جستجو در محصولات

گالری پروژه های افتر افکت
گالری پروژه های PSD
جستجو در محصولات


تبلیغ بانک ها در صفحات
ربات ساز تلگرام در صفحات
ایمن نیوز در صفحات
.. سیستم ارسال پیامک ..
بررسي گروهي چهار هدفون حرفه اي و نيمه حرفه اي
-(2 Body) 
بررسي گروهي چهار هدفون حرفه اي و نيمه حرفه اي
Visitor 445
Category: دنياي فن آوري
دلايل زيادي براي خريد يك هدفون وجود دارد. علاقه به موسيقي، نياز به شنيدن دقيق تر صداها، اعتراض اطرافيان به دليل صدايي كه در حال گوش كردن به آن هستيد، آهنگسازي و ميكس صدا، مي توانند دلايل قانع كننده اي براي ساخت يك حريم شخصي براي گوش هاي ما باشند. داستان اين مقاله از آنجا شروع شد كه يك هدفون AKG K512 براي بررسي به دستمان رسيد. از آنجا كه من و آقاي يوسفي به تازگي هركدام يك هدفون خريده بوديم، تصميم گرفتيم يك تست گروهي برگزار كنيم. همچنين هدفون حرفه اي يكي از دوستان را كه به كار آهنگسازي و ميكس صدا مشغول است، قرض گرفتيم تا تست و مقايسه كاملي داشته باشيم. مطابق معمول و قبل از هرچيز به سراغ بررسي قابليت ها و ويژگي هاي هر يك از هدفون ها مي رويم.

بررسي اجمالي محصولات AKG K512
 

AKG يكي از تازه واردهاي بازار ايران است كه قدمتي شصت ساله دارد. اين شركت در سال 1947 در شهر وين تأسيس شد و در سال 1949 اولين هدفون خود را به بازار عرضه كرد. هدفون K512 يكي از ساده ترين محصولات اين شركت است. پشت هر يك از بلندگوها با يك پوشش پلاستيكي به طور كامل پوشانده شده و اطراف قسمتي كه روي گوش قرار مي گيرد، از روكش چرمي استفاده شده است (تصوير 1). دو ميله فلزي با روكش پلاستيكي دو بلندگو را به هم وصل كرده و يك نوار پهن نيز زير آن قرار دارد. با قرار گرفتن هدفون روي سر، اين نوار جابه جا شده و اندازه سر را به خود مي گيرد و در نتيجه به تنظيم سايز هدفون براي افراد مختلف نيازي نخواهد بود. بلندگوها روي گوش ها را كاملاً مي پوشانند و وزن سبك 190 گرمي هدفون به هيچ وجه شما را اذيت نخواهد كرد. دو ونيم متر سيم مسي تقريباً بدون اكسيژن (99/99 درصد) براي K512 درنظر گرفته شده كه مي تواند بسيار مفيد باشد، اما در عين حال به دليل نداشتن گيره يا بست براي مديريت سيم ها دست و پاگير است. محدوده فركانس قابل پخش هجده هرتز تا بيست كيلوهرتز است كه كمي محدود به نظر مي رسد. حداكثر توان ورودي اين هدفون دويست ميلي وات بوده و حساسيت آن 115 سي بل است. علاوه بر اتصال 3/5 ميلي متري و ساده اين هدفون، يك تبديل 6/3 ميلي متري نيز در نظر گرفته شده است. اندازه هريك از بلندگوهاي اين هدفون چهل ميلي متر است، اما اين كه از چه سيستم و از چه نوعي هستند، مشخص نيست (در وب سايت اين شركت نيز چيزي نوشته نشده است).

