جستجو در محصولات

گالری پروژه های افتر افکت
گالری پروژه های PSD
جستجو در محصولات


تبلیغ بانک ها در صفحات
ربات ساز تلگرام در صفحات
ایمن نیوز در صفحات
.. سیستم ارسال پیامک ..
نرم افزاري براي ذخيره امن فايلها
-(1 Body) 
نرم افزاري براي ذخيره امن فايلها
Visitor 519
Category: دنياي فن آوري
يکي از برنامه هاي رمزگذاري اطلاعات کول ديسک يا کامپيوتر که قبلا معرفي کرديم TrueCrypt است. اين برنامه را از روي کول ديسک هم مي توانيد اجرا کنيد. اما براي استفاده از آن بايد به اکانت ادمين سيستم دسترسي داشته باشيد.
از ديگر نرم افزارهاي رايگان و مناسب براي حفظ حريم شخصي و امنيت اطلاعات روي کول ديسک، مي توان به FreeOTFE اشاره کرد. اين برنامه نيز همچون TrueCrypt، اطلاعات را رمزگذاري مي کند تا هر فردي امکان دسترسي به آنها را نداشته باشد. يکي از مزاياي FreeOTFE نسبت به TrueCrypt اين است که برنامه مرورگر فايل ويژه خودش را دارد و براي کار به دسترسي شما به اکانت ادمين کامپيوتري که با آن کار مي کنيد نيازي نيست.
FreeOTFE، براي اجرا، نياز به نصب هيچ برنامه خاصي ندارد. اکسپلورر FreeOTFE، نسخه محدود شده FreeOTFE است که به کاربر امکان دسترسي به فايل هاي .vol را مي دهد. اما براي فايل هاي موردنظر، نام درايو مشخصي تعريف نمي کند. همه فايل هاي قابل دسترسي در فايل مورد نظر، بايد پيش از باز شدن از حالت فشرده خارج شوند.
در اين مقاله، به شما ياد خواهيم داد چگونه از برنامه اصلي FreeOTFE استفاده کنيد. نرم افزار اکسپلورر FreeOTFE نيز نصب و استفاده بسيار آساني دارد. اين دو برنامه شبيه هم هستند و فقط در يکي دو مورد با هم تفاوت دارند. شما مي توانيد از هر دو اين نرم افزارها به جاي يکديگر استفاده کنيد. همه فايل هايي که با پسوند .vol ذخيره مي کنيد، با هر دو اين نرم افزارها قابل باز و اجرا شدن هستند.
در مرحله نخست، بايد هر دو نرم افزار FreeOTFE و FreeOTFE Explorer را از freeotfe.org دانلود کنيد. سپس، براي اجراي FreeOTFE بايد مجوز دسترسي ادمين را داشته باشيد. براي اين منظور، روي فايل FreeOTFE.exe راست کليک کرده و گزينه Run as administrator را انتخاب کنيد.
نکته: اگر مجوز دسترسي ادمين را براي اجراي FreeOTFE نداشتيد از نرم افزار FreeOTFE اکسپلورر استفاده کنيد.

نرم افزاري براي ذخيره امن فايلها

بعد از نمايش پنجره User Account Control روي گزينه Yes براي ادامه کليک کنيد.
نکته: ممکن است برخي از کاربران، با توجه به تنظيمات User Account Control اين پنجره را نبينند.

نرم افزاري براي ذخيره امن فايلها

نرم افزار FreeOTFE هنگام اجرا، به صورت موقع درايورهايي را روي دستگاه نصب مي کند. براي نصب اين درايورها بايد در پنجره Confirm روي گزينه Yes کليک کنيد.
نکته: هنگام خروج از برنامه، اين درايورها که به طور موقت نصب شده بودند، به طور خودکار از سيستم پاک مي شوند. اين گونه نصب شدن ها هيچ گونه تغيير دايمي روي کامپيوتر ايجاد نمي کند.

