جستجو در محصولات

گالری پروژه های افتر افکت
گالری پروژه های PSD
جستجو در محصولات


تبلیغ بانک ها در صفحات
ربات ساز تلگرام در صفحات
ایمن نیوز در صفحات
.. سیستم ارسال پیامک ..
شبکه و انواع آن
-(0 Body) 
شبکه و انواع آن
Visitor 302
Category: دنياي فن آوري
يک شبکه کامپيوتري از اتصال دو و يا چندين کامپيوتر تشکيل مي گردد . شبکه هاي کامپيوتري در ابعاد متفاوت و با اهداف گوناگون طراحي و پياده سازي مي گردند . شبکه هاي Local-Area Networks) LAN ) و Wide-Area Networks) WAN ) دو نمونه متداول در اين زمينه مي باشند. در شبکه هاي LAN ، کامپيوترهاي موجود در يک ناحيه محدود جغرافيائي نظير منزل و يا محيط کار به يکديگر متصل مي گردند . در شبکه هاي WAN ، با استفاده از خطوط تلفن و يا مخابراتي ، امواج راديوئي و ساير گزينه هاي موجود ، دستگاه هاي مورد نظر در يک شبکه به يکديگر متصل مي گردند .

شبکه هاي کامپيوتري چگونه تقسيم بندي مي گردند ؟

شبکه ها ي کامپيوتري را مي توان بر اساس سه ويژگي متفاوت تقسيم نمود : توپولوژي ، پروتکل و معماري
• توپولوژي ، نحوه استقرار( آرايش) هندسي يک شبکه را مشخص مي نمايد . bus , ring و star ، سه نمونه متداول در اين زمينه مي باشند .
• پروتکل ، مجموعه قوانين لازم به منظور مبادله اطلاعات بين کامپيوترهاي موجود در يک شبکه را مشخص مي نمايد . اکثر شبکه ها از "اترنت" استفاده مي نمايند. در برخي از شبکه ها ممکن است از پروتکل Token Ring شرکت IBM استفاده گردد . پروتکل ، در حقيت به منزله يک اعلاميه رسمي است که در آن قوانين و رويه هاي مورد نياز به منظور ارسال و يا دريافت داده ، تعريف مي گردد . در صورتي که داراي دو و يا چندين دستگاه ( نظير کامپيوتر ) باشيم و بخواهيم آنان را به يکديگر مرتبط نمائيم ، قطعا" به وجود يک پروتکل در شبکه نياز خواهد بود .تاکنون صدها پروتکل با اهداف متفاوت طراحي و پياده سازي شده است . TCP/IP يکي از متداولترين پروتکل ها در زمينه شبکه بوده که خود از مجموعه پروتکل هائي ديگر ، تشکيل شده است . جدول زير متداولترين پروتکل هاي TCP/IP را نشان مي دهد . در کنار جدول فوق ، مدل مرجع OSI نيز ارائه شده است تا مشخص گردد که هر يک از پروتکل هاي فوق در چه لايه اي از مدل OSI کار مي کنند . به موازات حرکت از پائين ترين لايه ( لايه فيزيکي ) به بالاترين لايه ( لايه Application ) ، هر يک از دستگاههاي مرتبط با پروتکل هاي موجود در هر لايه به منظور انجام پردازش هاي مورد نياز ، زماني را صرف خواهند کرد .

پروتکل هاي TCP/IP مدل مرجع OSI

پروتکل هاي TCP/IP   

مدل مرجع OSI

• OSI از کلمات Open Systems Interconnect اقتباس و يک مدل مرجع در خصوص نحوه ارسال پيام بين دو نقطه در يک شبکه مخابراتي و ارتباطي است . هدف عمده مدل OSI ، ارائه راهنمائي هاي لازم به توليد کنندگان محصولات شبکه اي به منظور توليد محصولات سازگار با يکديگر است .
مدل OSI توسط کميته IEEE ايجاد تا محصولات توليد شده توسط توليد کنندگان متعدد قادر به کار و يا سازگاري با يکديگر باشند . مشکل عدم سازگاري بين محصولات توليدشده توسط شرکت هاي بزرگ تجهيزات سخت افزاري زماني آغاز گرديد که شرکت HP تصميم به ايجاد محصولات شبکه اي نمود و محصولات توليد شده توسط HP با محصولات مشابه توليد شده توسط شرکت هاي ديگر نظير IBM ، سازگار نبود . مثلا" زماني که شما چهل کارت شبکه را براي شرکت خود تهيه مي نموديد ، مي بايست ساير تجهيزات مورد نياز شبکه نيز از همان توليد کننده خريداري مي گرديد( اطمينان از وجود سازگاري بين آنان ) . مشکل فوق پس از معرفي مدل مرجع OSI ، برطرف گرديد .
مدل OSI داراي هفت لايه متفاوت است که هر يک از آنان به منظور انجام عملياتي خاصي طراحي شده اند . بالاترين لايه ، لايه هفت ( Application ) و پائين ترين لايه ، لايه يک ( Physiacal ) مي باشد . در صورتي که قصد ارسال داده براي يک کاربر ديگر را داشته باشيد ، داده ها حرکت خود را از لايه هفتم شروع نموده و پس از تبديل به سگمنت ، datagram ، بسته اطلاعاتي ( Packet ) و فريم، در نهايت در طول کابل ( عموما" کابل هاي twisted pair ) ارسال تا به کامپيوتر مقصد برسد .
• معماري ، به دو گروه عمده معماري که عمدتا" در شبکه هاي کامپيوتري استفاده مي گردد ، اشاره مي نمايد : Peer-To -Peer و Client - Server . در شبکه هاي Peer-To-Peer سرويس دهنده اختصاصي وجود نداشته و کامپيوترها از طريق workgroup به منظور اشتراک فايل ها ، چاپگرها و دستيابي به اينترنت ، به يکديگر متصل مي گردند . در شبکه هاي Client - Server ، سرويس دهنده و يا سرويس دهندگاني اختصاصي وجود داشته ( نظير يک کنترل کننده Domain در ويندوز ) که تمامي سرويس گيرندگان به منظور استفاده از سرويس ها و خدمات ارائه شده ، به آن log on مي نمايند . در اکثر سازمان و موسسات از معماري Client - Server به منظور پيکربندي شبکه هاي کامپيوتري ، استفاده مي گردد.
Add Comments
Name:
Email:  
User Comments:
SecurityCode: Captcha ImageChange Image