جستجو در محصولات

گالری پروژه های افتر افکت
گالری پروژه های PSD
جستجو در محصولات


تبلیغ بانک ها در صفحات
ربات ساز تلگرام در صفحات
ایمن نیوز در صفحات
.. سیستم ارسال پیامک ..
مرورگر چيست و چه کار مي کند؟
-(9 Body) 
مرورگر چيست و چه کار مي کند؟
Visitor 5316
Category: دنياي فن آوري
ويکي پديا در تعريف مرورگر يا مرورگر وب مي گويد: «Web Browser يا مرورگر وب برنامه نرم افزاري است که ديتا را از منابع اطلاعاتي وب جهان شمول دريافت کرده، به نمايش مي گذارد و يا باز پس مي فرستد. اين منابع اطلاعاتي مي توانند صفحات اچ تي ام ال و وب پيج، عکس، ويديو و انواع ديگري از محتوا باشند.»
به زبان ساده تر مي توانيم بگويم که مرورگر وب يک برنامه يا نرم افزار است که دريافت و مشاهده اسناد و ديگر منابع محتوا از اينترنت را براي کاربران به شکل ساده اي امکان پذير مي سازد.
تاريخچه مرورگرهاي وب به اواخر دهه 1980 برمي گردد. زماني که تکنولوژي هاي مختلف تبديل به مبنايي براي تولد اولين مرورگر توسط تيم برنرز لي در سال 1991 شدند. بعد از آن در سال 1993 نوبت به NCSA Mosaic رسيد که يکي از اولين مرورگرهاي وب گرافيکي بود. بعد از آن مارک آندرسن رهبر تيم Mosaic در NCSA شرکت خودش را براي توليد يکي از مرورگرهاي موفق تاسيس کرد. وي Netscape Navigator را در سال 1994 به بازار عرضه کرد. بعد از مدت کوتاهي نت اسکيپ به محبوب ترين مرورگر ميان کاربران اينترنت تبديل شده و بيش از 90 درصد بازار را در دست گرفت.
حال سال 1995 و تاريخ شروع جنگ مرورگرها در دنياي وب است. مايکروسافت اولين نسخه مرورگر Internet Explorer را رونمايي کرد. به دلايلي همچون همراهي اجباري با ويندوز، اينترنت اکسپلورر يکه تاز دنياي مرور اينترنت شده و در سال 2002 نزديک به 95 درصد سهم بازار را در اختيار داشت. به گونه اي که بسياري از کاربران نماد اين مرورگر را به عنوان اينترنت مي شناسند و در واقع به جاي دانستن تعريف مرورگر به اشتباه فکر مي کنند که اين نماد يعني اينترنت!
Opera در سال 1996 متولد شد. در سال 1998 نت اسکيپ براي توليد يک مرورگر جذاب به تملک بنياد موزيلا درآمد و نتيجه آن تولد مرورگر باز متن فايرفاکس در سال 2003 بود. اپل هم براي عقب نماندن از اين قافله در سال 2003 اولين نسخه سافاري را رونمايي کرد. کروم شرکت گوگل هم يکي از آخرين شرکت ها است که سپتامبر 2008 به دنياي مرورگرها قدم گذاشت.
هم اکنون هم جنگ قدرت همچنان ميان اينترنت اکسپلورر، فاير فاکس، کروم و تا حدي اپرا ادامه دارد و مشخص نيست کدام يک برنده نهايي خواهند بود. اما ما کدام مرورگر را بايد انتخاب کنيم؟ براي پاسخ به اين سوال ابتدا اجازه دهيد هر کدام را به صورت جداگانه معرفي و بررسي کنيم و در انتها به پاسخ اين سوال بپردازيم.

مرورگر چيست و چه کار مي کند؟

Internet Explorer يا IE
 

يکي از اولين مرورگرهاي گرافيکي وب که توليد شرکت مايکروسافت است. اين مرورگر به عنوان بخشي از سيستم عامل ويندوز مايکروسافت بر روي همه نسخه هاي آن موجود است. اولين نسخه آن در سال 1995 توليد شد که به عنوان بخشي از بسته پلاس ويژه ويندوز 95 بود. اينترنت اکسپلورر سال ها است که بيشترين کاربر را از آن خود کرده است. اما در مبارزه با مرورگرهاي جديد، کم کم در حال از دست دادن محبوبيت خود است.

FireFox
 

موزيلا فايرفاکس يک مرورگر رايگان متن باز است که از سال 2003 توسط بنياد موزيلا عرضه شده است. مرورگر فايرفاکس براي نمايش صفحات از هسته اي استفاده مي کند که بيشتر استانداردهاي موجود وب را پوشش داده و علاوه بر آن بسياري از استانداردهاي پيشنهادي W3C را هم اجرا مي کند.
فايرفاکس تقريبا براي تمامي سيستم عامل هاي معروف دنيا نسخه هاي ويژه اي عرضه کرده و بر روي آنها قابل اجرا است. پايداري و کارکرد مناسب اين مرورگر در استفاده هاي سنگين و امکان افزايش قابليت هاي بيشمار با استفاده از افزونه هاي رايگان و متنوع جزو قابليت هاي مهم اين مرورگر به حساب مي آيد.
در صورتي که به افزونه هاي زيادي نياز داريد و روزانه با تب هاي فراواني سروکار داريد، فايرفاکس بهترين گزينه براي کارهاي شما است.

Google Chrome
 

مرورگر کروم محصول شرکت گوگل و يکي از جوانترين مرورگرهاي موفق دنياي وب است. اولين نسخه اين مرورگر در سال 2008 براي ويندوز ارائه شد. رابط کاربري ساده و سريع اين مرورگر سبب شده که به سرعت تبديل به يکي از مرورگرهاي جذاب ميان کاربران حرفه اي اينترنت بشود.
اين مرورگر هم مانند فايرفاکس بر روي تمامي سيستم عامل هاي مشهور قابل استفاده است. متن باز بودن آن هم به همراه حمايت گوگل باعث شده تا توجه توسعه دهندگان برنامه هاي جانبي و افزونه ها به کروم تا حدي باشد که هم اکنون از نظر تعداد افزونه با فاصله کمي از فايرفاکس ايستاده است و شما مي توانيد هر امکان و قابليت دل خواهي را به صورت رايگان به آن اضافه کنيد.
از قابليت هاي جذاب اين مرورگر تبديل هر تب به يک پروسه و پردازش جداگانه است. به گونه اي که در صورت کرش کردن و صدمه ديدن يک صفحه، مي توانيد همان صفحه را ببنديد.
هر کدام از اين مرورگرها مزيت ها و نقاط برتري خودشان را دارند. مهم اين است که به عنوان يک روزنامه نگار، وبلاگ نويس يا مدير سايت با مرورگرهاي مشهور آشنا باشيد و آنها را امتحان کرده باشيد. در نهايت براساس نياز و علاقه خودتان مي توانيد يکي از آنها را انتخاب کنيد.

منبع:دوره HTMl درسنامه
ارسال توسط کاربر محترم سايت :king007
Add Comments
Name:
Email:
User Comments:
SecurityCode: Captcha ImageChange Image