نرم افزاري براي ذخيره امن فايلها

اگر روي گزينه No کليک کنيد، در واقع اعلام کرده ايد که نمي خواهيد FreeOTFE در حالت پرتابل اجرا بشود. کادر بعدي که براي شما باز مي شود نيز به شما نشان مي دهد کجا مي توانيد دستورالعمل نصب درايورها را پيدا کرده و مطالعه کنيد. بايد بدانيد FreeOTFE بدون اين درايورها قابليت اجرا شدن ندارد. اما اکسپلورر FreeOTFE بدون درايور نيز نصب و اجرا مي شود.

نرم افزاري براي ذخيره امن فايلها

اگر FreeOTFE را از طريق Run as administrator اجرا نکنيد، پنجره زير نمايش داده خواهد شد. درست است که FreeOTFE باز مي شود، اما نمي توانيد هيچ کاري در آن انجام دهيد. به همين دليل، بايد از برنامه خارج شويد (براي خروج، گزينه Exit را از منوي File انتخاب کنيد) و دوباره نرم افزار را با راست کليک روي آيکون آن و انتخاب گزينه Run as administrator باز کنيد.

نرم افزاري براي ذخيره امن فايلها

وقتي FreeOTFE باز شد، روي گزينه New براي ساخت volume file کليک کنيد. volume file، گاوصندوقي است که فايل هاي محرمانه شما را با امنيت بسيار بالايي در خود ذخيره مي کند.

نرم افزاري براي ذخيره امن فايلها

در اين حالت Volume Creation Wizard نمايش داده مي شود. براي ادامه کار روي گزينه Next کليک کنيد.

نرم افزاري براي ذخيره امن فايلها

در اين مرحله مي توانيد انتخاب کنيد که يک volume file جديد (که پرتابل است) بسازيد، يا يک پارتيشن يا ديسک کامل را رمزگذاري کنيد. به عنوان نمونه، همان طور که در عکس پايين مي بينيد، ما يک Volume جديد ساخته ايم. پس از انتخاب گزينه مورد نظر، Next را کليک کنيد.

نرم افزاري براي ذخيره امن فايلها

براي نام گذاري volume file خود، روي گزينه Browse کليک کنيد.

نرم افزاري براي ذخيره امن فايلها

جايي را که مي خواهيد فايل را ذخيره کنيد، انتخاب کنيد، سپس نام دلخواه را در کادر ويرايش نام فايل بنويسيد و گزينه Save را بزنيد. براي مثال، ما volume file خود را در همان فولدر Volumes که در فولدر نرم افزار FreeOTFE قرار دارد، ذخيره کرده ايم. اين کار منجر به دسترسي آسان تر به برنامه و فايل هاي واليوم در کول ديسک مي شود که در ادامه بيشتر آنها را توضيح خواهيم داد. البته از نظر امنيتي نام انتخابي ما و محل ذخيره اصلا مناسب نيست. بلکه فايل بايد در جايي معمولي از کول ديسک و با نامي عادي و ناشناس ذخيره شود.

نرم افزاري براي ذخيره امن فايلها

مسير کامل دسترسي به فايل در کادر نام فايل نمايش داده مي شود. براي ادامه روي گزينه Next کليک کنيد.

نرم افزاري براي ذخيره امن فايلها

حجم دلخواه را در کادر اندازه فايل وارد کنيد. سپس، واحد اندازه گيري حجم را از ميان فهرست کشويي و گزينه هاي بايت، کيلوبايت، مگابايت، گيگابايت يا ترابايت انتخاب کنيد. با زدن دکمه Next به صفحه بعد برويد.

نرم افزاري براي ذخيره امن فايلها

پنجره اي که در ادامه باز مي شود، گزينه هاي امنيتي موجود را نمايش مي دهد. اگر نمي دانيد کداميک را بايد انتخاب کنيد، انتخاب هاي پيش فرض را باقي بگذاريد. اين گزينه اصولا براي نياز همه کاربران مناسب است. سپس روي Next کليک کنيد.

