جستجو در محصولات

گالری پروژه های افتر افکت
گالری پروژه های PSD
جستجو در محصولات


تبلیغ بانک ها در صفحات
ربات ساز تلگرام در صفحات
ایمن نیوز در صفحات
.. سیستم ارسال پیامک ..
Case
-(5 Body) 
Case
Visitor 463
Category: دنياي فن آوري
کيس ، يک جعبه فلزي و پلاستيکي است که قطعات اصلي يک کامپيوتر را در خود جاي مي دهد. با اين که کيس داراي نقشي حياتي در يک کامپيوتر نظير پردازنده و يا مادربرد نمي باشد، ولي نمي توان به آن صرفا" به عنوان يک جعبه نگاه کرد . کيس داراي نقشي اساسي در رابطه با نحوه عملکرد مناسب و شکل ظاهري يک کامپيوتر است :
• ساختار : مادر برد در کيس و در محل مورد نظر بسته مي شود. ساير قطعات داخلي به مادربرد متصل شده و يا مستقيما" به کيس بسته خواهند شد .کيس مي بايست داراي يک ساختار قابل قبول براي نصب قطعات باشد تا اين اطمينان حاصل گردد که هر چيز به درستي در محل خود قرار گرفته و همه چيز به درستي کار مي کند .
• حفاظت : کيس ، حفاظت لازم از عناصر نصب شده درون سيستم با دنياي خارج و بالعکس را انجام مي دهد . يک کيس مناسب ، درون کامپيوتر را در مقابل صدمات فيزيکي ، اشياء خارجي و نوسانات جريان برق محافظت نموده و ساير تجيهزات الکترونيکي موجود در خارج از کيس نيز در مقابل نويز توليد شده توسط عناصر درون کيس ، حفاظت مي شوند . منبع تغذيه نصب شده بر روي کيس ، با توجه به نحوه انجام وظايف مربوطه ، امواج راديوئي محدودي را توليد مي نمايد که مي تواند بر روي ساير دستگاه هاي الکترونيکي در مجاورت کيس ، تاثير داشته باشد .
• سيستم خنک کننده : حرارت در هر سيستم با کارائي بالا مي تواند مسائل خاص خود را بدنبال داشته باشد . پردازنده هاي با سرعت بالا ، برق بيشتري را مصرف مي نمايند و طبيعي است که حرارت بيشتري را نيز توليد نمايند . در صورتي که عناصر حياتي درون کيس به درستي خنک نگردند و حرارت آنان افزايش پيدا نمايد ، مي بايست در انتظار طيف وسيعي از مشکلات و مسائل کاملا" تصادفي در سيستم بود . مسائلي که عملا" امکان رديابي و تشخيص آنان ممکن است مدت ها بطول انجامد . متاسفانه مشکلاتي که بدليل افزايش حرارت در سيستم ايجاد مي شود ، بگونه اي نمي باشند که يک پيام خاص بر روي نمايشگر نمايش داده شود و اعلام گردد که "سيستم به دليل بالا رفتن حرارت قادر به کارکردن نمي باشد" . يک کيس مناسب داراي امکانات لازم به منظور خنک نمودن عناصر حياتي سيستم است. در کيس هاي کوچک بدليل اين که عناصر در فاصله کمتري نسبت به يکديگر نصب مي گردند ، جريان هواي درون کيس کاهش پيدا نموده ( توسط برخي عناصر بلاک مي گردد ) و دستگاه توليد کننده حرارت داراي فضاي کمتري به منظور دور کردن حرارت مي باشد .
• قابليت توسعه : کيس، ظرفيت فيزيکي ارتقاء کامپيوتر در آينده را نيز مشخص خواهد کرد . مثلا" در صورتي که قصد اضافه نمودن تجهيزاتي نظير هارد ديسک ، درايوهاي CD ، درايو Tape و ساير دستگاه هاي داخلي را داشته باشيم ، تمامي عناصر فوق مي بايست در مکان هائي که در کيس تعبيه مي گردد ، نصب شوند. در صورت کوچک بودن کيس و يا عدم طراحي مناسب آن ، در زمان ارتقاء سيستم با محدوديت هاي ناخواسته اي مواجه خواهيم شد .
• زيبائي : کيس ، اولين نماي ظاهري از يک کامپيوتر است که توجه افراد را به سوي خود جلب مي نمايد . براي برخي از مردم شکل ظاهري کيس داراي نقشي اساسي نمي باشد و براي تعدادي ديگر اين موضوع حائز اهميت است .
• نمايش وضعيت عمليات درون کيس : کيس داراي چندين LED است که اطلاعات لازم در رابطه با عملياتي که درون کيس در شرف انجام است را اعلام مي نمايد ( برخي از عمليات نشان داده خواهند شد ).

