جستجو در محصولات

گالری پروژه های افتر افکت
گالری پروژه های PSD
جستجو در محصولات


تبلیغ بانک ها در صفحات
ربات ساز تلگرام در صفحات
ایمن نیوز در صفحات
.. سیستم ارسال پیامک ..
فسفر سفيد( به عنوان يک سلاح)
-(1 Body) 
فسفر سفيد( به عنوان يک سلاح)
Visitor 344
Category: دنياي فن آوري

منبع : ويکي پدياي انگليسي

قسمت اول- تاريخچه

فسفر سفيد با علامت اختصاري WP بر گرفته از لغت White phosphorus يک ماده مشتعل شونده و دودزا است که که براي توليد بمب هاي آتش زا و همچنين استتارهاي دود استفاده مي شود و از يک آلوتروپ معمولي (آلوتروپ: ماده اي که مي تواند به چند شکل در طبيعت موجود باشد) به نام فسفر گرفته مي شود. بمب ها و گلوله هاي توپ حاوي فسفر سفيد جنگ افزار هاي آتش زا هستند، اما مي توانند به عنوان سلاح تهاجمي ضد نفر استفاده شوند که موجب سوختگي هاي شديد و تلفات شديد بشوند. اين ماده شيميايي در توپها ، خمپاره ها، بمب ها و موشک هاي کوتاه بردي استفاده مي شود، که به محض برخورد و انفجار به تکه هاي سوزان فسفر تبديل مي شوند.فسفر سفيد(White phosphorus) برگرفته از اصطلاح نظامي WP است. اصطلاح عاميانه آن "Willy Pete" يا "Willy Peter" که از جنگ جهاني اول نشأت گرفته و پس از جنگ ويتنام رايج شد، هنوز هم شنيده مي شود.
امروزه فسفر سفيد به علت پتانسيل زياد آن براي استفاده عليه غير نظاميان يک سلاح بحث بر انگيز است. در حالي که قرار داد بين المللي سلاح هاي شيميايي فسفر سفيد را به عنوان يک سلاح شيميايي نشناخته است، گروه هاي بين المللي مختلفي آن را به عنوان يک سلاح شيميايي مي شناسند. در سالهاي اخير آمريکا( در جنگ عراق)، اسرائيل( در جنگ 33 روزه جنوب لبنان و در غزه) و روسيه از آن در درگيري ها استفاده کرده اند. استفاده آمريکا از فسفر سفيد در جنگ عراق موجب مناقشه قابل توجهي شد. گزارشهاي اوليه حاکي از استفاده از فسفر سفيد برعليه شورشيان بود، اما اين گزارشها تا نوامبر 2005 به طور رسمي تکذيب مي شد، تا زماني که وزارت دفاع آمريکا استفاده از آن را به عنوان ماده دود زاي استتار کننده تاييد کرد که در اين صورت اين کار قانوني بود و معاهده CWC (معاهده بين المللي سلاح هاي شيميايي ) نقض نشده بود. نهايتا يکي از سخنگويان وزارت دفاع آمريکا تأييد کرد که از فسفر سفيد به عنوان سلاح آتش زا بر عليه نيروهاي دشمن استفاده شده است، نه بر عليه غير نظاميان.(البته صرفا يک ادعا بود)
تاريخچه:
در اين عکس يکي از نيروهاي نيروي هوايي آمريکا در حال بازرسي راکت هاي 75/2 اينچي فسفر سفيد است.(پايگاه هوايي اوسان(Osan)، کره جنوبي، سال 1996)
گفته مي شود که براي اولين بار فسفر سفيد توسط جنگجويان ايرلندي در قرن 19 به صورت محلول فسفر سفيد در کربن دي سولفيد استفاده شد. وقتي کربن دي سولفيد بخار مي شد، فسفر سفيد شعله ور مي شد و احتمالا بخار کربن دي سولفيد را که ماده اي به شدت آتش گير بود، را نيز مشتعل مي کرد. اين ترکيب به نام "آتش جنگجوي ايرلندي"( Fenian fire) شناخته مي شد و به احتمال زياد توسط کارگران غير دائم ناراضي در استراليا براي به تأخير انداختن تخريب خانه هاي کهنه که محل خواب آنها بود، هم استفاده مي شد.
