جستجو در محصولات

گالری پروژه های افتر افکت
گالری پروژه های PSD
جستجو در محصولات


تبلیغ بانک ها در صفحات
ربات ساز تلگرام در صفحات
ایمن نیوز در صفحات
.. سیستم ارسال پیامک ..
به گستردگي ابرها(4)
-(4 Body) 
به گستردگي ابرها(4)
Visitor 340
Category: دنياي فن آوري

موانع استفاده از برنامه هاي کاربردي تحت وب
 

در اين جا به موانعي که بر سر راه استفاده از برنامه هاي کاربردي تحت وب وجود دارد اشاره مي کنيم:

مسائل تکنيکي:
 

نصب و به کارگيري سيستم Cloud Computing با چالش هاي تکنيکي زيادي مواجه است. صدها يا هزاران کامپيوتر منفرد يا سرور، بايد خريداري شوند، به هم متصل شوند و مديريت ويژه اي بر آن ها اعمال شود. علاوه بر اين، بايد نرم افزارهايي که داراي امکانات بسيار زيادي در زمينه وب باشند توسعه يابند و 7 روز هفته و به طور شبانه روزي به کاربران ارائه شوند. انجام تمام اين کارها به منابع عمده اي نياز دارد که ممکن است کمپاني هاي کوچک تر، آن ها را در اختيار نداشته باشند.

مسائل مربوط به مدل تجاري:
 

با در نظر گرفتن هزينه ساخت يک سيستم Cloud Computing و توسعه برنامه هاي کاربردي تحت وب، کمپاني ها چگونه مي توانند هزينه ارائه سرويس هاي Cloud Computing را تامين کنند؟ در حال حاضر، گوگل سرويس هاي خود را به طور رايگان ارائه مي کند و نمي تواند از اين راه درآمد کسب کند. حتي اگر يک کمپاني بتواند براي ارائه سرويس هاي ذخيره سازي تحت Cloud Computing هزينه دريافت کند، نحوه قيمت گذاري اين سرويس ها بايد چگونه باشد؟ کسب در آمد از هر نوع تکنولوژي جديدي يک مشکل عمده به شمار مي رود. Cloud Computing نيز از اين قاعده مستثني نيست.

مسائل مربوط به اينترنت:
 

به دليل اين که Cloud Computing تنها زماني که کاربران به اينترنت پر سرعت دسترسي داشته باشند قابل استفاده است، اين واقعيت تلخ که برخي کشورها در زمينه دسترسي به اينترنت باند پهن، از ساير کشورها عقب تر هستند، مي تواند يک مشکل عمده باشد.

مسائل امنيتي:
 

برخي از افراد احساس مي کنند اين، مشکل چندان بزرگي نيست اما من زياد مطمئن نيستم. ذخيره سازي بر روي Cloud تا چه حد ايمن است؟ اگر شما سند مبتني بر وب خود را بر روي يک سيستم Cloud ذخيره کنيد، آيا اين ضمانت وجود دارد که سند شما در زمان نياز همان جا باشد و افراد غيرمجاز به آن دست نيافته باشند؟ در حالي که کمپاني هاي Cloud Computing ادعا مي کنند که سيستم هاي آنان ايمن است، ساير کمپاني هايي که مسئوليت حفظ امنيت داده ها کاربران را به عهده دارند در معرض سرقت داده ها قرار دارند. چه چيزي ذخيره سازي در Cloud را ايمن تر مي کند؟

مسائل مربوط به سازگاري:
 

اجازه دهيد با اين موضوع روبرو شويم. اگر همه در کمپاني شما از Word استفاده مي کنند شما نيز بايد از آن استفاده کنيد. سوئيچ کردن پلتفرم ها در بهترين حالت هم دشوار است و اگر برنامه هاي کاربردي تحت وب کاملاً با فرمت هاي فعلي مايکروسافت سازگار نباشند، حرکت به سمت Cloud Computing به راحتي اتفاق نخواهد افتاد.

مسائل اجتماعي:
 

