جستجو در محصولات

گالری پروژه های افتر افکت
گالری پروژه های PSD
جستجو در محصولات


تبلیغ بانک ها در صفحات
ربات ساز تلگرام در صفحات
ایمن نیوز در صفحات
.. سیستم ارسال پیامک ..
چند توصيه براي نگهداري از نوت بوک!
-(0 Body) 
چند توصيه براي نگهداري از نوت بوک!
Visitor 441
Category: دنياي فن آوري
آيا هنوز از نوت بوک قديمي و کند خود خسته نشده ايد، با تکنيکهايي که در اين مقاله به بررسي آنها خواهيم پرداخت، ممکن است بتوانيد آن را تا آخرين لحظه عمر کاريش "سرپا" نگهداريد.
در سالهاي اخير، قيمت نوت بوک ها بطور قابل توجهي کاهش يافته است اما آنها هنوز تجهيزات گرانقيمتي به حساب مي آيند. براي اکثر کاربران، خريد يک سيستم جديد در هر سال ( يا دو سال يکبار) به هيچ وجه عملي نيست. به همين دليل، کاربران تلاش مي کنند تا حداکثر بهره برداري ممکن را از نوت بوک هاي موجود خود بنمايند تا به بهترين بازگشت سرمايه دست پيدا کنند ( خواه اين سرمايه گذاري در سطح 500 دلار باشد و خواه 3000 دلار) خوشبختانه با تنظيمات مناسب و چند وسيله جانبي اندک، مي توانيد عمر لپ تاپ خود را بطور چشمگيري افزايش دهيد.

آن را خنک نگه داريد
 

هر چه لپ تاپ شما در شرايط "داغ تري" کار کند، احتمال اينکه با نوعي خرابي قطعات مواجه شود نيز بيشتر خواهد بود. اگر دائماً بر روي تخت خواب يا يک کاناپه دراز مي کشيد و از يک بالش بعنوان ميزي براي قرار دادن لپ تاپ خود استفاده مي کنيد، به احتمال قوي دريچه هاي خروجي هواي آن را مسدود کرده و در نتيجه آن را در شرايط داغ تري قرار مي دهد. با وجود آنکه شما نمي توانيد کار زيادي براي خنک کردن يک نوت بوک از داخل انجام دهيد، اما يقيناً مي توانيد از بيرون با اين مشکل مقابله کنيد. کارتان را به يک Pad خنک کننده ( شکل 1 ) آغاز کنيد که گرماي توليد شده توسط نت بوک شما را با دو يا چند پنکه که از طريق يک اتصال USB تغذيه مي شوند، پراکنده مي نمايد. شما مي توانيد با پرداخت هزينه قابل قبولي ، يک نمونه از اين Pad ها را از توليد کنندگان معتبري نظير Cooler Master وAntec و Targus خريداري نمائيد. با استفاده از اين ابزار ساده ، پنکه داخلي نت بوک شما ديگر مجبور نخواهد بود دائماً ( يا غالباً ) کار کند و به اين ترتيب طول عمر ابزار خود را افزايش داده ايد.
با اينحال، توجه داشته باشيد که نبايد از توجه مستقيم به پنکه هاي نت بوک خود غافل شويد: يکبار در ماه از يک قوطي هواي فشرده براي حذف گرد و غبار از تمام دريچه هاي هواي نت بوک خود استفاده کنيد تا به پنکه ها اجازه دهيد که کاملاً مؤثر باشند.

انتخاب SSD
 

در هر کامپيوتر، درايو ديسک سخت با صفحات ( Platter ) ظريف، هدهاي Read/Write و ساير قطعات متحرک خود، بعنوان يک پاشنه آشيل واقعي در نظر گرفته مي شود. يک ضربه ساده يا افتادن ديسک سخت مي تواند آن را غيرقابل استفاده نمايد. از سوي ديگر، درايوهاي ديسک سخت استاندارد گرماي قابل توجهي را نيز توليد مي کنند. يک راه حل براي اين مشکل وجود دارد: يک درايو SSD ( Solid State Drive) اين درايوها که با استفاده از حافظه غير فرّار ساخته شده اند فاقد هر گونه قطعه متحرکي مي باشند و اين بدان معني است که گرماي توليد شده توسط آنها بطور قابل ملاحظه اي کمتر است. اين درايوها در عين حال آسيب پذيري بسيار کمتري در برابر شوک ، لرزش و دماهاي بالا دارند. دفعه بعدي که تصميم به خريد يک نت بوک مي گيريد، به دنبال يک درايو SSD باشيد. شما حتي مي توانيد ( در بسياري از نت بوک هاي امروزي ) درايو ديسک سخت خود را با يک درايو SSD تعويض نمائيد. البته بايد به اين نکته مهم نيز توجه داشته باشيد که درايوهاي SSD در حال حاضر با قيمت بالا و ظرفيت هاي ذخيره سازي محدودي عرضه مي شوند. با افزايش حجم توليد و سطح تقاضاي درايوهاي SSD قيمت آنها کاهش يافته و در ظرفيت هاي بالاتري ارائه خواهند شد.

