جستجو در محصولات

گالری پروژه های افتر افکت
گالری پروژه های PSD
جستجو در محصولات


تبلیغ بانک ها در صفحات
ربات ساز تلگرام در صفحات
ایمن نیوز در صفحات
.. سیستم ارسال پیامک ..
بررسي مادربرد MSI 785GM-P45
-(2 Body) 
بررسي مادربرد MSI 785GM-P45
Visitor 324
Category: دنياي فن آوري
MSI 785GM-P45 يک نماينده بسيار جالب توجه از اين خانواده است که ما در اين مقاله به بررسي و آزمايش آن خواهيم پرداخت. اين محصول توسط شرکت ماتريکس( عرضه کننده محصولات MSI در ايران) در اختيار ما قرار گرفت. 785GM-P45 جديدترين محصول در خانواده مادربردهاي مبتني بر چيپ ست AMD 785G از شرکت MSI به حساب مي آيد. پيش از هرچيز، اجازه بدهيد به بررسي مشخصات فني اين مادربرد بپردازيم:

مشخصات فني مادربرد MSI 785GM-P45
 

- پشتيباني از پردازنده هاي مبتني بر سوکت AM3 که خانواده هاي Phenom II و Athlon II را در بر مي گيرند.
- پل شمالي AMD 785G به همراه پل جنوبي AMD SB710
- 4 اسلات حافظه DDR3 240 پايه اي با قابليت پشتيباني از ماجولهاي 800، 1066، 1333 مگاهرتزي( حافظه 1600 مگاهرتزي در حالت اورکلاک شده پشتيباني مي گردد) و حداکثر 16 گيگابايت حافظه.
- يک اسلات PCI Excpress 2.0 x16
- دو اسلات PCI Express x1
- يک اسلات PCI
- Codec صوتي 8 کاناله VIA VT1708S
- يک درگاه اترنت گيگابيتي مبتني بر کنترلر Atheros AR8131M
- 6 درگاه SATA II با قابليت پشتيباني از RAID 1+0/1/0 و JBOD
- يک درگاه IDE و يک درگاه فلاپي
- 10 درگاه USB 2.0
- خروجي هاي VGA و HDMI

بررسي مادربرد MSI 785GM-P45

بسته بندي و وضعيت ظاهري
 

بسته بندي مادربردي که در اختيار ما قرار گرفت، شامل مؤلفه هاي زير بود:
- مادربرد 785GM-P45
- يک کابل SATA
- يک کابل IDE
- يک آداپتور تغذيه برق Molex-to-SATA
- پوشش پانل I/O پشتي
- دفترچه راهنماي محصول و DVD حاوي درايورها و يوتيليتي ها
785GM-P45 يک محصول Micro-ATX است که از همان رنگ قرمز آشناي مادربردهاي MSI استفاده مي کند. چيدمان کلي مادربرد نسبتاً کارآمد و در عين حال ساده است. دو حرارت گير بر روي پلهاي شمالي و جنوبي 785GM-P45 قرار گرفته اند، اما از لوله هاي حرارتي و حرارت گيرهاي تنظيم کننده هاي ولتاژ خبري نيست.

