جستجو در محصولات

گالری پروژه های افتر افکت
گالری پروژه های PSD
جستجو در محصولات


تبلیغ بانک ها در صفحات
ربات ساز تلگرام در صفحات
ایمن نیوز در صفحات
.. سیستم ارسال پیامک ..
خداحافظ BIOS، سلام UEFI (قسمت دوم)
-(6 Body) 
خداحافظ BIOS، سلام UEFI (قسمت دوم)
Visitor 1464
Category: دنياي فن آوري

تنظيمات UEFI
 

ما ويژگي بوت UEFI را در منوي System Setup مادربرد اينتل فعال کرديم. در هنگام استفاده از On- Board RAID هيچگونه پشتيباني از پارتيشن هاي قابل بوت بزرگتر از 2 ترابايت وجود ندارد.
قرار دادن چند درايو ديسک سخت بزرگ در يک پيکربندي RAID0 براي ايجاد يک آرايه RAID بزرگ در شرايطي که بخواهيد سيستم عامل خود را بر روي اين آرايه نصب کنيد، آن را کاملاً بي مصرف خواهد کرد. Matrix Storage Manager شرکت اينتل، يک محدوديت 2 ترابايتي را در اين زمينه اعمال مي نمايد، با کاهش اندازه آرايه، مي توانيد آن را قابل بوت کنيد.
استفاده از محصول Onboard RAID اينتل به شما اجازه نمي دهد پارتيشن بزرگي را ايجاد کنيد که بتواند بعنوان يک درايو سيستمي عمل نمايد. ما مجبور بوديم براي آزمايش هاي خود به يک درايو بيش از 2 ترابايتي اختصاصي سوئيچ کنيم.

خداحافظ BIOS، سلام UEFI (قسمت دوم)

درايو آزمايش: 4big Quadra LaCie (با ظرفيت ناخالص 4 ترابايت)
 

4big Quadra يک محصول ذخيره سازي قابل اعتماد از شرکت Lacie است که پيکربندي RAID را با يک اينترفيس eSATA و 4 ترابايت ظرفيت ناخالص ارائه مي کند. اين محصول ظرفيت ذخيره سازي چشمگير خود را با عملکرد بسيار خوبي در اختيار شما مي گذارد. از آنجايي که امروزه درايوهاي 2 ترابايتي در دسترس قرار گرفته اند، اين محصول مي تواند با اشغال شدن هر 4 محفظه درايو خود به ظرفيت 8 ترابايت برسد. نمونه مورد استفاده ما به درايوهاي 1 ترابايتي مجهز بود که در نتيجه يک پيکربندي RAID5 با ظرفيت کلي 3 ترابايت را در اختيارمان قرار مي داد.
با وجود آنکه تنها تعداد اندکي از کاربران عملاً سيستم هاي خود را از چنين ابزار ذخيره سازي بوت خواهند کرد، اما اين يکي از معدود گزينه هايي است که براي تقليد يک محصول ذخيره سازي SATA که بيش از 2 ترابايت ظرفيت ذخيره سازي قابل دسترسي را به سيستم گزارش مي دهد، در اختيار داريم. بنابراين، ما سيستم را وادار به استفاده از GPT بجاي MBR نموده و نشان خواهيم داد که آيا يک سيستم مجهز به UEFI مي تواند از پارتيشن هاي بزرگتر از 2 ترابايت بوت شود يا خير. همانطور که از قبل مي دانيم، سيستم هاي مبتني بر يک BIOS متعارف، قطعاً قادر به بوت از چنين درايوي نخواهند بود.

خداحافظ BIOS، سلام UEFI (قسمت دوم)

پارتيشن بندي انباره ذخيره سازي: مشکلات مربوط به MBR
برنامه Setup ويندوز، بطور خودکار GPT را براي Volume هاي بزرگتر از 2 ترابايت انتخاب کرده و به کاربران امکان مي دهد تا براي ظرفيت هاي پايين تر از 2 ترابايت مابين MBR و GPT حق انتخاب داشته باشند. اگر بخواهيد Volume هاي درايو را بر روي يک نصب ويندوز موجود مديريت کنيد، اين موضوع در مورد يوتيليتي Disk Management نيز صادق خواهد بود. بسياري از BIOS هاي موجود امروزي از GPT پشتيباني مي کنند، اما يک سيستم فاقد پشتيباني UEFI قادر نخواهد بود يک سيستم عامل را از يک پارتيشن GPT بزرگتر از 2 ترابايتي بوت نمايد، اجازه بدهيد ببينيم که اگر از MBR متعارف استفاده کنيد، چه اتفاقي خواهد افتاد.
اگر پشتيباني UEFI در دسترس نباشد، ويندوز هنوز بطور خودکار براي درايوهاي 2 ترابايتي و يا بزرگتر از GPT استفاده خواهد کرد و گزينه ما بين GPT و MBR را ارائه مي نمايد. تمام فضاي استفاده نشده در بالاي 2 ترابايت اول، بلا استفاده خواهد بود (و در صورت انجام پارتيشن بندي با MBR، غيرقابل استفاده باقي خواهد ماند).
همانطور که در شکل ]13[ مشاهده مي کنيد، ويندوز ويستا اين موضوع را بطور صريح بيان مي نمايد.