در سال 1916، بر اثر يک مناقشه شديد ايدئولوژيک بر سر سرباز گيري براي اولين جنگ جهاني، 12 عضو از اتحاديه I.W.W (اتحاديه جهاني کارگران صنعت)، اتحاديه اي راديکال که به طور آشکار با سربازگيري مخالف بود، به اتهام استفاده يا نقشه کشيدن براي استفاده از مواد آتش زا شامل فسفر سفيد دستگير شدند. گفته مي شود 8 يا 9 نفر از اين گروه مانند سيدني توالو(Sydney Twelve) قرباني دسيسه پليس شدند. اکثرا در 1920 پس از بازجويي آزاد شدند.

جنگ جهاني اول و دوم:
 

ارتش بريتانيا در اواخر 1916 اولين کارخانه اي را که نارنجک هاي فسفر سفيد را توليد مي کرد، معرفي کرد. در جنگ جهاني دوم بمب ها، توپ ها، خمپاره ها، راکت ها و نارنجک هاي حاوي فسفر سفيد به عنوان سلاح هاي ضد نفر و دود زا به شدت از سوي آمريکايي ها، متفقين و در ابعاد کمتر توسط نيروهاي ژاپني استفاده مي شد. در 1940 وقتي که حمله بريتانيا قطعي به نظر مي رسيد، کمپاني آلبرايت و ويلسون(Albright and Wilson) پيشنهاد کرد که دولت بريتانيا ماده اي شبيه به ماده "آتش جنگجوي ايرلندي"( Fenian fire) در سلاح هاي متعارف آتش زا استفاده کند. تنها سلاحي از اين دست که به ميدان رفت نارنجک شماره 76 (Grenade, No. 76) يا نارنجک ويژه آتش زاي فسفري بود که حاوي يک بطري پر شده از محلولي شبيه به ماده "آتش جنگجوي ايرلندي"( Fenian fire) به علاوه لاتکس بود. اين نارنجک ها به دو صورت توليد شد: اولي با چاشني قرمز که بتوان آن را با دست پرتاب کرد و نوع قوي تر با چاشني سبز که بتوان آن را با نارنجک انداز 5/2 اينچي زمختي به نام نورثور پروجکتر(Northover projector) پرتاب کرد. دستور العمل هاي روي جعبه هاي حاوي نارنجک ها شامل ملاحظاتي مي شد:
بمب ها را(ترجيحا در صندوق هاي چوبي) در محيط خنک نگه داريد، در صورت امکان زير آب.
اقدامات احتياطي زيادي بايد اعمال شود تا از انفجار در حين جايجايي پيشگيري شود. که البته اين بمب ها معمولا براي استفاده کنندگان به شدت خطر ناک بود.
در آغاز نبرد نرماندي، 20 درصد شليک خمپاره هاي 81 ميلي متري آمريکايي ها فسفر سفيد بود. حداقل 5 مدال افتخار اعطا شده در اين عمليات اشاره به استفاده گيرندگان مدال از نارنجک هاي فسفر سفيد در پاکسازي سنگرهاي دشمن دارد. در1944 عمليات آزاد سازي شربورگ (Cherbourg) گردان هشتاد و هفتم خمپاره انداز آمريکا به تنهايي 11899گلوله به شهر شليک کرد.
نيروي زميني و تفنگداران دريايي آمريکا از خمپاره هاي 2/4 اينچي حاوي فسفر سفيد استفاده کردند. فسفر سفيد به شدت توسط سربازان متفقين براي شکستن حملات پياده نظام آلمان و ايجاد تلفات شديد بين نيروهاي متمرکز دشمن در دوره آخر جنگ استفاده مي شد. نيروهاي آمريکايي در اقيانوس آرام و ديگر مناطق جهان( حتي تا امروز) به عنوان کساني که به بطري هاي پرتاب شده نارنجک هاي "ويلي پتي"( Willie Pete) مي گفتند، شناخته مي شدند. به نظر مي آيد ريشه اين اصطلاح از کلمات قراردادي مخابراتي ارتش بريتانيا آمده باشد.
گلوله هاي آتش زا به طور گسترده توسط نيروهاي هوايي آلمان، آمريکا و بريتانيا عليه غير نظاميان و اهداف داراي اهميت نظامي در مناطق غير نظامي استفاده مي شد( لندن، هامبورگ، درسدن(Dresden) و ...). در اواخر جنگ برخي از اين بمب ها از فسفر سفيد ( از 1 تا 200 گرم) به جاي منيزيم به عنوان ماده اشتعال زا در ترکيبات آتش زاي اين نوع بمب ها استفاده مي کردند.
