جستجو در محصولات

گالری پروژه های افتر افکت
گالری پروژه های PSD
جستجو در محصولات


تبلیغ بانک ها در صفحات
ربات ساز تلگرام در صفحات
ایمن نیوز در صفحات
.. سیستم ارسال پیامک ..
چند عادت خوب امنيتي
-(4 Body) 
چند عادت خوب امنيتي
Visitor 415
Category: دنياي فن آوري
به نظر شما به منظور افزايش ايمن سازي و حفاظت مطلوب اطلاعات موجود بر روي يک کامپيوتر ، صرفا" مي بايست در انتظار معجزه اي بود که از آستين نرم افزار و يا سخت افزار بيرون خواهد آمد ؟ ما به عنوان عوامل انساني و افرادي که مشهور به کاربران کامپيوتر شده ايم ، چه نوع تغييري را در رفتار خود مي بايست انجام داده تا ما هم سهمي در پيشگيري از فجايع اطلاعاتي را داشته باشيم ؟ آيا مي بايست برخي عادات را ترک و برخي ديگر را ملکه ذهن خود نمائيم ؟ انسان عصر اطلاعات مي بايست در کنار استفاده از فن آوري هاي متعدد ، سعي نمايد که برخي عادات و حرکات پسنديده را براي خود اصل قرار داده و با تکرار مدوام آنان ، امکان و يا بهتر بگوئيم شانس خرابي اطلاعات و يا کامپيوتر را کاهش دهد .
چگونه مي توان امکان دستيابي ساير افراد به اطلاعات موجود برروي يک کامپيوتر را به حداقل مقدار ممکن رساند؟
دسـيابي به يک کامپيوتر به دو صورت فيزيکي و از راه دور ، امکان پذير مي باشد . شما مي توانيد بسادگي افرادي را که قادر به دستيابي فيزيکي به سيستم و کامپيوتر شما مي باشند را شناسائي نمائيد. ( مثلا" افراد خانواده و يا همکاران ) . آيا شناسائي افراديکه مي توانند از راه دور به سيستم شما متصل گردند ، نيز امري ساده است ؟ پاسخ سوال فوق ، منفي است و شناسائي افرادي که از راه دور به سيستم شما متصل مي شوند ، بمراتب مشکل تر خواهد بود . اگر شما داراي يک کامپيوتر هستيد و آن را به يک شبکه ( مثلا" اينترنت ) متصل نموده ايد ، قطعا" در معرض تهديد و آسيب خواهيد بود . استفاده کنندگان کامپيوتر و کاربران شبکه هاي کامپيوتري ( خصوصا" اينترنت ) ، مي توانند با رعايت برخي نکات که مي بايست به عادت تبديل شوند ، ضريب مقاومت و ايمني سيستم خود را افزايش دهند . در ادامه به برخي از اين موارد اشاره مي گردد :
• قفل نمودن کامپيوتر زماني که از آن دور هستيم : حتي اگر صرفا" براي چند دقيقه کامپيوتر خود را ترک مي کنيد ، زمان کافي براي افراد ديگر به منظور آسيب رساندن به اطلاعات شما وجود خواهد داشت . شما با قفل نمودن کامپيوتر خود ، عرصه را براي افراديکه با نشستن پشت کامپيوتر شما قصد دستيابي بدون محدوديت به تمامي اطلاعات شما را دارند ، تنگ خواهيد کرد .
• قطع ارتباط با اينترنت زماني که از آن استفاده نمي گردد . پياده سازي فنآوري هائي نظير DSL و مودم هاي کابلي اين امکان را براي کاربران فراهم نموده است که همواره به اينترنت متصل و اصطلاحا" online باشند . اين مزيت داراي چالش هاي امنيتي خاص خود نيز مي باشد . باتوجه به اين که شما بطور دائم به شبکه متصل مي باشيد ، مهاجمان و ويروس هاي کامپيوترهاي فرصت بيشتري براي يافتن قربانيان خود خواهند داشت. در صورتي که کامپيوتر شما همواره به اينترنت متصل است . مي بايست در زماني که قصد استفاده از اينترنت را نداريد ، اتصال خود را غير فعال نمائيد . فرآيند غيرفعال نمودن اتصال به اينترنت به نوع ارتباط ايجاد شده ، بستگي دارد . مثلا" قطع خط تلفن ارتباطي ، خاموش نمودن کامپيوتر و يا مودم .
