جستجو در محصولات

گالری پروژه های افتر افکت
گالری پروژه های PSD
جستجو در محصولات


تبلیغ بانک ها در صفحات
ربات ساز تلگرام در صفحات
ایمن نیوز در صفحات
.. سیستم ارسال پیامک ..
چرخ و فلک بدون چرخ
-(0 Body) 
چرخ و فلک بدون چرخ
Visitor 490
Category: دنياي فن آوري
امروزه چرخ و فلک يک وسيله بسيار خوب تفريحي براي کودکان و حتي بزرگسالان محسوب مي شود چون انسان فطرتا ً موجودي است تعالي جو و لذا از صعود لذت مي برد و صعود براي هر فردي اصولا ً يک تجربه فرح بخش و نشاط انگيزي است که مي تواند باعث ايجاد هيجان و تخليه انرژي هاي انباشتهِ درون روحي در نوجوانان و جوانان بشود و اين مسئله از نظر سلامت رواني بسيار حائز اهميت است و نيز اين گونه تفريحات مي توانند زندگي ما را از حالت تکراري ، رخوت آور و کسل کننده اي که از پيامدهاي نامطلوب ِ زندگي غير طبيعي و شهر نشيني است تا حدودي خارج نمايد و همچنين باعث بشود که افراد ، محيط زندگي خود را از منظر و زاويه ديگري ببينند و شناخت بهتري نسبت به محيط زندگي خود پيدا بکنند .
به تجربه ثابت شده است که استفاده مکرّر از چرخ و فلک ، مي تواند احساس ترس از بلندي و ارتفاع را کاهش بدهد و در ايجاد روحيه تهوّر و بي باکي مطلوب و غير افراطي آن ، که همان شجاعت و دليري مي باشد ، بخصوص در نوجوانان و جوانان ، نقش مهمي را ايفاء نمايد .
و اما با استفاده از شيوه هاي موجود ، براي ساخت ِ چرخ و فلکهاي بسيار مرتفع و مناسب ، با کارکردهاي مورد نظر ، اصولا ً با محدوديت هاي جدّي مواجه هستيم که به پاره اي از آنها اشاره مي کنم :
1 – هزينه ساخت چرخ و فلکهاي موجود بسيار زياد است و هر چه قدر که بخواهيم آنها را مرتغع تر بسازيم ، هزينه ساخت آنها هم به صورت تصاعدي افزايش مي يابد بطوري که عملا ً در بسياري از کشورهاي جهان ، از ساخت چرخ و فلکهاي بسيار مرتفع ، صرف نظر مي کنند و لذا ما مي بينيم که ارتفاع ِ مرتفع ترين چرخ و فلکهاي موجود در دنيا ، در حدود 200 متر باقي مانده است و آن هم فقط به چند کشور صنعتي محدود شده است چون براي افزايش ارتفاع ِ چرخ و فلکها ، مجبور به طراحي و ساخت ِ چرخهاي بسيار بزرگي هستيم که نيازمند مصالحي بسيار مقاوم و منعطفي است که با اضافه شدن وضيعت زمين ساختي و شرايط اقليمي و آب و هوايي هر منطقه ، براي طراحي ، ساخت و پياده سازي آنها با مشکلات عديده اي مواجه خواهيم شد به عنوان مثال اگر ما بخواهيم چرخ و فلکي بسازيم که ارتفاع آن به اندازه برج ميلاد باشد آنوقت ما مجبور به طراحي و ساخت چرخي هستيم که اندازه هر يک از قطرهاي نگه دارنده آن ، بيش از 400 متر طول داشته باشد ، و مسئله مهمتر آن است که چگونه مي توانيم اين چرخ عظيم را سرپا نگه داريم ؟ و نيز چگونه و با چه نيرويي مي توانيم آن را به حرکت در بياوريم ؟
همه اين مسائل و مشکلات باعث مي شوند که عملا ً از طراحي و ساخت ِ اين نوع چرخ و فلکهاي بسيار بزرگ ، صرف نظر نماييم چون با محاسبات دقيق علمي متوجه مي شويم که طراحي ، ساخت و راه اندازي آنها هيچ گونه توجيه علمي ، فني و اقتصادي لازم را ندارد .
2 – براي به چرخش در آوردن چرخ و فلکهاي موجود ، انرژي زيادي مصرف مي شود .
3 – مسير حرکت کابين ها در چرخ و فلکهاي موجود ، تنها در يک مسير دايره اي شکل انجام مي پذيرد و اين مسئله ، قدرت مانور ِ کابين ها را بسيار محدود مي سازد و لذا براي راکبان ِ آنها نمي تواند زياد هيجان انگيز باشد .
4 – چرخ و فلکهاي موجود بسيار وزين ، حجيم و عريض هستند بطوري که عملا ً فضاي زيادي را اشغال مي کنند و همينطور مصالح زيادي براي ساخت آنها مصرف مي شود .
و اما چرخ و فلک بدون چرخ که بنده آن را طراحي کرده و به عنوان اختراع به شماره 34133 در اداره مالکيت صنعتي ايران به ثبت رسانده ام ، فاقد معايب مذکور مي باشد .
اين چرخ و فلک از جهاتي شبيه به تله کابين است و مي تواند با استفاده از سيم بوکسل و يا زنجير صنعتي ، به چرخش در بيايد و کارکردهاي چرخ و فلک را هم داشته باشد .
سيستم فني اين چرخ و فلک از اصول ساده و بديهي برخوردار است به طوري که بسياري از کارشناساني که در زمينه ساخت ِ چرخ و فلکهاي موجود تخصص دارند ، اجرايي بودن آن را مورد تاييد قرار داده اند .
اين چرخ و فلک نسبت به چرخ وفلکهاي موجود ، داراي مزيت و محاسن ِ بسياري است که به پاره اي از آنها اشاره مي کنم :
1 هزينه ساخت آن ، نسبت به چرخ و فلکهاي موجود ، بسيار پايين است مخصوصا ً اگر بخواهيم چرخ و فلک ِ بسيار مرتفعي بسازيم ، در آنصورت هزينه ساخت آن نسبت به چرخ و فلکهاي موجود ، به مراتب کمتر خواهد شد .
2 – اسکلت اصلي اين چرخ و فلک ثابت است و فقط کابين هاي آن به چرخش در مي آيند يعني مانند تله کابين عمل مي کند و بنابراين انرژي کمتري مصرف مي شود .
3 – با استفاده از اين طرح مي توانيم ، چرخ و فلکهاي بسيار مرتفعي ، مثلا ً به ارتفاع برج ميلاد بسازيم .
4 مسير حرکت کابين ها در اين طرح مي تواند بسيار متنوع و متفاوت باشد و از اين لحاظ هيچگونه محدوديتي وجود ندارد و لذا تغيير جهت و مسير حرکت کابين هاي آن ، مي تواند براي کساني که سوار بر کابين هاي آن هستند ، بسيار هيجان انگيز و جذاب باشند .
5 – اين چرخ و فلک را مي توانيم مانند سيستم تله کابين طوري طراحي بکنيم که کابين هاي آن بدون توقف چرخ و فلک ، به آن اضافه و يا از آن جدا بشوند
منبع:آفتاب
ارسال توسط کاربر محترم سايت :omidshiva
Add Comments
Name:
Email:  
User Comments:
SecurityCode: Captcha ImageChange Image