استفاده از سلاح هاي آتش زا بر عليه غير نظاميان در سال 1980 در قرارداد بين المللي سلاح هاي متعارف پروتکل سوم توسط کشورهاي امضا کننده ممنوع شد. آمريکا مواد اول و دوم را امضا کرده است ولي پروتکل هاي(پيوند هاي) سوم و چهارم و پنجم را امضا نکرده است.
ديگر موارد

يکي از نيروهاي گروهان حفاظت اطلاعات نيروي هوايي آمريکا در حال بسته بندي گلوله خمپاره 81 ميليمتري در خلال دوره آموزش جنگ افزاردر سال 1980.
مهمات حاوي فسفر سفيد به طور گسترده توسط آمريکا در جنگ کره و ويتنام و اين اواخر توسط روسيه در درگيري هاي چچن استفاده شد. گزارش شوراي امنيت تاييد مي کند که در دسامبر 1994 در نبرد شهر گروزني (Grozny) در چچن، از هر 4 يا 5 گلوه توپ يا خمپاره شليک شده يک عدد دود زا يا حاوي فسفر سفيد بوده است.
بر اساس گزارش خبرگزاري آنزا از ايتاليا (:Agenzia Nazionale Stampa AssociataANSA)در عراق، صدام حسين از فسفر سفيد و همچنين سلاح هاي شيميايي که در قرارداد بين المللي سلاحهاي شيميايي به آن اشاره شده است، در حمله شيميايي به حلبچه که طي جنگ ايران و عراق در 1988 رخ داد، استفاده کرد.
همچنين ديگر گزارشهاي خبري حاکي از آن است که در يک گزارش غير محرمانه اي که در سال 1991 توسط سازمان اطلاعاتي آمريکا منتشر شد از فسفر سفيد به عنوان سلاحي شيميايي نام برده شده است. در زير قسمتي از اين گزارش را مي خوانيد:
"نيروهاي وفادار به رئيس جمهور صدام احتمالا از سلاح شيميايي فسفر سفيد بر عليه شورشيان کرد، و سکنه شهر اربيل استفاده کرده اند. ماده شيميايي فسفر سفيد توسط توپخانه صحرايي و هليکوپترهاي مسلح شليک شده است."
اما گزارش اصلي اين نکته را درج کرده است:" هشدار: اين صرفا يک گزارش اطلاعاتي است نه يک ارزيابي اطلاعاتي نهايي". عبارت "گزارش اطلاعاتي" بيانگر اين نکته است که اين نوشته توسط جامعه اطلاعاتي بازبيني نشده است. به علاوه گيرندگان سند با کد R مشخص شده اند که يعني سند قابل استفاده در عمليات نظامي است و داراي ارزش اطلاعاتي نيست ودر دسته بندي گروه اطلاعاتي قرار نميگيرد( فصل چهارم، قسمت يازدهم).
استفاده از فسفر سفيد در عراق، سال 2004
استفاده از فسفر سفيد در عراق براي اولين بار در آوريل 2004 گزارش شد:
"ستون عمودي غباري که در اطراف محل انفجار در هنگامي که آنها به شدت به عمليات مي پردازند،به چشم مي خورد، ناشي از فسفر سفيد ومواد باقابليت انفجاري بالا است (که به "شيک ان بيک" ("shake 'n' bake") دربين آمريکايي ها معروف است)، که بر عليه ساختمان هاي محل تمرکز شورشيان براي يک هفته مدوام استفاده مي شد. در هر صورت يک بيانيه رسمي آمريکا در دسامبر 2004 هر گونه استفاده از فسفر سفيد را تکذيب کرد: "نيروهاي آمريکايي از فسفر سفيد در فلوجه به مقدار کم آن هم براي روشن کردن اهداف يا علامت گذاري( به عنوان منور) استفاده کرده اند. آنها فسفر سفيد را براي روشن شدن محل دشمن آن هم به سمت آسمان شليک کرده اند نه مستقيما بر عليه افراد دشمن."
