جستجو در محصولات

گالری پروژه های افتر افکت
گالری پروژه های PSD
جستجو در محصولات


تبلیغ بانک ها در صفحات
ربات ساز تلگرام در صفحات
ایمن نیوز در صفحات
.. سیستم ارسال پیامک ..
IP Address چيست ؟
-(2 Body) 
IP Address چيست ؟
Visitor 272
Category: دنياي فن آوري
سوالي است که يکي از کاربران در ايميلي سوال نموده است ؛ تصميم داشتم در جوابيه ؛ براي اين دوست بازديدکننده وبلاگ ؛ اي پي را تعريف کنم و در بحثهاي بعد و بطور دقيق در مقاله IP را بگويم . در بانک مقالات يک مقاله با عنوان IP Address چيست ؟ با زبان فني و ساده به اين مقوله پرداخته است که با صبر وتامل کمي حاشيه نويسي کردم اميداورم در اين خصوص بتوانم جوابگو باشم
کساني که در مورد شبکه هاي کامپيوتري اطلاعات مختصري داشته باشند حتما مي دانند که هر شبکه کامپيوتري داراي آدرسي است که بوسيله اعداد مشخص مي گردد .اين اعداد از چهاربخش تشکيل شده اند که هر بخش عددي بين 0 الي 255 را شامل مي گردد . در زمينه اينترنت هم اين مقوله هست ؛ وقتي به کامپيوتر شما به اينترنت وصل مي شويد در کل شبکه اينترنت شما يک عدد منحصربه فرد چهار بخشي داريد ؛ اين عدد نشان دهنده نقطه اتصال شما يا همان نود Nod شماست بعبارتي شما يک نقطه منحصر به فرد در شبکه جهاني اينترنت هستيد ؛ در يک شبکه بادو کامپيوتر هم اين عدد به شما داده مي شود.
مثال : 219.218.139.17 .به اين اعداد آدرس IP مي گويند . همچنين هر کامپيوتر هم هنگامي که به شبکه ( هر شبکه اي) متصل شود يک آدرس IP به آن تعلق مي گيرد . اين آدرس در واقع آدرس آن کامپيوتر خاص در شبکه است و از طريق آن ديگر کامپيوتر ها مي توانند با کامپيوتر مذکور ارتباط برقرار نمايند و يا به منابع آن دسترسي پيدا کنند .
اين عدد هر يک مابين 0 تا 255 است اگر فرض کنيم که تمام حالات يعني عددهاي 0 تا 255 را در نظر بگيريم حدود 4 ميليارد و نيم عدد به دست مي آيد.

? IP دايم و IP موقت
 

در مجموع اعداد اختصاصي به کامپيوتر شما در هنگام اتصال به اينترنت بعنوان IP حتمي منحصر به فرد است اين اعداد به دسته اي پي استاتيک يا دايم و آي پي ها موقت تعبير مي شود.
در IP دايم ؛ يک عدد IP دايمي به کاربر داده مي شود ؛ براي تحقق اين امر کاربر بايد يک IP دايم براي مدت يکسال يا بيشتر اجاره نمايد در مقابل کاربران معمولي به خصوص تلفني يا Dailup داراي IP موقت هستند يعني هر بار که متصل مي شوند يک عدد IP به آنها داده مي شود و در نهايت پس از قطعي اتصال کاربر IP از وي گرفته مي شود و به کاربر بعدي داده مي شود .

? هر اتصال به اينترنت يک IP
 

در اصل مي توان گفت يک مرکز ارايه خدمات اينترنتي يا همان ISp ها (مراکزي که کارت اينترنتي اشتراکي مي فروشند و شما براي اتصال به شماره تلفنهاي شبکه اين شرکتها متصل مي شويد) يک محدوده اي پي داده مي شود ؛ که شمت راست آن متغير است ؛ مثلا يک اي اس پي ممکن است اي پي بين 224.223.09.010 تا 224.223.09.320 داشته باشيد يعني اين مرکز مي تواند حدود 210 کاربر را همزمان پشتيباني کند . البته راهکارهايي براي احتمال کاربران بيشتر در اينترنت در نظر گرفته مي شود.
بنابراين ممکن است شما هر بار که به اينترنت متصل مي شويد فقط عدد سمت راست آدرس شما تغيير کند . البته اين بستگي به اين امر دارد که ISP شما چند شبکه داشته باشد . چون آدرس هر شبکه با ديگري متفاوت خواهد بود . معمولا اگر چند شماره تلفن در اختيار شما باشد هر کدام متعلق به يکي از شبکه هاي ISP خواهد بود . البته اين مسئله کاملا به ISP شما بستگي دارد و ممکن است با وجود داشتن شماره هاي مختلف سري IP يکساني داشته باشند.
شما اگر از طريق مودم شماره گير و خط تلفن به اينترنت متصل شويد ، هر بار يک آدرس IP متفاوت به شما تعلق مي گيرد . در واقع سه بخش سمت چپ آدرس IP متعلق به ISP يا همان اشتراک دهنده اينترنت شما مي باشد و آخرين قسمت سمت راست شماره شما در آن نشست ارتباط با اينترنت است . ( در عدد مقابل 32 مربوط به شماست 218.219.167.32

