جستجو در محصولات

گالری پروژه های افتر افکت
گالری پروژه های PSD
جستجو در محصولات


تبلیغ بانک ها در صفحات
ربات ساز تلگرام در صفحات
ایمن نیوز در صفحات
.. سیستم ارسال پیامک ..
آشنايي با NAS انباره ذخيره سازي متصل به شبکه
-(1 Body) 
آشنايي با NAS انباره ذخيره سازي متصل به شبکه
Visitor 728
Category: دنياي فن آوري
اطلاعات ديجيتال ،تجارت امروزي را هدايت مي کند . حجم اطلا عاتي که کاربران تجاري جمع آوري و مديريت مي نمايند، هر روز افزايش مي يابد و اين داده ها غالباً بايد بطور تمام وقت مورد دسترسي قرار گيرند. تنوع گسترده اطلاعاتي که منابع IT در خود جاي مي دهند ،عامل اصلي اين رشد است: فايلهاي چند رسانه اي به همان اندازه فايلهاي صفحه گسترده و يا واژه پرداز عموميت پيدا کرده اند.
وقتي شما به مديريت زير ساختار IT خود مي پردازيد،با گزينه هاي تعيين کننده اي مواجه خواهيد شد. آيا نوع و کميت اطلاعاتي که توسط هر کاربر ذخيره سازي شده و مورد دسترسي قرار مي گيرد را محدود مي کنيد(کاري که احتمالاً قابليت آنها براي اجراي فعاليتهاي روز مره را محدود مي سازد)؟ و يا اينکه به سرمايه گذاري بر روي درايوهاي ديسک بيشتري که انحصاراً آنها را به يک سرور منفرد در يک DAS(Direct Attached Storage) متصل مي نماييد، ادامه خواهيد داد و ساعتهاي بي شماري را براي مديريت و نظارت بر آن مصرف مي کنيد. آيا تدريجاً به اين باور رسيده ايد که اين مدل ديگر نمي تواند براي انطباق يافتن با نيازهاي عملکردي و مديريتي شما مقياس دهي شود ؟آيا اين يک مدل ضعيف است که در هنگام افزايش ملزومات رشد داده ها به خوبي مقياس دهي نمي شود ؟
يک روش ديگر نيز وجود دارد :NAS(Network Attached Storage) کاملاً انعطاف پذير ،هوشمند و قابل مديريت است.NAS نه تنها مي تواند با چالشهاي تجاري امروز انطباق پيدا کند، بلکه مي تواند تا سطح نيازهاي آتي شما نيز تکامل يابد. يک محصول NAS مي تواند :
-در چند دقيقه استقرار يابد .
-مدت زمان مورد نياز براي تخصيص و مديريت انباره ذخيره سازي را کاهش دهد .
-امکان به اشتراک گذاري منابع ذخيره سازي در بين کاربران و سيستم هاي عامل متعدد را فراهم سازد .
-از يک محصول فايل و چاپ بهينه سازي و تنظيم شده پشتيباني کند که شما مي توانيد آن را به سرعت در زير ساختار IT فعلي خود ادغام نماييد.
-آزادي عمل مديريت از راه دور انباره ذخيره سازيتان با يک مرور گر استاندارد را در اختيارتان بگذارد.
اين، مقاله شما را با مقدمات NAS آشنا کرده و به شما کمک مينمايد تا فناوريهاي NAS را ارزيابي کرده و نحوه انطباق آنها با نيازهاي ذخيره سازي خودتان را بهتر درک نماييد.

