جستجو در محصولات

گالری پروژه های افتر افکت
گالری پروژه های PSD
جستجو در محصولات


تبلیغ بانک ها در صفحات
ربات ساز تلگرام در صفحات
ایمن نیوز در صفحات
.. سیستم ارسال پیامک ..
اشتراک منابع
-(0 Body) 
اشتراک منابع
Visitor 509
Category: دنياي فن آوري
يکي از اهداف اوليه و مهم دربرپاسازي شبکه هاي کامپيوتري ،اشتراک منابع است . منابع موجود در کامپيوتر به دو گروه عمده منابع فيزيکي ( چاپگر) و منابع منطقي ( فايل ها ) تقسيم مي گردند. پس از ايجاد يک شبکه مي توان با توجه به بستر ايجاد شده عمليات متفاوتي را انجام داد :
• اشتراک يک چاپگر به منظور استفاده توسط کامپيوترهاي موجود در شبکه
• استفاده از يک خط ارتباطي اينترنت توسط کامپيوترهاي موجود در شبکه
• اشتراک فايل ها ي اطلاعاتي با محتويات متفاوت
• استفاده از بازيهاي کامپيوتري که چندين کاربر بصورت همزمان مي توانند از آن استفاده نمايند.
• ارسال خروجي دستگاههائي نظير دوربين هاي وب براي ساير کامپيوترهاي موجود درشبکه
به منظور بر پا سازي يک شبکه کامپيوتري کوچک، مي بايست مراحل زير را دنبال نمود :
• انتخاب تکنولوژي مورد نظر جهت استفاده در شبکه . اترنت به عنوان مهمترين تکنولوژي در اين راستا مطرح است .
• تهيه و نصب سخت افزارهاي مربوطه. هر يک از کامپيوترهاي موجود در شبکه مي بايست داراي يک کارت شبکه باشند.در صورت استفاده از توپولوژي ستاره ( در حال حاضر متداولترين نوع توپولوژي است ) مي بايست از يکدستگاه هاب و در موارد حرفه اي تر از يک دستگاه سوئيچ استفاده کرد . پس از نصب و پيکربندي هر يک از کارت هاي شبکه در کامپيوترهاي مورد نظر ، با استفاده از کابل هاي مربوطه ( عموما" از کابل بهم تابيده Cat5 استفاده مي گردد ) هر يک از کامپيوترها به هاب و يا سوئيچ متصل مي گردند.
• پيکربندي سيستم به منظور استفاده از منابع مشترک در سيستم : اين مرحله( پيکربندي سيستم )، يکي از مراحل مهم در زمينه آماده سازي شبکه براي استفاده توسط کاربران است .در اين مرحله مي بايست عمليات زير صورت پذيرد :
- نامگذاري کامپيوتر
- اشتراک فايل ها
- اشتراک چاپگر
- امنيت
- اشتراک خط اينترنت
در ادامه به بررسي نحوه انجام هر يک از عمليات فوق خواهيم پرداخت .

نامگذاري کامپيوتر

قبل از اينکه کامپيوتري به عنوان يکي از گره هاي شبکه مطرح گردد ، مي بايست براي آن نام و يک گروه را مشخص کرد. هر يک از کامپيوترهاي موجود در شبکه مي بايست داراي يک نام منحصر بفرد و يک نام گروه يکسان باشند. براي مشخص نمودن نام کامپيوتر و گروه ، عمليات زير را مي بايست انجام داد.
• مرحله اول : در کامپيوترهائي با سيستم عامل ويندوز 98 و يا ميلينيوم ، موس را برروي Network Neighborhood ( موجود بر روي صفحه اصلي) قرارداده و کليد سمت راست موس را فعال نمائيد.
• مرحله دوم : گزينه Properties را از طريق منوي دستورات انتخاب نمائيد. در ادامه پنجره Network Properties فعال مي گردد.در پنجره فوق اطلاعاتي در رابطه با آدپتورهاي شبکه و پروتکل هاي نصب شده بر روي کامپيوتر ، نمايش داده مي شود.
• مرحله سوم : پس از فعال شده پنجره اشاره شده ، گزينه Identification را انتخاب نمائيد. در اين حالت سه فيلد اطلاعاتي نمايش داده مي شود.
• مرحله چهارم : دراولين فيلد اطلاعاتي ، نام مورد نظر خود را براي کامپيوتر وارد نمائيد. نام در نظر گرفته شده کاملا" انتخابي است و تنها محدوديت موجود ، تکراري نبودن آن است . ساير کامپيوترهاي موجود در شبکه نبايد از نام فوق استفاده کرده باشند.
• مرحله پنجم : دردومين فيلد اطلاعاتي ، نام در نظر گرفته شده براي گروه را وارد نمائيد. تمام کامپيوترهاي موجود در شبکه که قصد به اشتراک گذاشتن منابع سخت افزاري و نرم افزاري بين خود را دارند ، مي بايست داراي نام گروه مشابه و يکسان باشند.
s