نرم افزاري براي ذخيره امن فايلها

هنگام ساخت فايل جديد، FreeOTFE از يک سري منابع اطلاعات به صورت تصادفي براي آيتم هاي مورد نيازش که ليست آنها را در زير مي بينيد استفاده مي کند. اين آيتم ها شامل چيزهايي مانند مستر کي فايل جديد و رمزنگاري پسورد و … هستند. به طور پيش فرض، هميشه گزينه Microsoft CryptoAPI به عنوان يکي از منابع توليد شماره هاي تصادفي انتخاب مي شود. اگر خودتان مي خواهيد اطلاعات تصادفي را وارد سيستم کنيد، بايد از ماوس کامپيوتر کمک بگيريد. براي اين منظور، بايد گزينه Mouse Movement را فعال کنيد. براي صرفه جويي در زمان، ما از گزينه انتخاب حرکت ماوس استفاده نکرديم زيرا اين روند تا حدي وقت گير است. اما براي امنيت بيشتر، توصيه مي کنيم حتما از گزينه حرکات Mouse استفاده کنيد. در ادامه، براي رفتن به مرحله بعد، گزينه Next را انتخاب کنيد.

نرم افزاري براي ذخيره امن فايلها

اگر انتخاب شما اين بوده که با کمک ماوس کامپيوتر، اطلاعات تصادفي انتخاب کنيد، پنجره اي که در عکس پايين مشاهده مي کنيد براي شما نمايش داده خواهد شد. براي توليد اطلاعات، ماوس خود را داخل جعبه سفيد رنگ نمايشگر تکان بدهيد تا زمانيکه همه شماره هاي بيت هاي رندوم موردنياز (که در زير جعبه فهرست مي شوند) ساخته شوند. در انتهاي کار، براي رفتن به مرحله بعد، روي کليد Next کليک کنيد.

نرم افزاري براي ذخيره امن فايلها

رمزعبور فايل را يک بار در کادر Password و بار ديگر در کادر تاييد رمزعبور (Confirm) وارد کنيد. لطفا توجه داشته باشيد، بعد از وارد کردن رمزعبور در هر کدام از جعبه ها، کليد اينتر را فشار ندهيد. زيرا در اين صورت، اينتر را نيز به عنوان يک کارکتر رمز به حساب خواهد آورد. براي ادامه، Next را کليک کنيد.

نرم افزاري براي ذخيره امن فايلها

در اين مرحله، فهرستي از خلاصه تنظيمات براي فايل جديد نمايش داده مي شود. براي مونت کردن فايل مورد نظر بلافاصله بعد از ساخت آن، گزينه Mount را انتخاب کنيد که بعد از کادر توضيحات ساخت قرار دارد.
البته شما مي توانيد، نام درايو خاصي براي اين فايل تعيين و براي هميشه از آن استفاده کنيد. براي اين منظور، روي گزينه Advanced کليک کنيد.

نرم افزاري براي ذخيره امن فايلها

روي تب Drive Letter در پنجره Advanced Options کليک کنيد. از ميان فهرستي که باز مي شود، نام درايو را انتخاب کنيد. بهتر است نام درايوي را انتخاب کنيد که در ديگر کامپيوترها چندان مورد استفاده قرار نمي گيرد. به طور مثال مي توانيد از حرف Q: براي درايو خود استفاده کنيد تا آن را با باقي درايوهاي اشتباه نگيريد. بعد از انتخاب، کليد OK را فشار دهيد.

نرم افزاري براي ذخيره امن فايلها

در اين مرحله، به پنجره خلاصه تنظيمات در Volume Creation Wizard بازگردانده مي شويد. روي گزينه Finish براي اتمام ساخت فايل جديد خود، کليک کنيد.

نرم افزاري براي ذخيره امن فايلها

بعد از ساخته شدن فايل، يک کادر کوچک نمايش داده مي شود. در آن به شما پيشنهاد داده مي شود فايل خود را فرمت کنيد و پيش از استفاده از آن و ذخيره فايل ها، فضاي خالي آن را overwrite کنيد. در آخر نيز OK را فشار دهيد.

نرم افزاري براي ذخيره امن فايلها

براي فرمت ابتدا نام فايل (که معمولا همراه با نام درايوي که روي آن مونت مي شود است) را از پنجره اصلي Free OTFE انتخاب کنيد. سپس از منوي Tools گزينه Format را انتخاب کنيد.

