جستجو در محصولات

گالری پروژه های افتر افکت
گالری پروژه های PSD
جستجو در محصولات


تبلیغ بانک ها در صفحات
ربات ساز تلگرام در صفحات
ایمن نیوز در صفحات
.. سیستم ارسال پیامک ..
نقد بازي ايراني کوهنورد
-(0 Body) 
نقد بازي ايراني کوهنورد
Visitor 565
Category: دنياي فن آوري
ناشر: تبيان/Hi-VU
سازنده: تبيان/تصوير گستران نيو
سبک: Platformer
پلتفورم ها: PC
تاريخ انتشار: شهريور 90
گيمرهاي ايراني سال هاست که پيشنهاد توليد بازي هاي ساده تر را به بازيسازان از طرق مختلف مطرح مي کنند. اين خواسته با توجه به کمبودهاي مالي و البته به علت فقدان نيروي متخصص در زمينه طراحي حرفه اي بازي، بجا و منطقيست.
کوهنورد از اولين قدم هاييست که در ساخت بازي هاي دو بعدي با ساده ترين برنامه بازي سازي يعني Game Maker برداشته شده است. فرهود فرمند، سازنده اين عنوان در گفتگوهاي خود هميشه بر اين عقيده بوده که سرگرم کننده بودن بازي مهم ترين اصل است و حتي يک عنوان دو بعدي نيز مي تواند بسيار کامل باشد. اتفاقي که در کوهنورد افتاده، کنار هم قرار گرفتن عناصر لازم براي شکل گيري يک بازي در سبک پلتفورمر است. صحيح يا غلطش را نه صرفاً با مطالعه اين نقد؛ بلکه با امتحان نمودن بازي خواهيد فهميد.
کوهنورد از ابتدا شما را وادار به آموختن (در حين انجام بازي) مي کند. کاري رايج در بازي هاي برون مرزي. همه چيز قرار است به بهترين نحو جلوه کند و همينطور هم به نظر مي رسد؛ تا جايي که با مشکلاتي برخورد مي کنيد که در پيشبرد بازي تداخل ايجاد کرده و از لذت انجام يک بازي خوب ايراني مي کاهد. کوهنورد ظاهر زيبايي دارد و جذابيت هاي کافي از نظر کشش داستان و شخصيت پردازي را در خود دارد. فاد کاشف، کارکتر اصلي بازي در مسابقه اي با عنوان کوهنورد شايسته شرکت مي کند که علاوه بر او کوهنورداني از سراسر دنيا در آن وارد شده تا گواهي امدادگر کوهستان را تصاحب کنند. ليلي دکتر، کراواد، اتيبا و چندين شخصيت ديگر که همگي از شرکت کنندگان اين مسابقه هستند و همانطور که مي توان حدس زد در ميانشان يک شخصيت خودخواه در کنار شخصيت هاي خوش ذات و از خود گذشته وجود دارد. پس از پشت سر گذاشتن دو مرحله با اين شخصيت ها روبرو و در عمل رقباي خود را خواهيد شناخت. مسير داستاني نيز در ميانه با اتفاقي ناگوار تغيير مي کند.