بررسي مادربرد MSI 785GM-P45

چيدمان مادربرد و پانل I/O پشتي
 

اين مادربرد از 1+4 فاز تغذيه برق بهره گيري کرده و قادر است از پردازنده هاي 140 واتي AMD پشتيباني نمايد، با اينحال تمام اين تغذيه برق را از يک کانکتور 12V چهار پايه اي دريافت مي کند نه يک کانکتور 8 پايه. کانکتورهاي 8 پايه توانائي بهتري براي تأمين ملزومات تغذيه برق سنگين تر دارند، اما با توجه به اينکه 785GM-P45 بطور جدي براي اورکلاکينگ در نظر گرفته نشده، ماداميکه از يک منبع تغذيه قابل اعتماد استفاده کنيد با هيچيک از پردازنده هاي پشتيباني شده مشکلي نخواهيد داشت.
بطور کلي مادربرد از فاصله گذاري بسيار خوبي در بين بخشهاي مختلف خود برخوردار است و بعيد به نظر مي رسد که هريک از اين بخشها مزاحمتي را براي عملکرد بخش ديگري ايجاد نمايد. به اين ترتيب، شما تقريباً هيچ نگراني درباره استفاده از تمام اسلات ها و کانکتورهاي تعبيه شده بر روي مادربرد نخواهيد داشت. اين چيدمان در عين حال به خنک نگهداشتن اجزاء مادربرد نيز کمک مي کند.
785GM-P45 به يک اسلات PCI Express x16، دو اسلات PCI Express x1 و يک اسلات PCI مجهز است. بنابراين به نظر مي رسد که در مقايسه با برادر بزرگ تر خود يعني 785GM-E65 که قبلاً آن را بررسي کرده ايم( و به يک اسلات PCI Express x16، يک اسلات PCI Express x1 و دو اسلات PCI) از پيکربندي آينده نگرانه تري برخوردار مي باشد. 4 اسلات حافظه، فضاي قابل ملاحظه اي را براي ارتقاء در اختيار شما قرار مي دهند. اين مادربرد حداکثر از 16 گيگابايت حافظه DDR3 پشتيباني مي نمايد. حداکثر فرکانس حافظه پشتيباني شده در حالت استاندارد 1333 مگاهرتز است، اما شما در حالت اورکلاک شده مي توانيد از حافظه هائي با سرعت 1600 مگاهرتز نيز استفاده کنيد.

بررسي مادربرد MSI 785GM-P45

6 درگاه SATA II بر روي مادربرد تعبيه شده اند، که 2 درگاه بطور استاندارد و 4 درگاه ديگر با 90 درجه چرخش به سمت پشت مادربرد قرار گرفته اند تا در هنگام نصب کارتهاي گرافيکي بلند نيز امکان استفاده از آنها وجود داشته باشد. MSI يک درگاه IDE و يک درگاه درايو فلاپي را نيز بر روي اين محصول خود در اختيار شما مي گذارد. جالب به نظر مي رسد که MSI همچنان بر پياده سازي درگاه فلاپي که مي توان گفت اين روزها کاربرد خود را از دست داده است، اصرار مي کند.
تمام کانکتورها و سوکتهاي مادربرد در امتداد حاشيه هائي قرار گرفته اند که به آنها تعلق دارد. در اين ميان، تنها کانکتور فلاپي به حاشيه پائيني مادربرد يعني زير اسلات PCI جابجا شده است. کانکتور 12V چهار پايه نيز در بخش مرکزي مادربرد قرار دارد. در قسمت بالائي اسلات PCI و کنار باتري مادربرد، سوئيچ Easy OC تعبيه شده است که به شما امکان مي دهد سيستم خود را بدون آنکه وارد تنظيمات بايوس شويد به ميزان 15،10 و يا 20 درصد کلاک مرجع گذرگاه HyperTransport اورکلاک نمائيد. اين مادربرد از ويژگي Active Phase Switching پشتيباني مي نمايد، يک ويژگي AM2+/AM3 که فازهاي اضافي تغذيه برق را به منظور صرفه جوئي در مصرف انرژي از کار مي اندازد. يک LED آبي رنگ در قسمت بالائي ماجولهاي حافظه، وضعيت سوئيچينگ فازهاي تغذيه برق مادربرد را نشان مي دهد.
پانل I/O پشتي مادربرد، دو درگاه PS/2 براي ماوس و صفحه کليد، يک درگاه سريال، خروجي هاي ويدئويي VGA و HDMI، چهار درگاه USB 2.0، يک درگاه LAN گيگابيتي و کانکتورهاي ورودي/ خروجي صدا را در اختيار شما قرار مي دهد. مي توان گفت که درگاه هاي اتصالي مادربرد، گزينه هاي زيادي را در اختيار شما قرار نمي دهند. در اينجا هيچ خبري از درگاه هاي FireWire و eSATA نيست. در مقابل، جالب است که مي بينيم يک مادربرد جديد به درگاه سريال مجهز مي باشد. با اينحال، درگاه هاي موجود بخوبي نيازهاي متداول کاربران را برآورده مي سازند.
6 درگاه USB 2.0 ديگر نيز بر روي خود مادربرد تعبيه شده اند که مي توانيد از آنها براي اتصال درگاه هاي پانل جلوئي کيس خود و يا ابزارهاي USB داخلي استفاده نمائيد.