نت بوک خود را همانند يک تخم مرغ حمل کنيد
 

تصور کنيد که پس از يک سفر خسته کننده يا يک جلسه کاري طولاني نهايتاً به اتاق هتل خود رسيده ايد و اولين کاري که انجام مي دهيد، پرتاب کردن کيف لپ تاپتان بر روي تخت خواب اتاق است. اما ناگهان کيف ( و لپ تاپ داخل آن ) سر خورده و بر روي زمين مي افتد. آيا چيزي شکسته است؟ براي کاهش ريسک خطرات حرکتي، کيفي را براي لپ تاپ خود انتخاب کنيد که حداکثر محافظت را فراهم نمايد. براي مثال Targus خطي از کيف هاي مجهز به سيستم محافظتي Dome خود را ارائه مي کند که در آنها بالشتکهاي تعبيه شده در جداره هاي جانبي با فناوري Air-Protection ترکيب شده اند تا از صفحه نمايش، بدنه و گوشه هاي لپ تاپ شما محافظت نمايند. اگر به دنبال يک محصول شيک تر هستيد مي توانيد CODi Courier را انتخاب کنيد که نت بوک هاي تا 15 اينچ را در خود جاي مي دهد. البته تقريباً هر پوششي مي تواند براي اين منظور مورد استفاده قرارگيرد، البته به شرط آنکه به بالشتکهاي مناسب مجهز باشد.
در هنگام حمل کيف لپ تاپ خود که فاقد ويژگيهاي محافظتي است، از وارد کردن فشار بر آن خودداري نمائيد. سعي کنيد لپ تاپ ( و پوشش آن ) را از گوشه ها نگيريد . بهتر است آن را از بخش مرکزي ويا قسمتهاي جانبي نگهداريد. ما تعداد زيادي از لپ تاپها را ديده ايم که بدنه آنها به خاطر بي دقتي در حمل و نقل دچار شکستگي گرديده است. اين وضعيت نهايتاً به قطعات داخلي لپ تاپ آسيب خواهد رساند.

از باتري خود نگهداري کنيد
 

ترديدي نيست که باتري لپ تاپ شما در طول زمان فرسوده خواهد شد. مدت عمر اين باتري به نحوه مراقبت شما از آن بستگي دارد. به گفته Russ Reynolds از شرکت Batteries Plus يک باتري نت بوک معمولي نزديک به 500 چرخه شارژ و تخليه را پشت سر مي گذارد که بين 18 ماه تا 3 سال استفاده عادي را در بر مي گيرد. براي آنکه تا حد امکان به عدد دوم نزديک شويد، وقتي لپ تاپ خود را به يک پريز برق متصل مي کنيد ( نظير مواقعي که در دفتر کار يا منزلتان از آن استفاده مي کنيد) باتري آن را جدا نمائيد. اگر باتري لپ تاپ را در چنين شرايطي در آن باقي بگذاريد، تغذيه برق AC مي تواند باعث گرم شدن و يا شارژ بيش از حد آن گردد ( يکي از رايج ترين دلايل نواقص پيش از موعد لپ تاپها) هنگامي که لپ تاپ شما با تغذيه باتري خود کار مي کند، تا زمان دريافت هشدار Low-Battery از آن استفاده نموده و سپس اجازه دهيد باتري مجدداً بطور کامل شارژ شود. به اين ترتيب، مي توانيد مجموع تعداد چرخه هاي شارژ انجام شده خود را به حداقل برسانيد ( به ياد داشته باشيد که تقريباً تنها 500 چرخه شارژ را در اختيار خواهيد داشت ). Reynolds همچنين توصيه مي کند که نت بوک و باتري خود را در يک محل خنک ، خشک و با تهويه مناسب نگهداري کنيد زيرا محيطهاي بيش از حد گرم نيزمي تواند طول عمر باتري دستگاه را کاهش دهند.
احتمالاً شما نيز مانند هر کاربر ديگري به حالت Stand by علاقه داريد زيرا امکان مي دهد که لپ تاپ خود را به جاي چند دقيقه، تنها در مدت چند ثانيه راه اندازي و يا خاموش نمائيد. با اينحال، حالت Stand by مقداري انرژ ي مصرف مي کند و اين بدان معني است که باتري دستگاه شما حتي زماني که ظاهراً لپ تاپتان خاموش است در حال تخليه مي باشد. در نتيجه، شما تعداد ثابت چرخه هاي شارژ/ تخليه خود را سريعتر از دست خواهيد داد. شما مي توانيد با استفاده از حالت Hibernate از اين مشکل اجتناب نمائيد. در اين حالت، نت بوک شما وضعيت موجود خود را با نوشتن محتويات حافظه در يک فايل بر روي درايو ديسک سخت ( که نگهداري آن به هيچ تغذيه اضافي نياز ندارد) حفظ مي کند. هنگاميکه کامپيوترتان را مجدداً راه اندازي مي کنيد اين فايل به سادگي مجدداً بارگذاري شده و شما را به همان نقطه اي که در آن قرار داشتيد برمي گرداند ( درست مانند حالت Stand by ) البته استفاده از حالت Hibernate به چند ثانيه زمان بيشترنياز دارد اما رفتار اين حالت با باتري شما درست به اندازه خاموش کردن لپ تاپتان دوستانه است.