درون يک NAS
 

به زبان ساده ، ابزارهاي NAS در واقع ابزارهاي ذخيره سازي فايل کاملاً بهينه سازي و تنظيم شده هستند. ابزارهاي NAS شرکت HP براي نصب در مدت چند دقيقه و به اشتراک گذاشتن فايل با اکثردرايوها بلافاصله پس ازخروج از جعبه، با استفاده از سيستم هاي فايل، سرويسها و پروتکلهاي استاندارد، توسعه يافته اند. اين ابزار هاي کلاينت از طريق هر اتصال شبکه موجود به سادگي به فضاي ديسک اشتراکي بيشتر بر روي تجهيزاتNAS دسترسي پيدا مي کنند. افراد زيادي از سيستم هاي NAS تحت عنوان ذخيره سازي " آماده کار " ياد مي کنند زيرا تمام نرم افزارها و درايوهاي مورد نياز از قبل بر روي آنها نصب شده اند که به اين ترتيب نياز به تمام مراحل ( به استثناء تنظيمات ابتدائي ) در طول نصب از بين مي روند .
گاهي اوقات، تفاوت NAS و (Storage Area Network) SAN مي تواند تا حدودي گيج کننده باشد. يک محصول SAN، توانايي ائتلاف ساختار ذخيره سازي و تخصيص آن بر حسب ملزومات ذخيره سازي سرورهايي که در اين ائتلاف حضور دارند را در اختيار يک سازمان مي گذارد. اين ائتلاف، سطح بسيار بالايي از انعطاف پذيري را تأمين مي کند، نظير تخصيص فضاي ذخيره سازي در محل مورد نياز به جاي خريد ابزارهاي بيشتر. اين مکانيزم در عين حال با يک شناخت دقيق از ملزومات مديريت و رشد ذخيره سازي و همچنين شبکه ذخيره سازي اختصاص يافته، سروکار دارد.
از سوي ديگر، NAS مي تواند بر روي شبکه هاي موجود مورد استفاده قرارگيرد تا دسترسي به فضاي ذخيره سازي اشتراکي را براي کلاينت ها و سرورها تأمين کند. کلاينت ها معمولاً اطلاعات فايل نظير تصاوير، اسناد و صفحات گسترده را ذخيره مي کند که بسياري از آنها مي خواهند به آنها دسترسي داشته و آنها را به اشتراک بگذارند. سرورها از NAS اصولاً براي ميزباني کوپي هاي پشتيبان، ذخيره سازي وصله ها/ ارتقائها و براي داده هايي که احتمالاً به طور پيوسته مورد دسترسي قرار نمي گيرند، استفاده مي کنند.
$NAS در مقابل SAN
همانطور که قبلاً نيز اشاره کرديم، ذخيره سازي SAN معمولاً ملزومات عملکردي و ظرفيتي نرم افزارهاي کاربردي در حال اجرا بر روي يک زير ساختار اختصاصي را تامين مي کند، در حاليکه عملکرد NAS براي بهينه سازي اشتراک گذاري فايل در بين کلاينتها طراحي شده است. جدول ( 1 ) مقايسه خلاصه شده اي ما بين اين دو فن آوري را نشان مي دهد:

 

NAS

SAN

نوع داده ها

فايلهاي به اشتراک گذاشته شده

داده هاي سطح Block نظير بانکهاي اطلاعاتي

کابل کشي مورد استفاده

LAN اترنت موجود

SATA ، iSCSI و Fibre Channel اختصاصي

کاربران اصلي

کلاينتهاي کاربر نهايي

سرورهاي نرم افزار کاربردي

دسترسي به ديسک

از طريق وسايل NAS

دسترسي مستقيم

جدول [1]
براي اکثر بنگاه هاي تجاري، محصولات NAS ذخيره سازي گسترش يافته براي سرورهاي نرم افزارهاي کاربردي و داده هايي که آنها مديريت مي کنند و همچنين براي کلاينت هاي شبکه سازي شده متمرکز مي نمايند. بسياري از محيط هاي IT هر دو گروه محصولات NAS و SAN را در کنار يکديگر پياده سازي مي کنند.

آيا NAS براي شما مناسب است؟
 

محصولات NAS، مزاياي فوري را براي سازمانهايي به همراه خواهند داشت:
- به اشتراک گذاري تصاوير، اسناد، فايل هاي چند رسانه اي و صفحات گسترده نياز داشته باشند.
- به دنبال کاهش ملزومات پرسنلي و زماني براي ملزومات استقرار، مديريت و نظارت بر ذخيره سازي اشتراکي که خصوصاً به برآورده سازي نيازهاي چاپ و فايل اختصاص يافته است، باشند.
- به ترتيب و متمرکز نمودن محصولات DAS خود از محل هاي مجزايي که عملکرد و يا ظرفيت هاي آن ها به طور کامل مورد بهره برداري قرار نمي گيرد، نياز داشته باشند.
- از سيستم هاي ارائه شده توسط فروشندگان مختلف استفاده مي کنند اما نمي خواهند اضافه نمودن ذخيره سازي براي هر يک از آنها را به طور جداگانه متوقف نمايند.
- به ذخيره سازي انعطاف پذير و مقياس پذيري نياز دارند که بتواند براي انطباق با ملزومات تجاري آن ها رشد کند.
- مي خواهند کارهاي سرمايه گذاريهاي IT خود را افزايش دهند.

