جستجو در محصولات

گالری پروژه های افتر افکت
گالری پروژه های PSD
جستجو در محصولات


تبلیغ بانک ها در صفحات
ربات ساز تلگرام در صفحات
ایمن نیوز در صفحات
.. سیستم ارسال پیامک ..
چاپگرهاي سوزني
-(0 Body) 
چاپگرهاي سوزني
Visitor 379
Category: دنياي فن آوري
پس از عرضه کامپيوترهاي شخصي در سال 1970 ، بسياري از مردم بر اين باور بودند که پايان عمر استفاده از کاغذ در ادارات فرارسيده است . چاپ نتايج توليد شده توسط کامپيوتر با کيفيت مطلوب و سرعت بالا از جمله تحولات ديگري است که مي بايست نقطه عطف آن را ظهور کامپيوترهاي شخصي دانست . پس از گذشت بيش از سه دهه از ظهور کامپيوترهاي شخصي در مقابل حذف کاغذ ، با بکارگيري کامپيوترهاي شخصي مي توان نتايج و گزارشات ساده تا پيچيده اي را بر روي انواع چاپگرها ارسال نمود . چاپگرهاي سوزني و يا نقطه ماتريسي ( Dot Matrix ) از اولين نمونه چاپگرهائي مي باشند که قدم در عرصه دنياي کامپيوتر گذاشتند . حضور چاپگرها در کنار کامپيوترهاي اوليه چنان محسوس بود که در ابتدا کامپيوتر به عنوان يک رسانه چاپي استفاده مي گرديد و معمولا" در نقش يک ماشين تايپ تحرير معمولي بخدمت گرفته مي شد .

تکنولوژِ هاي چاپ

به منظور چاپ اطلاعات بر روي چاپگر از تکنولوژي هاي متفاوتي استفاده مي گردد که هر يک از آنان داراي ويژگي هاي منحصربفرد خود در خصوص نحوه توليد تصاوير بر روي کاغذ مي باشند :
• ليزر : چاپگرهاي ليزري ،عمليات خود را با ايجاد يک تصوير الکترواستاتيک از تمامي يک صفحه بر روي يک استوانه حساس به نور توسط يک اشعه ليزري انجام مي دهند . زماني که از يک پودر رنگي با کيفيت بالا( تونر ) بر روي استوانه بکار گرفته مي شود ، صرفا" تصاوير و حروف مربوطه بر روي صفحه ، حساس و متاثر خواهند شد . به موازات چرخش استوانه ، صفحه کاغذ فشرده شده و تونر بر روي صفحه منتقل مي گردد تا در نهايت تصوير مورد نظر ايجاد شود . تکنولوژي استفاده شده نظير فن آوري بکارگرفته شده در دستگاه هاي پلي کپي مي باشد ( در اين رابطه موارد اختلافي نظير جزئيات نحوه ارسال يک تصوير و يا حرارت داخلي دستگاه وجود دارد ) .
• جوهر افشان : چاپگرهاي جوهر افشان همانگونه که از نام آنان مشخص است ، داراي افشانک هاي بسيار کوچکي مي باشند که جوهر را بر روي کاعذ پخش مي نمايد . بدين منظور از روش هاي متفاوتي استفاده مي گردد . در برخي از چاپگرهاي جوهر افشان ( نظير Canon’s BubbleJet ) از جوهر داغ شده و در برخي نمونه هاي ديگر ( نظير Epson’s Stylus ) از هدهاي چاپ پيزو الکتريک استفاده مي گردد .
• سوزني ( Dot Matrix ) : چاپگرهاي سوزني از آرايه اي از پين ها به منظور ضربه زدن بر روي يک ريبون جوهري در تماس با کاغذ استفاده مي نمايند . پين ها در ماتريس هاي مستطيل شکل سازماندهي شده و با ترکيب متفاوت پين ها، اشکال متفاوتي از حروف و تصاوير ايجاد مي گردد .
کيفيت چاپگرهاي ليزري بهتر از جوهر افشان است و چاپگرهاي سوزني داراي کيفيتي معمولا" پائين تر از ساير چاپگرها مي باشد .