بررسي گروهي چهار هدفون حرفه اي و نيمه حرفه اي

Philips SHP8500
 

بلندگوهاي اين هدفون نيز اندازه بزرگي دارند و با داشتن پوشش مخملي، بدون هيچ آزاري روي گوش ها را مي پوشانند. يك لايه ابر مانند با پوششي چرمي در قسمت فوقاني هدفون در نظر گرفته شده كه باعث مي شود هدفون به راحتي روي سر قرار گيرد. پايه هاي نگه دارنده بلندگوها پلاستيكي بوده و ارتفاع آن ها به طور خودكار تنظيم نمي شود. به همين دليل در استفاده از هدفون بايد دقت كرد تا مانع از شكستن آن ها در مرور زمان شد. بلندگوها مي توانند حدود ده درجه در حالت عمودي جابه جا شوند. SHP8500 با داشتن سه متر سيم OFC(سيم هاي مسي بدون اكسيژن)، بلندترين طول را ميان چهار هدفون اين مقاله دارد. يك چسب پارچه اي براي بستن مقدار سيم اضافي در نظر گرفته شده است (تصوير 2). محدوده فركانس قابل پشتيباني اين هدفون نسبت به K512 بيشتر بوده و به 10 هرتز تا 28 كيلوهرتز مي رسد. حداكثر توان ورودي 1500 ميلي وات است و حساسيت بلندگوهاي چهل ميلي متري نئوديميوم اين هدفون 106 دسي بل عنوان شده است. با آن كه وزن اين هدفون 270 گرم است، اما قرارگيري هدفون روي سر در مدت زمان طولاني شما را آزار نخواهد داد. علاوه بر جك 3/5 ميلي متري با روكش طلايي، يك مبدل6/3 ميلي متري نيز همراه اين هدفون وجود دارد كه روي جك 5/3 ميلي متري پيچ مي شود تا ميزان تماس بين اين دو به حداكثر برسد. من اين هدفون را حدود سه ماه پيش به قيمت 34 هزار تومان خريدم، اما قيمت آن در مكان هاي مختلف بسيار متفاوت است كه حداكثر قيمتي كه مشاهده كردم 54 هزار تومان بوده است!

بررسي گروهي چهار هدفون حرفه اي و نيمه حرفه اي

Creative Aurvana Live!
 

Creative براي بسياري از ما نامي آشنا است. بلندگو، هدفون و دستگاه هاي پخش موسيقي اين شركت جزء يكي از پرطرفدارترين ها در ايران به شمار مي آيد. هدفون Aurvana Live! اين شركت نيز به طور خاص براي علاقمندان موسيقي در نظر گرفته شده است. Aurvana Live! اندازه جمع و جوري دارد و بلندگوهاي آن با روكش چرمي خود به خوبي روي گوش ها را پوشانده و به دليل قابليت حركت در دو جهت عمودي و افقي به خوبي روي گوش ها قرار مي گيرند. وزن 210 گرمي هدفون نيز در كنار قرارگيري مناسب هدفون روي سر و گوش ها، Aurvana Live! را به هدفوني راحت تبديل مي كند. اندازه هدفون به صورت دستي قابل تنظيم است و از ميله هاي فلزي در ساختار آن استفاده شده كه دوام بيشتري به هدفون مي دهد. برخلاف سه هدفون ديگر مورد بررسي ما كه يك مجموعه سيم وارد يكي از بلندگوهاي هدفون مي شود، در اين مدل دو مجموعه سيم براي هر يك از بلندگوها در نظر گرفته شده كه ممكن است كمي آزاردهنده باشد. طول كابل OFC اين هدفون حدود 120 سانتي متر است كه چندان بلند نيست. البته يك كابل اضافي يك و نيم متري به همراه اين هدفون ارائه مي شود كه طول كابل را به حد قابل قبول و مناسبي مي رساند. در اتصال 3/5 ميلي متري از روكش طلايي استفاده شده و يك تبديل براي اتصال 6/3 ميلي متري نيز در نظر گرفته شده است. همچنين براي جابه جايي راحت تر هدفون يك روكش كيسه مانند از جنس جير به همراه هدفون وجود دارد. اين هدفون نيز از بلندگوهاي نئوديميوم با قطر چهل ميلي متر استفاده مي كند. حداكثر توان ورودي در اين هدفون 1500 ميلي وات بوده و نسبت سيگنال به نويز آن 103 دسي بل است. طبق اطلاعات ارائه شده، محدوده فركانس قابل پشتيباني اين هدفون 10 هرتز تا 30 كيلوهرتز است كه بهترين محدوده فركانس در مقايسه با دو رقيب ديگر خود است. آقاي يوسفي اين هدفون را حدود 120 هزار تومان خريداري كرده بود.

