جستجو در محصولات

گالری پروژه های افتر افکت
گالری پروژه های PSD
جستجو در محصولات


تبلیغ بانک ها در صفحات
ربات ساز تلگرام در صفحات
ایمن نیوز در صفحات
.. سیستم ارسال پیامک ..
مقايسه کارايي دو مادربورد مجهز به چيپ ست P55
-(5 Body) 
مقايسه کارايي دو مادربورد مجهز به چيپ ست P55
Visitor 490
Category: دنياي فن آوري
سرانجام پردازنده هاي Lynnfield وارد بازار کشور شدند و اکنون مي توان با کمي جست و جو در بازار و پرداخت هزينه مناسب(در مقايسه با قيمت جهاني)آن ها را تهيه کرد.با توجه به اين موضوع، نمايندگان رسمي توليد کنندگان مادربورد در ايران نيز به تدريج اقدام به عرضه توليدات مبتني بر اين چيپ ست در بازار کرده اند تا سهمي از اين پلتفرم جديد را به دست آورند(البته هنوز پيدا کردن برخي مارک ها دشوار است).اما در اين ميان، اين سؤال مهم به وجود مي آيد که آيا تفاوتي بين مادربوردهاي پلتفرمي که کنترلر حافظه درون پردازنده بوده و مسير PCI-Express آن نيز به طور مستقيم با پردازنده مرکزي در ارتباط است، وجود دارند؟ براي پاسخ به اين سؤال تصميم گرفتيم در يک مقاله کامل به مقايسه دو مادربورد مجهز به چيپ ست P55 از شرکت هاي DFI و MSI که هر دو جزء توليد کنندگان مطرح و حرفه اي به شمار مي آيند، بپردازيم.

DFI DK-P55 T3eH9
 

برخي موارد در توليد مادربوردهاي DFI به تدريج به يک استاندارد تبديل شده اند که از آن جمله مي توان به نمايشگر وضعيت سيستم(تصوير1)، دکمه هاي روشن و ريست کردن، خنک کننده هاي جالب و رنگ بندي متفاوت اشاره کرد. شرکت DFI در ساخت مادربورد DK-P55 T3eH9 از ترکيب دو رنگ مشکي و نارنجي استفاده کرده که باعث افزايش جذابيت اين مادربورد شده است.علاوه بر اين، يک خنک کننده سه بخشي که به ترتيب روي چيپ ست، وسط سوکت پردازنده و رابط PCI-E و روي MOSFETها را پوشانده، استفاده شده است.اين صفحات انتقال حرارت به وسيله يک لوله انتقال حرارت به يکديگر متصل شده اند که اين موضوع باعث انتقال سريع حرارت به نقاط خنک تر مي شود(تصوير2). اطراف سوکت پردازنده نسبتاً خلوت است و دو خنک کننده تعبيه شده در اطراف آن نيز باعث بروز مشکل در نصب خنک کننده هاي پيشرفته نمي شود( تصوير3).در کل نه فاز ديجيتال براي مدار رگولاتور پردازنده در نظر گرفته شده که طبق اطلاعات وب سايت DFI، دو عدد از آن ها براي پردازنده گرافيکي در نظر گرفته شده اند(به طور قطع، منظور DFI از اين عبارت، پردازنده هاي آينده اينتل است که قرار است در آن ها يک پردازنده گرافيکي مجتمع وجود داشته باشد).اين بخش گرماي کمي توليد مي کند، اما هنگامي که فشار کاري افزايش مي يابد، دماي اين بخش کمي بالا مي رود.با وجود اين، دماي مدار رگولاتور در هنگام فعاليت بسيار خوب است.
چهار اسلات براي نصب حداکثر شانزده گيگابايت حافظه DDR3 1800 در حالت اورکلاک با فاصله اي مناسب از سوکت پردازنده قرار دارند که اين موضوع کمک بسياري در نصب حافظه جديد مي کند. البته بر طبق اطلاعات ارائه شده، حداکثر فرکانس تنها توسط برخي از مدل هاي حافظه قابل دستيابي است و هر دو مدل حافظه DDR3 1600 که ما در اختيار داشتيم، تنها در حالت DDR3 1333 قابل استفاده بودند.

