جستجو در محصولات

گالری پروژه های افتر افکت
گالری پروژه های PSD
جستجو در محصولات


تبلیغ بانک ها در صفحات
ربات ساز تلگرام در صفحات
ایمن نیوز در صفحات
.. سیستم ارسال پیامک ..
راهکارهايي موثر براي چابک ماندن Windows 7
-(0 Body) 
راهکارهايي موثر براي چابک ماندن Windows 7
Visitor 185
Category: دنياي فن آوري
هنگامي که از يک PC نو براي اولين بار استفاده مي کنيد، عموماً بسيا سريع به نظر مي رسد، به سرعت راه اندازي مي شود و در يک چشم بر هم زدن، به آنچه که از آن خواسته ايد، واکنش نشان مي دهد. با اين حال اگر همين سيستم را براي مدتي به حال خود رها کنيد، خيلي زود با مشکلاتي مواجه خواهد شد: زمان هاي راه اندازي و خاموش شدن آن بطور چشمگيري افزايش پيدا مي کنند؛ فضاي ديسک سخت آن تا حد هشدار دهنده اي ناپديد مي شود و نهايتاً تعداد روز افزوني از موارد کاهش در عملکرد سيستم، به اين معني خواهند بود که دچار افت بازده کاري قابل توجهي خواهيد شد. اما شرايط الزاماً نبايد به اين ترتيب باشد.
کافي است هر روز چند دقيقه از وقت اضافي خود را براي مراقبت از سيستم مورد استفاده تان صرف کرده، ابزارهاي ساده و سريع نگهداري را اجرا نموده، گهگاه به پاکسازي فضاي ذخيره سازي خود پرداخته و بروز رساني هاي مفيد را بارگذاري کنيد تا بتوانيد اکثر مشکلات را در مراحل بسيار اوليه شکل گيري آن برطرف نموده و از ظاهر شدن بسياري از مشکلات ديگر نيز جلوگيري نمايند. نتيجه نهايي، دردسرها و مشکلات بسيار کمتر به همراه لذت بيشتر از يک PC سريع تر، امن تر و قابل اعتمادتر خواهد بود.
ما در اين مقاله شما را با چند تکنيک ساده آشنا خواهيم کرد که در دستيابي به هدف فوق بسيار مفيد خواهند بود.

نکته 1
 

نگهداري از سيستم Windows7، با در دست گرفتن کنترل نرم افزارهاي کاربردي که بر روي آن نصب کرده ايد، آغاز مي شود. هرچه نرم افزارهاي کاربردي بيشتري داشته باشيد، مقدار بيشتري از منابع سيستم شما توسط آن مصرف خواهد شد و احتمال وقوع برخوردها نيز افزايش مي يابد، بنابراين اگر ديگر به برنامه اي نياز داريد، بهتر است آن را از سيستم خود حذف کنيد. براي اين منظور بر روي گوي Start، و سپس گزينه Control Panel کليک نماييد. حالا گزينه Uninstall a Program (و يا اپلت Programs and Features در نماي کلاسيک) را انتخاب کرده و سپس در فهرست ارائه شده به جستجوي برنامه هايي بپردازيد که ديگر به آنها نياز نداريد. در اين مرحله بايد کاملاً مراقب باشيد زيرا به هيچ وجه نمي خواهيم يک مولفه مهم را حذف کنيد که مي تواند عملکرد ديگري را مختل نمايد. با اين حال اگر کاملاً مطمئن هستيد که ديگر به يک برنامه خاص احتياج نداريد، آن را انتخاب کرده و سپس بر روي گزينه Uninstall کليک نماييد تا فرآيند حذف آغاز شود بهتر است اين کار (حذف برنامه هاي غيرضروري) را ماهي يکبار با مراجعه به اپلت Uninstall a Program تکرار کنيد. اين فرآيند به وقت بسيار اندکي نياز دارد اما PC شما را در شرايط بهينه آن حفظ مي کند.