مباني چاپگرهاي سوزني

در چاپگرهاي سوزني به منظور توليد کاراکترها و تصاوير از ضربه زدن پين ها به يک ريبون جوهري به منظور چاپ نقاط و در نهايت توليد نتايج استفده مي گردد. خروجي چاپگرهاي فوق معمولا" از کيفيت بسيار بالائي برخوردار نمي باشد . از ويژگي هاي مهم اين نوع چاپگرها ، مي توان به چاپ فرم هائي مشتمل بر چندين صفحه اشاره نمود ( چاپگرهاي ليزر و جوهر افشان داراي اين ويژگي نمي باشند ) .
• سرعت: بر حسب تعداد کاراکتر در ثانيه ( CPS ) اندازه گيري شده و مي تواند از 50 تا 500 cps با توجه به مدل چاپگر سوزني متغير باشد.
• کيفيت چاپ : به منظور تشخيص کيفيت چاپ ، تعداد پين هاي چاپگر مورد توجه قرار مي گيرد ( امکانات سخت افزاري موجود به منظور توليد نقاط در خروجي ) و مي تواند از نه تا بيست و چهار متغير باشد . بهترين چاپگرهاي سوزني ( بيست و چهار پين ) قادر به توليد نتايجي نسبتا" با کيفيت مي باشند .
s
EPSON FX-2190 ( 9 pin)

s
EPSON DLQ-3500 ( 24 pin)
• نويز بالا : چاپگرهاي سوزني داراي نويز و سرو صداي بمراتب بيشتري در مقايسه با چاپگرهاي ليزري و جوهر افشان مي باشند .
• استفاده از حافظه کمتر : چاپگرهاي سوزني بر خلاف چاپگرهاي ليزري و جوهر افشان يک صفحه را در يک لحظه پردازش نمي نمايند و اطلاعات را به صورت خط به خط چاپ مي نمايند ، بنابراين به حافظه کمتري نياز خواهند داشت .
• عدم استفاده از زبان هاي توصيفي : چاپگرهاي سوزني برخلاف چاپگرهاي ليزري و جوهر افشان از زبان هاي توصيفي خاصي نظير PCL و يا PostScript استفاده نمي نمايند . در اين نوع چاپگرها به منظور تنظيم پارامترهاي چاپ نظير شماره صفحه و يا کيفيت چاپ از کاراکترهاي اسکي استفاده مي گردد .
• استفاده از کاغذهاي پيوسته : در اين نوع چاپگرها به منظور چاپ اطلاعات از فرم هائي که مي تواند شامل چندين صفحه باشد، استفاده مي گردد . در برخي از مدل ها امکان استفاده از صفحات پيوسته وجود ندارد .
• عمر مفيد هد چاپگر : عمر مفيد اکثر هدهاي چاپگر ، دويست ميليون کاراکتر برآورد مي شو د .

نحوه انتخاب يک چاپگر سوزني

براي انتخاب يک چاپگر سوزني پارامترهاي متعددي بررسي مي گردد :
• تعداد صفحات چاپ : چاپگرهاي کوچک صرفا" امکان چاپ تعداد اندکي از اطلاعات را فراهم مي نمايند و براي چاپ حجمي بالائي از اطلاعات مناسب نمي باشند . چاپگر انتخابي مي بايست داراي پتانسيل لازم به منظور چاپ اطلاعات با حجم مورد نظر باشد .
• سرعت چاپ
• قابليت چاپ فرم ها در ابعاد متفاوت
• امکان استفاده از صفحات پيوسته
• کيفيت چاپ ( بررسي نوع هد چاپگر نه پين و يا بيست و چهار پين ) نحوه عملکرد يک چاپگر سوزني نه پين را نشان مي دهد . • کيفيت هد چاپگر : اگر پردازنده را به عنوان مغز کامپيوتر در نظر بگيريم ، هد چاپگر نيز داراي نقشي اينچنين در چاپگرهاي سوزني است . چاپگرهاي سوزني از ميدان مغناطيسي به منظور شليک هد چاپگر استفاده مي نمايند .
• استفاده از ريبون هاي با کيفيت بالا . هد چاپگر نسبت به رييوني که استفاده مي گردد ، بسيار حساس است .
• عدم استفاده از ريبون هاي کار کرده
• استفاده از کاغذهاي با کيفيت مطلوب
Add Comments
Name:
Email:
User Comments:
SecurityCode: Captcha ImageChange Image