دست آخر اين که، چنان چه جامعه کامپيوتري نتواند به چيزي که از نظر فيزيکي در اختيار ندارند، اعتماد کند، مشکل بسيار بزرگي ايجاد خواهد شد. اين که شما ندانيد برنامه ها و اسنادتان از نظر فيزيکي بر روي کامپيوتر خودتان ذخيره شده اند و شما نمي توانيد با دستان خود آن ها را لمس کنيد باعث به وجود آمدن نوعي حس ناامني در اين زمينه شده است. دانستن اين که اسناد شما جايي در بيرون و بر روي "ابر" ذخيره شده اند احساس ناخوش آيندي در شما ايجاد مي کند. بسياري از کاربران ممکن است به چيزي که نتوانند ببينند يا لمس کنند اعتماد نداشته باشند. در اختيار گرفتن منابعي که متعلق به ديگران است نياز به تغييري عظيم در نحوه تفکر ما در مورد Computing دارد. اين تغيير به اندازه تغييري که در دهه 1980 از مدل خدمات گيرنده/ خدمات دهنده به Desktop Computing رخ داد، بزرگ است.
بياييد با حقيقت روبرو شويم. Cloud Computing يک تکنولوژي جنجالي است. بسياري از کاربران و سازمان ها به کندي تغيير خواهند کرد و بسياري از کمپاني هاي نرم افزاري و سخت افزاري فعلي با اين مفهوم به شکلي خصمانه برخورد خواهند کرد. اين نکته جالبي است که مايکروسافت نهايتاً در Live Mesh خود Cloud Computing را پذيرفته است. بعد از همه اين توضيحات، ممکن است حرکت از سمت دسک تاپ به Cloud Computing منجر به ايجاد بزرگ ترين ضررها شود. در دنيايي که مايکروسافت صاحب دسک تاپ است، هيچ ضمانتي وجود نداردکه صاحب Cloud Computing هم نشود و شايد به همين دليل باشد که رقباي مايکروسافت تمام توان خود را صرف روي آوردن به اين تکنولوژي کرده اند.

اکنون Cloud Computing در چه سطحي از بلوغ قرار دارد؟
 

به اعتقاد هواداران اين فناوري، کار کردن از طريق سکوهايي که به تامين کنندگان تعلق دارند و توسط تعداد بسيار زيادي از کاربران به اشتراک گذاشته مي شوند، باعث مي گردد تا Cloud Computing بسيار ارزان تر باشد. Russ Daniels قائم مقام و مدير ارشد فناوري شرکت HP در حوزه استراتژي سرويس هاي Cloud مي گويد:" انتقال به Cloud Computing، هزينه هاي فناوري اطلاعات را بطور چشمگيري کاهش خواهد داد. اما مزاياي اين فناوري بسيار فراتر از صرفه جويي در هزينه ها است در واقع ، Cloud Computing مشتريان را از شر هزينه ها و دردسرهاي مربوط به نصب و نگهداري محلي نرم افزارهاي کاربردي خلاص خواهد کرد." به گفته Simon Heron يکي از تحليلگران Network Box ( يک شرکت فعال در حوزه امنيت اينترنت)، Cloud Computing در عين حال هزينه هاي توسعه نرم افزاري کاربردي را کاهش داده و اين فرآيند را مقياس پذيرتر مي نمايد.

پردازش روي ابر
 

در ابتدا، شرکت ها از ظرفيت بي استفاده ديتاسنترهاي همه منظوره (General Purpose) براي تأمين سرويس هاي Cloud Computing استفاده کردند.
با اين حال، تأمين کنندگان مهم کار ايجاد واحدهاي تجاري Cloud Computing مستقل و Data-Centerهاي اختصاصي را آغاز کردند تا از عملکرد بهينه سيستم اطمينان حاصل نموده و پتانسيل در آمدزدايي آنها را به حداکثر برسانند. از سوي ديگر، تأمين کنندگان کوچکتر، عموماً سرويس هاي خود را در ديتاسنترهاي شرکت هاي بزرگ تر پايه ريزي نمودند.
مناديان Cloud Computing عبارتند از:
کلاينت هاي کوچک که نرم افزارهاري کاربردي و سرويس هايي را اجرا مي کنند که در محل ديگري مستقر شده اند و دسترسي به آنها از طريق شبکه تأمين مي گردد. Grid Computing که کامپيوترهاي نامتجانس را به يکديگر پيوند مي دهد تا يک زيرساختار بزرگ تشکيل گردد.
Utility Computing، يک سرويس مورد اندازه گيري که در آن افراد مختلف با برنامه هايي کار مي کنند که بر روي سرورهاي اشتراکي نگهداري مي شوند ( نه PC هاي انفرادي) و همانند يک خدمت همگاني ( برق، تلفن، آب لوله کشي) بر اساس ميزان مصرف خود هزينه پرداخت مي نمايند.
برخي از سرويس هاي مهم Cloud Computing عبارتند از:
Amazon Web Services سايت Amazone.com, Google Apps متعلق به Google و Force.com از Salesforce.com
Windows Azure شرکت مايکروسافت، منابع Computing عمومي مبتني بر Cloud را براي کاربران فراهم مي کند.
اين شرکت همچنين نرم افزارهاي کاربردي اختصاصي مبتني بر وب نظير Dynamics CRM Online براي مديريت ارتباط مشتريان ،Exchange Online براي پيام رساني، Office Communications Online براي پيام رساني فوري (IM) و SharePoint Online براي کارهاي گروهي را عرضه مي نمايد.
ساير تأمين کنندگان Cloud عبارتند از GridLayer,Mosso AppNexus, GoGrid و Xcalibre Communication
Cisco Systems و Oracle نيز بر روي اين فناوري کار مي کنند. به گفته James Staten تحليلگر اصلي Forrester Research، شرکت هاي Hawlett-Packard,IBM و Sun Microsystems نيز علاقه خود را به تأمين سرويس ها و يا ابزارهاي Cloud Computing نشان داده اند.