راهکارهايي موثر براي چابک ماندن Windows 7

نکته 2
 

شما مي توانيد حجم بيشتري از فضاي ديسک سخت خود را با حذف فايل هاي «موقتي» (Temporary) بي ارزشي که بسياري از نرم افزارهاي کاربردي و همچنين خود ويندوز در پشت سر خود باقي گذاشته اند، آزاد نماييد. براي اين منظور بر روي گوي Start کليک نموده، عبارت Disk را در فيلد جستجو تايپ کرده، بر روي لينک Disk Cleanup کليک نموده، درايوي که مايل به پاکسازي آن هستيد را انتخاب کرده و نهايتاً بر روي دکمه OK کليک نماييد. حالا Disk Cleanup به اسکن درايو مورد نظر پرداخته و گزارشي از فايل هاي قابل حذف را ارائه مي کند. مواردي که به آنها نياز نداريد را در فهرست ارائه شده انتخاب کرده (در اکثر موارد، تقريباً همه چيز) و سپس براي حذف آنها بر روي کليد OK کليک نماييد.

راهکارهايي موثر براي چابک ماندن Windows 7

نکته 3
 

با کمي کار بيشتر، شما مي توانيد به Task Scheduler در windows 7 بگوييد که بطور خودکار Disk Cleanup را مثلاً بطور هفتگي اجرا کرده و فايل هاي اضافي باقي مانده بر روي درايوهاي شما را حذف نمايد. براي اين کار بر روي گوي Start کليک نموده، عبارت cmd را در فيلد جستجو وارد کرده و سپس بر روي لينک cmd.exe کليک نماييد تا يک پنجره اعلان فرمان باز شود. حالا فرمان cleanmgr/sageset.200 را تايپ کرده و کليد Enter را فشار دهيد تا Disk Cleanup باز هم اجرا شود.

راهکارهايي موثر براي چابک ماندن Windows 7

فايل هايي که مي خواهيد توسط Disk Cleanup حذف شوند را با دقت کامل انتخاب نماييد و توجه داشته باشيد که برنامه بطور خودکار اجرا خواهد شد. براي مثال، شما احتمالاً نمي خواهيد که اين ابزار Recycle Bin شما را پاکسازي نمايد، زيرا ممکن است اين اتفاق تنها يک يا دو دقيقه پس از حذف يک فايل روي دهد و شانس شما براي بازيابي فايل حذف شده را از بين ببرد. براي ذخيره سازي تنظيمات خود بر روي OK کليک نماييد. حالا يکبار ديگر بر روي گوي Start کليک نموده، عبارت Task را در فيلد جستجو تايپ کرده و سپس بر روي لينک Task Scheduler کليک نماييد. بر روي Create Basic Task کليک نموده، نامي را براي Task جديد وارد کرده و سپس بر روي Next کليک نماييد. حالا زمان مورد نظر خود، براي اجراي Task را وارد کرده و مجدداً بر روي Next کليک نماييد. در صفحه بعد، گزينه Start a Program را انتخاب کرده و برروي Nex کليک نماييد. حالا عبارت cleanmgr.exe را در فيلد Program/Script و /sagerun:200 را در فيلد Add arguments تايپ کرده و سپس به ترتيب بر روي گزينه هاي Next و Finish کليک نماييد به اين ترتيب، برنامه بطور خودکار در فواصل زماني مورد نظر شما اجرا خواهد شد.