نرم افزاري براي ذخيره امن فايلها

در اين مرحله، کادر فرمت نمايش داده مي شود. گزينه ها را در حالت پيش فرض باقي گذارده و همانند فرمت يک درايو. براي فايل موردنظر يک برچسب Volume وارد کنيد. سپس، گزينه Start را انتخاب کنيد.
*

نرم افزاري براي ذخيره امن فايلها

در اين مرحله پنجره کوچکي باز مي شود و به شما هشدار مي دهد که ممکن است همه اطلاعات ذخيره شده، پاک شوند. از آنجا که هيچ گونه اطلاعاتي در اين مرحله در فايل موجود نيست، مشکلي ايجاد نمي کند و مي توانيد روي گزينه OK کليک کنيد.

نرم افزاري براي ذخيره امن فايلها

بعد از کليک روي گزينه OK، پنجره اي باز مي شود و اعلام مي کند که روند فرمت کردن فايل با موفقيت انجام شده است. سپس، دوباره به پنجره فرمت بازگردانده مي شويد. در اين مرحله، کليد Close را فشار بدهيد.

نرم افزاري براي ذخيره امن فايلها

حال براي پرکردن فضاي خالي فايل با کمک اطلاعات تصادفي، از منوي Tools گزينه Overwrite free space را انتخاب کنيد.

نرم افزاري براي ذخيره امن فايلها

در اين مرحله، جعبه انتخاب Type of Overwrite روي صفحه ظاهر مي شود. نوع اطلاعات تصادفي که مايل هستيد را انتخاب کنيد. ما براي مثال، گزينه بسيار امن Encrypted data و همچنين AES (256 bit XTS) را از منوي کشويي موجود انتخاب کرده ايم. آنها بيشتر براي روش هاي رمزگذاري بسيار امن کاربرد دارند. سپس OK را فشار دهيد.

نرم افزاري براي ذخيره امن فايلها

اگر شما نيز گزينه اطلاعات Encrypted (رمزدار) را انتخاب کرديد، پنجره Random Data Generation روي صفحه ظاهر خواهد شد. دوباره، براي توليد اطلاعات تصادفي، ماوس کامپيوتر را در جعبه سفيد رنگ حرکت دهيد تا همه 512 بيت پر شود. مراحل کار شما در پايين جعبه نمايش داده مي شود. بعد از ساخت همه بيت هاي موردنياز، کليد OK را فشار دهيد.

نرم افزاري براي ذخيره امن فايلها

سپس، پنجره هشدار دهنده اي باز مي شود و اعلام مي کند، اگر فايل بزرگي ساخته باشيد، روند اور رايت زمان زيادي خواهد گرفت. اما از آنجا که فايل ما فقط يکصد مگابايت است، زمان چندان زيادي نمي خواهد. براي ادامه بايد گزينه Yes را انتخاب کنيد.

نرم افزاري براي ذخيره امن فايلها

پنجره اي که در اين مرحله باز مي شود، زمان باقي مانده تا تمام شدن اور رايت را نشان مي دهد.

نرم افزاري براي ذخيره امن فايلها

بعد از اتمام روند overwrite، در کادري که باز مي شود، روي گزينه OK کليک کنيد. اگر در اين مرحله گزينه مونت کردن فايلي را که ساخته ايد، انتخاب کنيد، سيستم آن را در پنجره FreeOTFE فهرست خواهد کرد.

نرم افزاري براي ذخيره امن فايلها

فايل ساخته شده در بخش درايوهاي هاردديسک در ويندوز اکسپلورر نمايش داده خواهد شد. براي دسترسي به محتويات آن مي توانيد روي آن همچون ديگر درايو ها دوبار کليک کنيد.
نکته: اين مرحله، نخستين جايي است که تفاوت FreeOTFE و FreeOTFE اکسپلورر احساس مي شود. FreeOTFE اکسپلورر با انتخاب نام درايوي که براي فايل انتخاب کرده ايم، آن را نصب و قابل اجرا نمي کند و براي اين منظور بايد به صورت دستي اين کار را انجام داد.