اجزاي يک کيس

به همراه کيس عناصر ديگري نيز عرضه مي گردد. عناصر فوق با توجه به نوع و طراحي يک کيس متفاوت مي باشند . در زمان تهيه يک کيس مي بايست از وجود عناصر ارائه شده همراه کيس اطمينان حاصل نمود تا در زمان نصب تجهيزات سخت افزاري درون آن با مشکل خاصي مواجه نشويم . در صورت تهيه يک سيستم آماده ( اسمبل شده ) ، از تعداد زيادي از عناصر فوق استفاده شده است .

فريم و روکش

فريم فيزيکي کيس و روکش آن معمولا" از جنس ورق فلزي مي باشد. روکش کيس با استفاده از پيچ به بدنه کيس بسته مي شود ( تمامي کيس ها از پيچ به منظور بستن روکش به بدنه استفاده نمي نمايند و در طرح هاي جديد از پانل هاي متحرک استفاده مي گردد ) . نوع و کيفيت روکش و فريم کيس يکي از عوامل تاثير گذار در نگهداري ، طول عمر مفيد و زيبائي يک کيس مي باشد .
• غير قابل انعطاف : تعداد زيادي از عناصر درون کامپيوتر داراي تحمل مناسب به منظور بستن بر روي کيس مي باشند ( مثلا" مادربرد ) . يک کيس با کيفيت بالا از ورق هاي فلزي ( 16 تا 18 ) استفاده مي نمايد. تمامي کيس هاي فلزي داراي استحکام لازم بوده و سيستم را در مقابل خم شدن و لرزش حفاظت مي نمايند .
• تناسب لازم : کيس هاي با کيفيت داراي يک تناسب بين عناصر خود هستند . روکش به درستي به صورت کشوئي در فريم قرار مي گيرد و هر پانل پلاستيکي بدون تلق و تلق و يا وجود فاصله و فضاي خالي بدرستي در محل مربوطه قرار مي گيرد . بستن مناسب روکش به فريم ، کاهش تشعشعات راديوئي از کامپيوتر را بدنبال خواهد داشت .
• برش مناسب : کيس هاي مناسب به خوبي برش داده مي شوند . در برخي از کيس ها نوع برش بگونه اي است که لبه ها و گوشه هاي تيزي ايجاد مي گردد که مي تواند براي هر فردي که از کيس استفاده مي نمايد ، خطرناک باشد .

منبع تغذيه

منبع تغذيه معمولا" به همراه کيس ارائه مي گردد ولي از لحاظ فني جزئي از يک کيس نمي باشد . منبع تغذيه به همراه يک فن تعبيه شده ارائه مي شود که در قسمت پشت کيس نصب مي گردد . بر روي منبع تغذيه از يک سوئيچ براي تغيير ولتاژ ورودي استفاده مي شود که در اکثر سيستم هاي جديد پشت يک دکمه پلاستيکي قرار مي گيرد که از طريق بخش بيروني منبع تغذيه در دسترس قرار خواهد گرفت . به همراه اکثر کيس ها يک کابل برق استاندارد ( معمولا" مشکي ) ارائه مي شود که منبع تغذيه از طريق آن به برق متصل مي گردد .