نکته 4
 

با انجام اقدامات فوق مقدار زيادي از فضاي ديسک شما آزاد خواهد شد اما براي مشاهده مزاياي واقعي، بايد ديسک سخت خود را تفرق زدايي (Defragment) کنيد. اين فرايند، فايلهاي شما را مجدداً سازماندهي مي نمايد يا بطور سريع تري بارگذاري شوند. البته اين کار مدتي طول خواهد کشيد اما مزاياي عملکردي آن، معمولاً ارزش صرف چنين زماني را خواهند داشت. براي اين منظور بر روي گوي Start کليک نموده و سپس Computer را انتخاب کنيد. حالا بر روي درايو مورد نظر خود کليک راست نموده و گزينه Properties را انتخاب کنيد. برگه Tools را انتخاب کرده، بر روي Defragment Now کليک نموده و سپس گزينه Defragment Disk را انتخاب کنيد. تکميل اين فرايند بر روي درايوي که مدت زيادي تفرق زدايي نشده باشد، مي تواند يک ساعت طول بکشد. با اين حال، ما مي توانيد در حين انجام عمليات Defragment به کار خود با کامپيوترتان ادامه دهيد. Windows7 بطور خودکار فرآيند تفرق زدايي را يکبار در هفته بطور خودکار انجام مي دهد. اين زمان بندي معمولاً براي حفظ شرايط مناسب ديسک شما کافي خواهد بود. اما ممکن است بخواهيد روز و يا زمان انجام آن را تغيير دهيد. براي اين منظور، بر روي کليد Configure Schedule کليک نموده و سپس زمان يا فاصله تکرار اجراي اين فرايند را انتخاب کنيد.

راهکارهايي موثر براي چابک ماندن Windows 7

نکته 5
 

بخش مهمي از روند نگهداري PC به اطمينان از به روز نگهداشتن نرم افزارهاي آن مربوط مي شود. بر روي گوي Start و سپس Control Panel کليک نموده، گروه System and Security را انتخاب کرده و سپس بر روي Windows Update کليک نماييد. بر روي گزينه Change Settings کليک نموده و مطمئن شويد که گزينه «Important Updates» بصورت «Install Updates Automatically» تنظيم شده است. بر روي OK کليک نماييد تا کامپيوترتان به روز رساني هاي حياتي ويندوز را به محض انتشار آنها دريافت کند. حالا بر روي گزينه Check for Updates کليک نماييد. به اين ترتيب، به روز رساني هاي مهم و احتمالاً اصلاحيه هاي امنيتي (Security Fixes) مشخص خواهند شد، اما تعدادي از به روز رساني هاي «اختياري» نظير درايوهاي جديد نيز در فهرست قرار مي گيرند که تا وقتي خودتان مايل نباشيد، نصب نخواهند شد. بر روي لينک Optional کليک نموده، مواردي که مايل به نصب آنها هستيد را انتخاب کرده و سپس منتظر بمانيد تا آنها بارگذاري شوند.

راهکارهايي موثر براي چابک ماندن Windows 7

نکته 6
 

بررسي پيکربندي نرم افزارهاي کامپيوترتان نيز از اهميت بالايي برخوردار است. براي مثال، آيا نرم افزارهاي کاربردي شما مولفه هاي غير ضروري را در هنگام بارگذاري ويندوز راه اندازي مي کنند؟ بر روي گوي Start کليک نموده، عبارت MSCONFIG را در فيلد جستجو تايپ کرده و کليد Enter را فشار دهيد، سپس بر روي برگه Startup کليک نماييد. اگر در فهرست ارائه شده برنامه اي را مي بينيد که اطمينان داريد برايتان حياتي نيست، تيک کنار آن را برداريد تا ديگر در هنگام بارگذاري ويندوز راه اندازي نشود. در اينجا بايد کاملاً مراقب باشيد زيرا غيرفعال کردن يک فايل مهم مي تواند عملکرد PC شما را به هم بريزد. در عين حال، هر کيت نگهداري مطمئناً به يک کپي از ديسک System Repair نياز خواهند داشت، ابزاري در Windows 7 که در صورت بروز مشکلات تلاش مي کند تا PC شما را مجددا به وضعيت کاري خود برگرداند. براي ايجاد اين ديسک بر روي گوي Start کليک نموده، عبارت Repair را در فيلد جستجو تايپ کرده و سپس بر روي لينک Create a system repair disc کليک نماييد تا اطلاعات مورد نياز بر روي يک CD يا DVD ضبط گردد. اگر ويندوز در آينده از بارگذاري خودداري نمايد. مي توانيد براي بوت سيستم خود از اين ديسک استفاده کنيد.

راهکارهايي موثر براي چابک ماندن Windows 7

منبع:بزرگراه رايانه 127
Add Comments
Name:
Email:  
User Comments:
SecurityCode: Captcha ImageChange Image