در زير نقاب
 

زيرساختارهاي تأمين کنندگان Cloud Computing در ابتدائي ترين قالب خود شامل سرورهاي متصل به اينترنت هستندکه در يک سايت واحد قرار گرفته يا در محل هاي متعددي توزيع شده اند و نرم افزارهاي کاربردي و داده ها را ميزباني مي نمايند. آن ها همچنين فرآيندهاي Virtualization, Grid، مديريت، بانک اطلاعاتي و ساير انواع نرم افزارها، اينترفيس هاي کاربري، API ها، يک زيرساختار ارتباطي براي ارتباط با کاربران بر روي اينترنت يا يک شبکه خصوصي و نهايتاً يک مکانيزم نظارت بر ميزان مصرف و صدور صورتحساب را در بر مي گيرند. کلاينت ها عموماً براي دسترسي به نرم افزارهاي کاربري Cloud از مرورگرها و يا نرم افزارهاي اختصاصي استفاده مي نمايند که دائماً از طريق APIها کنترل مي شوند.
Howe از Yankee Group مي گويد:" زير ساختار سرويس Cloud بايد براي ميزباني چندين "مستأجر" با سطح بالايي از سرويس در دوره هاي زماني بلند مدت طراحي شده باشد."

1-Grid ها، Bladeها و Virtualization:
 

بعضي از شرکت ها براي تأمين سرويس هاي Cloud Computing از شبکه هايي (Grids) از سرويس هاي توزيع شده و يا چندين سرور Blade تحت نظر يک کنترلر اصلي استفاده مي کنند. Michael Sheehan يکي از تحليلگران فناوري در GoGrid در عين حال به اين نکته اشاره مي کند که شرکت هاي مذکور در بسياري از موارد از Virtualization نيز بهره مي گيرند. Virtualization به يک PC يا سرور منفرد اجازه مي دهد تا سيستم هاي عامل متعدد و يا چند نشست از يک سيستم عامل واحد را بطور همزمان اجرا کند. به اين ترتيب، تأمين کنندگان مي توانند سرويس هايي را براي مشتريان متعدد بر روي کامپيوترهاي اختصاصي آنها اجرا نمايند ( بجاي آنکه هر يک از اين سرويس ها را بر روي يک ماشين متفاوت قرار دهند). اين روش بطور موثري از منابع تأمين کننده بهره گيري کرده و سرويس ها را بطور کارآمدي براي مشتريان مختلف تفکيک مي نمايد.
به گفته Jim Jones مدير عامل Scale Venture Partners ( يک شرکت سرمايه گذار اقتصادي)، روش مذکور در عين حال امکان مقياس دهي آسان و همچنين ايجاد و پياده کردن (Dismantelling) منابعي که مشتريان صرفاً بطور موقت براي پروژه هاي خاص يا اوج فشار کاري خود به آنها نياز دارند را فراهم مي نمايد.

2-کنترل:
 

به گفته Sheehan از GoGrid، شرکت ها از يک اينترفيس وب يا API براي کنترل زيرساختارهاي IT مبتني بر Cloud خود استفاده مي کنند. برنامه نويسان نرم افزاري نيز از APIها براي کنترل سيستم ها بصورت برنامه اي استفاده مي کنند.
به گفته Frank Gens، قائم مقام و تحليلگر ارشد IDC، تقريباً تمام تأمين کنندگان مهم Cloud از APIهايي استفاده مي کنند که داراي ساختار استانداردهاي سرويس هاي وب نظير SOAP هستند. با اين حال، او به اين نکته اشاره مي کند که APIها هنوز انحصاري هستند زيرا از معاني خود تأمين کننده در داخل ساختارهاي استاندارد استفاده مي نمايند.

3-پياده سازي و صدور صورتحساب:
 

براي پياده سازي Cloud Computing، سازمان ها عموماً تنها نيازمند ايجاد يک حساب کاربري امن با يک تأمين کننده هستند. در بعضي از موارد، آنها در عين حال بايد نرم افزار اضافي را بارگذاري نمايند.
تأمين کنندگان، صورتحساب کاربران خود را بر اساس تعداد دقايق ويا ساعت هايي که آنها بر روي يک سيستم Cloud گذرانده اند و يا بر حسب ميزان منابع مصرف شده توسط آن ها نظير پهناي باند مصرفي، داده هاي منتقل شده و يا فضاي ذخيره سازي اشغال شده، صادر مي کنند.
منبع: بزرگراه رايانه، شماره ي 137 .
Add Comments
Name:
Email:
User Comments:
SecurityCode: Captcha ImageChange Image