جستجو در محصولات

گالری پروژه های افتر افکت
گالری پروژه های PSD
جستجو در محصولات


تبلیغ بانک ها در صفحات
ربات ساز تلگرام در صفحات
ایمن نیوز در صفحات
.. سیستم ارسال پیامک ..
تنظيمات Preferences در فتوشاپ CS5
-(5 Body) 
تنظيمات Preferences در فتوشاپ CS5
Visitor 2843
Category: دنياي فن آوري

در فتوشاپ CS5 در ناحيه تنظيمات Preferences، نسبت به چند نسخه قبل اين نرم افزار، امکانات جديد و تغييراتي ايجاد شده است که ارائه يک مقاله در اين مورد را ضروري مي نمايد. چرا که هر توضيحي در مورد نرم افزار Adobe Photoshop CS5، بدون اشاره به ناحيه معروف اما کم تر شناخته شده Preferences، کامل نخواهد بود.
 

ناحيه Preferences در فتوشاپ چندين هدف را دنبال مي کند. اين بخش با هدف شخصي سازي برنامه متناسب با نوع کاربري شما طراحي شده و همچنين به شما کمک مي کند تا به شکلي بهينه از منابع در دسترس کامپيوتر، براي افزايش کارآيي کلي برنامه بهره برداري نمائيد.
با تغيير دادن گزينه هاي ذخيره سازي و قابليت سازگاري فايل در File Handling preferences، نظير اختصاص يک پسوند فايل به يک فايل، يا سوال در زمان ذخيره کردن يک فايل TIFF چند لايه اي، شما مي توانيد فرآيند ذخيره سازي فايل را متناسب با خواست خود جهت دهي نماييد. علاوه بر اين، شما مي توانيد شکل نشان گر ماوس را عوض کنيد (در قسمت Cursors). به عنوان مثال، آيا مي خواهيد paint brush شما هنگامي که بخشي از کار را رنگ آميزي مي کنيد درست مثل يک قلم مو باشد؟
با تدوام استفاده از فوتوشاپ، شما به اهميت کار با يونيت ها و خط کش ها پي مي بريد. Precision يا دقت، چيزي است که وقتي با تصاوير کار مي کنيد، به کارتان مي آيد. در مورد رنگ خطوط راهنما يا guideها، شبکه ها (grids) و sliceها چه؟ هيچ مشکلي نيست. خوب، اگر شما از ديدن يک guide آبي در عکسي که آسمان آبي در آن پيدا است خسته شده ايد، مسلماً از اهميت رنگ آگاه هستيد. از طريق Preferencesهايي نظير History & Cache ,Scratch Disks و حافظه RAM، سرعت کار تا 20 درصد افزايش پيدا مي کند.
علاوه بر اين، شخصي سازي برنامه، به احساس راحتي شما کمک مي کند و تحقيقات انجام گرفته در اين زمينه نشان مي دهد که هر چقدر که طراح در کار با برنامه راحت تر باشد، طراحي هاي او نيز بهتر خواهد شد. به علاوه، راحت بودن به شما اجازه مي دهد، سريع تر کار کنيد و اين بدان معنا است که شما در مدت زمان مشخص، کار بيش تري انجام خواهيد داد. آن ها باعث مي شوند تا فوتوشاپ سريع تر شود، شما موثرتر و کارآمدتر کار کنيد و کارهاي شما نيز بهتر شوند. اين، ترکيب بسيار مناسبي است.
فوتوشاپ براي اين که شما را سردرگم کند Preferences را ايجاد نکرده است بلکه اهداف از ابداع آن ها اين بوده که گزينه هاي بيش تري در اختيار شما قرار داده شود تا اين گزينه ها کنترل بيش تري در اختيار شما بگذارند.