خداحافظ BIOS، سلام UEFI (قسمت دوم)

شايد فکر کنيد که امکان ايجاد يک پارتيشن ديگر پس از نصب يک Volume 2 ترابايتي بر روي يک درايو با ظرفيت 2 ترابايت يا بيشتر وجود خواهد داشت، اما اين کار امکان پذير نيست زيرا MBR کل درايو را به يک پارتيشن حداکثر 2 ترابايتي محدود خواهد کرد. فضاي ذخيره سازي باقيمانده اکنون غيرقابل استفاده باقي خواهد ماند. به همين دليل، بسيار مهم است که براي درايوهايي با ظرفيت بالا صرفاً از GPT استفاده کنيد. به اين ترتيب، با محدوديت 2 ترابايتي مواجه نخواهيد شد.
حال اجازه بدهيد به کار خود ادامه داده و يک پارتيشن بزرگ را با استفاده از چيدمان GPT و درايو LaCie 4big Quadra eSATA ايجاد نماييم.
پارتيشن بندي انباره ذخيره سازي با MBR، GPT با، ESP MSR
براي بدست آوردن پشتيباني کامل از GPT براي درايوهايي که ظرفيت ذخيره سازي بيش از 2 ترابايت را در اختيار شما مي گذارند، به يک نسخه 64 بيتي از ويندوز (XP, Vista و يا Win7) نياز خواهيد داشت. GPT ويژگي هاي زير را ارائه مي کند:
- حداکثر ظرفيت 18 اگزابايت (Exabyte)
- تا 128 پارتيشن بر روي هر ديسک
- جداول پارتيشن اصلي و پشتيبان (Backup) براي افزونگي (Redundancy)
- فرمت پارتيشن کاملاً تعريف شده و Self – Identifying
- هر پارتيشن داراي يک ID منحصر به فرد است تا از برخورد شناسه ها (جدول پارتيشن GUID) جلوگيري شود.

خداحافظ BIOS، سلام UEFI (قسمت دوم)

جدول ]1[، يک نماي کلي از گزينه هاي پارتيشن بندي و اقدامات امکان پذير بر روي GPT و MBR را فهرست مي کند:

 

ويندزو 32 بيتي

ويندوز 64 بيتي

GPT

MBR

GPT

MBR

بوت

خير

بله

بله

خير

خواندن

خير

بله

بله

بله

نوشتن

خير

بله

بله

بله


خداحافظ BIOS، سلام UEFI (قسمت دوم)

توجه داشته باشيد که وجود پشتيباني UEFI براي درايوهاي بزرگتر از 2 ترابايت در نظر گرفته شده است. براي آنکه امکان بوت از چنين پارتيشن هاي بزرگي که توسط ساير پيش نيازها (ويندوز 64 بيتي و GPT) تأمين شده اند فراهم شود، بايد پشتيباني UEFI وجود داشته باشد.

جزييات GPT بر روي ويندوز x64
 

GPT بطور خودکار (ESP(EFI System Partition که حاوي Boot Loader، درايوهاي EFI و تمام فايل هاي ضروري ديگر براي بوت سيستم (نظيرHAL، int.boot و NT Loader) مي باشد. اين سيستم بجاي رکورد بوت اصلي (Master Boot Recoed) از GUID partition Table استفاده مي کند. ESP يک درصد از ظرفيت درايو را به خود اختصاص مي دهد و اندازه آن حداقل 100 مگابايت و حداکثر 1000 مگابايت خواهد بود.
سيستم هاي GPT در عين حال با يک پارتيشن MDR Microsoft Reserved مجهز خواهند شد. از آن جايي که پارتيشن هاي GPT اجازه مخفي کردن سکتورها را نمي دهند، ويندوز از اين فضاي رزرو شده براي مصارف سيستم عامل استفاده مي نمايد. اگر تصميم گرفته ايد که يک ديسک ابتدايي را به يک ديسک ديناميک تبديل کنيد، ويندوز از پارتيشن MSR استفاده کرده، اندازه آن را کاهش داده و بانک اطلاعاتي ديسک ديناميک را با استفاده از فضاي قابل دسترسي ايجاد مي نمايد. بر روي درايوهاي کوچکتر از 16 گيگابايت، پارتيشن MSR تنها 32 مگابايت ظرفيت خواهد داشت. براي ديسک هاي بزرگتر، اندازه اين پارتيشن به 128 مگابايت خواهد رسيد.
حتي اگر سيستم شما با GPT انطباق داشته و با استفاده از پارتيشن هاي ضروري ايجاد شده باشد، شما براي آنکه بتوانيد عمليات بوت را از يک Volume بزرگ انجام دهيد هنوز به پشتيباني UEFI نياز خواهد داشت.