Pioneer SE-DJ5000
 

عبارت Closed Type Stereo Headphone For Professional DJبه خوبي كلاس كاري اين هدفون را مشخص مي كند. بلندگوها محدوده حركتي زيادي دارند و مي توان آن ها را مانند تصاوير سه و چهار حركت داد. پشت بلندگوي سمت چپ قطعه اي مانند يك بالش قرار گرفته تا بتوان هدفون را به راحتي و بدون اذيت شدن بين شانه و گوش قرار داد. بدنه هدفون به طور كامل از پلاستيك ساخته شده، اما ضخيم بودن بدنه آن باعث مي شود DJ5000 هدفون مقاومي باشد. البته اين كار يك ضعف نيز به شمار مي آيد و باعث مي شود وزن هدفون به 270 گرم برسد. روكش هاي چرمي بلندگوها صداي مزاحم محيط را تا حدودي حذف مي كنند، در نتيجه براي نشنيدن صداي محيط نياز به بلند كردن صداي موسيقي نيست. روي بلندگوي سمت راست يك دكمه Stereo/ Mono قرار گرفته كه با قرار دادن آن روي حالت Mono، صداي پخش شده از هر دو كانال صوتي يكسان مي شود (كابل هدفون نيز از اين بلندگو وارد هدفون مي شود). براي جلوگيري از قطع شدن سيم هدفون از اين بخش، يك قطعه متحرك در اين بخش وجود دارد كه سيم از داخل آن عبور كرده و تا حدودي امكان حركت بدون خم شدن سيم را ميسر مي سازد. مشخصات بلندگوها نيز قابل توجه است. محدوده فركانس بين 5 هرتز تا 28 كيلو هرتز، حداكثر توان ورودي سه هزار ميلي وات و نسبت سيگنال به نويز 105 دسي بل است. اندازه بلندگوها نيز بزرگ تر از ديگر هدفون هاي اين مقاله بوده و به پنجاه ميلي متر مي رسد. طول سيم اين هدفون 120 سانتي متر است كه بخشي از آن مانند سيم تلفن به صورت فنري است كه با كشيدن آن، طول سيم به حداكثر سه متر مي رسد. يك تبديل اتصال 3/5 به 6/3 ميلي متر نيز همراه هدفون وجود دارد كه مانند هدفون Philips روي جك 5/3 ميلي متري پيچ مي شود. هر دوي اين اتصال ها داراي روكش طلايي هستند. قيمت DJ5000 در وب سايت Pioneer، 99 دلار نوشته شده، اما دوست ما شش ماه قبل اين هدفون را حدود 180 هزار تومان خريداري كرده است (احتمالاً كم بودن اين هدفون در بازار دليل گراني آن است).

بررسي گروهي چهار هدفون حرفه اي و نيمه حرفه اي

خلاصه مشخصات فني هدفون ها
 

در جدول يك به طور خلاصه به مقايسه مشخصات فني هدفون هايي كه در اين مقاله مورد بررسي قرار گرفته اند، مي پردازيم.

