جستجو در محصولات

گالری پروژه های افتر افکت
گالری پروژه های PSD
جستجو در محصولات


تبلیغ بانک ها در صفحات
ربات ساز تلگرام در صفحات
ایمن نیوز در صفحات
.. سیستم ارسال پیامک ..
به گستردگي ابرها(3)
-(1 Body) 
به گستردگي ابرها(3)
Visitor 359
Category: دنياي فن آوري

بررسي فرصت ها در گسترش Cloud Computing
 

چه نوع کاربراني براي استفاده از Cloud Computing مناسب هستند؟ با در نظر گرفتن نقاط قوت و ضعف Cloud Computing که قبلاً اشاره کرديم، من فکر مي کنم که کاربران زير مي توانند به بهترين نحو ممکن از مزاياي سوئيچ کردن به Cloud Computing بهره برداري کنند:
کساني که به طور مشترک بر روي اسناد و پروژه ها کار مي کنند: اگر شما به طور معمول با ساير افراد و به شکل گروهي بر روي پروژه اي خاص کار مي کنيد، بهترين کانديد استفاده از Cloud Computing هستيد. توانايي به اشتراک گذاشتن و ويرايش اسناد در زمان واقعي بين چندين کاربر، يکي از مزاياي اصلي برنامه هاي کاربردي تحت وب است که همکاري بر روي پروژه ها را تسهيل مي کند.

افرادي که با هم همکاري مي کنند:
 

اگر شما معمولاً با سايرين بر روي پروژه هاي گروهي کار مي کنيد مي توانيد يک کانديد ايده آل براي استفاده از Cloud Computing باشيد. توانايي به اشتراک گذاشتن اسناد در زمان واقعي يکي از اصلي ترين مزاياي برنامه هاي کاربردي مبتني بر وب است زيرا همکاري افراد با يکديگر را ساده و حتي خوش آيند و لذت بخش مي کند. به عنوان مثال فرض کنيد که شما مسئوليت تهيه و ارائه يک Presentation به يکي از مديران ارشد کمپاني خود را به عهده داريد. شما بايد با مسئولين ارشد قسمت هاي مختلف کمپاني خود که در مکان هاي متعددي هستند کار کنيد. با در نظر گرفتن اين که تمام اين افراد بسيار مشغول هستند برنامه ريزي يک کنفرانس با شرکت تمام اين افراد به اندازه کافي دشوار است.
در اين دنياي شلوغ چگونه همه شما مي توانيد براي کار بر روي اين پروژه دور هم جمع شويد؟ در مثال ما راه حل اين است که از يک برنامه Presentation مبتني بر وب مثل Google Presentation استفاده کنيد. شما و ساير همکاران مي توانيد در محل کار خود به اسناد مربوط به اين ارائه دسترسي پيدا کنيد. تغييراتي که يک نفر بر روي سند انجام مي دهد براي سايرين قابل رويت است. در واقع، بيش از يک نفر مي تواند اين سند را در آن واحد ويرايش کند و اين تغييرات همه در زمان واقعي اعمال و براي ديگران قابل رويت مي شود. همکاري با استفاده از يک برنامه کاربردي تحت وب بسيار ساده تر و سريع تر از کوشش تک تک افراد براي کار بر روي همان سند است. اين نوع همکاري به دنياي Corporate محدود نمي شود. من روشي را که خانواده ها و جوامع کوچک و بزرگ از برنامه ها ي کابردي زمان بندي تحت وب، مثل Google Calendar براي مديريت برنامه هاي خود استفاده مي کنند دوست دارم.
در يک يادداشت شخصي، همسر من يک Google Calendar را به اشتراک مي گذارد و وقتي يک آيتم را به آن اضافه مي کند اين آيتم به طور اتوماتيک نسخه اي را که من مي بينم Update مي کند. اين کار باعث مي شود تا ما دو نفر به راحتي بتوانيم برنامه هاي خود را با هم تنظيم کنيم. به همين شکل، گروه هاي اجتماعي و تيم هاي ورزشي مي توانند از تقويم هاي مبتني بر وب براي اطلاع رساني به اعضاي خود استفاده کنند. اگر اعضاي مجاز گروه يا تيم بتوانند آيتم هاي خود را به اين تقويم اضافه کنند به کل گروه کمک مي کنند تا به گونه اي برنامه ريزي نمايند که برنامه هاي شان با هم تداخل نداشته باشد.