کابل هاي اتصال Speaker و LEDs

اکثر کيس ها حداقل داراي دو LED مي باشند که روشن و يا خاموش بودن سيستم و فعاليت هارد ديسک را نشان مي دهند . برخي کيس ها داراي LED بيشتري مي باشند . يک Speaker استاندارد در کامپيوترهاي شخصي معمولا" در محلي درون کيس بسته مي شود. به همراه کيس، کابل هاي خاصي براي LED و Speaker ارائه مي شود که به مادربرد و يا درايوها متصل مي گردند .

هواگير خننک کننده و فن هاي کمکي

هواگيرهاي خنک کننده معمولا" در جلوي کيس قرار مي گيرند تا امکان چرخش هوا درون کيس فراهم گردد . برخي از کيس ها داراي امکانات لازم به منظور اضافه نمودن فن هاي بيشتري مي باشند .

امکانات لازم به منظور بستن عناصر درون کيس

در صورت تهيه يک کيس جديد ، امکانات سخت افزاري خاصي به منظور بستن مادربرد بر روي کيس نيز ارائه مي گردد . امکانات فوق با توجه به نوع طراحي کيس و سياست هاي توليد کننده متفاوت مي باشد. پايه هاي پلاستيکي که از آنان به منظوربستن مادربرد برروي کيس استفاده مي گردد و واشر هائي از جنس پلاستيک و يا کاغذ که در زير پيچ ها قرار خواهند گرفت ، از حمله امکانات ارائه شده به همراه کيس مي باشد .

انواع کيس :

اندازه و Style
کيس ها در مدل هاي متفاوتي عرضه مي گردند. کيس هاي Desktop و Tower ( صرفنظر از اندازه آن ) دو نمونه متداول در اين زمينه مي باشند . کيس هاي Desktop به شکل مستطيل و کيس هاي Tower به شکل برج مي باشند. براي اندازه و شکل يک کيس تاکنون استاندارد خاصي تدوين نشده است . مثلا" يک کيس Full tower توليد شده توسط يک توليد کننده مي تواند با نمونه مشابه توليد شده توسط يک شرکت ديگر متفاوت باشد . برخي از توليدکنندگان ، امکاناتي را به کيس اضافه مي نمايند که قابليت هاي آن را افزايش مي دهد . مثلا" کيس هاي Mini tower يک توليد کننده ممکن است داراي فضاء و امکانات بيشتري به منظور نصب تجهيزات سخت افزاري در مقايسه با يک کيس Mid Tower باشند .

محل استقرار کيس

اولين موضوع در زمان انتخاب يک کيس، تعيين مکان استقرار کيس است. در اين رابطه از دو گزينه متفاوت ميزکار و يا کف زمين مي توان استفاده نمود. قرار دادن کيس بر روي زمين، بخشي از فضاي ميز شما را آزاد مي نمايد ولي دکمه هاي Power ، Reset ، LED و درايوهاي موجود براحتي در دسترس شما قرار نخواهند گرفت( خصوصا" اگر محل نصب کيس با ميز کار فاصله داشته باشد) . در چنين مواردي ممکن است به دليل فاصله زياد بين کيس و ميزکار ، به امکانات خاصي به منظور افزايش طول کابل صفحه کليد، موس و يا مانيتـور نياز باشد . کيس هاي Desktop معمولا" بر روي ميز و کيس هاي Tower بر روي زمين قرار گرفته و در اندازه هاي متفاوتي عرضه مي شوند :
• Full Tower : اين نوع کيس ها بزرگ و سنگين بوده و معمولا" داراي ارتفاعي بين دو تا سه فوت مي باشند . کيس هاي فوق داراي امکانات و انعطاف لازم در زمان توسعه سيستم مي باشند . ( استفاده از چندين Drive Bay براي نصب درايو درون کيس ) . کيس هاي Full tower معمولا" از منابع تغذيه با توان بالا استفاده مي نمايند .
• Mid Tower : کيس هاي فوق مشابه Full tower بوده با اين تفاوت که اندازه آنان کوچکتر است .
• Mini Tower : در حال حاضر يکي از متداولترين کيس هاي استفاده شده براي کامپيوترهاي شخصي است . سيستم خنک کننده اين نوع کيس ها بهتر از کيس هاي Desktop مي باشد. اندازه اين کيس ها بگونه اي است که بسياري از کاربران ترجيح مي دهند آنان را بر روي ميز کار خود قرار دهند.
• Desktop : استفاده از کيس هاي فوق در ماشين هاي IBM مدل هاي AT و XT متداول و بنوعي استاندارد گرديد. کيس هاي Desktop امروزي داراي تفاوت هائي با مدل هاي قديمي مي باشند ولي ايده آن همچنان يکي است : قرار دادن کيس بر روي ميز و مانيتور بر روي آن
• طرح هاي خاص : علاوه بر مدل هاي استاندارد کيس ، در برخي سيستم ها از طرح هاي کاملا" خاص و سفارشي استفاده مي گردد . مثلا" در برخي از مدل هاي کامپک ، مانيتور و کيس در يک جعبه مشترک قرار مي گيرند . قابليت ارتقاء اينگونه سيستم ها بدليل وابستگي به يک طرح خاص ، مشکلات خاص خود را بدنبال خواهد داشت .