سايت وزارت امور خارجه آمريکا ضميمه هاي در نوامبر 2005 منتشر کرد که به عنوان توضيح بيانيه قبلي به حساب مي آيد:
"ما متوجه شديم که قسمتي از اطلاعات پارگراف بالا که ما تهيه کرده ايم، نادرست است. گلوله هاي توپ حاوي فسفر سفيد که دودزا هستند،در فلوجه استفاده شده اند اما به عنوان مواد منور نه به عنوان مواد آتش زا به طور مثال استتار کردن حرکت دسته هاي نظامي" از طرفي با توجه به مقاله اي در مجله توپخانه صحرائي (Field Artillery) مي فهميم که "فسفر سفيد به عنوان يک سلاح رواني قدرتمند برعليه شورشيان مستقر در خندق هاي خطي و حفره هاي عنکبوتي استفاده مي شده است." مقاله در ادامه اين طور بيان مي کند که نيروهاي آمريکايي از فسفر سفيد براي بيرون راندن نيروهاي مهاجم و سپس کشتن آنها با گلوله هاي باقدرت انفجاري فوق العاده استفاده مي کردند.
جنبه خاص استفاده از فسفر سفيد يعني بر عليه انسان در فيلم مستند "فلوجه قتل عام پنهان"(Fallujah, The Hidden Massacre)( که به وسيله "سيگ فيريدو رانوچي"( Sigfrido Ranucci) ساخته شده و در شبکه "ري نيوز 24"(RaiNews24) بر روي آنتن رفته و در اينترنت هم منتشر شده است،) برجسته شده است. در اين فيلم "جيوليانا سرنا"(Giuliana Sgrena) از شهادت دادن آوارگان شهر برتاثيرات خطرناک سلاح هاي استفاده شده در فلوجه مي گويد:
" به خصوص اين که برخي از زنان پس از وارد شدن به خانه هايشان با نوع خاصي از غبار که در سرتاسر خانه ديده مي شد، روبرو شدند. آمريکايي ها خودشان به آنها گفته بودند که خانه ها را با مواد شوينده تميز کنند چرا که اين غبار به شدت خطرناک است. در حقيقت آنها اثرات عجيبي بر بدن هايشان داشتند که نشان از چيزهاي خيلي عجيبي بود."
همچنين فيلم نشان مي دهد که سربازان آمريکايي خود شان استفاده از فسفر سفيد بر عليه شورشيان را تأييد مي کنند. بيانيه هاي رسمي آمريکا همچنان استفاده از فسفر سفيد بر عليه نفرات دشمن را انکار ميکرد. سفير آمريکا در انگليس رابرت هلمزتادل (Robert Holmes Tuttle) در نوامبر 2005 اظهار کرد که "نيروهاي آمريکايي از بمب ناپالم يا فسفر سفيد به عنوان سلاح استفاده نمي کنند."
در هر صورت به فاصله يک هفته از اظهارات سفير آمريکا، در 15 نوامبر، سخنگوي وزارت دفاع آمريکا سرهنگ دوم "بري ونابل" (Barry Venable) در گفتگو با BBC تأييد کرد که فسفر سفيد به عنوان يک سلاح بر ضد نفرات دشمن استفاده شده است و اين طور بيان کرد که: "از فسفر سفيد به عنوان يک سلاح آتش زا بر عليه نيروهاي دشمن استفاده شده است." به خصوص که وي متذکر شد که فسفر سفيد بر نيروهاي دشمن که در مکانهاي مقاوم به انفجارهاي قوي مخفي شده بودند، مؤثر بوده است:" يک تکنيک اين است که شما گلوله هاي حاوي فسفر سفيد را به داخل اين گونه مکان ها شليک کنيد، چرا که ترکيب آتش و دود( و در بعضي مواقع ترسي که به خاطر انفجار صورت گرفته بر روي زمين به وجود مي آيد) آنها را مجبور به خروج از سنگرها مي کند و سپس شما مي توانيد با گلوله هاي قوي به راحتي آنها را بکشيد.
استفاده از فسفر سفيد به عنوان منور و همچنين دود استتار مجاز است و معاهده بين المللي سلاح هاي شيميايي از آن به عنوان يک سلاح شيميايي نام نبرده است.
شماره مارس 2005 از مجله نيروي زميني آمريکا "توپخانه صحرائي"(Field Artillery) مقاله اي دارد که در آن از فسفر سفيد به عنوان سلاحي مؤثر در بيرون کشيدن شورشي ها از سنگرها طي حمله به فلوجه در نوامبر2004 ياد شده است:
" فسفر سفيد ثابت کرد که سلاحي مؤثر و همه کاره است. ما از آن به عنوان دود استتار در عمليات استفاده کرديم. سپس در درگيري ها، به عنوان سلاحي رواني مؤثر و قدرتمند بر عليه شورشيان مستقر در خندق هاي خطي و حفره هاي عنکبوتي، وقتي که گلوله هاي با قدرت انفجاري بالا بر آنها اثري نداشت، استفاده کرديم. ما عمليات هاي " بلرزان و جزغاله کن" را بر عليه شورشيان را با استفاده از فسفر سفيد براي بيرون کشيدن آنها و گلوله هاي باقدرت انفجاري بالا براي کشتن آنها، انجام داديم."