مؤلفه هاي يک محصول NAS
 

سه ويژگي مرکزي، يک محصول NAS را تعريف کرده و عملکرد ابتدايي آن را تامين مي نمايند:
- سيستم عامل : يک عنصر تعيين کننده در هر سيستم NAS که مستقيماً بر عملکرد NAS و سهولت استقرار آن تأثير مي گذارد. تمام محصولات NAS شرکت HP بر روي سرور قابل اعتماد Microsoft Windows Storage Server اجرا مي شوند و براي ارتقاء اشتراک گذاري فايل مقرون به صرفه، تنظيم و از قبل پيکربندي شده اند.
- مديريت و اينترفيس کاربري: شما مي توانيد هر محصول NAS شرکت HP را از هر مرورگر وب استاندارد مديريت نمائيد. شما همچنين مي توانيد سرور خود را با استفاده از iLO ( Integrated Lights Out ) با HP iLo Advanced Pack که به شما اجازه مي دهد وظايف ابتدايي مديريت نظير بوت مجدد يک سرور را از هرجايي انجام دهيد، روشن و يا خاموش کنيد. HP NAS در عين حال شامل ابزارهايي براي راه اندازي فيلتر گذاري مضمون سهميه دايرکتوري و گزارش گيري جهت اطمينان از دسترسي صحيح به داده ها براي کاربران مقتضي مي باشد.
- پشتيباني از پروتکل عمومي : تمام محصولات NAS شرکت HP بصورت از قبل پيکربندي شده براي ارتباط با بسياري از پروتکلهاي فايل نظير نمونه هاي موجود در ويندوز، Netware، لينوکس/ يونيکس وکلاينتهاي اپل ارائه مي شوند، بدون هر گونه ملزومات مجوزدهي نرم افزارهاي مخفي و يا راه اندازي اضافي. ساير تمهيدات عبارتند از پشتيباني از WebDAV ,HTTP,FTP براي دسترسي از اينترنت و همچنين بر روي LAN.
محصولات NAS شرکت HP اين سه حوزه عملياتي را به طور ساده، ارزان و قابل اعتماد تحويل مي دهند.
محصولات NAS داراي مزاياي آشکاري هستند . آنها عملکرد بهتري را نسبت به DAS فراهم مي کنند، ساده و اقتصادي هستند، بخوبي در محيطي با چند سيستم عامل کار مي کنند و تخصيص On-Demand فضاي ذخيره سازي به کلاينتها را فراهم مي نمايند. اگر شما زيرساختار خود را بر اساس يک استاندارد باز پايه گذاري کرده باشيد NAS به آساني از يک بنگاه تجاري کوچک تا Enterprise مقياس دهي مي شود و شما TCO پائين تري را تجربه خواهيد کرد.

ترکيب NAS و SAN
 

در بعضي از سازمان هايي که با رشد سريع ملزومات داده مواجه هستند و يا به مزايايي که فناوري SAN قادر به ارائه آنها است نياز دارند، امکان ترکيب دو فناوري مذکور و دستيابي به مزاياي هر دو آنها وجود دارد. يک محصول پيوندي NAS/SAN معمولي، يک NAS gateway با يک SAN است. SAN داده هاي فايل را ذخيره نموده و دسترسي به اين داده ها را از طريق يک NAS gateway تأمين مي کند. اين gateway فاد هر گونه ذخيره سازي OnBoard متعلق به خودش مي باشد، اما در عوض به يک SAN متصل مي شود و بعنوان يک مترجم مابين پروتکل هاي SAN سطح فايل نظير NFS و CIFSو پروتکل هاي SAN سطح Block نظير Fibre Channel و iSCSI عمل مي کند.
اين پيوند مزاياي هر دو فناوري را ترکيب خواهد کردکه عبارتند از :
- ترکيب عملکرد و اعتماد پذيري ممتاز يک SAN با سادگي يک NAS.
-امکان پذيرنمودن تخصيص مجدد نيازهاي ذخيره سازي ما بين NAS و SAN براي دستيابي به يک " انباره ذخيره سازي اشتراکي " واقعي در سراسر زيرساختار IT.
- فراهم نمودن امکان تهيه کپي پشتيبان نرم افزارهاي کاربردي NAS از طريق SAN gateway.
با اينحال، ايجاد يک زيرساختار NAS/SAN ترکيبي به مديريت و پيچيدگي بيشتري نياز خواهد داشت تا تضمين نمايد که سازمان شما حداکثر بهره برداري را از سرمايه گذاري خود خواهد داشت. بسياري از سازمانها ، کارهاي مديريت و ذخيره سازي خود را به اعضاي تيمي مي سپارند که در اين پيکربندي پيچيده تر آموزش ديده اند.

نمونه محصولات
 

حالا که متوجه شديم NAS چگونه مي تواند به محافظت از داده هاي حياتي شما کمک کند و همچنين نگاه کوتاهي به فناوريهايي انداختيم که HP براي پشتيباني از NAS ارائه مي نمايد، مي توانيد از جدول (2) براي مقايسه محصولاتNAS ارائه شده توسط اين شرکت استفاده نمائيد.
منبع:نشريه بزرگراه رايانه شماره122
Add Comments
Name:
Email:
User Comments:
SecurityCode: Captcha ImageChange Image