بهينه سازي فوتوشاپ
 

فوتوشاپ يک برنامه قدرتمند است و به همين علت، به مقدار عظيمي از قدرت پردازش کامپيوتر نياز دارد. وقتي بر روي يک سند بزرگ کار مي کنيد، برنامه فوتوشاپي که به شکلي ضعيف بهينه شده باشد، وقت زيادي از شما مي گيرد. اگر براي تحويل کارتان نيز ضرب الاجلي وجود داشته باشد، اين خبر بدي خواهد بود. خبرهاي خوب اين است که فوتوشاپ مي تواند به گونه اي پيکربندي شود که به بهترين نحو ممکن و با حداکثر کارآيي عمل کند. براي بهينه کردن فوتوشاپ، بر روي منوي Edit (در ويندوز) و Photoshop (در Mac) کليک کنيد، به Preferences برويد و سپس بر روي Preformance کليک کنيد. جعبه گفتگوي performance preferences در بردارنده گزينه هايي است که به بالا بردن و افزايش کارآيي فوتوشاپ کمک مي کند.

History States
 

History States، تعداد undoهاي در دسترس را کنترل مي کند. در واقع، شما مي توانيد تا هزار undo داشته باشيد (البته اگر از اين نکته متعجب نشويد که يک نفر تا چه حد مي تواند مرتکب خطا و اشتباه شده باشد!) متاسفانه، بالا رفتن تعداد History States، مقدار RAMي را که فوتوشاپ براي اداره کردن پالت History استفاده مي کند، افزايش مي دهد. اختصاص RAM بيش تر به منظور مديريت History بدين معنا است که حافظه کم تري در اختيار فوتوشاپ قرار دارد تا کارهاي خود را به انجام برساند و درنتيجه اين موضوع، کارآيي برنامه را کاهش مي دهد. اگر شما با مشکلات مربوط به کارآيي کند و آهسته مواجه هستيد. کاهش دادن تعداد History States به آزاد شدن RAM بيش تر کمک مي کند و به فوتوشاپ اجازه مي دهد به شکل موثرتري کار کند. شکل (1)

Scratch Disk
 

وقتي کامپيوتر شما براي انجام يک عملکرد مشخص، RAM کافي در اختيار نداشته باشد، فوتوشاپ از فضاي آزاد موجود بر روي هر يک از درايوهاي ديسک سخت استفاده مي کند که به آن Scratch Disk گفته مي شود. فوتوشاپ براي کار بر روي يک فايل، به 5 برابر فضاي بيش تر از حجم فايل نياز دارد. به عنوان مثال، اگر سايز کار شما100مگابايت باشد، شما به 500 مگابايت فضاي آزاد بر روي ديسک سخت نياز داريد، در غير اين صورت، با يک پيغام خطا مواجه مي شويد:
Out of Scratch Disk Space
استفاده از درايوهاي اضافي، قابليت تقسيم بار پردازشي و افزايش کارآيي را در اختيار فوتوشاپ قرار مي دهد. فوتوشاپ، تمام ديسک هاي داخلي را در جعبه گفتگوي Preferences، تشخيص و نشان مي دهد.
Scracth diskها بايد از نظر فيزيکي به کامپيوتر شما متصل باشند (از شبکه ها و رسانه هاي قابل حمل مثل درايوهاي ZIP، يا سي دي ها و DVDهاي قابل نوشتن پرهيز کنيد). براي رسيدن به حداکثر سرعت، از به کارگيري USB نيز پرهيز کنيد و از درايوهاي Firewire استفاده کنيد. تست هاي Benchmark نشان مي دهند که درايوهاي Firewire، تا30درصد سرعت بيش تر را در زماني که به عنوان ديسک هاي Scratch مورد استفاده قرار گيرند، فراهم مي آورند. براي دست يابي به بهترين نتايج ممکن، يک Scracth disk را (با ديسکي که براي حافظه مجازي استفاده مي شود تفاوت داشته باشد)، برگزينيد.