? کاربرد IP در شبکه چيست؟
 

ابتدا يک تعريف از شبکه داشته باشم ؛ در اصل هر گاه دو يا بيشتر از دو کامپيوتر به وسيله اتصالات مخابراتي موسوم به رسانه بهم متصل شود و طبق قرداد کاري خاص باهم تبادل اطلاعات کند يک شبکه تشکيل مي دهند.
خوب شايد تعداد اين شبکه در يک اداره دولتي به صد کامپيوتر در شبکه برسد ، چگونه مي توان تبادل اطلاعات در اين شبکه را مديريت کرد؛ يا چگونه مي توان کامپيوتر n در شبکه دست يافت ؛ يا آن را فراخواند.
در ابتدا تعريف شبکه اين مشکل حل شده است ؛ هر کاميپوتر حاضر در شبکه داراي يک عدد اي پي IP بين اعداد 0.0.0.0 تا 255.255.255.255 تعريف مي شود که اين عدد منحصر به هرکامپيوتر در يک شبکه است. اگر چند شبکه به هم متصل باشند بازهم بايد اين انحصار پابرجا باشد. حال هر کامپيوتر که بخواهيم اطلاعاتي بفرستيم ؛ يا اگر کامپيوتري درخواستي دهد و بخواهيم بدو جواب دهيم و کلا هر کامپيوتر در شبکه برايمان قابل شناسايي ؛ دستيابي و مديريت است .

? کاربرد IP در اينترنت چيست؟
 

اينترنت هم از ميليونها کامپيوتر بهم متصل تشکيل شده است ؛ فردي از هلند يک عکس از يک وبسايت را که در کانادا ميزباني مي شود درخواست مي کند در ستون فقرات اينترنت هزاران کامپيوتر ميابر و روتر ياهمان مسيرياب هست که وظيفه جابجايي اطلاعات را دارد حال چگونه مي توان کامپيوتر کانادايي ميزبان عکس مورد نظر را پيدا کرد و پس از يافتن عکس ؛ چگونه دريابيم که اين فرد هلندي را چگونه پيدا کنيم و به کجاي شبکه برايش اطلاعات ارسال کنيم ؟ تمام اين سوالات با تعريف يک IP منحصر به فرد براي تمام اعضاي اين شبکه با ميليونها کاربر حل مي شود. پس يک عدد مانند 218.219.167.32 به شما داده مي شود تا خيال تمام مديريت شبکه راحت شود که شما را به سادگي بيابند.

? قرايت و معني يک اي پي
 

اي پي مانند شماره تلفن کامل شماست مانند شماره تلفن من که 0098135133223322 است کد 00981 ايران ؛ 351 پيشماره استان يزد و 33223322 شماره من هست که جديد مي توان گفت 33 من محله صفاييه يزد هستم ؛ در مورد اي پي کاربر هم مي توان تا شرکت سرويس دهنده يا همان ISp کاربر رسيد همانطور که قبلا گفتم يک محدود عددي خاص به يک مرکز سرويس دهنده اينترنت يا isp داده مي شود که به صورت جهاني ثبت مي شود . البته با برخي از تکنيکها و نرم افزارهاي مي توان به خود کاربر هم دست يافت مقوله که گفته شده است با وجود IP هرگز در اينترنت پنهان نخواهيم بود.