مقايسه کارايي دو مادربورد مجهز به چيپ ست P55

مقايسه کارايي دو مادربورد مجهز به چيپ ست P55

مانند ساير مادربوردهاي P55، در اين مادربورد نيز دو رابط PCI-E x16 ديده مي شود که از SLI و Crossfire پشتيباني مي کند(در حقيقت، رابط مشکي رنگ روي مادربورد با سرعت x4 فعاليت کرده و در کنار آن نيز دو رابط x1 ديده مي شود) (تصوير4).
پشت اين رابط ها، خنک کننده ها بزرگ چيپ ست قرار دارد که به کمک يک لوله انتقال حرارت گرماي توليدي را به خنک کننده کوچک مياني و سپس به خنک کننده مدار رگولاتور منتقل مي کند.به اين ترتيب، گرما ميان اين سه خنک کننده پخش شده و باعث مي شود خنک کننده چيپ ست گرماي چنداني نداشته باشد. پشت خنک کننده چيپ ست، شش رابط SATA نارنجي که توسط چيپ ست کنترل مي شوند و دو رابط SATA مشکي رنگ که چيپ ست Jmicron JM322 آن را مديريت مي کند، ديده مي شوند.پايين خنک کننده نيز دکمه هاي روشن/خاموش و ريست سيستم، يک بلندگوي کوچک و يک جامپر براي پا ک کردن بايوس ديده مي شود(تصوير5).خروجي هاي کارت صدا در پشت مادربورد شامل شش خروجي صداي 7/1 کاناله و خروجي صداي Coaxial و Optical است که به وسيله چيپ ست ALC885 مديريت شده و داراي تأييديه استفاده از فناوري X-Fi شرکت Creative است.در کنار اين خروجي ها، دو رابط PS/2، يک رابط eSATA، پورت شبکه گيگابيتي (چيپ ست Intel 82578DC)، دکمه ريست بايوس و پنج رابط USB ديده مي شود.همچنين قسمتي براي اتصال کابل mini-USB نيز وجود دارد که مربوط به يکي از ويژگي هاي جالب اين مادربورد به نام BIOSecure است.با وجود اين ويژگي، در صورتي که بايوس مادربورد از کار افتاده باشد يا در اثر خرابي بايوس امکان روشن شدن سيستم وجود نداشته باشد، مي توان با اتصال مادربورد توسط اين رابط به يک کامپيوتر ديگر(به وسيله يک کابل USB معمولي)و بدون نياز به روشن بودن مادربورد، بايوس آن را بازيابي کرد(تصوير 6).
وسايل همراه مادربورد شامل چهار کابل SATA، دو مبدل برق IDE به SATA، پل SLI و Crossfire، يک کابل IDE، يک کابل USB و پايه هايي براي نصب ساده تر کابل هاي کيس روي مادربورد است.اگر هنوز از درايوهاي فلاپي استفاده مي کنيد، بايد بگويم که متأسفانه کابلي براي اين درايوها در نظر گرفته نشده است(تصوير7).
امکانات بايوس نيز نسبتاً کامل بوده و انواعي از تنظيمات مورد نياز ديده مي شوند.همچنين مي توان از انواع تنظيمات، پروفايل تهيه کرد و به صورت فايل Text در ويندوز از آن ها نسخه پشتيبان گرفت. در ضمن در هر بار بوت شدن موفقيت آميز سيستم، يک نسخه پشتيبان از تنظيمات بايوس تهيه مي شود تا در صورت بروز مشکل در آينده از آن استفاده شود. طبق معمول و سنت DFI، دفترچه مادربورد اطلاعاتي درباره تنظيمات بايوس در خود ندارد و اين اطلاعات در خود بايوس براي هر گزينه آورده شده که برخي موارد ممکن است نامفهوم بوده يا اصلاً توضيحي وجود نداشته باشد.

مقايسه کارايي دو مادربورد مجهز به چيپ ست P55

مقايسه کارايي دو مادربورد مجهز به چيپ ست P55

MSI P55-GD65
 

MSI براي پلتفرم Lynnfield با دست پر آمده است و سعي کرده تا مجموعه متنوعي از امکانات را در هريک از مادربوردهاي اين سري بگنجاند.مدل GD65 با آن که در رده مياني از سري P55 اين شرکت قرار مي گيرد، اما باز هم با امکاناتي که دارد مي تواند براي حرفه اي ها جذاب باشد.
ابتدا به سراغ لوازم جانبي همراه مادربورد مي رويم که در نوع خود خلاقانه است.چهار کابل SATA، پل هاي SLI و Crossfire، دو مبدل برق IDE به SATA، يک کابل IDE، يک کابل فلاپي( براي سنتي ها)، يک براکت که دو اتصال USB روي آن قرار دارد، پايه هاي نصب آسان کابل هاي کيس و مجموعه اي از دفترچه ها و جزوه هاي جالب درباره اورکلاک، امکانات ويژه مادربورد و يک برگه که نتايج ثبت شده توسط يک اورکلاکر در برنامه هاي مختلف و تنظيماتي که اعمال کرده است را در خود جاي داده و مي تواند تا مدتي شما را سرگرم کند( تصوير 8).
در کل، چيدمان قطعات روي مادربورد مناسب است. البته کاستي هايي نيز ديده مي شود، از جمله باتري CMOS که با نصب کارت گرافيکي دوم از دسترس خارج شده و يک پورت SATA آبي رنگ که به صورت عمودي روي مادربورد نصب شده است( تصوير9).

