيند يک بار از ايميل 1 و بار ديگر از ايميل 2 روي اين رايانه استفاده شده، احتمال زيادي مي‌دهد که هر دو متعلق به يک نفر باشد.
اگر صندوق ايميل شما در گوگل (Gmail) باشد، گوگل تمام ايميل‌هايي که از آن ارسال يا به آن آمده باشد را مي‌داند.
کساني که با رياضيات و آمار سر و کار دارند، مي‌دانند که خيلي راحت‌ مي‌توان از طريق “گراف”، ارتباط بين ايميل‌ها، هويت‌ها را تشخيص داد.
البته شکل بالا، مثال بسيار ساده‌اي از گراف مزبور است. از طريق تحليل محتواي ايميل‌ها مي‌توان به موضوع ارتباطات بين ايميل‌ها پي برد.
ايميل‌ها از نظر ارتباطات کاري، ارتباطات دوستانه، ارتباطات خانوادگي و عاطفي و … مي‌تواند دسته‌بندي ‌شود. رايانه‌ها و مکان جغرافيايي آنها هم معلومند. مشکل بتوان در چنين شبکه‌اي هويت مخفي داشت. شواهد زيادي در دست هست که نشان مي‌دهد اطلاعات حتي پس از حذف آنها توسط کاربران، در سرورهاي گوگل نگهداري مي‌شود.

بررسي گفتوگوهاي آنلاين (چت)
 

گفت وگوهاي ما در محيط‌هاي چت (chat) حاوي اطلاعات زيادي است و همانند ايميل‌ها قابل تحليل و پيگيري هستند.

بررسي استفاده ما از سرويس‌هاي مختلف گوگل
 

وقتي استفاده کاربران از خدمات مختلف گوگل به اين موارد اضافه مي‌شود، مسأله ابعاد جديدتري به خود مي‌گيرد. خدمات مختلفي که گوگل روي سايت خود فراهم کرده، موجب اشتياق هرچه بيشتر کاربران براي استفاده از گوگل مي‌شود. البته براي استفاده از بسياري از اين خدمات بايد در گوگل يک حساب کاربري ايجاد نمود. استفاده از فيدريدر (يا خواننده خوراک) سايت‌هاي موردعلاقه ما را براي گوگل معلوم مي‌نمايد. استفاده ما از سرويس گوگل‌ارث (Google Earth)، مکان‌هاي مهم و مورد توجه ما را براي گوگل معلوم مي‌سازد. از اين طريق راحت مي‌توان فهميد شما در کجا کار مي‌کنيد يا خانه‌تان کجاست؟ يا مکان‌هاي مهم و مورد توجه شما چه جاهايي هستند؟
منبع:سايت ظهور
ارسال توسط کاربر محترم سايت :kasper2
Add Comments
Name:
Email:
User Comments:
SecurityCode: Captcha ImageChange Image