نقد بازي ايراني کوهنورد

مکانيزم کوهنورد با تمام بازي هاي پلتفورمري که تاکنون ديده ايد متفاوت است. همه چيز خاص و نسبتاً بديع طراحي شده. در اين بازي چيزي فراتر از دويدن و پرش هاي معمول ديگر بازي هاي هم سبک بايد انجام دهيد. فاد شخصيتيست که در ابتدا با دستان خالي از موانع کوهستان عبور مي کند؛ اما به مرور تجهيزاتش کامل شده و تا دندان مجهز مي شود. در کنار بکارگيري کوله پشتي و توانايي ادغام گياه هايي با خواص دارويي جهت دفع زهر و احياي سلامتي، ايستگاه هاي خريد وسايل از جمله کلنگ، طناب، دستکش ارتقا دهنده استقامت صخره نوردي، کفش يخ شکن، گيره نگه دارنده و چندين ابزار ديگر بازي را رفته رفته پيچيده تر مي کند. در نتيجه اين پيچيدگي ريتم بازي کندتر و کندتر مي شود در حالي که مراحل بازي و موانع کار گذاشته شده در گوشه و کنار، سکوبازي سريع و رواني را طلب مي کند. ولي فاد بسيار کندتر از آن است که بتواند کوهنورد را به يک پلتفورمر لذيذ با چاشني سرعت تبديل کند.
با اين وجود بازي به هيچ وجه يکنواخت نمي شود. تنوع در مراحل و تعامل با موجودات مختلف مثل بز کوهي، عنکبوت ها و انواع مختلفي از عوامل محيطي پويا تکرار را از بازي دور مي کنند. در اين راستا سازنده تلاش کرده با ترفندهايي مثل پيروزي در قبال کسب امتياز کافي يا زمان سپري شده کمتر نسبت به رقبا و همچنين بخش هاي به ظاهر دست نيافتني نيمه مخفي، راه را براي تجربه چندين باره مراحل باز بگذارد که البته با وجود مشکلاتي که در ادامه اشاره خواهم کرد، اين اقدامات بيشتر مايه عذاب بازي کننده شده اند. اما بدترين قسمت ماجرا، عدم توانايي ذخيره بازيست. اگر ببازيد يا در ميانه مرحله از بازي خارج شويد، دوباره بايد مرحله را آغاز کنيد. البته مراحل داراي چک پوينت هاي نامرئي هستند؛ ولي گاهي اوقات جاي مناسبي برايشان انتخاب نشده و تکرار گفتگو با کارکترهاي غير قابل بازي پس از ناموفق گذراندن هر بخش و عدم توانايي رد کردن اين گفتگوها نيز يک حرکت نابخشودني از طرف سازندگان است.
درست در زماني که با مکانيزم بازي ارتباط برقرار مي کنيد و با شيوه گيم پلي کنار مي آييد، مردن هاي مکرر، سقوط هاي مخرب اعصاب و عدم هماهنگي همه چيز با هم، يک خلل بزرگ در روند طي کردن مراحل خوش رنگ و روي بازي ايجاد مي کند. حتي دقت عمل نيز نمي تواند ناجي فاد از پايان هاي نافرجام بازي باشد. سختي بيش از حد بازي کوهنورد مشکلي اساسي نيست و در واقع بازي آنچنان هم سخت نيست؛ اين مشکلات طراحي بازيست که چالش اصلي را پيش روي شما قرار مي دهد و پس از بارها تکرار و کلنجار رفتن با سوراخ هاي متعدد موجود در آن (منظور مشکلات طراحي بازي از جمله چيدمان بد عناصر محيط و عدم سازگاري با عکس العمل هاي کارکتر بازي) خيلي زود شما را خسته و از ادامه بازي منصرف مي کند.
بازي به قدري مشکلات فني دارد که تحملش براي هر شخصي ممکن نيست. جاي تعجب دارد که چطور سازندگان بازي را با اين مقدار نقص روانه بازار کرده اند. کوهنورد راحت نصب مي شود و شايد براي اولين بار راحت اجرا شود. اما در دفعات بعدي اجرا خطاها نمايان مي شوند. از خطاي object_besmellah که اولين آن هاست تا Crash شدن هاي متعدد، هنگ کردن ها، خطاهاي ناگهاني، مشکلات بارگذاري، سازگار نبودن با رزولوشن هاي عريض و و و... اگر به شخصه بازي کوهنورد را بازي نمي کردم، آن را يک بازي خوش ساخت و سرگرم کننده ايراني مي پنداشتم. اکنون در عجبم که بازي اي با اين حجم بالاي مشکلات فني توانسته عنوان بهترين بازي سال را در جشنواره از آن خود کند!
با اين حال کوهنورد، بي تعارف زيباست. هرچند چشم پوشي از باگ هاي بازي غير ممکن است. گرافيک بازي درخور توجه و با کيفيت است. شخصيت ها بامزه و جذاب طراحي شده اند. با سابقه اي که سازنده بازي در تصوير سازي کودکانه داشته است؛ اجزاي بازي را بشکلي حرفه اي و در حد برترين بازي هاي آرکيد طراحي نموده. کوهنورد را از نظر ظاهر مي توان همتراز Braid يا عنوان کلاسيکي مثل Heart of Darkness معرفي کرد. جلوه هاي بصري به ساده ترين شکل با ترکيب اسپرايت ها و بکگراندهاي متحرک شکل گرفته اند؛ اما فوق العاده چشم نواز و دل نشين هستند. انيميشن کارکترها پيوسته و خوب است. هرچند تعدادشان آنچنان که گفته مي شود زياد و حيرت انگيز نيست. خصوصاً در ميان پرده هاي بازي که سواي اين، جذاب ولي در عين حال کوتاه هستند. از اين نکته نيز نگذريم که کوهنورد صداپيشگي هاي خوب و قابل قبولي دارد که در عوض با صداگذاري هاي مشکل دار بازي نمي توانيم ارزش چنداني براي اين بخش ارتباطي که بود و نبودش گاهاً احساس مي شد، قائل شويم. اگر بازي بدون خطا اجرا شد و جز صداي فاد، صدايي از اجزاي ديگر نشنيديد، اينبار به گيرنده هاي خود دست بزنيد و دوباره بازي را اجرا کنيد.
نمي خواهم بيشتر از اين کنايه بار اثر 60 ميليوني موسسه تبيان کنم؛ اما مشکلات ريز و درشت تنها يادگاريست که از خريد کوهنورد برايتان باقي مي ماند. اگر بخواهيم تنها به مشکلات بازي اشاره کنيم، مي توان يک ليست بلند و بالا از آن ها به اندازه خطوط برنامه نويسي شده بازي تهيه کرد. سخت است يک بازي با اين مشخصات را پيشنهاد دهيم؛ اما اين هم بي انصافيست که از ذوق هنري و ايده پردازي خوب سازندگان بازي ساده عبور کنيم. تنها ابراز اميدواري مي کنيم که اين تيم کوچک در آينده با توان مالي و فني بهتر دست به توليد بازي هاي ويدئويي ساده يا پيچيده، اما قابل بازي بزنند. با کوهنورد بايد وداع کرد و نمايشش در خارج از کشور سودي را نه براي مصرف کننده و نه سازنده به همراه نخواهد داشت.
امتيازات:
گيم پلي:
5
گرافيک:
8
نوآوري:
7
صداگذاري:
5
جذابيت:
6
امتياز کل: 6.1
منبع:www.gamersland.ir
ارسال توسط کاربر محترم سايت : amirhmz
Add Comments
Name:
Email:
User Comments:
SecurityCode: Captcha ImageChange Image