مقايسه کارايي دو مادربورد مجهز به چيپ ست P55

توان مصرفي پردازنده توسط يک مدار رگولاتور 6+1 فاز تأمين مي شود(تصوير 10).وجود دو خنک کننده روي MOSFETها که به وسيله يک لوله انتقال حرارت با ضخامت هشت ميلي متر به هم متصل شده اند، باعث مي شود تا گرماي قطعات(که چندان هم زياد نيست)بهتر دفع شود.روي خنک کننده ها علامت DrMOS حک شده که نشان دهنده نوع سيستم به کار رفته در مدار رگولاتور است.طبق اطلاعات وب سايت اين شرکت، کارايي هر فاز اين نوع مدار رگولاتور برابر با چهار فاز در مدار رگولاتور استاندارد است که اين موضوع ميزان بهره وري را تا 96 درصد افزايش و دماي مدار رگولاتور را کمي کاهش داده و فرکانس سوييچ کردن آن را به هزار کيلوهرتز مي رساند.همچنين مدار رگولاتور داراي قابليتي به نام ASP است که در مواقع بيکاري، فازهاي اضافي را غيرفعال کرده و تنها زماني که سيستم با افزايش فشار کاري رو به رو مي شود، آن ها را فعال مي کند.اين قابليت به وسيله شش ديود نوري کوچک که بالاي حافظه ها قرار دارد و با فعال بودن هر فاز روشن مي شوند، نمايش داده مي شود(تصوير11)( به گفته MSI اين سيستم باعث صرفه جويي تا 66576 وات در سال مي شود).
با فاصله مناسبي از پردازنده، چهار اسلات براي نصب حداکثر شانزده گيگابايت حافظه DDR3 2133( در حالت اورکلاک)وجود دارند.در اين مادربورد نيز سعي کرديم از حافظه هاي DDR3 1600 استفاده کنيم، اما همچنان بهترين حالتي که توسط مادربورد شناسايي شد، DDR3 1333 بود.سمت راست سوکت هاي حافظه يک قطعه آبي رنگ وجود دارد که امکان اندازه گيري ولتاژ براي قسمت هاي مختلف را به کاربر مي دهد و تنها چيزي که براي اين کار نياز داريد، يک ولت متر خواهد بود(تصوير12).

مقايسه کارايي دو مادربورد مجهز به چيپ ست P55

مقايسه کارايي دو مادربورد مجهز به چيپ ست P55

چيپ ست P55 توسط يک خنک کننده نه چندان بزرگ پوشانده شده است که به ديگر خنک کننده هاي مادربورد متصل نيست.براي دفع بهتر گرماي اين قسمت، چندين شيار در بدنه اين خنک کننده در نظر گرفته شده تا سطح تماس آن و در نتيجه ميزان دفع گرما افزايش يابد( تصوير13).مانند مادربورد DFI، در اينجا نيز دو رابط PCI-E x16، دو رابط PCI-E x1، يک رابط PCI-E x4 و دو رابط PCI وجود دارد(تصوير 14).پايين مادربورد يک دکمه براي روشن کردن سيستم و سه دکمه براي سيستم OC Genie ديده مي شوند(از قرار MSI دکمه هاي Reset و پاک کردن بايوس را فراموش کرده است!).سيستم OC Genie به کاربر اين امکان را مي دهد تا تنها با فشار يک دکمه، پردازنده و حافظه ها را اورکلاک کند(تصوير14).براي اين کار MSI استفاده از يک خنک کننده خوب براي پردازنده و وجود حافظه هايي را که داراي پروفايل XMP با ولتاژ 1/65 ولت هستند، توصيه کرده است.البته اين ميزان اورکلاک در حدي نيست که سيستم دچار مشکل شود و هميشه جانب احتياط نگه داشته خواهد شد.
رابط هاي پشت مادربورد نيز در نوع خود کامل هستند.در اين بخش رابط هاي PS/2، هفت رابط USB 2.0، يک رابط eSATA با امکان تأمين توان مصرفي( توسط چيپ ست JM363)، دو رابط شبکه گيگابيتي(که توسط دو چيپ ست Realtek 8111DL پشتيباني مي شوند)، IEEE 1394( چيپ ست VIA VT6315N)و خروجي صداي 7/1 کاناله به همراه خروجي هاي Coaxial و Optical که توسط چيپ ست ALC889 مديريت مي شود، در اين بخش قرار دارند( تصوير 16).
در GD65 از AMI BIOS استفاده شده، اما ظاهر آن شبيه بايوس هاي Phoenix است. انواع امکانات در بايوس ديده مي شوند که هر کاربري را راضي خواهد کرد.البته برخي تنظيمات بسيار حرفه اي مانند Clock Skew در اينجا ديده نمي شود که با توجه به کلاسي که اين مادربورد در آن جاي مي گيرد، قابل چشم پوشي است.