Memory&Image Cache
 

بديهي است که فوتوشاپ، در حافظه RAM اجرا مي شود (در واقع تمام برنامه هاي کاربردي در داخل RAM کار مي کنند. براي کارآيي موثرتر، فوتوشاپ به فضاي 5 برابر بيش تر از حجم فايل باز موجود، نياز دارد. برخي از تست ها اين مقدار ار بين 6 تا 8 برابر نشان مي دهند. اگر بخواهيم به صراحت صحبت کرده باشيم بايد اشاره کنيم هر چقدر مقدار RAM اختصاص يافته به فوتوشاپ بيش تر باشد، برنامه با کارآيي بيش تري عمل مي کند، خصوصاً هنگام کار با فايل هاي بزرگ.
ميزان استفاده از رم، توسط سايز سند در حال اجرا مشخص مي شود، نه سايزِ خود فايل. همان طور که بر روي يک سند کار مي کنيد، به تدريج لايه هاي بيش تري را اضافه مي کنيد و عناصر تصوير را کنترل مي نمائيد. وقتي اين لايه هاي اضافي را مي افزائيد، سايز کاري فايل نيز افزايش پيدا مي کند. شکل (2)

تنظيم Genral Preferences
 

General Preferences در فوتوشاپ به شما کمک مي کند برخي از ويژگي هاي پراستفاده تر برنامه، نظير History log جديد را پيکربندي کنيد. ساير گزينه ها، مثل نمايش tool tipها، زماني که يک عملکرد به اتمام مي رسد beep مي کنند و با استفاده از Smart Quotes شما مي توانيد همه آن ها را در ناحيه گزينه ها، روشن يا خاموش کنيد.
History log به شما اجازه مي دهد تمام History Stateهاي انجام شده بر روي يک سند خاص را ذخيره کنيد. به عنوان مثال، وقتي يک عکس را باز مي کنيد، تمام Adjusmentها و عمليات انجام شده در يک فايل متني ذخيره مي شوند. اين کار امکان دسترسي به اطلاعات ارزشمند را براي شما فراهم مي کند و به شما اجازه مي دهد گام هايي را که قبلاً بر روي يک تصوير طي کرده ايد، باز توليد نمائيد تا بتوانيد محتواي يک فايل ديگر را نيز تصحيح نمائيد.

کار با General Options
 

* بر روي منوي Edit در ويندوز (Photoshopدر مکينتاش) کليک کنيد و سپس به Preferences برويد.
* بر روي General کليک کنيد.
* بر روي Color Picker کليک کنيد و سپس Adobe يا يک سيستم عامل ديگر (ويندوز يا مکينتاش) را انتخاب نمائيد.
* بر روي Image Interpolation کليک کنيد و سپس، گزينه هاي Bi-linear ,Nearest Neighbor، يا Bicubic را انتخاب کنيد.
* بر روي HUD Color Picker کليک کنيد واز منوي کشويي مربوطه، شکل لغزنده Hue را به صورت نواري نرمال و يا بزرگ و يا حالت چرخ رنگ (Wheel) انتخاب نمائيد. شکل (3)
گزينه هاي گوناگوني را که مي خواهيد استفاده کنيد، انتخاب نمائيد:
- Automatically Launch Bridge: بطور اتوماتيک، Bridge را هر بار که فوتوشاپ راه اندازي مي شود در پس زمينه اجرا مي کند.
- Auto-Update Open Documents: يک لينک بين تصوير باز و فايل تصويري بر روي ديسک ايجاد مي کند.
- Beep When Done: وقتي يک عملکرد به اتمام مي رسد، يک beep شنيده مي شود.
- Dynamic Color Sliders: افکت هاي رنگي را در داخل نوارهاي اسلايدر، پيش نمايش مي دهد.
- Export Clipboard: يک تصوير کپي شده را به clipboard سيستم عامل منتقل مي کند.
- Use Shift Key For Tool Switch: به شما اجازه مي دهد از ميان بر صفحه کليد، هنگامي که دو ابزار از يک slot در جعبه ابزار استفاده مي کنند، استفاده کنيد.
- Resize Image During Paste/Place: به شما اجازه مي دهد سايز يک تصوير را طي يک Paste يا place، تغيير دهيد.
- Zoom Resize Window: پنجره تصوير را مجبور مي کند هنگامي که زوم انتخاب مي شود تغيير اندازه پيدا کند.
- Zoom With Scroll Wheel: مشخص مي کند که آيا زوم کردن يا scrolling، عملکرد پيش فرض scroll wheel هست يا خير.
- گزينه هاي History Logي را که مي خواهيد استفاده کنيد انتخاب نمائيد.
- بر روي OK کليک کنيد. شکل (4)