در 30 نوامبر 2005 ژنرال "پيتر پيس"(Peter Pace) از استفاده از فسفر سفيد دفاع کرد و اظهار کرد که فسفر سفيد به عنوان منور و توليد کننده دود استتار و در موارد بهتر براي کشتن افراد "يک سلاح نظامي قانوني" است:
" بر طبق قانون جنگ استفاده از فسفر سفيد به عنوان استتار و علامت گذاري يک منطقه، همان طور که قبلا استفاده مي شده است، کار صحيحي بوده است... يک گلوله به پوست سريعتر از فسفر سفيد نفوذ مي کند."
در 22 ژوئن 2007 خبرنگار نيويورک تايمز،" مايکل آر گوردون"(Michael R. Gordon) در مصاحبه اي با راديو ملي آمريکا با عنوان " شورشيان ساکن بعقوبه شده اند" که توسط مليسا بلاک(Melissa Block) و مايکل نوريس(Michele Norris) انجام شد، شرکت کرد. در اين مصاحبه از وي در مورد تلفات غير نظاميان در بعقوبه عراق سوال شد. وي اين طور پاسخ دادکه:" بله، غير نظاميان تلفاتي داشتند. من با عکاسمان که ديده بود غير نظاميان با گلوله هاي فسفر سفيد آسيب ديده بودند، صحبت کرده ام." اين عکاس هرگز معرفي نشد و اين گزارش و مصاحبه هرگز تأييد نشد.
جنگ اسرائيل و لبنان در سال 2006
در طي جنگ سال 2006 بين اسرائيل و لبنان( در واقع حزب الله) اسرائيل عنوان کرد که در جنوب لبنان از گلوله هاي حاوي فسفر سفيد "بر عليه اهداف نظامي در فضاي باز" استفاده کرده است. همچنين اسرائيل عنوان کرد که استفاده اش از فسفر سفيد بر اساس معاهدات بين المللي مجاز بوده است. اما "اميل لهود" رئيس جمهور وقت لبنان طي سخناني استفاده اسرائيل از فسفر سفيد بر عليه غير نظاميان در لبنان را فاش کرد. اولين مقام رسمي لبنان که عليه استفاده اسرائيل از فسفر سفيد در لبنان شکايت کرد، وزير اطلاعات "قاضي اريدي" بود.( اما بر اساس بسياري از شواهد اسرائيل از فسفر سفيد بر عليه غير نظاميان به طور وحشيانه اي استفاده کرده بود.)
جنگ اسرائيل و حماس در سال 2009/2008
به گزارش " کريستين ساينس مانيتور"(Christian Science Monitor) در 14 ژانويه 2009، با توجه به اظهارات دکتر نروژي "مدز گيلبرت"(Mads Gilbert) اسرائيل از گلوله هاي حاوي فسفر سفيد در جنگ 2009/2008 بين حماس و اسرائيل استفاده کرده است و اين بمب ها بر فراز کمپ هاي پناهندگان غير نظامي منفجر مي شوند. طبق گفته سازمان ديده بان حقوق بشر، انها به قربانياني دچار سوختگي برخورده اند که پوست بدن و صورتشان کنده شده بود. اين اظهارات در اولين روزهاي جنگ بود.
گزارش هاي زيادي بيانگر استفاده اسرائيل از فسفر سفيد در حمله به باريکه غزه در سال 2009-2008 مي باشد. سازمان ديده بان حقوق بشر(Human Rights Watch) طي اظهاراتي اعلام کرد که گلوله هاي حاوي فسفر سفيد بر فراز مناطق تجمع غير نظاميان منفجر مي شده اند، از جمله: يک کمپ پر جمعيت آوارگان و مدرسه سازمان ملل که پناهگاه غير نظاميان بود.
