جستجو در محصولات

گالری پروژه های افتر افکت
گالری پروژه های PSD
جستجو در محصولات


تبلیغ بانک ها در صفحات
ربات ساز تلگرام در صفحات
ایمن نیوز در صفحات
.. سیستم ارسال پیامک ..
رمزنگاري اطلاعات
-(6 Body) 
رمزنگاري اطلاعات
Visitor 321
Category: دنياي فن آوري
رمزنگاري اطلاعات ، روشي مناسب به منظور حفاظت از اطلاعات حساس است . بدين ترتيب ، صرفا" افراد مجاز قادر به دستيابي و استفاده از اطلاعات خواهند بود .

رمزنگاري چيست ؟

رمزنگاري ، روشي به منظور ارسال يک پيام به صورت کد شده مي باشد . پس از ارسال پيام ، صرفا" افرادي که داراي کليد مناسب رمزگشائي مي باشند ، قادر به استفاده از پيام مي باشند . افرادي که داراي کليد رمزگشائي نمي باشند ، پيام را به صورت مجموعه اي از حروف ، اعداد و کاراکترهاي تصادفي مشاهده خواهند کرد . استفاده از رمزنگاري در مواردي که قصد ارسال اطلاعاتي حساس وجود داشته باشد و نمي بايست اين اطلاعات توسط افراد غيرمجاز مشاهده و مطالعه گردد ، اکيدا" توصيه شده است .
با توجه به اين که نامه هاي الکترونيکي بر روي اينترنت ارسال مي گردند و امکان ره گيري و سوءاستفاده از آنان براي مهاجمان وجود دارد ، مي بايست يک لايه اضافه امنيتي در خصوص اطلاعات حساس را ايجاد نمود .

تفاوت رمزنگاري با امضاي ديجيتال

در رمزنگاري کليد عمومي همانند امضاي ديجيتال از نرم افزاري نظير PGP به منظور تبديل اطلاعات با استفاده از الگوريتم هاي رياضي استفاده مي گردد . رمزنگاري کليد عمومي مبتني بر کليدهاي خصوصي و عمومي است . عليرغم وجود برخي شباهت ها بين فرآيندهاي رمزنگاري و امضاي ديجيتال ، در اين رابطه تفاوت هائي نيز وجود دارد :
• هدف رمزنگاري ، محرمانگي است . با ترجمه محتواي پيام به يک کد ، اطلاعات مخفي نگه داشته مي شوند. هدف امضاي ديجيتال، استحکام و واقعي بودن يک پيام است. بدين منظور بررسي لازم در خصوص فرستنده پيام و عدم تغيير محتواي آن ، انجام مي شود . با اين که رمزنگاري و امضاي ديجيتال مي توانند مستقل از هم استفاده شوند ، امکان امضاي يک پيام رمز شده نيز وجود دارد .
• در زمان امضاي يک پيام از کليد خصوصي استفاده مي گردد و هر فردي که داراي کليد عمومي ارسال کننده پيام است ، قادر به بررسي صحت و اعتبار امضاي ديجيتال است. ( آشنائي با امضاي ديجيتال ) . در زمان رمزنگاري يک پيام از کليد عمومي فردي که اطلاعات براي وي ارسال مي گردد ، استفاده شده و وي با استفاده از کليد خصوصي خود قادر به رمزگشائي پيام است . با توجه به اين که افراد کليد خصوصي را نزد خود محرمانه نگه داشته و از آن با استفاده از رمزهاي عبور، حفاظت مي نمايند ، دريافت کننده يک پيام رمز شده ، تنها شخصي است که قادر به رمزگشائي و مشاهده پيام خواهد بود .

نحوه عملکرد رمزنگاري

• دريافت کليد عمومي افرادي که قصد ارسال اطلاعات رمز شده براي آنان را داريم . در صورت انتخاب کليد عمومي از يک حلقه کليد عمومي ، مي بايست به منظور تائيد اثرانگشت صاحب کليد با وي تماس گرفته شود .
• با استفاده از کليدعمومي دريافت کننده پيام ، مي بايست اطلاعات را رمز نمود. اکثر برنامه هاي ارسال email داراي پتانسيل لازم به منظور انجام عمليات فوف مي باشند .
• دريافت کننده يک پيام رمز شده با استفاده از کليد خصوصي خود اقدام به رمزگشائي پيام مي نمايد .
Add Comments
Name:
Email:
User Comments:
SecurityCode: Captcha ImageChange Image