اشتراک فايل و امنيت

يکي از مهمترين عمليات در هر شبکه کامپيوتري ، اشتراک فايل ها است . در سيستم هائي که از ويندوز 98 و يا ميلينيوم استفاده مي نمايند ، فرآيند فوق بسادگي انجام خواهد شد. پس از پيکربندي مناسب ، هر يک از کامپيوترهاي موجود در شبکه قادر به اشتراک فايل بين خود خواهند بود. به منظور فعال نمودن ويژگي فوق در ابتدا مي بايست از فعال شدن گزينه File and Printer Sharing مطمئن گرديد. بدين منظور موس را برروي امکان Network Neighborhood ( موجود بر روي صفحه اصلي) قرارداده و کليد سمت راست موس را فعال نمائيد.گزينه Properties را از طريق منوي دستورات انتخاب نمائيد. در ادامه پنجره Network Properties فعال مي گردد . در ادامه گزينه Configuration فعال و در بخش پايين پنجره فوق ، امکان Client for Microsoft Networks مي بايست مشاهده گردد. زمانيکه کامپيوتري به عنوان يک سرويس گيرنده (Client) در شبکه اي مطرح باشد ، قادر به تبادل اطلاعاتي با ساير کامپيوترهاي موجود در شبکه خواهد بود. زمانيکه عمليات مربوط به پيکربندي و تنظيم شبکه در ويندوزهاي 98 و يا ميلينيوم انجام مي گيرد ، امکان اشاره شده بصورت اتوماتيک در سيستم اضافه خواهد گرديد. در صورتي که امکان فوق بصورت اتوماتيک اضافه نشده باشد ، مي توان با دنبال نمودن مراحل زير ، آن را نصب نمود.
s
• مرحله اول : گزينه Add را از طريق پنجره Network Properties انتخاب نمائيد
• مرحله دوم : گزينه Client را از ليست بنمايش در آمده انتخاب نمائيد.
• مرحله سوم : با فعال کردن گزينه Add ليستي از شرکت ها و توليد کنندگان متفاوت را در پانل سمت چپ مشاهده مي نمائيد.
• مرحله چهارم : گزينه Microsoft را از طريق پانل سمت چپ انتخاب و در ادامه ليستي از نرم افزارهاي سرويس گيرنده مايکروسافت در پانل سمت راست نمايش داده خوواهند شد.
• مرحله پنجم : از ليست فوق ، گزينه Client for Microsoft Networks را انتخاب و دکمه OK را فعال نمائيد. در ادامه سيستم عامل ويندوز تمام فايل هاي ضروري و مورد نياز را بر روي کامپيوتر قرار خواهد داد( در اين مرحله CD مربوط به ويندوز نياز خواهد بود)
پس از نصب نرم افزارهاي مورد نياز ، مي توان عمليات مربوط به اشتراک فايل ها را دنبال نمود. بدين منظور در پنجره اصلي ( Network ) شبکه مستفر شده و مراحل زير را دنبال نمائيد :
• مرحله اول : دکمه مربوط به File and print sharing را فعال نمائيد .
s
• مرحله دوم : در اين مرحله دو حق انتخاب وجود دارد. يکي براي اشتراک فايل ها و ديگري براي اشتراک چاپگر. با توجه به وضعيت موجود شبکه مي توان يک و يا هر دو آيتم را انتخاب کرد.
• مرحله سوم : پس از انتخاب هر يک از گزينه هاي مورد نظر ( فايل ، چاپگر ) ، يک Checkmark در کنار گزينهFile and print sharing فعال خواهد شد. با فعال نمودن دکمه OK پنجره مربوط به Sharing-options بسته خواهد شد.
• مرحله چهارم : در ادامه امکان Access Control را از طريق پنجره Network انتخاب نمائيد. به منظور کنترل ساده در رابطه با هويت افراديکي مي توانند از فايل ها استفاده نمايند ، گزينه Share-level Access Control را انتخاب نمائيد.
• مرحله پنجم : با فعال کردن دکمه OK ، پنجره Network بسته خواهد شد.
در ادامه مي بايست فولدرهائي را که قصد به اشتراک گذاشتن آنها را داريد ، مشخص نمائيد. با ايجاد فولدرهاي دلخواه و استقرار فايل هاي مورد نظر درهر يک مي توان يک انظباط اطلاعاتي از بعد ذخيره سازي را ايجاد کرد. براي به اشتراک گذاشتن يک فولدر ، بر روي فولدر فوق مستقر و کليد سمت راست موس را فعال نمائيد . گزينه Sharing را از طريق منوي مربوطه انتخاب نمائيد. در ادامه پنجره اي فعال مي گردد که در آن امکان انتخاب چندين آيتم وجود دارد. مقدار پيش فرض براي Sharing بصورت Not Shared است . با تغيير مقدار گزينه فوق و تبديل آن به Shared As مي توان در فيلد اطلاعاتي Share Name ، نام دلخواه خود را براي فولدر به اشتراک گذاشته شده مشخص نمود. نام فوق مي تواند با نام واقعي فولدر کاملا" متفاوت مي باشد. در صورتي که قبلا" گزينه Share-level Access Control را انتخاب کرده باشيد ، مي بايست در ادامه سطح مورد نظر امنيتي (Access Type) را مشخص و براي آن يک رمز عبور را نيز مشخص نمود. دستيابي به روش Read-only بدين مفهوم است که هر کاربر قادر به دستيابي به فولدر از طريق شبکه بوده و صرفا" قادر به مشاهده و بازيابي فايل ها خواهد بود. اين نوع کاربران قادر به استقرار فايل هاي جديد در فولدر و يا حذف و اصلاح فايل هاي موجود در فولدر نخواهند بود. در صورتي که روش دستيابي به فولدر ، Full access تعيين گردد ، کاربران قادر به مشاهده ، نوشتن ، ايجاد و حذف فايل در فولدر مورد نظر خواهند بود. با توجه به نوع رمز عبور مي توان هر دو گزينه را بصورت شناور نيز استفاده نمود.

