جستجو در محصولات

گالری پروژه های افتر افکت
گالری پروژه های PSD
جستجو در محصولات


تبلیغ بانک ها در صفحات
ربات ساز تلگرام در صفحات
ایمن نیوز در صفحات
.. سیستم ارسال پیامک ..
صعود رتبه جهاني ايران در فناوري نانو
-(0 Body) 
صعود رتبه جهاني ايران در فناوري نانو
Visitor 431
Category: دنياي فن آوري
جايگاه ايران در توليد علم و پژوهش فناوري نانو در جهان از رتبه 55 در 4 سال قبل به رتبه 25 ارتقا يافته است.
دكتر سعيد سركار عضو ستاد ويژه توسعه فناوري نهاد رياست جمهوري با بيان اين مطلب گفت: ايران 4 سال پيش در زمينه تعداد مقالات ISI كه از مهمترين شاخص هاي پژوهشي است در بين كشورهاي مسلمان منطقه پس از تركيه، مصر، تونس، مغرب و مالزي در رتبه ششم قرار داشت اما در پي تلاش استادان، دانشجويان و متخصصان اين عرصه، امروز كشور ما در زمينه فناوري نانو حرف اول را در منطقه مي زند و با 10 پله اختلاف با كشور تركيه در جايگاه نخست منطقه قرار گرفته است.
وي در سومين همايش سراسري دانشجويي فناوري نانو در شيراز افزود: در زمينه آموزش فناوري نانو نيز در منطقه سرآمد هستيم و در جايگاه نخست قرار داريم و جزو 15 كشور برتر دنيا محسوب مي شويم. وي با اشاره به اينكه سند استراتژيك توسعه فناوري نانو كشور در سال 84 تدوين شده است، خاطرنشان ساخت: در اين سند تمام موضوع هاي حوزه فناوري نانو از آموزش و تربيت نيروي انساني گرفته تا بازار مورد توجه قرار گرفته و براساس هدف گذاري هاي تعيين شده تا پايان برنامه 10 ساله اين سند استراتژيك ايران بايد رتبه پانزدهم دنيا در عرصه فناوري نانو را كسب كند.
سركار يادآور شد: ستاد ويژه توسعه فناوري نانو كشور از 6 وزارتخانه و چند نفر از متخصصان و دانشمندان اين حوزه تشكيل شده و توليد ثروت و ارتقاي كيفيت زندگي مردم را به عنوان شعار اصلي خود اعلام كرده و تمام برنامه ريزي هاي آن در راستاي تحقق اين هدف انجام شده است.
وي اضافه كرد: در سند چشم انداز توسعه 20 ساله كشور، بر اقتصاد دانش بنيان تأكيد شده و اين اقتصاد تنها با تكيه بر حوزه فناوري هاي نوين محقق مي شود چراكه در شرايط فعلي از اهميت مواد اوليه و خام در اقتصاد كشور ما كاسته شده و آنچه مي تواند قدرت كشور ما را حفظ كند تكيه بر علم و فناوري است و از اين راه است كه مي توانيم بازار ديگر كشورها را در دست بگيريم.
وي با تأكيد برضرورت توسعه فناوري نانو در كشور اظهار داشت: هم اينك 10 دانشگاه در كشور دوره كارشناسي ارشد فناوري نانو را فعال كرده اند و در 5 دانشگاه نيز دوره دكتراي در اين رشته داير شده است و در ديگر دانشگاه ها نيز براي تأمين نيروي متخصص مورد نياز كشور در اين زمينه، فعاليت هاي جدي در دست انجام است.
وي اضافه كرد: انجام پژوهش در عرصه فناوري نانو به دو شيوه عمودي و افقي صورت مي گيرد كه در راستاي پژوهش هاي افقي، بيش از چند هزار پايان نامه در دانشگاه ها و مراكز علمي، تحقيقاتي كشور انجام شده يا در حال انجام است و طرح هاي عمودي نيز با هدف توليد ثروت و دراختيار گرفتن بازار ديگر كشورها، اجرا مي شود.
به گفته سركار، پيش از اين بازار فناوري نانو جهان در سال 2015 نزديك به يك هزار ميليارد دلار برآورد شده بود كه برآورد هاي اخير نشان مي دهد سهم اين عرصه در بازارهاي دنيا بيش از دو هزار و 500 ميليارد دلار خواهد بود و كشور ايران، دستيابي به يك تا 2 درصد از اين بازار را مورد هدف قرار داده و براي رسيدن به آن در تلاش است.
وي در تشريح اولويت هاي پژوهشي در حوزه فناوري نانوي كشور توضيح داد: انجام تحقيقات درباره انرژ ي هاي تجديد پذير و احياي منابع نفت و گاز، مقوله سلامت، حفظ محيط زيست و منابع پايه از مهم ترين اولويت هاي انجام پژوهش هاي فناوري نانو در ايران است كه اين اولويت ها با توجه به منابع مالي و اعتبارات موجود، پتانسيل هاي سرزميني و نيروي انساني، بازارهاي هدف و نيازهاي حال و آينده تعيين شده است.
عضو ستاد ويژه توسعه فناوري نانو در نهاد رياست جمهوري بر لزوم تبديل دستاوردهاي پژوهشي به فناوري و محصولات كاربردي تأكيد كرد و گفت: به كارگيري فناوري نانو در زمينه هاي مختلف بويژه در صنعت مورد توجه ستاد است و خوشبختانه تعدادي از صنايع بزرگ كشور اخيراً در اين حوزه فعال شده اند.
رئيس پژوهشكده فناوري نانوي دانشگاه شيراز و دبير سومين همايش سراسري دانشجويي فناوري نانو نيز در اين مراسم اظهار داشت: از مجموع 757 مقاله ارسالي به دبيرخانه همايش 424 مقاله از سوي هيأت داوران براي ارائه پذيرفته شده است.
دكتر محمد حسين شيخي، استقبال شركت كنندگان از اين دوره از برگزاري همايش را چشمگير توصيف كرد و گفت: اين همايش با حضور 520 استاد و دانشجو رشته هاي فناوري نانو برگزار مي شود. سومين همايش سراسري دانشجويي فناوري نانو از 17 تا 20 بهمن ماه در محل مجتمع فرهنگي ، رفاهي دانشگاه شيراز اجرا شده و در 3 روز اول مقالات تخصصي در رشته هاي نانو الكترونيك، نانوبيوتكنولوژي، نانوشيمي، نانومواد، نانومكانيك، نانوفيزيك، نانو محاسباتي و ... به صورت سخنراني و پوستر در 5 سالن ارائه شده و در روز پاياني، كارگاه هاي آموزشي تخصصي براي شركت كنندگان در همايش برپا خواهد شد.
منبع: روزنامه ايران
Add Comments
Name:
Email:
User Comments:
SecurityCode: Captcha ImageChange Image