تغيير در File Handling Preferences
 

دير يا زود، شما مجبور خواهيد شد فايلي را که در فوتوشاپ ايجاد کرده ايد، ذخيره کنيد. خروجي نهايي هر سند در يک فرمت فايل خاص مثل TIFF ،Jpeg ،Eps يا حتي bmp ذخيره مي شود. در واقع، فوتوشاپ به شما اجازه مي دهد فايل ها را با استفاده از 18فرمت متفاوت ذخيره کنيد. File Handling Preferences، چندين گزينه فراهم مي کند که اطلاعاتي را که با يک فايل ذخيره مي شود، تغيير مي دهد. پيش نمايش تصاوير، معمولاً بسيار کوچک هستند و اطلاعات بسيار اندکي را به سايز فايل سند ذخيره شده اضافه مي کنند. وقتي که يک ذخيره شد شما آن را باز مي کنيد، آن را چاپ مي کنيد و حتي با استفاده از برنامه هاي کاربردي ويرايش تصوير، آن را ويرايش مي نمائيد. گزينه هاي سازگاري فايل به شما کمک مي کنند يک فايل را که براي استفاده در ساير برنامه هاي کاربردي قابل انتقال است، ذخيره کنيد.

کار با گزينه هاي File Handling
 

در طرف چپ کادر محاوره اي، مورد File Handling را انتخاب کنيد. شکل (5)

قبل ذخيره سازي فايل TIFF به صورت لايه اي، سئوال کن
 

يکي از محبوب ترين فرمت هاي فايل مورد استفاده در فوتوشاپ، فرمت TIFF مي باشد که هم از کيفيت بسيار عالي برخوردار است وهم قابليت کار با لايه ها را حفظ مي کند.
تنها مشکل آزار دهنده در مورد اين فرمت، سئوالي است که فوتوشاپ هر بار هنگام ذخيره نمودن فايل TIFF تحت عنوان اينکه آيا مي خواهيد لايه ها را نيز با فايل ذخيره کنيد. براي متوقف نمودن اين سئوال، تيک کنار چک باکس ASK Before Saving Layered TIFF Files را در بخش File Compatibility برداريد. شکل (6)

قابليت سازگاري فايل SPD و PSB را به حداکثر برسان

 

گزينه مهم ديگر در اينجا، Maximize PSD and PSB Compatibility مي باشد. کاري که اين گزينه انجام مي دهد، ذخيره نمودن يک نسخه flat از تصوير همراه با فايل لايه اي فوتوشاپ مي باشد به گونه اي که با ساير برنامه ها و نيز نسخه هاي قبلي فوتوشاپ که نمي توانند با فايل بدون وجود نسخه flattened کار کنند، سازگار باشد. مشکل اينجاست که درج نسخه flattened، مي تواند تا 50% به حجم فايل شما بيافزايد. اگر شما به اين قابليت نياز نداريد، بهتر است از آن استفاده نکنيد. بنابراين اگر شما فقط در فوتوشاپ و تنها با يک نسخه معين کار مي کنيد، اين گزينه را غيرفعال (Never) نماييد. اما اگر شما يک کاربر Lightroom نيز هستيد، Lightroom الزام مي دارد که نسخه flat، همراه با فايل ذخيره شود. و بنابراين در اين حالت، از گزينه ASK استفاده نماييد. بدان معنا که هنگام ذخيره فايل، از شما در اين مورد سئوال مي کند. شکل (7)
 

Recent File List
 

گزينه سوم و نهايي در مقوله File Handling که به بررسي آن خواهيم پرداخت، تنظيم گزينه تعداد فايل هاي اخيراً باز شده اي است که شما هنگام مراجعه به منوي فايل و انتخاب Open Recent، مي توانيد مشاهده کنيد. مقدار پيش فرض اين گزينه، ده تاست و من توصيه مي کنم آن را در20 تنظيم نماييد. شکل (8)