s

اشتراک چاپگر

به منظور اشتراک يک چاپگر در ابتدا مي بايست از صحت عمليات اشاره شده خصوصا" فعال شدن File and Printer Sharing اطمينان حاصل کرد. در ادامه با دنبال نمودن مراحل زير مي توان براي به اشتراک گذاشتن يک چاپگر مراحل زير را دنبال نمود.
• مرحله اول : از طريق دکمه Start ، گزينه Setting و در ادامه Printers را انتخاب نمائيد.در ادامه پنجره اي شامل ليستي از تمام چاپگرهاي محلي نمايش داده خواهد شد.
• مرحله دوم : موس را بر روي آيکون چاپگري که قصد به اشتراک گذاشتن آن را داريد ، قرار داده و کليد سمت راست موس را فعال و گزينه Sharing را انتخاب نمائيد.
• مرحله سوم : در ادامه پنجره Properties فعال مي گردد. در فيلد اطلاعاتي Shared As نام دلخواه براي چاپگر ( به منظور اشتراک گذاشتن) را مشخص نمائيد. در صورت تمايل يک رمز عبور نيز را در اين مرحله مشخص نمود.
s
• مرحله چهارم : با فعال کردن دکمه OK ، پنجره مربوطه بسته شده و چاپگر به اشتراک گذاشته شده است .
به منظور دستيابي به چاپگر به اشتراک گذاشته شده از طريق کامپيوترهاي ديگر ، مراحل زير را دنبال نمائيد:
• مرحله اول : پنجره مربوط به Printer را فعال نمائيد.
• مرحله دوم : ويزارد( برنامه کمکي ) Add a Printer را فعال نمائيد.
• مرحله سوم : گزينه Network Printer را انتخاب و دکمه OK را فعال نمائيد.
• مرحله چهارم : ويزارد مربوطه در ادامه ليستي از چاپگرهاي به اشتراک گذاشته شده موجود بر روي شبکه را نمايش خواهد داد. در ادامه چاپگر مورد نظر را انتخاب و دکمه Next را فعال نمائيد. در نهايت ويزارد مربوطه درايور مورد نظر را نصب خواهد کرد. ( در برخي حالات ممکن است نياز به CD و يا ديسکت حاوي درايور چاپگر وجود داشته باشد )