بررسي مادربرد MSI 785GM-P45

ويژگيها
 

785GM-P45 مبتني بر چيپ ست 785G شرکت AMD است که از هسته گرافيکي ATI Radeon HD 4200 بهره مي گيرد. ويژگي هاي اين هسته گرافيکي عبارتند از:
- پشتيباني از DirectX 10.1
- پشتيباني از فناوري ATI Stream
- پشتيباني از فناوري ATI PowerPlay براي صرفه جوئي در ميزان مصرف برق

بررسي مادربرد MSI 785GM-P45

- پشتيباني از فناوري Hybrid Crossfire که به شما امکان مي دهد با نصب يک کارت گرافيکي الحاقي قدرتمند بر روي مادربرد، بازدهي و عملکرد گرافيکي سيستم خود را افزايش داده و در عين حال مصرف برق آن را پائين نگهداريد.
برخلاف مدل 785GM-E65، مادربرد امروز ما فاقد حافظه SidePort براي ساختار گرافيکي خود مي باشد و به همين دليل، بخشي از حافظه اصلي سيستم شما را به خدمت مي گيرد. شما مي توانيد از هر دو درگاه HDMI و VGA تعبيه شده بر روي اين مادربرد بطور همزمان براي اتصال دو نمايشگر استفاده نمائيد.

پيکربندي سکوي آزمايش
 

ما براي آزمايش مادربرد 785GM-P45 از پيکربندي هاي سخت افزاري و نرم افزاري زير استفاده کرده ايم:
- پردازنده: Phenom II X4 945 سه گيگاهرتزي

بررسي مادربرد MSI 785GM-P45

-حافظه: دو ماجول Crucial Ballistix DDR3 PC3-12800) 1600 مگاهرتزي با زمانبندي 24-8-8-8 در سرعت 1333 مگاهرتز با زمانبندي 24-9-9-9)
- درايو ديسک سخت: Western Digital WD2500AAKS 250 گيگابايتي
- منبع تغذيه: CoolerMaster Real Power( 520 وات)
-سيستم عامل: Windows 7 Ultimate Edition 32bit
ما يک پردازنده Phenom II X4 945 سه گيگاهرتزي و دو گيگابايت حافظه DDR3-1600( دو ماجول 12800-Crucial Ballistix PC3) را براي آزمايش اين مادربرد انتخاب کرديم. شکل [7] اطلاعات ارائه شده توسط يوتيليتي CPU-Z درباره پردازنده و مادربرد را نشان مي دهد.در پيکربندي پيش فرض، مادربرد، ماجولهاي حافظه ما را در سرعت 133 مگاهرتز با زمانبندي 24-9-9-9 بکار انداخت. ماجولهاي حافظه در اين وضعيت با ولتاژ 1.5v کار مي کنند. براي دستيابي به حداکثر سرعت اسمي ماجولهاي حافظه، مجبور بوديم ولتاژ پيش فرض را به 1.65V افزايش دهيم. شکل [9]، اطلاعات ساختار گرافيکي مادربرد که توسط يوتيليتي GPU-Z گزارش شده است را نمايش مي دهد.

بررسي مادربرد MSI 785GM-P45

براي آنکه يک مقياس عمومي در اختيار شما گذاشته باشيم، از تابع رده بندي عملکردي Windows 7 براي تعيين سطح مؤلفه هاي اصلي اين سيستم استفاده کرديم، همانطور که در شکل [10] نشان داده شده است، ويندوز سيستم ما را با امتياز 3/9 رده بندي نموده است.