نرم افزاري براي ذخيره امن فايلها

با دو بار کليک کردن روي نام درايو در ويندوز اکسپلورر، مي توانيد آن را باز کرده و هر فايلي که مي خواهيد را در فايل يا درايو ساخته شده به صورت رمزنگاري ذخيره کنيد، کپي و پيست کنيد. همچنين مي توان فايل هاي موجود در اين درايو را همچون ديگر درايوها، ويرايش و استفاده کرد.
نکته: تفاوت ديگر دو نسخه FreeOTFE و FreeOTFE Explorer نيز در اين مرحله است. با FreeOTFE Explorer نمي توان به طور مستقيم فايل هاي موردنظر را در درايو توليد شده کپي و پيست کرد. براي دسترسي به فايل ها هنگام استفاده از FreeOTFE Explorer، بايد ابتدا فايل مورد نظر را از حالت فشرده خارج کنيد. براي امنيت بيشتر به شما توصيه مي کنيم، فايل هاي آن زيپ شده را بعد از اتمام کار و وارد کردن به فايل رمزنگاري شده، به شکل امن و مطمئني از روي هارد کامپيوتر پاک کنيد.

نرم افزاري براي ذخيره امن فايلها

براي آن مونت کردن يا حذف فايل رمزنگاري شده (همانند بيرون آوردن يک هارد اکسترنال يا کول ديسک)، فايل هاي خود را دوباره قفل کنيد. سپس در صفحه برنامه FreeOTFE گزينه Dismount را انتخاب کنيد. شايد در اين مرحله، پنجره اي باز شود و اخطار دهد که اين کار بايد به صورت force dismount انجام شود! در اين حالت بايد مطمئن شويد همه پنجره هاي ويندوز اکسپلورر و همه پنجره هايي که به فايل رمزنگاري شده موردنظر دسترسي دارند، بسته هستند. اگر کنترل کرديد و ديديد همه پنجره ها بسته هستند و دوباره اين پيغام روي صفحه شما ظاهر شد، اهميت ندهيد و آن را ببنديد.

نرم افزاري براي ذخيره امن فايلها

کاربر به راحتي مي تواند رمزعبور و ديگر تنظيمات و خصوصيات فايل رمزنگاري خود را تغيير دهد. البته پيش از اين کار، بايد مطمئن شويد که فايل مورد نظر ديس‌مانت شده است. براي ايجاد هر گونه تغييراتي، از منوي Tools گزينه Change volume/keyfile password/details را انتخاب کنيد. پنجره اي مشابه Volume Creation Wizard روي صفحه نمايش داده خواهد شد. در ادامه، همه دستورالعمل هاي ذکر شده در هر صفحه را به ترتيب اجرا کنيد.

نرم افزاري براي ذخيره امن فايلها

براي تغيير گزينه هاي FreeOTFE، از منوي View گزينه Options را انتخاب کنيد.

نرم افزاري براي ذخيره امن فايلها

در جعبه تنظيمات، گزينه هاي متفاوتي وجود دارد که دست شما را در انتخاب باز مي گذارد. به اين ترتيب، کاربر مي تواند FreeOTFE را با توجه با نياز و سليقه خود تنظيم کند. اگر تنظيمات شما با تنظيمات پيش فرض فرق دارند، بهتر است حتما آن ر ا ذخيره کنيد.
*

نرم افزاري براي ذخيره امن فايلها

اگر بعد از اعمال تنظيمات شخصي، آن را ذخيره نکرده باشيد، هنگام بستن پنجره تنظيمات، کادر هشداري که در عکس پايين مي بينيد، روي صفحه ظاهر مي شود. براي ذخيره بايد Yes را انتخاب کنيد که در اين حالت به صفحه قبل هدايت مي شويد. در اين حالت بايد دوباره OK را انتخاب کنيد.

نرم افزاري براي ذخيره امن فايلها

براي باز کردن يک فايل رمزنگاري شده بايد آن را مونت کنيم. براي اين کار، از دکمه Mount File در FreeOTFE استفاده کنيد.

نرم افزاري براي ذخيره امن فايلها

فايل رمرگذاري شده خود را در پنجره Open پيدا، آن را انتخاب و روي دکمه Open کليک کنيد تا باز شود.