اشتراک خط اينترنت

با توجه به رشد شبکه ها ي کوچک ، شرکت مايکروسافت از نسخه ويندوز 98CE به بعد امکاني با نام ICS)Internet Connection Sharing) را اضافه نموده است .با استفاده از ICS مي توان يک کامپيوتر را که با استفاده از يکي از روش هاي رايج نظير : مودم ، DSL ، ISDN و يا کابل به اينترنت متصل است ، به اشتراک گذاشت . ويندوز 98CE و ساير نسخه هاي ويندوز داراي يک ويزارد به منظور فعال کردن امکان فوق مي باشند. عناصر نرم افزاري مورد نياز ICS بصورت پيش فرض بر روي کامپيوتر نصب نمي گردند. توجه داشته باشيد که امکان فوق صرفا" مي بايست بر روي کامپيوتري که به اينترنت متصل است ، فعال گردد. براي فعال نمودن امکان فوق( بر روي کامپيوترهائي که از نسخه ويندوز 98CE استفاده مي نمايند) مي بايست مراحل زير را دنبال کرد :
• مرحله اول : از طريق Control Panel ، گزينهAdd/Remove Programs را انتخاب نمائيد.
• مرحله دوم : گزينه windows setup را انتخاب و در ادامه آيتم Internet Tools را انتخاب نمائيد.
• مرحله سوم : عنصر Internet Connection Sharing را انتخاب نمائيد. در ادامه کليد Next را فعال نمائيد. در صورتي که ICS پيکربندي نشده باشد ، برنامه کمکي ( ويزارد) مربوط به ICS فعال و در ادامه مي توان عمليات پيکربندي لازم را انجام داد.
• مرحله چهارم : پس از اخذ اطلاعات ضروري در رابطه با کامپيوتري که ICS بر روي آن فعال شده است ، ويزارد مربوطه نياز به يک عدد ديسکت خواهد داشت . از اطلاعات ذخيره شده بر روي ديسکت فوق به منظور پيکربندي ساير کامپيوترهاي موجود در شبکه که تمايل به استفاده از سرويس ICS را داشته باشند استفاده مي گردد.
مراحل فعال نمودن سرويس ICS در کامپيوترهائي که از ويندوز 2000 و يا XP استفاده مي نمايند بمراتب راحت تر از مراحل گفته شده فوق است .در اين راستا پس از ايجاد يک Dial-up ، با انتخاب آن و فعال کردن کليد سمت راست ، گزينه Properties را انتخاب نمائيد. در ادامه پنجره Dial-up Connection properties نمايش داده مي شود.
s
براي اشتراک خطي ارتباط گزينه "Sharing" را انتخاب نمائيد. در ادامه گزينه "Enable internet connection sharing for this connection" را انتخاب و ساير موارد و عمليات مورد نياز بصورت اتوماتيک انجام خواهد شد.
s
Add Comments
Name:
Email:
User Comments:
SecurityCode: Captcha ImageChange Image