کار با Interface Preferences
 

اکنون مقاله Interface را از منوي چپ انتخاب نماييد.
Interface references، کنترل بر نمايش يا پنهان کردن ويژگي هاي اينترفيس در فوتوشاپ را در اختيار شما مي گذارد. شما مي توانيد برخي از عناصر اينترفيس کاربري را به صورت رنگي به نمايش درآوريد. به عنوان مثال، شما مي توانيد آيکون Toolbar را به صورت رنگي يا خاکستري نمايش دهيد. Interface Preferences همچنين به شما اجازه مي دهد ليبل ها را در زماني که نشان گر ماوس شما برفراز يک گزينه قرار مي گيرد، نمايش دهيد. شکل (9)

Image Border
 

فوتوشاپ CS5 به شما امکان مي دهد تا افزودن يک Border نازک، يک drop Shadow يا هر دو به تصوير، ظاهري زيباتر به محيط کار خود بدهيد. البته اين را بدانيد که اين موارد به هيچ وجه بخشي از تصوير نخواهد بود و با تصوير نيز ذخيره نخواهد شد، هنگام پرينت نيز اين موارد پرينت نخواهد شد. آن ها فقط کمي ظاهر فضاي کار شما را تغيير مي دهند. و من توصيه مي کنم هر دوي اين موارد را غيرفعال (None) کنيد. شکل (10)

Show Tool Tips
 

وقتي اين گزينه فعال باشد (که البته بطور پيش فرض فعال است)، فوتوشاپ يک شرح کوتاهي از آيتم هاي اينترفيس را (وقتي که ماوس را روي آن ها مي بريم) را ارائه مي دهد. اين قابليت براي يک تازه کارفوتوشاپ يا کسي که در نسخه جديد به دنبال فهم گزينه هاي جديد است، عالي است. اما اگر به اين اطلاعات نياز نداريد، توصيه مي کنم اين گزينه را غيرفعال نماييد.

Tabbed Documents
 

در فوتوشاپ CS3 و نسخه هاي قبل تر از آن، هنگامي که ما دو يا چند تصوير را به يکباره باز مي کرديم، هر تصوير در اسکرين مستقل خود باز مي شد. فوتوشاپ CS4 براي اولين بار پنجره هاي سند برگه اي (tabed document windows) را معرفي نمود، که در آنجا همه تصاوير باز شده، در يک اسکرين واحد قرار مي گيرند. سوئيچ نمودن بين اين تصاوير، از طريق کليک روي برگه ها (tabs) انجام مي گيرد. فوتوشاپ CS5 بطور پيش فرض از اين قابليت استفاده مي کند. شکل (12)

Up Font size
 

اگر متن اينترفيس فوتوشاپ، براي شما کوچک است، شما مي توانيد اندازه آن را با تغيير گزينه UI Font Size به Medium يا Large تغيير دهيد. شکل (13)

کار با Cursors Preferences
 

ما با استفاده از ابزار گوناگوني مثل جدول رسم، ماوس، صفحه لمسي، track pad و يک صفحه کليد با فوتوشاپ ارتباط برقرار مي کنيم. فوتوشاپ نيز با استفاده از visual cues، با ما ارتباط برقرار مي نمايد. به عنوان مثال، وقتي يک نشان گر شبيه يک I-beam ديده مي شود، اين نوعاً به معناي اين است که زمان وارد کردن متن فرار رسيده، يا وقتي نشان گر شبيه به يک ذره بين ديده مي شود، کليک بر روي تصوير، سايز نمايشي آن را بزرگ نمايي مي کند. کار با Cursors Preferences به شما اجازه مي دهد بر چگونگي برقراري ارتباط فوتوشاپ با شما نظارت و کنترل داشته باشيد.