"کريس گانس"( Chris Gunness) يکي از سخنگويان آژانس امداي سازمان ملل((UNRWA 3 عدد از چنين گلوله هايي موجب آسيب ديدن 3 نفر از افراد وي شده اند. سازمان ديده بان حقوق بشر هم اعلام کرد که متخصصان اين سازمان در منطقه شاهد استفاده اسرائيل از سلاح فسفر سفيد بوده اند. کنث راث( Kenneth Roth) سرپرست اجرايي سازمان، اضافه کرد" اين يک ترکيب شيميايي است که ساختمان ها را به آتش مي کشد و افراد را مي سوزاند. اين ماده نبايد در مناطقي که داراي جمعيت انساني هستند،استفاده شود." اين در حالي است که غزه يکي از متراکم ترين مناطق جمعيتي جهان به شمار مي رود.
عفو بين الملل عنوان کرد که يک تيم حقيقت ياب مدارک غير قابل انکاري مبني بر استفاده فوق العاده زياد اسرائيل از فسفر سفيد" در مناطق پرجمعيت شهر غزه و ديگر مناطق اين محدوده يافته است.
برطبق گزارشات در 15 ژانويه ، کمپ سازمان ملل،در ميان خانه هاي بيشمار مردم شهر غزه، مورد حمله توپخانه اي ارتش اسرائيل با گلوله هاي حاوي فسفر سفيد قرار گرفت.( اين در حالي است که اسرائيل از محل دقيق ساختمانهاي سازمان ملل خبر داشته است.) و محموله هاي امدادي و چندين تانک بزرگ ذخيره سوخت را به آتش کشيد. يکي از سخنگويان سازمان ملل اظهار کرد که خاموش کردن اين آتش ها بسيار سخت بود و افزود: "شما به روشهاي سنتي آتش نشانان قادر به خاموش کردن اين نوع حريق نيستيد. شما به شن نياز داريد اما ما در کمپ شن نداشتيم."
"پيتر هربي"( Peter Herby) رئيس کميته بين لمللي صليب سرخ، استفاده اسرائيل از فسفر سفيد در غزه را تأييد کرد وخلاصه اي از قوانين مربوط به فسفر سفيد رابيان کرد و از نحوه برخورد کميته بين المللي صليب سرخ در مورد اين مسئله صحبت نمود. در 20 ژانويه "پل وود" (Paul Wood) از BBC از فسفر سفيد که در مناطق حضور غير نظاميان به چشم مي آمد، گزارشي ارائه داد. متخصص گروه سلاح هاي عفو بين الملل "کريستوفر کوب اسميت" (Christopher Cobb-Smith) کسي که شاهد بمباران ها در طي جنگ بوده است، طي اظهاراتي بيان کرد که" ما خيابان ها و کوچه ها را ديديم که پر از مدارکي مبني براستفاده از فسفر سفيد هستند که همچنان قطعاتي از اين ماده در حال سوختن بودند و تکه هايي از گلوله هاي توپ و محفظه هاي گلوله افشان که توسط ارتش اسرائيل شليک شده بود، به چشم مي خورد."
البته تمامي اين اظهارات، فقط قسمتي از اظهارات رسمي و البته غير رسمي موجود مبني بر اين عمل غير قانوني است. چيزي که در تصاوير تلويزيوني زنده و گزارش شده به طور آشکار و واضح به چشم مي خورد، استفاده شديد و ديوانه وار اسرائيل از اين مواد به منظور کشتن افراد( نه به منظور استتار کردن نيروهاي عملياتي يا علامت گذاري مناطق عملياتي) به خصوص در روزهاي آخر جنگ بود. استفاده از اين مواد بر عليه غير نظاميان آن هم با اين شدت و وضوحي که نشان از عمدي بودن آن است، بر طبق قوانين بين المللي، جنايت جنگي محسوب مي شود.
در آخرين روزهاي جنگ، اسرائيل به شدت دچار تزلزل و ناتواني در حمله به غزه شده بود و دستپاچه براي فتح شهر غزه تلاش مي کرد در حالي که هيچگونه پيشرفتي حاصل نمي شد و نهايتا در پايان جنگ که با عقب نشيني اسرائيل و پيروزي حماس پايان يافت، در حدود 600 کشته از 1300 کشته فلسطينيان در غزه زنان و کودکان بودند. در تصاوير ارسالي از غزه، زنان و کودکاني ديده مي شدند که به شدت دچار سوختگي شده بودند. حتي در تصويري تکه اي فسفر سفيد که همچنان در حال سوختن بود، توسط يکي از پزشکان نشان داده شد.
به طور کلي اسرائيل جايي براي هيچ گونه تکذيب و ادعاي غيرعمدي بودن اين حملات نگذاشت.

ادامه دارد...
 


 
Add Comments
Name:
Email:
User Comments:
SecurityCode: Captcha ImageChange Image