• بررسي تنظيمات امنيتي : اکثر نرم افزارها نظير برنامه هاي مرورگر و يا پست الکترونيکي ، امکانات متنوعي را به منظور پيکربندي سفارشي متناسب با شرايط و خواسته استفاده کنندگان ، ارائه مي نمايند . در برخي موارد همزمان با فعال نمودن برخي از گزينه ها از يکطرف امکان استفاده از سيستم راحت تر شده و از طرف ديگر ممکن است احتمال آسيب پذيري شما در مقابل حملات ، افزايش يابد. در اين رابطه لازم است تنظيمات امنيتي موجود در نرم افزار را بررسي نموده و گزينه هائي را انتخاب نمائيد که علاوه بر تامين نياز شما ، آسيب پذيري سيستم شما در مقابل حملات را افزايش ندهد . در صورتي که يک Patch و يا نسخه جديدي از يک نرم افزار را بر روي سيستم خود نصب مي نمائيد که ممکن است تغييراتي را در تنظيمات انجام شده ، اعمال نمايد ، مي بايست بررسي مجدد در خصوص تنظيمات امنيتي را انجام تا اين اطمينان حاصل گردد که سيستم داراي شرايط مناسب و مقاوم در مقابل تهديدات است .
به منظور افزايش مقاومت سيستم در مقابل خرابي و از دست دادن اطلاعات ، مي بايست به ابعاد ديگري نيز توجه داشت . برخي مواقع تهديد اطلاعات و در معرض آسيب قرار گرفتن آنان از جانب افراد نبوده و اين موضوع به عوامل طبيعي و فني ديگري بستگي دارد. با اينکه روشي براي کنترل و يا پيشگيري قطعي اين نوع از حوادث وجود ندارد ولي مي توان با رعايت برخي نکات ميزان خرابي را کاهش داد :
• حفاظت کامپيوتر در مقابل نوسانات جريان برق : در صورت وجود نوسانات شديد برق ، مي بايست کامپيوتر را خاموش و کابل هاي آن را از پريز مربوطه جدا نمود . با اينکه برخي از منابع تغذيه ، امکان حفاظت سيستم در مقابل نوسانات برق را افزايش مي دهند ، ولي آنان به تنهائي به منظور حفاظت سيستم در مقابل نوسانات جريان برق کافي نبوده و مي توان در اين رابطه از محصولاتي ديگر نظير ups در زمان ايجاد نوسانات برق و يا قطع برق ، استفاده نمود .
• backup گرفتن از داده ها : صرفنظر از اين که شما خود را در مقابل مسائل ايمني محافظت نموده باشيد ، همواره احتمال بروز حوادثي وجود خواهد داشت که باعث از دست دادن اطلاعات مي گردد . شما ممکن است حداقل داراي يک مورد تجربه باشيد که در آن يک و يا چندين فايل خود را در اثر بروز حادثه اي از دست داده باشيد (مثلا" توسط عملکرد يک کرم و يا ويروس ، يک حادثه طبيعي و يا يک مشکل خاص که در سخت افزار سيستم ايجاد شده باشد) . تهيه منظم فايل backup بر روي يک CD و يا شبکه ، نگراني هاي احتمالي را کاهش خواهد داد . تشخيص اين که در چه مقاطع زماني و به چه صورت از اطلاعات backup گرفته شود يک تصميم شخصي است . در صورتي که شما بطور دائم در حال افزودن و يا تغيير داده هاي موجود بر روي کامپيوتر مي باشيد ، مي توان عمليات backup را با فرکانس بيشتر و در محدوده زماني کوتاهتري ، تکرار نمود .
Add Comments
Name:
Email:
User Comments:
SecurityCode: Captcha ImageChange Image