افرادي که دائماً در حال سفر هستند:
 

وقتي شما يک روز در دفتر کار خود کار مي کنيد و روز بعد در منزل تان و روز ديگر در يک شهر ديگر، نگه داشتن رد تمام اسناد و برنامه هاي کاربردي به کاري دشوار تبديل مي شود. با استفاده از Cloud Computing، شما مجبور نيستيد به خاطر بسپاريد که کدام سند کجا است و يا يک کپي از اسنادتان را هر جا که مي رويد به همراه داشته باشيد. شما حتي مجبور نيستيد نگران اين باشيد که آيا يک برنامه خاص بر روي تمام پي سي هاي شما نصب هست يا نه. از آنجايي که برنامه هاي کاربردي و اسناد شما بر روي وب ذخيره شده اند و از هر جايي که به اينترنت دسترسي داشته باشيد قابل بازيابي و مشاهده هستند نسخه ها و سازگار بودن اسناد با هم اهميتي ندارد. شما هر جا که برويد به يک نسخه واحد از برنامه کاربردي و سند دسترسي داريد.

کاربراني با نيازهاي روزافزون:
 

آيا براي ذخيره کردن عکس هاي ديجيتال و فايل هاي MP3 خود به فضاي ديسک سخت بيش تري نياز داريد؟ شما مي توانيد يک ديسک سخت بيروني جديد بخريد يا به جاي آن مي توانيد از فضاي ذخيره سازي رايگان ( يا کم هزينه تر Cloud Computing) استفاده کنيد. آيا با اجراي آخرين نسخه برنامه نرم افزاري خود که به منابع بسيار زيادي نياز دارد مشکل داريد؟ از خير اين برنامه بگذريد و به جاي آن، به برنامه هاي کاربردي مبتني بر وب که به منابع کم تري نياز دارند روي آوريد. در گذشته، تنها راه حل براي نيازهاي رو به رشد، خريد سخت افزار قدرتمند تر بود. با Cloud Computing، راه حل بر روي ابر قرار دارد که در پول شما صرفه جويي مي کند.

کاربراني که به هزينه ها توجه دارند:
 

گروه ديگري از افراد که مي توانند از Cloud Computing استفاده کنند آن ها يي هستند که هميشه به هزينه ها توجه دارند. با استفاده از Cloud Computing شما مي توانيد در هر دو زمينه نرم افزاري و سخت افزاري در هزينه هاي خود صرفه جويي کنيد. ديگر نيازي به سرمايه گذاري بر روي خريد ديسک هاي سخت بزرگ و پردازنده هاي فوق سريع نيست. به دليل اين که همه چيز از طريق وب اجرا مي شود، شما مي توانيد بدون اين که کارآيي را قرباني کنيد يک کامپيوتر متوسط بخريد.
وقتي موضوع نرم افزار به ميان کشيده مي شود حتي مي توانيد از اين هم بيش تر صرفه جويي کنيد. به جاي پرداخت پول بسيار زياد براي خريد آخرين محصولات مايکروسافت، شما مي توانيد از نسخه هاي گوگلي اين برنامه هاي کاربردي (Google Docs, Spreadsheets و Presentations)، تعداد بسيار زيادي از برنامه هايي که هيچ هزينه اي براي شما ندارند، استفاده کنيد. اين درست است، اين برنامه هاي مبتني بر وب کاملاً رايگان هستند. وقتي بودجه شما محدود است، استفاده از برنامه هاي رايگان بهتر از پرداخت صدها دلار براي خريد همان نرم افزارها است. به همين دليل است که دانشگاه ها در حال کنار گذاشتن مايکروسافت و روي آوردن به سمت مجموعه برنامه هاي نرم افزاري گوگل هستند تا دانشجويان بتوانند از اين طريق چند صد دلار صرفه جويي کنند. تا زماني که برنامه هاي کاربردي تحت وب بتوانند تمام نيازهاي شما را برطرف کنند چرا نبايد از راه حل هاي رايگان استفاده کرد؟

دپارتمان هاي IT:
 

