جستجو در محصولات

گالری پروژه های افتر افکت
گالری پروژه های PSD
جستجو در محصولات


تبلیغ بانک ها در صفحات
ربات ساز تلگرام در صفحات
ایمن نیوز در صفحات
.. سیستم ارسال پیامک ..
کمک هاي اوليه براي يک PC مبتني بر ويندوز (1)
-(0 Body) 
کمک هاي اوليه براي يک PC مبتني بر ويندوز (1)
Visitor 192
Category: دنياي فن آوري
هنگامي که PC شما راه اندازي نمي شود. به سختي مي توانيد بفهميد که بايد چه کاري براي رفع اين مشکل انجام دهيد. ما در اين مقاله نحوه نجات ويندوز و بازيابي فايل هاي شما را تشريح خواهيم کرد.
اين احساس وحشتناک، ممکن است براي اکثر ما اتفاق افتاده باشد. شما کارهاي بسيار مهمي براي انجام دادن بر روي کامپيوتر خود داريد، پس آن را روشن مي کنيد... اما هيچ اتفاقي نمي افتد. شما در مقابل PC خود نشسته ايد و اميدواريد که نشانه اي از حيات را در آن ببينيد، اما ويندوز از بارگذاري خودداري نموده و دسترسي شما به اسناد و برنامه هاي ارزشمندتان و يا حتي منابع احتمالي کمک را رد مي کند.
وقتي ويندوز حاضر به شروع کار خود نيست، شما بايد کارتان را از چه نقطه اي آغاز کنيد؟ ما در اين مقاله به تشريح چند تکنيک ابتدايي «کمک هاي اوليه» براي يک PC مبتني بر ويندوز XP، ويندوز ويستا و يا آخرين ضميمه اين خانواده يعني Windows7 خواهيم پرداخت که از بوت شدن خودداري مي کند. حتي اگر کامپيوتر شما بخوبي کار مي کند، کاملاً منطقي خواهد بود که خودتان را براي حوادث غير منتظره آماده نماييد. به همين دليل، ما همچنين تعدادي از اقدامات احتياطي ساده را تشريح خواهيم نمود که زندگي شما را در صورت مواجه شدن کامپيوترتان با يک فاجعه واقعي، آسانتر مي کند.
وحشت نکنيد
ما آنقدر به ويندوز وابسته شده ايم که وقتي کار نمي کند، با هراس کورکورانه اي مواجه مي شويم. با اين حال وحشت نکنيد، زيرا در اکثر موارد امکان برطرف نمودن مشکل با کمي صبر و آگاهي از کاري که بايد انجام دهيد، وجود خواهد داشت. ما در اين مقاله فرض مي کنيم که سخت افزار کامپيوتر شما هنوز بطور صحيح کار مي کند (در واقع اگر سخت افزار کامپيوتر شما مطلقاً هيچ کاري انجام نمي دهد و يا صداها و بوق هاي غيرمعمولي را از آن مي شنويد، بايد هرچه زودتر آن را به يک متخصص نشان دهيد).
همچنين اگر يک صفحه (BSoD (Blue Screen of Death يک صفحه آبي رنگ با نوشته هاي سفيد که وقتي ويندوز با يک مشکل بحراني و غيرقابل بازگشت مواجه مي گردد، ظاهر مي شود) بر روي نمايشگر شما ظاهر شده است، مي تواند نشانه اي از يک مشکل سخت افزاري جدي باشد، شما مي توانيد توصيه هاي زير را امتحان کنيد، اما اگر صفحات آبي به ظاهر شدن مکرر خود ادامه مي دهند، بايد PC خود را به يک متخصص نشان دهيد.اين وضعيت مي تواند به يک مشکل حافظه، چيزي که به کامپيوتر شما متصل شده است (براي مثال، چاپگر يا يک ابزار USB) و يک قطعه معيوب مربوط باشد.
ويندوز داراي مجموعه اي از ابزارهاي توکار است که از آنها براي تلاش در زمينه تعمير خود استفاده مي کند. در واقع هر بار که ويندوز راه اندازي مي شود، حجم زيادي از بررسي هاي پشت صحنه را انجام مي دهد تا اطمينان پيدا کند که همه چيز درست است. اما اگر يک برنامه ناسازگار، يک ويروس و يا يک قطعه جديد سخت افزاري باعث بروز مشکلي شده باشد، ويندوز نمي تواند آن را بدون دريافت مقداري کمک برطرف نمايد. به همين دليل، تعدادي ابزار قدرتمند براي کمک به شما در زمينه يافتن اين مشکلات جدي تر در نظر گرفته شده اند.