کار با Cursors Options
 

بر روي منوي Edit کليک کنيد و سپس به Preferences برويد.
بر روي گزينه Cursors کليک کنيد.
گزينه هاي Painting Cursorsي را که مي خواهيد از آن ها استفاده کنيد انتخاب نمائيد:
- Standard: نشان گرها به شکل دکمه هاي جعبه ابزار خود ديده مي شوند.
- Precise: نشانگرهاي رنگ به صورت cross-hair ديده مي شوند.
- Normal Brush Tip: نشانگرهاي رنگ، در نوک نوک قلم مو در اندازه نرمال ديده مي شوند.
- Full size Brush Tip: نشانگرهاي رنگ، به شکل نوک قلم مو در اندازه کامل ديده مي شوند.
- Show Crosshair In Brush Tip: يک Crosshair را در مرکز brush tip نشان مي دهد.
ساير گزينه هاي cursors را که مي خواهيد از آن ها استفاده کنيد،انتخاب نمائيد:
- Standard: نشانگرهاي رنگ، به شکل دکمه هاي جعبه ابزار خود ديده مي شوند.
- Precise: نشانگرهاي رنگ، به شکل cross-hair ديده مي شوند بر روي OKکليک کنيد. شکل (14)
- کنترل Transparency & Gamut Preferences
Transparency & Gamut Preferences، چگونگي نمايش نواحي شفاف يک سند (که عموماً tablecloth نام دارد)، مثل رنگ و وضوح نواحي يک تصوير که خارج از حالات CMYK قرار دارد را نشان مي دهد. درک اين نکته بسيار مهم است که در فوتوشاپ، پس از ذخيره کردن فايل،transparency هميشه به شفافيت ترجمان نمي شود. به عنوان مثال، فرمت JPEG اساساً براي تصاويري که در اينترنت مورد استفاده قرار مي گيرند به کار برده مي شود و از transparency پشتيباني نمي کند. وقتي شما فايل را ذخيره مي کنيد، فوتوشاپ نواحي transparent تصوير با يک رنگ مات پر مي کند.
علاوه بر اين، Gamut Warning mask مورد استفاده قرار مي گيرد زيرا يک مانيتور، با استفاده از اطلاعات RGB رنگ ها را نمايش مي دهد و داراي مقادير اشباع بيش تري از يک تصوير 4رنگ CMYK است. استفاده از لينک هاي جديد و spot colorها مي تواند گاهي اوقات بر يک رنگ خارج از حوزه Gamut فائق آيد. براي transparency، مهم است که به خاطر بسپاريد که اين، فرمت است که نواحي transparentي را که بايد ذخيره شود مشخص مي کند و دليل وجود Gamut Warning اين است که به شما در مورد نواحي که ممکن است ذخيره نشود، هشدار دهد مگر اين که شما عکس ها را مستقيماً در داخل فوتوشاپ رنگ آميزي کنيد.

کنترل Transparency & Gamut Warning
 

بر روي منوي Edit کليک کنيد و به Preferences برويد.
بر روي Transparency & Gamut کليک کنيد.
گزينه هاي Transparency Settings را که مي خواهيد از آن ها استفاده کنيد، انتخاب نمائيد:

Grid Size: به شما اجازه مي دهد يک transparency grid size را انتخاب کنيد.
 

Grid Color: به شما اجازه مي دهد شماي رنگي براي grid transparency را انتخاب کنيد. شکل (15)
 

گزينه هايGamut Warning را که مي خواهيد استفاده کنيد، انتخاب نمائيد:

Color: براي ماسکه کردن نواحي از يک تصوير که خارج از فضاي رنگي CMYK قرار مي گيرند، يک رنگ انتخاب کنيد.
 

Opacity: مقداري از صفر تا 100درصد را وارد کنيد. Opacity، مقدار Color Overlay را که پيکسل هاي تصوير اصلي را ماسکه مي کند مشخص مي کند. به عنوان مثال، اگر شما رنگ خاکستري و Opacity صد در صد را انتخاب کنيد، نواحي يک تصوير که در خارج از فضاي رنگ CMYK واقع مي شود، با رنگ خاکستري ماسکه خواهند شد.
 

بر روي OK کليک کنيد.
منبع: بزرگراه رايانه، شماره ي 140
Add Comments
Name:
Email:
User Comments:
SecurityCode: Captcha ImageChange Image