جستجو در محصولات

گالری پروژه های افتر افکت
گالری پروژه های PSD
جستجو در محصولات


تبلیغ بانک ها در صفحات
ربات ساز تلگرام در صفحات
ایمن نیوز در صفحات
.. سیستم ارسال پیامک ..
برد اصلي
-(2 Body) 
برد اصلي
Visitor 457
Category: دنياي فن آوري
برد اصلي (MotherBoard) يکي از اجزاي اساسي و مهم کامپيوترهاي شخصي محسوب مي گردد. در سال 1982 همزمان با ارائه اولين کامپيوترهاي شخصي از برد اصلي استفاده گرديد. اولين برد اصلي از لحاظ اندازه نسبتا" بزرگ و بر روي آن ريزپردازنده 8080 نصب گرديده بود . اين برد شامل BIOS ، سوکت هائي براي حافظه مربوط به CPU و مجموعه اي از اسلات ها بود که کارت هائي از طريق آنان به برد اصلي متصل مي شدند. در صورتيکه قصد استفاده از فلاپي درايو و يا يک پورت موازي و ... وجود داشت، مي بايست يک برد جداگانه تهيه و آن را از طريق يکي از اسلات هاي موجود، به برد اصلي متصل مي کرد. وضعيت فوق سرگذشت اولين بردهاي اصلي استفاده شده در کامپيوترهاي شخصي بود. شرکت هاي آي . بي .ام و اپل با ايجاد تغييرات اساسي، بردهائي را طراحي نمودند که امکان اضافه کردن پتانسيل هاي دلخواه و جديد در هر زمان بر روي آنان ميسر بوده و توليد کنندگان متعدد بتوانند محصولات خود را بر اساس استانداردهاي فوق طراحي و به بازار عرضه نمايند. برداصلي يک مدار چاپي چند لايه است . مسيرهاي مسي که Traces ناميده مي گردند، امکان حرکت سيگنال و ولتاژ را بر روي برد اصلي فراهم مي نمايند. از تکنولوژي چند لايه استفاده شده تا بدين طريق برخي از لايه هاي برد ، قادر به حمل داده براي BIOS ، پردازنده و حافظه بوده در حاليکه لايه هاي ديگر ولتاژ و Ground را بدون نگراني از اتصال کوتاه جابجا نمايند.
شکل زير يک برد اصلي را نشان مي دهد. برد فوق داراي دو اسلات براي نصب پردازنده (Dual Processor)، پنج اسلات PCI ، چهار پورت USB ، يک اسلات Communication network riser)CNR ) است .


شکل زير يک نمونه برد اصلي را که داراي يک اسلات ISA ، يک اسلات AGP و پنج اسلات PCI است را نشان مي دهد.


شکل زير نمونه ديگري از يک برد اصلي را که داراي يک اسلات ISA ، دو اسلات PCI ، يک اسلات ( AMR: (Audio Modem Driver و يک اسلات AGP است را نشان مي دهد .


شکل زير BIOS موجود بر روي يک برد اصلي را نشان مي دهد.


اندازه گذرگاه داده (Data Bus)

برد هاي اصلي جديد داراي يک گذرگاه داده ئي شصت و چهار بيتي مي باشند. گذرگاه فوق عرض بزرگراهي را نشان مي دهد که داده ها در طول آن حرکت و در احتيار پردازنده گذاشته شده و يا پردازنده نتايج عمليات خود را از طريق آنها ارسال مي نمايد. سرعت و عرض گذرگاه داده ، تاثير مستقيم بر عملکرد پردازنده دارد . انواع متفاوت گذرگاه ها بشرح ذيل است :

 

اندازه ( بيت )

مشخصات

8/16

Industry Standard Architecture ( ISA )

8/16

Extended Industry Standard  Architecture( EISA)

16/32

MicroChannel Architecture(MCA)

32

VESA Local Bus (VLB)

32/64

Peripheral Component InterConnect (PCI)

32

Accelerated Graphics Port ( AGP)

Chipsets

Chipsets ، امکانات و پتانسيل هاي خاصي را براي تراشه پردازنده بر روي برد اصلي فراهم مي نمايند. Chipset بمنزله قلب کامپيوتر بوده و مسئوليت کنترل و مشخص نمودن سرعت ، نوع پردازنده ، حافظه و اسلات هاي استفاده شده را برعهده دارد. يکي از تراشه هاي موجود بر روي برد اصلي Super I/o Controller ناميده شده و مهمترين وظيفه آن کنترل فلاپي ديسک درايو ، صفحه کليد، موس و پورت هاي سريال و موازي است . بردهاي اصلي جديد داراي تراشه هائي به منظور حمايت USB ، کارت صدا ، کارت شبکه و ... مي باشند.
Add Comments
Name:
Email:
User Comments:
SecurityCode: Captcha ImageChange Image