کمک هاي اوليه براي يک PC مبتني بر ويندوز (1)

بررسي وجود ويروس
اگر هرگونه دليلي براي مشکوک بودن به اين موضوع در اختيار داريد که PC شما احتمالاً مورد حمله يک ويروس قرار گرفته است، بايد بيش از هر اقدام ديگري به اسکن و پاکسازي کامپيوتر خود از ويروس ها بپردازيد. چندين ابزار خوب رايگان براي اين منظور وجود دارند که مي توانيد از آنها استفاده کنيد. اگر يک ديسک نجات (Rescue disc) و يا يک کامپيوتر اضافي براي ايجاد آن را در اختيار نداريد، بايد گزينه هاي زير را امتحان کنيد (توجه داشته باشيد که هيچ تضميني براي موفقيت اين روشها وجود ندارد و اگر تنها گزينه باقيمانده نصب مجدد ويندوز باشد، شما تمام فايل ها و داده هاي خود را از دست خواهيد داد. اگر اقدامات احتياطي صحيح را انجام داده باشيد، راه هايي براي اجتناب از اين وضعيت وجود خواهند داشت.

کمک هاي اوليه براي يک PC مبتني بر ويندوز (1)

ديسک هاي نجات: خوب، بد، زشت
اگر بر روي وب به جستجوي عبارت «Rescue CD» بپردازيد، انبوهي از سايت ها را خواهيد يافت که به تبليغ CD- Image هاي قابل بارگذاري بصورت رايگان يا فروشي پرداخته و به شما وعده مي دهند که استفاده از محصول آنها مي تواند PC شما را تعمير کند. بسياري از اين بارگذاري ها، CD هاي قابل بوت مبتني بر لينوکس هستند که مي توانند در دستان يک کاربر آگاه به ابزاري مفيد تبديل شوند، با اين حال ما توصيه مي کنيم که کاربران معمولي از آنها اجتناب نمايند. Ultimate Boot CD و System Rescue CD مثال هايي از اين موارد هستند. اين ديسک ها با تعداد زيادي از يوتيليتي هاي سيستمي توکار ارائه مي شوند، اما اگر دقيقاً ندانيد که در حال انجام چه کاري هستيد، همين ابزارها مي توانند بيشتر مخرب باشند يا مفيد.
BartPE Builder يک CD يوتيليتي قابل بوت را از يک ديسک اصلي ويندوز XP ايجاد مي کند. تمام مزيتي که اين ديسک واقعاً مي تواند براي شما تأمين نمايد، دسترسي اضطراري به فايل هايتان خواهد بود. UBCD4Win نيز مبتني بر BartPE است، اما با ابزارهاي بسيار بيشتري که يک مرورگر وب را نيز در بر مي گيرند. اين يک ديسک قدرتمند است اما براي متخصصين در نظر گرفته شده و بايد با دقت از آن استفاده شود.
اگر مشکل شما بخاطر يک ويروس بوجود آمده است، CDهاي اسکنر قابل بوت نيز بطور رايگان در دسترس قرار دارند. نمونه هايي که توسط F-Secure و Avira ارائه مي شوند، مثال هاي بسيار خوبي هستند. استفاده از ابزار Avira بسيار آسان است، کافي است يک CD خالي را در درايو خود قرار داده و سپس برنامه مربوطه را براي ايجاد يک ديسک قابل بوت، اجرا کنيد. در هر شرايطي، بهتر است ابتدا سيستم خود را با استفاده از چنين ديسکي بررسي نماييد.
اگر هيچ دليلي نداريد که به يک آلودگي ويروسي مشکوک باشيد، اجازه بدهيد به سراغ بهترين قسمت براي احياء يک PC مرده برويم. اگر پيامي مبني بر «پيدا نشدن سيستم عامل» Operating System not Found و يا «مفقود شدن «NTLDR is missing) «NTLDR) را مشاهده مي کنيد، مستقيماً به بخش «Startup Repair» در ادامه اين مقاله برويد زيرا ويندوز شما به يک تعمير جدي نياز دارد.