آزمايش هدفون ها
 

براي تست هدفون ها از دستگاه پخش موسيقي Creative ZEN Vision:M استفاده كرديم. ابتدا به سراغ هدفون AKG مي رويم. در فركانس هاي پايين و صداي بم مشكلي در اين هدفون ديده نمي شود و در حجم صداي بالا نيز K512 به خوبي عمل مي كند. خروجي صداي بم اين هدفون تا حدودي تقويت مي شود كه براساس سليقه شما مي تواند دلچسب يا آزاردهنده باشد. محدوديت فركانس قابل پخش اين هدفون باعث مي شود تا صداهاي با فركانس بالا، كيفيت پايين تري داشته باشند. اين محدوديت، زماني بيشتر خود را نشان مي دهد كه براي مثال بخواهيد يك آهنگ نواخته شده با فلوت را با حجم صداي بالا گوش دهيد. قرار گرفتن هدفون به مدت طولاني گوش را اذيت نمي كند، اما كمي باعث تعرق مي شود. در حجم صداي متوسط، صداي پخش شده از هدفون توسط اطرافيان قابل شنيدن نيست، اما با افزايش ولوم تا حدودي قابل شنيدن خواهد شد.
هدفون Philips مشكل تعرق گوش ندارد و بسيار راحت است، اما صداي در حال پخش به خوبي توسط اطرافيان قابل شنيدن است. در مقايسه با سه هدفون ديگر، قدرت خروجي صدا تا حدودي كمتر است و براي رسيدن به حجم صداي خروجي آن ها بايد كمي ولوم را بالاتر ببريد. اين هدفون به خوبي بين فركانس هاي پايين و بالا توازن برقرار مي كند. همچنين در اين هدفون صداي بم تقويت نمي شود، اما صداي زير حتي در حجم صداي بالا با جزئيات به خوبي پخش مي شود. با اين حال ممكن است افرادي كه به صداي بم اهميت بيشتري مي دهند از كم بودن صداي بم ناراضي باشند.

بررسي گروهي چهار هدفون حرفه اي و نيمه حرفه اي

هدفون Creative پسوند Live! را به همراه دارد و گزينه اي بسيار مناسب براي دوستداران موسيقي است. وزن سبك و قابليت چرخش بلندگوها (هرچند محدود) باعث مي شود تا به خوبي روي سر و گوش ها قرار گيرد و در طولاني مدت به جز كمي تعرق مشكلي ايجاد نمي كند. تعادل بين صداها بسيار مناسب است، به طوري كه صداي بم با قدرتي قابل قبول و صداي با فركانس بالا با جزئياتي بسيار كامل، قابل شنيدن است. اگر كمي در صداي اين هدفون دقت كنيد، متوجه خواهيد شد كه همواره كمي صداي بم چاشني صدا مي شود، به طوري كه احساس مي كنيد در يك اتاق صد متري در حال شنيدن صدا هستيد. با اين حال، اين حالت تنها در برخي موارد خاص ديده مي شود و البته آزاردهنده هم نيست (مگر اين كه به اين نكته بسيار دقت كنيد و مثل ما اهل گير دادن باشيد). در اين هدفون نيز در صداي متوسط، صداي پخش شده توسط ديگران شنيده نمي شود، اما با بالا بودن حجم صدا كمي قابل شنيدن خواهد بود.
در تجربه هدفون Pioneer، به ازاي هر يك ساعت استفاده بايد پنج دقيقه گوش هايتان را ماساژ بدهيد تا درد ناشي از فشار زياد بلندگوها روي گوش از بين برود (پنج دقيقه نيز براي تميز كردن روكش هاي چرمي عرق كرده به آن اضافه كنيد)! با آن كه فشار روي گوش ها زياد است، اما حتي در صداي بلند نيز به هيچ وجه اطرافيان صدايي نخواهند شنيد. صداها بسيار دقيق هستند و تمام جزئيات پخش شده قابل شنيدن است. حجم صداي بم نسبت به Aurvana Live! كمتر است و به نظر مي رسد كه توجه بيشتري به صداهاي با فركانس بالا شده است و برخلاف Aurvana Live! كه صدا را در محيطي صد متري شبيه سازي مي كرد، صداي هدفون Pioneer محيطي بيست متري را به شما تلقين مي كنند.

نتيجه گيري
 

صحبت در اين مورد كمي سخت است، زيرا در بسياري از موارد نتيجه گيري در مورد اين گونه وسايل جنبه فردي پيدا مي كند و افراد براساس سلايق شخصي هدفون موردنظر خود را انتخاب مي كنند، پس براي آن كه در حق هيچ محصولي اجحاف نكنيم، ترجيح مي دهيم خودتان را با مقايسه مشخصات، قيمت و كارايي، مدل موردنظر خود را انتخاب كنيد.
منبع:نشريه عصر شبکه،شماره 101
Add Comments
Name:
Email:
User Comments:
SecurityCode: Captcha ImageChange Image