Cinebench R10
 

Cinebench يک نرم افزار ارزيابي و امتياز دهي معتبر به حساب مي آيد که توسط شرکت Maxon( عرضه کننده نرم افزار Cinema 4D) براي ارزيابي عملکرد پردازشي و گرافيکي سيستمها در حوزه کاربردهاي گرافيکي 3 بعدي توسعه يافته است. اين نرم افزار، عملکرد سيستم شما را در سه حوزه راندوي تک پردازنده اي، راندوي چند پردازنده اي ( در صورتيکه از يک پردازنده چند هسته اي يا چند پردازنده واقعي استفاده کنيد) و همچنين OpenGL ارزيابي مي کنند. نتايج بدست آمده از اين نرم افزار، امتيازهاي مطلق هستند. بعبارت ساده تر، Cinebench به مقايسه عملکرد سيستم شما با ساير سيستم ها نمي پردازد، بلکه آن را مورد آزمايش قرار داده و امتياز معيني را براي آن تعيين مي کند. شما مي توانيد با يک جستجوي ساده، سطح امتياز سيستم خود را با ساير پيکربندي هائي که توسط اين مجموعه آزمايش شده اند، مقايسه کنيد. ما آزمايش Cinebench را در دو وضعيت اجرا کرديم: با پيکربندي پيش فرض سيستم براي حافظه و سپس با اورکلاک فرکانس حافظه به 1600 مگاهرتز. شکل [11] نتايج بدست آمده در اين دو پيکربندي را نشان مي دهد. از آنجائيکه ساختار گرافيکي مادربرد از حافظه سيستم استفاده مي کند، نتيجه تغيير فرکانس حافظه در آزمايش OpenGL کاملاً محسوس است. با اينحال، در دو سنجش ديگر تغييري به چشم نمي خورد.

بررسي مادربرد MSI 785GM-P45

بازيها
 

بديهي است که از يک ساختار گرافيکي مجتمع نمي توانيد انتظار داشته باشيد که جديدترين بازيها را با بالاترين تنظيمات کيفيتي در اختيار شما قرار دهد. با اينحال، مادربرد 785GM-P45 با ساختار گرافيکي مجتمع ATI Radeon 4200 خود در آزمايشهاي ما ثابت کرد که حتي قادر است بازي مشهور و فوق العاده سنگين Crysis را در يک تفکيک پذيري پائين و تنظيمات ساده با يک نرخ فريم « قابل بازي» اجرا نمايد.
به اين ترتيب، مي توانيد مطمئن باشيد که بازيهاي سبک تر با پيکربنديهاي بالاتري بر روي اين مادربرد قابل اجرا خواهند بود. با اينحال اگر واقعاً به اجراي بازي ها اهميت مي دهيد، اسلات PCI Express 2.0X16 مادربرد به شما امکان مي دهد تا از جديدترين کارتهاي گرافيکي بر روي سيستم خود بهره گيري نمائيد.

بررسي مادربرد MSI 785GM-P45

جمع بندي
 

مادربرد MSI 785GM-P45، يک سکوي قابل اعتماد با ساختار گرافيکي مجتمع را در اختيار شما قرار مي دهد که نيازهاي Computing بسياري از کاربران متوسط و اداري را برآورده خواهد ساخت. بعلاوه، برخورداري از يک خروجي HDMI با پشتيباني از مشخصات 1080p به شما امکان مي دهد تا از ويديو HD بر روي صفحه تلويزيون بزرگ خود لذت ببريد. کاربراني که به دنبال يک سکوي قابل اعتماد براي PCهاي رسانه اي هستند، مي توانند اين محصول را در بالاي فهرست انتخاب هاي خود قرار دهند.

بررسي مادربرد MSI 785GM-P45

منبع: بزرگراه رايانه، شماره 128.
Add Comments
Name:
Email:
User Comments:
SecurityCode: Captcha ImageChange Image