خداحافظ BIOS، سلام UEFI (قسمت دوم)

شما مي توانيد به کار خود ادامه داده و همچنان ويندوز را بر روي پارتيشن غيرقابل بوت نصب کنيد، اما در اين مرحله به شما هشدار داده خواهد شد.
اگر GPT و پشتيباني UEFI هر دو بطور صحيح کار کنند، Windows7 به طور خودکار پارتيشنهاي لازم نظير ESP (EFI System Partition) صد مگابايتي و MRS (Microsoft Reserved Partition) يکصد و بيست و هشت مگابايتي را ايجاد کرده و سپس به شما اجازه مي دهد تا يک Volume با ظرفيت بالا را ايجاد نمائيد که قطعا قابل بوت خواهد بود.

خداحافظ BIOS، سلام UEFI (قسمت دوم)

جمع بندي
 

صنعت، مسير طولاني را با UEFI طي کرده است. تاکنون روشهاي گوناگوني براي Modularize نمودن فرآيند بوت و ايجاد يک استاندارد انعطاف پذير مطرح شده اند. هيچيک از اين موارد به يک موفقيت واقعي تبديل نشدند، اما به نظر مي رسد که اينتل حداقل مقداري پشتيباني را با پروژه جاه طلبانه ايتانيوم خود بدست آورده است. EFI که امروزه تحت نظارت ,United EFI Industry forum قرار دارد، استانداردهاي UEFI موجود را جايگزين BIOS خواهد شد و اينترفيس هاي جديدي را براي سيستم هاي عامل ارائه کرده، فرآيند بوت را تسهيل نموده و انعطاف پذيري چشمگيري را از طريق نرم افزارهاي کاربردي EFI و درايوهاي ابزار مستقل از سيستم عامل ارائه مي کند.
با وجود آنکه مشخصات 3. 2 جديد کاملاً بالغ است، اما صنعت هنوز با استاندارد جديد انطباق پيدا نکرده. از ديدگاه يک کاربر نهايي، درک اين موضوع واقعاً دشوار به نظر مي رسد. HP، IBM، Apple و چند توليد کننده ديگر قبلاً ثابت کرده اند که UEFI قطعاً مي تواند در سيستم هاي توليدي پياده سازي گردد. در عين حال، کل تجارت مادربرد جهان بيشتر بر روي کاغذ از UEFI پشتيباني مي کند. ما تنها به چند مورد استثناء در اين زمينه برخورديم که متأسفانه بيشتر براي بهبود جنبه هاي بصري به استفاده از UEFI رو آورده بودند. حتي با وجود آنکه ويژگي هاي UEFI براي توليد کنندگان سيستم ها جالب تر هستند، استاندارد جديد در عين حال بيانگر تنها روش ممکن براي اداره درايوهاي ديسک سخت با ظرفيت بالاتر از 2 ترابايت است.

خداحافظ BIOS، سلام UEFI (قسمت دوم)

خداحافظ BIOS، سلام UEFI (قسمت دوم)

ما در تلاش خود براي راه اندازي يک آرايه 0 RAID 4 ترابايتي (با 2 درايو 2 ترابايت) بر روي مادربرد Intel DP55KG و با استفاده از ويژگي on board Matrix RAID آن با شکست مواجه شديم. اين ويژگي در حال حاضر آرايه هاي قابل بوت را به حداکثر 2 ترابايت محدود مي کند. گذشته از محدوديت هاي اعمال شده توسط خود اينتل، خوشبختانه ما در ايجاد يک درايو سيستمي 3 ترابايتي در Windows 7 با UEFI فعال و استفاده از يک انباره ذخيره سازي خارجي از شرکت LaCie موفق بوديم. اين محصول پيکربندي RAID را بطور داخلي اعمال مي کند و به همين دليل يک نمايش بي نقص از وضعيتي است که در هنگام ارائه درايوهاي ديسک سخت بزرگتر با آن مواجه خواهيم شد.
در نهايت، ما تنها مي توانيم همه کاربران را به توجه کامل به عملکردهاي فروشندگان سکو و تشويق آنها به تسريع فرآيند ارائه پياده سازيهاي UEFI خودشان، ترغيب کنيم. شايد چندان منطقي نباشد که امروز يک مادربرد کاملاً جديد P55 را با قيمت قابل ملاحظه اي خريداري کنيم، در حاليکه نمي دانيم از ظرفيت هاي آتي درايوهاي ديسک سخت پشتيباني خواهد نمود يا خير. توجه داشته باشيد که اين نگراني کاملاً به بوت از پارتيشن هاي بزرگتر از 2 ترابايتي مربوط مي شود اگر درايو بوت شما کوچکتر از 2 ترابايت است، هنوز مي توانيد ظرفيت نامحدودي را بر روي درايوهاي ثانويه سيستم خود داشته باشيد.
منبع:بزرگراه رايانه 127
Add Comments
Name:
Email:
User Comments:
SecurityCode: Captcha ImageChange Image