جستجو در محصولات

گالری پروژه های افتر افکت
گالری پروژه های PSD
جستجو در محصولات


تبلیغ بانک ها در صفحات
ربات ساز تلگرام در صفحات
ایمن نیوز در صفحات
.. سیستم ارسال پیامک ..
مزاياي استفاده از اتومبيل هاي دنده اتوماتيک
-(0 Body) 
مزاياي استفاده از اتومبيل هاي دنده اتوماتيک
Visitor 293
Category: دنياي فن آوري
يکي از مهمترين مزيت هاي گيربکس اتوماتيک اين است که دنده ها را به طور خودکار تعويض کرده و وظايف راننده را به خصوص افرادي که عادت به تعويض زياد دنده ها دارند، کاهش مي دهد. در نتيجه لازم هم نيست که راننده در اين زمينه مهارت خاص رانندگي داشته باشد.
در سيستم هاي اتوماتيک، انتقال قدرت متناسب با مقاومت مسير حرکت، در مواقع لزوم تعويض دنده ها به صورت خودکار انجام مي شود. در خودروهايي که داراي گيربکس معمولي هستند، سرعت بيش از حد يا عدم هماهنگي بين سرعت چرخ ها به خصوص در صورتي که راننده هم مهارت کافي نداشته باشد، موجب استهلاک سريع خودرو مي شود در حالي که در خودروهاي گيربکس اتوماتيک، راننده فقط به سيستم تغيير وضعيت دنده ها و پدال گاز براي راندن خودرو نياز دارد که اين امر لذت رانندگي را هم به همراه دارد.
در حال حاضر شرکت هاي خودروسازي در جهان از نوع جديدي از گيربکس هاي اتوماتيک در خودروهاي خود استفاده مي کنند که به گيربکس تغيير دور پيوسته يا CVT معروف است. اين سيستم که در نوع خود جديدترين و پيشرفته ترين محسوب مي شود، براي اولين بار به وسيله شرکت خودروسازي فورد امريکا طراحي و توليد شد. اين نوع سيستم نيز مانند ديگر سيستم هاي اتوماتيک، نياز به پدال کلاچ در رانندگي را برطرف کرده است و علاوه بر مزاياي مهمي همچون کاهش مصرف سوخت و کاهش آلودگي هوا موجب حذف بسياري از مشکلات ناشي از ارتعاش و تکان هاي موجود در خودروهاي معمولي شده است.
از ديگر مزاياي مهم استفاده از سيستم گيربکس اتوماتيک مي توان به عملکرد بسيار خوب رانندگي در شيب هاي سربالايي و سرپاييني، داخل شهر و جاده ها اشاره کرد. به گفته جرج تامسون يکي از مديران فني شرکت خودروسازي جنرال موتورز امريکا «دقت در طراحي و ساخت پدال هاي ترمز، گاز و کلاچ از مهمترين مواردي است که در شرکت هاي خودروسازي به آن توجه مي شود به طوري که در طراحي آنها بايد به موارد مهمي همچون امنيت رانندگي، راحتي و آسايش براي راننده، موقعيت پاها و لذت بردن از رانندگي بسيار توجه داشت.»
از سوي ديگر استفاده از گيربکس هاي معمولي هنگام رانندگي نيازمند تعويض دنده ها به صورت دستي و به وسيله راننده است که اين عمل به خصوص هنگامي که به دفعات زياد انجام مي شود موجب ايجاد حرکات بيشتري در بدن شده و انرژي و به خصوص تمرکز بيشتري را از راننده مي گيرد.
مطالعات و تحقيقات صورت گرفته در دانشگاه MIT ايالات متحده نشان مي دهد که در اين زمينه بين مدت زمان و مقدار رانندگي و مشکلات مجموعه ساختاري بدن (به ويژه بخش هايي از بدن که هنگام رانندگي واکنش بيشتري نشان مي دهند) رابطه مستقيمي وجود دارد. به اين ترتيب که هرچه مدت زمان رانندگي با خودروهاي گيربکس معمولي بيشتر باشد، به مرور زمان موجب افزايش عوارض گرفتگي عضلات و ماهيچه هاي پا و ستون فقرات مي شود زيرا استفاده زياد از پدال گاز و کلاچ نيازمند حرکت زياد ماهيچه هاي پا و نيز کف پاها است به طوري که با حرکت دادن پدال ها تمام عضلات پا وارد عمل شده و ايفاي نقش مي کنند و مفصل مچ پا نيز به همين صورت درگير مي شود. در نتيجه فشاري که به عضلات پا وارد مي شود بر بقيه قسمت هاي بدن هم تاثيرگذار بوده و حتي به ماهيچه هاي ناحيه کمر و ستون فقرات نيز فشار وارد مي شود که به مرور زمان علاوه بر خستگي زياد در رانندگي به ابتلا به بيماري هاي عضلاني نيز کمک مي کند.
به ويژه اينکه فشار زيادي هم به زانو وارد شده و به مرور بيماري هاي مفصلي هم براي راننده ايجاد مي شود. در سال 1980 در کشور سوئيس تحقيقي در مورد استفاده از گيربکس هاي معمولي و اتوماتيک در مسيري به طول 14 کيلومتر انجام شد. پس از اينکه رانندگان مسافت تعيين شده را طي کردند، تحت يک سري آزمايش هاي فيزيولوژيکي قرار گرفتند و مشخص شد که بين رانندگان حاضر در اين آزمايش تفاوت هاي زيادي از لحاظ فعاليت تحرکي پوست، تعداد ضربان قلب و ميزان ترشح هورمون هاي مختلف وجود دارد به طوري که رانندگاني که در اين آزمايش از خودروهاي دنده معمولي استفاده مي کردند، فعاليت هاي زيادي در سيستم عصبي شان وجود داشت و قدرت تمرکز بالايي نداشتند.
ضمن اينکه به دليل فشارهايي که به عضلات پاي آنها وارد شده بود، پس از رانندگي قدرت پياده روي زيادي هم نداشتند در حالي که رانندگان خودروهاي دنده اتوماتيک داراي تمرکز بيشتري بوده، ضربان قلب آنها متوسط و از رانندگي هم لذت مي بردند. در حال حاضر با افزايش شدت ترافيک در شهرهاي بزرگ، استفاده از خودروهاي گيربکس اتوماتيک ضروري شده است به طوري که در بسياري از کشورها همچون استراليا فقط خودروهاي گيربکس اتوماتيک مجوز تردد در شهر را دارند. جالب اينکه در بسياري از آمارهاي تهيه شده در اين مورد مشخص شده است که خودروهاي مجهز به گيربکس اتوماتيک در کاهش تصادفات هم نقش داشته اند و اين در حالي است که از نظر هزينه ساخت، اندازه و حجم گيربکس تفاوت چنداني بين گيربکس هاي معمولي و اتوماتيک نيست و استفاده از گيربکس هاي اتوماتيک از استهلاک خودرو نيز جلوگيري به عمل مي آورد.
با توجه به موارد مطرح شده، در صورتي که مديريت و برنامه ريزي دقيق و درستي در يک کشور وجود داشته باشد، استفاده از خودروهاي دنده اتوماتيک امري حياتي است زيرا هم به سود شهر است و هم به سود شهروندان.
منبع:aftabir.com
ارسال توسط کاربر محترم سايت :omid_a98
Add Comments
Name:
Email:
User Comments:
SecurityCode: Captcha ImageChange Image