تست مادربوردها
 

براي تست از پردازنده Core i7 870، چهار گيگابايت حافظه Corsair Dominator DDR3 1600 با زمان تأخير 24-9-9-9، کارت گرافيکي HD 4870 شرکت XFX با يک گيگابايت حافظه GDDR5( درايور نسخه Catalyst 9.9)، هارد ديسک 320 گيگابايتي Western Digital و منبع تغذيه 1030 واتي شرکت Green استفاده کرديم.

3D Mark Vantage
 

با آن که امتياز کلي به دست آمده توسط دو مادربورد تقريباً يکسان بودند، اما امتياز پردازنده در مادربورد DFI بيشتر از مادربورد MSI بود.

مقايسه کارايي دو مادربورد مجهز به چيپ ست P55

Zip-7
 

براي آزمايش توانايي فشرده سازي فايل ها از اين برنامه استفاده کرديم که قابليت شناسايي تمامي هسته هاي پردازنده را دارد.براي اين کار 2004 فايل را که در 123 پوشه قرار داشتند و حجمشان 2893 مگابايت بود، فشرده کرديم.مادربورد DFI با اختلافي سه ثانيه اي از MSI جلو افتاد که اين اختلاف تنها ممکن است براي افراد سخت گير مهم باشد(ما که سخت گير نيستيم!).

مقايسه کارايي دو مادربورد مجهز به چيپ ست P55

Everest Ultimate 5
 

اندازه گيري سرعت حافظه هاي نهان L1، L2 و L3 در هر دو مادربورد يکسان بود، اما در زمينه سرعت حافظه مادربورد MSI کمي بهتر عمل کرد.

مقايسه کارايي دو مادربورد مجهز به چيپ ست P55

(ns)زمان تأخير

کپي (MB/s (

نوشتن (MB/s (

خواندن (MB/s (

 

DFI
DK P55

MSI
P55-GD65

DFI
DK P55

MSI
P55-GD65

DFI
DK P55

MSI
P55-GD65

DFI
DK P55

MSI
P55-GD65

 

54/2

51/8

14605

15309

10871

10865

12700

13502

حافظه

½

½

102549

102558

51296

51297

51315

51316

L 1

3/2

3/2

39591

39689

30997

30853

34191

34186

L 2

4/2

4/2

24429

24322

16788

16764

24632

24693

L3

HD Tune 2.55
 

در اينجا نيز نتايج يکسان بودند، اما در Burst Rate مادربورد DFI کمي بهتر عمل کرد.

ميزان استفاده از پردازنده (درصد)

(MB/s)Burst Rate

(ms)زمان دسترسي

(MB/s)متوسط

(MB/s)حداکثر

(MB/s)حداقل

DFI

MSI

DFI

MSI

DFI

MSI

DFI

MSI

DFI

MSI

DFI

MSI

0/7

0/8

114/6

109/9

12/5

12/6

60/3

60/3

78/5

78/2

35/8

35/8

رقابت پاياپاي
 

هر دو مادربورد در تست هايي که وابستگي بيشتري به پردازنده دارند( از جمله Cinebench R10، Wprime و Paint.NET) نتايج مشابهي را به دست آورده اند ( نمودارهاي 2 تا 4). نتيجه حاصل از تست PC Mark 2005 نيز تقريباً يکي است و مادربورد MSI توانست با امتياز 9539 کمي جلوتر از مادربورد DFI با امتياز 9523 قرار بگيرد.در دو بازي Resident Evil 5 و Far Cry 2 نيز نتايج يکساني به دست آمد که مي توانيد نتايج آن را در نمودار مربوط به هريک از آن ها مشاهده کنيد( نمودارهاي 5 و 6)( براي نشان دادن تفاوت هاي اندک، واحدهاي نمودار کوچک در نظر گرفته شده است).
منبع:عصر شبکه، شماره 96.
Add Comments
Name:
Email:
User Comments:
SecurityCode: Captcha ImageChange Image