انواع کيس : لي اوت عمومي

محل اسلات ها در پشت کيس و روشي که کيس با عناصر اصلي مرتبط مي گردد از جمله عوامل تاثير گذار در انتخاب يک لي اوت مي باشد . منبع تغذيه ، مادربرد و نوع کيس سه عامل مهم در رابطه با نوع لي اوت يک کيس مي باشند که مي بايست بدرستي با يکديگر مطابقت نمايند . ATX ، اولين تغيير محسوس در طراحي کيس و مادربرد در ساليان اخير است که توسط شرکت اينتل در سال 1995 مطرح گرديد.در اين نوع کيس ها از منابع تغذيه ATX استفاده مي شود . در پشت کيس ، سوراخ هاي خاصي تعبيه شده است تا متناسب با نوع مادربرد از آنان استفاده شود ( خصوصا" پورت هاي I/O ).

Drive Bays

به فضاي موجود در کيس به منظور قرار دادن هارد ديسک ، فلاپي ، CD و ساير درايوها اطلاق مي گردد که داري دو نوع Internal ، External و در دو اندازه متفاوت 5 / 3 و 25 / 5 اينچ است .External Bay ، امکان دستيابي به دستگاه مورد نظر را از طريق خارج از کيس فراهم مي نمايد . هر نوع دستگاهي که از رسانه هاي ذخيره سازي Removable استفاده مي نمايد و يا داراي امکاناتي به منظور کنترل دستي است ، در يک External drive bay قرار مي گيرد( فلاپي ديسک ، CD و ...) .
Internal Drive Bay ، درون کيس قرار داشته و عملا" امکان دستيابي به آنان از خارج از کيس وجود ندارد . در صورتي که نحوه عملکرد يک دستگاه بگونه اي است که نيازمند دسترسي و يا کنترل خارجي نمي باشد ، از يک Internal Bay استفاده مي گردد ( نظير هارد ديسک ، البته مي توان هارد ديسک را درون يک External Bay نيز نصب نمود ) .