فرمت مجدد درايو ديسک سخت
 

ما نمي توانيم تعداد دفعاتي را بشماريم که دوستان و يا اعضاي خانواده مان اين پرسش را مطرح مي کنند که "کامپيوتر قديمي من واقعاً کند شده است، آيا بايد يک کامپيوتر تازه بخرم؟" در واقع مسئله اصلي اين است که ويندوز در طول زمان بخاطر معادلهاي ديجيتالي کلسترول ( فايلهاي "يتيم " وروديهاي باقيمانده در رجيستري و احتمالاً حتي Spyware ها و ويروسها) زمين گير مي شود. خوشبختانه شما مي توانيد گرفتگي شريانهاي سيستم عامل خود را با فرمت مجدد درايو ديسک سخت و نصب مجدد ويندوز بر طرف نمائيد. اين يک فرآيند وقت گير و جسورانه است اما نهايناً يک کامپيوتر سالم و سريع را در اختيارشما قرار مي دهد( البته احتمالاً نه با سرعت روزي که آن را براي اولين بار مورد استفاده قرار داديد، اما تا حدود زيادي بهتر از وضعيت پيش از فرمت مجدد درايو ديسک سخت).
در اکثر موارد، شما مي توانيد اين عمل جراحي را با استفاده از CD بازيابي سيستم توليد کننده لپ تاپ خود انجام دهيد. کافي است کامپيوتر خود را با اين CD بوت کرده و سپس از دستورالعملهاي گام به گام آن پيروي نمائيد. با اينحال، پيش ازآغاز کار مطمئن شويد که تمام اسناد eMail ها، Bookmark هاي مرورگر و ساير داده هاي حياتي خود را به يک درايو شبکه، درايو خارجي و يا ديسکهاي اپتيکال ( CD يا DVD ) تخليه کرده ايد. متأسفانه شما نمي توانيد از تمام درايو ديسک سخت خود به طور کامل نمونه برداري کرده و پس از پاکسازي سيستم آن را مجدداً بازيابي نمائيد، زيرا به اين ترتيب تمام مشکلاتي که قبلاً داشته ايد مجدداً به سيستم برمي گردند. در مقابل، مي توانيد از يک يوتيليتي Back up نظير Genie Backup Manager Pro8.0 براي بايگاني فايل ها و تنظيمات خود به هريک از مقاصد فوق الذکر استفاده نمائيد. سپس بعد از اتمام فرآيند بازيابي سيستم ، نرم افزارهاي کاربردي خود را مجدداً نصب کرده و داده هايتان را بازيابي کنيد. حالا سيستم قديمي و کند شما يکبار ديگر به يک کامپيوتر نو شباهت پيدا کرده و در نتيجه براي مدت بسيار بيشتري به شما خدمت خواهد کرد.
منبع: نشريه بزرگراه رايانه شماره 122
Add Comments
Name:
Email:  
User Comments:
SecurityCode: Captcha ImageChange Image