? با IP هرگز در اينترنت پنهان نخواهيم بود
 

يک IP يک الزام فني محسوب مي شود و هرگز با اين سياست در شبکه تدوين و تعريف نشده است که کاربر را افشا کند ؛ اما تنها براي شناسايي کاربر يک عدد محصر به فرد اجباري بوده است.
اما اين امر ممکن است مشکل ساز شود ؛ يک هکر مبتدي با دانستن IP فعلي شما در زمان اتصال شما به اينترنت مي تواند وارد سيستم کامپيوتر شما شده و تمام کامپيوتر شما را در دست بگيريد. اين امر بسيار خطرناک است.
البته براي محرمانگي کار شما هم مطرح است ؛ يک موتورجستجو با ثبت اي پي شما و کلمات جستجو شما در يک ماه را دست مي يابد و تا حدي مي تواند بگويد شما دنبال چه هستيد که اين حوزه شخصي کاربر را به خطر مي اندازد.
يک مثال ديگر ؛ به ياد داشته باشيد اکثر وبسايتها داراي امکاناتي است که کليه خصوصيات يک کاربر همراه با اي پي اتصال شبکه وي را ذخيره مي کند البته بيشتر براي تجريه و تحليل است و به صورت خاص مورد استفاده قرار نمي گيرد مگر آنکه مديران وبسايت مذکور افکار نامطلوبي داشته باشند! با اينهمه اگر شما ساعت 10 صبح وارد يک وبلاگ با امکانات ثبت رفتار کاربر شويد ؛ لااقل مي توان فهميد که شما در ساعت 10 صبح آنلاين بوده ايد و يا اينکه در ميان مقالات و اخبار مختلف اخبار سياسي را دنبال مي کنيد!!!!!

? IP دايم مطلوب نيست
 

مهم است بدانيد کاربراني که با مودم کابلي يا موارد مشابه به اينترنت متصل مي شوند بايد توجه داشته باشند که در بيشتر موارد شماره IP آنها براي مدتي که اشتراک دهنده اينترنت تعيين مي نمايد مثلا يک ماه يا بيشتر کاملا بدون تغيير باقي مي ماند . اين امر بسيار خطرناک است و در واقع مي توان گفت افرادي که مودم کابلي دارند به دليل داشتن سرعت بالا و IP ثابت طعمه هاي بسيار خوبي براي هکرها هستند و در صورت به دام افتادن ممکن است بسيار بيشتر از سايرين لطمه بخورند . چون اغلب هکرها از PC اين افراد براي حمله به کامپيوترهاي ديگر استفاده مي نمايند .
مودم کابلي در ايران هنوز چندان رايج نشده و بيشتر در کشورهاي قاره اروپا و آمريکا استفاده مي شود . در بيشتر آن کشورها تجارت الکترونيک و خريد و فروش و مبادله پول از طريق اينترنت امري رايج به شمار مي رود . همين امر باعث مي شود که کلاهبرداران اينترنتي به راحتي کامپيوترهاي محافظت نشده را پيدا کرده و با دزديدن شماره کارتهاي اعتباري ، صاحب کامپيوتر را دچار زيانهاي مالي نمايند . پس توصيه ما به اين قبيل دوستان اين است که در حفاظت از کامپيوتر خود حساستر باشند .

? يک اي پي هم قابل اعتماد نيست
 

يک اي پي خيلي هم قابل استناد و اعتماد نيست ؛ برخي از نرم افزارها هستند که به انتخاب خود شما يا به طور خودکار IP شما را در هنگام اتصال تغيير مي دهند ؛ نرم افزاري دارم که ميتوانم در هر اتصال با يک اي پي تقلبي خود را شهروند چک معرفي کنم .
اين مقوله براي افرادي که مي خواهند فعاليت زيرزميني و مخفي در اينترنت انجام دهند مطلوب است ؛ مثلا هکرها که هرگز نمي خواهند رد پايي از خود به جاي بگذارند ؛ يا حتي اگر مي خواهيد احتمال هک شدنتان را کمتر کنيد از نرم افزارهايي بهره ببريد که هر ثانيه شما را با يک اي پي مي شناسد ؛ اين نرم افزارها خيلي هم قابل اعتماد نيست ممکن است خود جاسوس باشند.

? يک اي پي خود را بيابيد
 

در صورتي که بخواهيد آدرس IP خود را پيدا کنيد هنگامي که به اينترنت متصل هستيد از قسمت Run فرمان winipcfg را صادر نماييد و يا پس از تايپ دستور cmd در Run واردDos Prompt شده و تايپ کنيد ipconfig . در قسمت IP Address شماره IP کامپيوتر شما مشخص شده . ( در ويندوز XP هنگامي که به اينترنت متصل هستيد روي علامت کامپيوترهاي کوچکي که کنار ساعت ظاهر مي شوند کليک راست کنيد و گزينه Detail را انتخاب کنيد . در قسمت Client IP address شما شماره خودتان را مشاهده مي کنيد.
منبع:www.aftabir.com
ارسال توسط کاربر محترم سايت :mohamadaminsh
Add Comments
Name:
Email:
User Comments:
SecurityCode: Captcha ImageChange Image