نرم افزاري براي ذخيره امن فايلها

در اين مرحله، جعبه Key Entry به شما نمايش داده مي شود تا رمزعبور خود را براي مونت شدن فايل وارد کنيد. FreeOTFE همچنين به شما اين امکان را مي دهد تا از keyfile نيز در کنار رمزعبور استفاده کنيد. براي ساخت يک کي فايل که همراه با رمزعبور، کليد ثانويه اي براي باز کردن فايل شما باشد، از منوي Tools گزينه Create keyfile option استفاده کنيد. مي توانيد از فهرست Drive ، نام متفاوتي براي درايو موردنظر انتخاب کنيد. سپس، گزينه OK را فشار دهيد.

نرم افزاري براي ذخيره امن فايلها

پنجره اي که در اين مرحله نمايش داده مي شود، نام انتخابي درايو را هنگام مونت شدن فايل، به شما اطلاع مي دهد. دوباره بايد روي گزينه OK کليک کنيد.

نرم افزاري براي ذخيره امن فايلها

براي اينکه به راحتي نسخه اي از FreeOTFE را روي کول ديسک داشته باشيد، از منوي Tools گزينه Copy FreeOTFE to USB drive را انتخاب کنيد.
نکته: اينجا مرحله اي است که مي توان به سادگي و مستقيما فايل هاي رمزنگاري را در FreeOTFE ذخيره کرد. سپس اين فايل ها توسط برنامه، در کول ديسک کپي خواهند شد. البته اگر فايل ها را در پوشه برنامه ذخيره نکرده باشيد، مشکلي در انتقال دستي آنها به کول ديسک يا هارد اکسترنال نخواهيد داشت.

نرم افزاري براي ذخيره امن فايلها

حال نام درايو کول ديسک به شما نشان داده مي شود. اگر بيش از يک کول ديسک يا هارد اکسترنال به کامپيوتر متصل باشند بايد از ليست باز شونده، درايو مورد نظر را انتخاب کنيد. در زير آن هم مسير مورد نظر براي کپي شدن فايل هاي برنامه مشخص شده است که به صورت خودکار فايل ها در کول ديسک درون پوشه FreeOTFE کپي مي شوند. اگر مي خواهيد فايل ها را در پوشه ديگري نگهداري کنيد، نام آن را در اينجا تغيير دهيد.
همچنين مي توانيد انتخاب کنيد هنگام اتصال کول ديسک به کامپيوتر، برنامه FreeOTFE به صورت خودکار اجرا شود. براي اين کار بايد گزينه Setup autorun.inf to launch FreeOTFE when drive inserted تيک بخورد. همچنين مي توانيد فايل autorun.inf را با انتخاب گزينه Mark autorun.inf file as hidden به صورت مخفي در آوريد. البته اگر فايل هاي ديگري روي فلش خود داريد، بهتر است گزينه اجراي خودکار FreeOTFE بلافاصله بعد از اتصال، را فعال نکنيد.
با کليک روي گزينه OK، روند کپي شدن فايل هاي روي کول ديسک نمايش داده مي شود. اين پنجره به کاربر نشان مي دهد که چه قدر زمان تا پايان روند کپي باقي مانده است.

نرم افزاري براي ذخيره امن فايلها

براي بستن FreeOTFE، گزينه Exit را از منوي File انتخاب کنيد.

نرم افزاري براي ذخيره امن فايلها

در اين مرحله از شما خواسته مي شود حالت پرتابل را غير فعال کنيد تا از برنامه موردنظر خارج شود. اين کار منجر به پاک کردن درايوي مي شود که به طور موقت در سيستم ساخته شده بود. براي اين منظور بايد روي گزينه Yes کليک کنيد.

نرم افزاري براي ذخيره امن فايلها

با استفاده از هر دو نرم افزار FreeOTFE و FreeOTFE Explorer مي توانيد همه فايل هاي خود را با امنيت بيشتر و خيال آسوده از کامپيوتري به کامپيوتر ديگر منتقل کنيد.

منبع:نگهبان
ارسال توسط کاربر محترم سايت : king007
Add Comments
Name:
Email:
User Comments:
SecurityCode: Captcha ImageChange Image