اغلب دپارتمان هاي IT شرکت هاي تجاري نيز در حال روي آوردن به سمت Cloud Computing هستند. اگر چه آن ها ممکن است از مزاياي صرفه جويي در خريد نرم افزارها که در بالا اشاره کرديم بهره مند شوند اما براي آن ها صرفه جويي هاي بزرگ تر، از خريد سرورهاي کم تر حاصل مي شود. شما مي بينيد که در يک شرکت بزرگ بيش تر کارهاي کامپيوتري، بر روي سرورهاي مرکزي که در شبکه سازمان قرار دارند، انجام مي گيرد. وقتي کاربران نياز به توان پردازشي بيش تر داشته باشند، سرورهاي بيش تري بايد خريداري شود. بنابراين در صورت استفاده از Cloud Computing، به جاي خريد يک سرور جديد، کافي است دپارتمان IT درخواست ها را به Cloud هدايت کند.
سرورهايي که Cloud را تشکيل مي دهند براي برطرف نمودن نيازهاي فزاينده کمپاني داراي توان کافي هستند، بدون اين که پرسنل IT مجبور باشند کوچک ترين مبلغي را براي خريد تجهيزات سخت افزاري جديد هزينه کنند.

موارد استثناء در پذيرش اين فناوري
 

حال اجازه دهيد به روي ديگر سکه نگاه کنيم. اگر Cloud Computing به درد همه نمي خورد، چه کساني نبايد از آن استفاده کنند؟ در اين جا به ليست کوتاهي از اين دسته از کاربران اشاره مي کنيم:

کساني که به اينترنت مناسب دسترسي ندارند:
 

Cloud Computing به ابر اينترنتي و دسترسي به اينترنت، وابسته است. اگر شما به اينترنت دسترسي نداريد، شانس استفاده از Cloud Computing را از دست خواهيد داد. کاربراني که قادر به استفاده از اينترنت نيستند، نبايد استفاده از Cloud Computing را به عنوان يک گزينه در نظر بگيرند. همين قانون در صورتي که شما از يک اينترنت کم سرعت، مثل يک ارتباط Dial-up استفاده کنيد نيز صادق است. يک ارتباط اينترنتي کند، هنگامي که بخواهيد به برنامه هاي کاربردي بزرگ و اسناد دسترسي پيدا کنيد، از هر چيزي بدتر است.

افراد آف لاين:
 

در بين ساير موارد، هر کسي که به طور دائم در محيط آف لاين کار کند که دسترسي به اينترنت اهميت زيادي ندارد، نمي تواند از مزاياي Cloud Computing بهره برداري کند. اين دسته از افراد شامل کساني هستند که بدون دسترسي به اينترنت در محيط کار يا خانه مشغول انجام فعاليت هاي خود هستند و نيازي به اينترنت حس نمي کنند.

افرادي که به مسائل امنيتي حساس هستند:
 

امروزه، ما فکر مي کنيم که Cloud Computing امن است اما نمي توانيم اين موضوع را تضمين کنيم. امکان عملي اين وجود دارد که سيستم هاي مبتني بر ابر، هک شوند و اسناد و برنامه هاي کاربردي که بر روي ابر قرار دارند، در معرض دسترس افراد غيرمجاز قرار گيرند. اگر اسناد شما محرمانه هستند، احتمالاً هنوز نمي خواهيد به Cloud Computing اطمينان کنيد. وقتي امنيت براي شما اهميت دارد، هيچ چيزي را جايگزين آن نکنيد.

هر کسي که با برنامه هاي کاربردي فعلي، عقد اخوت بسته است:
 

اين موضوع احتمالاً مهم ترين دليل براي عدم استفاده از برنامه هاي کاربردي تحت وب محسوب مي شود: شما از آفيس مايکروسافت استفاده مي کنيد. بله درست است، بسياري از برنامه هاي کاربردي مبتني بر وب به طور کامل با فرمت افيس سازگار نيستند. ممکن است باز کردن سند Word يا Excel در يک برنامه کاربردي تحت وب، يا بالعکس، دشوار يا حتي غير ممکن باشد.
منبع: بزرگراه رايانه، شماره ي 137 .
Add Comments
Name:
Email:
User Comments:
SecurityCode: Captcha ImageChange Image