کمک هاي اوليه براي يک PC مبتني بر ويندوز (1)

اگر PC شما کار خود را بطور صحيح آغاز مي کند اما هرگز نمي تواند مرحله نمايش لوگوي متحرکسازي شده و يا ربيون ويندوز را پشت سر بگذارد، مشکل معمولاً به درايورهاي سخت افزاري مربوط مي شود. درايورهاي آداپتور شبکه، کارت گرافيکي و يا چاپگر شما در ميان متهمين اصلي (و متداول) قرار دارند. اگر پس از Log-in شما مدت بسيار زيادي طول مي کشد تا ويندوز به مرحله نمايش دسک تاپ خود برسد، مشکل معمولاً به يک نرم افزار کاربردي مربوط است. با اينحال در اکثر موار، مشکلات پس از نصب يک ابزار جديد و يا ارتقاء يک مولفه آغاز مي شوند. اگر اخيراً يک ابزار جديد را اضافه کرده ايد؛ آن را از سيستم جدا نموده و يکبار ديگر راه اندازي کامپيوتر خود را امتحان کنيد. اگر ابزار جديدي به سيستم شما اضافه نشده است، کامپيوتر خود را خاموش نموده و سپس تمام تجهيزات جانبي غير ضروري مانند چاپگرها، دوربينها، اسکنرها و نظاير آنها را از سيستم جدا کنيد. تنها ماوس، صفحه کليد و نمايشگر را به PC خود متصل نموده و سپس بررسي کنيد که آيا سيستم راه اندازي مي شود يا خير. اگر مشکل برطرف شد، راه اندازي مجدد PC خود را براي چند بار امتحان کرده و سپس هر بار يکي از ابزارهاي جانبي خود را به آن متصفل نمائيد تا نهايتا متهم اصلي را بيابيد. اگر اين روش موفقيت آميز نبود و شما از ويندوز XP استفاده مي کنيد، به بخش بعدي برويد. با اينحال، ويندوز ويستا و Windows7 داراي يک ابزار بازيابي اضافي با نام Startup Repair هستند.
براي استفاده از اين ابزار در ويندوز ويستا، شما به DVD نصب ويندوز و يا پارتيشن بازيابي (Recovery Partition) سيستم خود نياز خواهيد داشت. اين همان جائي است که کامپيوترها بر حسب نام تجاري خود با يکديگر تفاوت خواهند داشت. اکثر نسخه هاي از پيش نصب شده (Pre-installed) ويندوز ويستا شامل يک پارتيشن اختصاصي بر روي درايو ديسک سخت سيستم هستند که ابزارهاي بازيابي را در خود جاي داده است. براي افزايش ميزان سردرگمي کاربران بعضي از شرکتها دستورالعملهايي را در زمينه نحوه ذخيره سازي اين اطلاعات بر روي يک DCD ارائه مي کنند.
براي دسترسي به اطلاعات بازيابي از يک DVD، مطمئن شويد که هيچ ديسک خارجي و يا Flash USB به کامپيوتر شما متصل نيست و سپس آن را از ديسک مربوطه راه اندازي نماييد (اگر درباره نحوه انجام اين کار مطمئن نيستيد، مي توانيد بخش «نحوه بوت از يک CD يا DVD را مطالعه کنيد). هنگاميکه از شما خواسته شد، تنظميات منطقه اي صحيح را انتخاب نماييد. بر روي Next کليک نموده و سپس گزينه Repair your computer را انتخاب کنيد. نصب ويندوزي که بر روي سيستم شما تشخيص داده شده است، در يک مستطيل بطور برجسته ظاهر مي گردد. گزينه User recovery tools... را انتخاب کرده و سپس بر روي Next کليک نماييد. از منويي که ظاهر مي شود، گزينه Startup Repair را انتخاب کرده و اجازه دهيد ويزارد مربوطه اجرا شود. ممکن است اين ويزارد، کامپيوتر شما را يک يا چند بار در طول فرآيند کاري خود مجدداً راه اندازي نمايد.
منبع: بزرگراه رايانه 127
Add Comments
Name:
Email:
User Comments:
SecurityCode: Captcha ImageChange Image