نحوه انتخاب يک کيس

براي تهيه يک کيس مي بايست پارامترهاي متعددي را بررسي نمود :
• عملکرد در مقابل زيبائي : تعداد زيادي از مردم انتخاب يک کيس را بر اساس شکل ظاهري و قيت آن انجام مي دهند . اکثر کارشناسان کامپيوتر انتخاب يک کيس را بر اساس قابليت ها و پتانسيل هاي درون کيس انجام خواهند داد .
• منبع تغذيه : مهمترين بخش يک کيس ، منبع تغذيه آن است . منبع تغذيه از جمله تجهيزات محدود سخت افزاري در کامپيوتر است که داراي بخش هاي متحرکي است ( فن ها ) که مي تواند مسائل مختص به خود را در مقايسه با ساير عناصر سخت افزاري بدنبال داشته باشد . انتخاب يک کيس به همراه يک منبع تغذيه مناسب ، امري حياتي است . توان خروجي يک منبع تغذيه نسبت به قابليت اعتماد پذيري آن از درجه اهميت کمتري برخوردار است . براي اکثر سيستم ها يک منبع تغذيه سيصد وات کفايت مي نمايد . در مواردي که از چندين هارد درايو ، درايو نوري و کارت هاي گرافيک با پتانسيل بالا استفاده مي شود، مي توان از يک منبع تغذيه 350 و يا 400 وات استفاده نمود .
• سيستم خنک کننده : استفاده از يک و يا چندين فن به همراه کيس همواره توصيه مي گردد . پردازنده هائي که امروزه از آنان استفاده مي گردد، داراي سرعت بسيار بالائي بوده و حرارت زيادي را نيزتوليد مي نمايند . بنابراين مي بايست از خنک کننده هائي استفاده شود که در زماني قابل قبول عناصر حياتي نظير پردازنده ، هارد ديسک و کارت گرافيک را خنک نمايند .
• استفاده آسان : يک کيس جادار که بسادگي به آن دستيابي شود و داراي لبه ها و گوشه هاي تيزي نمي باشد از جمله آرزوهاي هر تکنسين کامپيوتر است .
• سازگاري : AT ، عليرغم اين که چندين سال به عنوان يک استاندارد مورد استفاده قرار مي گرفت،ولي هم اينک به عنوان يک استاندارد غير فعال( مرده ) محسوب مي گردد . مادربردهاي AT اغلب در کيس هاي ATX کار مي کنند ولي مادربردهاي ATX در کيس هاي AT کار نمي کنند ( بسادگي ) . در زمان ارتقاء از AT به ATX ، مي بايست از يک منبع تغذيه جديد نيز استفاده نمود .
ATX : تقريبا" تمامي مادربردهاي امروزي از نوع ATX و يا گونه هاي متفاوتي از آن مي باشند . مهمترين مزيت ATX در مقابل استانداردهاي قديمي AT ، مديريت پيشرفته power و وجود پورت هاي onboard نظير کانکتور PS2 و يا موس ، مي باشد .
• طرح مناسب: کيس انتخابي مي بايست داراي طرحي متناسب با خواسته استفاده کننده باشد . هر يک از طرح هاي موجود مي تواند داراي مزايا و معايب مختص به خود باشد .
• مواد استفاده شده براي توليد کيس: ورقه هاي آهني و پلاستيک دو ماده اوليه در ساخت کيس ها مي باشند . کيس هاي فلزي سنگين و کيس هاي آلومينيومي سبک تر مي باشند. وزن سبک يک کيس مي تواند پارامتري تاثيرگذار در انتخاب يک کيس در نظر گرفته شود ، خصوصا" اگر به دلايلي دائما" کيس را مي بايست جابجا نمود . طول عمر مفيد يک کيس و ميزان تحمل آن در مقابل ضربات نيز به نوع مواد استفاده شده براي توليد کيس بستگي دارد .
• ميزان ارائه نويز : سه عنصر حرکت کننده خاص در کيس استفاده مي گردد (فن پردازنده ، فن کيس و فن درون منبع تغذيه) که مي توانند تاثيري مستقيم در ارائه نويز و سطح آن را داشته باشند .انتخاب فن هاي مناسب به منظور برخورد با نويز بسيار حائز اهميت است .اندازه مادربرد ، مکانيزم بستن فن پردازنده و روشي که مادربرد به کيس بسته مي شود، از حمله عوامل تاثير گذار ديگر در ارائه نويز است. هر اندازه ابعاد مادربرد بزرگتر باشد ، سطح نويز کمتر خواهد بود . بستن مناسب فن پردازنده و مادربرد، کاهش نويز را بدنبال خواهد داشت .
Add Comments
Name:
Email:
User Comments:
SecurityCode: Captcha ImageChange Image